AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #1 Skrevet 13. oktober 2019 Uff, dette er flaut å skrive om, men jeg må bare høre om jeg er alene om dette. Hele livet har jeg slitt veldig med at når jeg først må på do og bæsje, så må jeg komme meg på do med én eneste gang (altså innen et minutt eller to). Hvis ikke ender det omtrent alltid med at jeg bæsjer på meg. Ofte får jeg ikke kommet meg på do helt umiddelbart, er jeg på offentlig sted er ofte doen et stykke unna, og ofte må jeg også vente i kø på at det blir min tur. På jobb er det også noen minutter å gå til nærmeste do jeg synes det går an å bæsje på (som har en ordentlig lukket dør helt opp og ned), og resultatet blir dermed at jeg bæsjer på meg flere ganger i uka. Nå er jeg snart 40 år, og har som sagt hatt dette problemet så lenge jeg kan huske. Jeg er ikke spesielt løs i magen, og heller ikke spesielt hard. Jeg har også et sunt kosthold og livsstil og en normal bmi. Har derfor ingen andre helseplager utover dette. Er det noen som vet om det er mulig å gjøre noe med dette? Anonymkode: 2dde7...b78
Oppgitt78 Skrevet 13. oktober 2019 #2 Skrevet 13. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: På jobb er det også noen minutter å gå til nærmeste do jeg synes det går an å bæsje på (som har en ordentlig lukket dør helt opp og ned), og resultatet blir dermed at jeg bæsjer på meg flere ganger i uka. Anonymkode: 2dde7...b78 Er det virkelig bedre å bæsje i buksa, enn å bæsje på en do der døren ikke går helt ned til gulvet...? 11
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #3 Skrevet 13. oktober 2019 Hva sier legen? Anonymkode: 1e7e2...07a 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #4 Skrevet 13. oktober 2019 Laktoseintolleranse? drikker du mye kaffe? Anonymkode: 344fc...58b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #5 Skrevet 13. oktober 2019 Søk hjelp, dette er ikke normalt. Anonymkode: 6792d...c1f 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #6 Skrevet 13. oktober 2019 Du må komme deg til legen slik at du kan få bli undersøkt og finne ut hva problemet er. For det er ikke slik en skal ha det. Du synes det er flaut, men leger for høre om alt og ingenting hver dag. Dette er det de er til for. Anonymkode: 9216d...d54 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #7 Skrevet 13. oktober 2019 Høres ikke normalt ut. Kutt melk og kom deg til lege. Anonymkode: a3b46...3f3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #8 Skrevet 13. oktober 2019 Jeg tenker at her må det være noe nevrologisk eller noe. At tarmene sender ikke signaler til hjernen godt nok, og det skjer i aller siste sekund. Ellers så har du ikke lært deg å kjenne etter selv, eller at du ubevist ignorerer det. For meg som ikke er lege, så høres det ut som at det sitter i hodet og at det kan være noe galt med signaler fra tarm til hode. Dra til legen og få hjelp. Anonymkode: 3c001...d8a 3
Gjest gjest- silje Skrevet 13. oktober 2019 #9 Skrevet 13. oktober 2019 (endret) Ta en tur til lege og få sjekket om det er noe galt. Har du hatt en operasjon/skade i tarmsystemet/endetarmen? Har du "holdt" deg mye i barndommen/ungdomstiden slik at du ikke kjenner at du må på do, før du virkelig må? Dette med at du løper til en bestemt do, når du vet at du kommer til å bæsje på deg, kan jo tyde på ar du er veldig kresen på valg av do og dette er som oftest årsak til at folk holder seg for lenge - det kan føre til at du ikke lengre klarer å tolke signalene kroppen din sender deg, for du er vant til å fortrenge de istedenfor. Hvis det er dette som er årsaken, så kan du trene deg opp i å lære å kjenne igjen signalene. Gå på do ofte, til og med når du ikke må, kjenn godt etter om hvilke signaler kroppen din sender - skriv de ned, skriv opp tidene du går på do, slik at du kan finne ut når du pleier å måtte gå på do - gå deretter på do til de tidene uansett om du ikke føler du må. Jeg lurer på hvordan du ordner det praktiske? Har du med klær? Bruker du pants? Men først av alt, ta en sjekk hos lege. Endret 13. oktober 2019 av gjest- silje
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #10 Skrevet 13. oktober 2019 Kan aldri huske at jeg har holdt meg frivillig, eller noen sinne forsøkt å undertrykke bæsjetrangen. Tvert imot, siden jeg alltid har hatt dette problemet, har jeg alltid oppsøkt do så fort som overhode mulig når jeg kjenner trangen melde seg. Jeg er ikke generelt kresen på doer, jeg bæsjer som sagt på offentlige doer (og det vet jeg om mange som nekter), og har ikke egentlig noen store krav til en do utover at akkurat på jobb ønsker jeg at dørene går helt ned til gulvet. Det henger sammen med at vi har unisex-toalett med veldig mange avlukker, og jeg misliker tanken på at kollegene skal høre meg bæsje (det er bestandig noen andre inne på doen når man går på do der). Det er selvsagt ikke gøy å bæsje på seg heller- men det vet jo heldigvis ingen kolleger at jeg gjør. Jeg bruker alltid truseinnlegg som jeg legger langt bak i trusa, og de fanger som oftest opp alt som kommer ut. (Jeg bæsjer ikke på meg hele bæsjen, jeg får liksom bare litt bæsj i trusa, og resten sitter rett oppi tarmen). Jeg har et barn med melkeallergi, så jeg får i meg veldig lite kumelk selv også. Har derfor neppe med melkeintoleranse å gjøre. Drