Gjest Purple Skrevet 22. mai 2005 #1 Skrevet 22. mai 2005 Jeg har lyst på egen leilighet. Men så lurer jeg litt på hva de forskjellige typene eier-former egentlig betyr? Hva er forskjellen på andel og aksje? Fins det noen fordeler med noen av dem? Og hva med borettslag? Det fins jo veldig mange leiligheter der prisen er f.eks 500 000 og så har man i tillegg fellesgjeld på f.eks 1 000 000. Hvordan foregår det egentlig da? Vil det si at man da må ha lån på 500 000, og så betaler resten (fellesgjelda) etterhvert i form av månedlig beløp? Blir helt forvirra i boligjungelen jeg! Noen som har noen tips, eller vet om noen bra nettsider der man kan lære litt om slike ting?
Gjest Purple Skrevet 22. mai 2005 #3 Skrevet 22. mai 2005 Tusen takk! (Kunne kanskje prøvd å søkt litt selv før jeg spurte... :oops:)
Gjest Lea Skrevet 22. mai 2005 #4 Skrevet 22. mai 2005 Bare hyggelig det. Hvis du vil vite enda mer, så kan du søke på "eierformer leilighet" og du får masse treff. Ellers vil jeg anbefale deg å unngå høy husleie og heller betale mer for selve leiligheten. Det er surt å bo i en nedbelate leilighet og likevel ha 4-5000 i husleie hver måned. Det er også enklere å selge en leilighet det husleia er lav (og stabil).
Gjest Purple Skrevet 22. mai 2005 #5 Skrevet 22. mai 2005 Tusen takk for tips! Hvordan er det med lån for tida egentlig? Bruker man fremdeles den regelen om at man kan få X*årsinntekten? Og hva er isåfall X?
Gjest Embla s Skrevet 22. mai 2005 #6 Skrevet 22. mai 2005 Bare hyggelig det. Hvis du vil vite enda mer, så kan du søke på "eierformer leilighet" og du får masse treff. Ellers vil jeg anbefale deg å unngå høy husleie og heller betale mer for selve leiligheten. Det er surt å bo i en nedbelate leilighet og likevel ha 4-5000 i husleie hver måned. Det er også enklere å selge en leilighet det husleia er lav (og stabil). Ikke udelt enig; Husleia dekker jo renter og nedbetaling av felleslån, og de er ofte gunstigere en det man får som privatperson. Som selveier kan man risikere at det blir vedtatt at f.eks. taket skal skiftes og at alle dermed må ut med en større sum der og da. Husleiepengene forsvinner jo ikke! Det er også andre fordeler med borettslag framfor selveier, f.eks. ofte gunstige strømavtaler ol.
Gjest Gjesta Skrevet 22. mai 2005 #7 Skrevet 22. mai 2005 Her i byen er markedet mettet med "rimelige" nye B/L-leiligheter med lav salgspris og høy fellesgjeld. Greit nok at fellesgjelda dekker endel kostnader, men det gjør den også i mer etablerte borettslag, der fellesgjelda til dels er nedbetalt. Jeg vet om flere tilfeller der de har hatt store problemer med å få solgt slike nyere B/L-leiligheter, spesielt etter det femte året, hvor gjerne kostnadene stiger i taket, pga. at de ikke lenger har avdragsfrihet på lånet som størstedelen av husleia består av.
Gjest gjesta Skrevet 22. mai 2005 #8 Skrevet 22. mai 2005 Jeg eier en bolig i et borettslag og bor selv i selveier. Fellesgjeld i borettslaget blir dekket gjennom husleie og man får sin andel av rentefradraget. Inkl. i husleien ligger også forsikring av bygningen, kabel-tv, kommunale avgifter, strøm i fellesarealer, måking, ytre vedlikehold mm. Dette er regninger jeg får enkeltvis nå som jeg bor i selveier. Foretrekker egentlig å ha disse tingene dekket av husleie da jeg opplever det som lettere å ha oversikt og kontroll over boutgiftene.
Cronos Skrevet 23. mai 2005 #9 Skrevet 23. mai 2005 Tusen takk for tips! Hvordan er det med lån for tida egentlig? Bruker man fremdeles den regelen om at man kan få X*årsinntekten? Og hva er isåfall X? Det jeg hørte da jeg søkte lån var regelen (Lønn-80.000)*3,3 Men det er mulig de er litt mer slepphendte med den, ettersom det ikke lenger ofte er mer enn halvparten av en kåk.
MiniMjau Skrevet 23. mai 2005 #10 Skrevet 23. mai 2005 Litt skummelt med disse nye hippe boligprosjektene med lavt innskudd(salgspris) og høy fellesgjeld(rundt 1 million). Leilighetene virker billige, men er egentlig dyre. I noen tilfeller kan det være at du ikke betaler rente på fellesgjelden de første årene, men når du må begynne å betale rente så blir det utrolig dyrt. Så om du f.x skal bo der i 2 år selv og så selge, så kan det være du vil få problemer med å selge fordi de fremtidige kostnadene er skyhøye.
jouvel Skrevet 23. mai 2005 #11 Skrevet 23. mai 2005 Det jeg hørte da jeg søkte lån var regelen (Lønn-80.000)*3,3 Men det er mulig de er litt mer slepphendte med den, ettersom det ikke lenger ofte er mer enn halvparten av en kåk.'¨ Det virker som bankene er rause med lånene om dagen. Mange tilbyr "førstehjemslån" hvor du bare trenger 10% av kjøpesummen i egenkapital og betingelsene er kjempegode! `Hvis du kjøper sammen med noen, holder det at en av dere er førstegangskjøper. Jeg og kjæresten shoppa litt rundt og fikk en veldig bra avtale. Husbanken gir også bra lånebetingelser, og der kan man låne hele beløpet (men det er kun hvis man sliter litt økonomisk).
Gjest Lea Skrevet 23. mai 2005 #12 Skrevet 23. mai 2005 Ikke udelt enig; Husleia dekker jo renter og nedbetaling av felleslån, og de er ofte gunstigere en det man får som privatperson. Som selveier kan man risikere at det blir vedtatt at f.eks. taket skal skiftes og at alle dermed må ut med en større sum der og da. Husleiepengene forsvinner jo ikke! Det er også andre fordeler med borettslag framfor selveier, f.eks. ofte gunstige strømavtaler ol. Jeg snakker ikke om selveier her. Jeg bodde i et borettslag og betalte drøyt 1000 kroner i husleie. Tilsvarende borettslag kan ha 3-4000 i husleie for en liten leilighet.
Gjest Embla s Skrevet 23. mai 2005 #13 Skrevet 23. mai 2005 Jeg snakker ikke om selveier her. Jeg bodde i et borettslag og betalte drøyt 1000 kroner i husleie. Tilsvarende borettslag kan ha 3-4000 i husleie for en liten leilighet. Ok, trodde det jeg Men da er vi ganske enig, Lea! Jeg syns borettslag er supert, men ville styrt unna de nyeste. Som andre skriver, har husleien en tendens til å øke etter de 5-6 første årene, og blir ofte svært høy, før den synker etterhvert som leilighetene blir eldre. Ofte er også beboerne en veldig homogen gruppe de første årene, noe som også jevner seg ut etter hvert. Et eldre, veldrevet borettslag tror jeg er bra!
Gjest lmr Skrevet 24. mai 2005 #14 Skrevet 24. mai 2005 Må også huske at bankene som hovedregel gir ett visst lånebeløp, og at dette beløpet skal inkludere fellesgjeld. F.eks hvis du får 1.5 mill i lån og og leiligheten har 120000 i fellesgjeld, så har du ikke råd til å gi mere enn 1380000 for leiligheten. Kjøper de selveier må du forøvrig ta med i betraktningen at staten skal ha dokumentavgift. Pengesluk :evil:
Bree Skrevet 24. mai 2005 #15 Skrevet 24. mai 2005 Jeg eier en bolig i et borettslag og bor selv i selveier. Fellesgjeld i borettslaget blir dekket gjennom husleie og man får sin andel av rentefradraget. Inkl. i husleien ligger også forsikring av bygningen, kabel-tv, kommunale avgifter, strøm i fellesarealer, måking, ytre vedlikehold mm. Dette er regninger jeg får enkeltvis nå som jeg bor i selveier. Foretrekker egentlig å ha disse tingene dekket av husleie da jeg opplever det som lettere å ha oversikt og kontroll over boutgiftene. Jeg har aldri hørt om en selveier-leilighet der ikke som ikke dekker forsikring av bygningen, kabel-tv, kommunale avgifter, strøm i fellesarealer, måking, ytre vedlikehold mm. er inkludert i husleie...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå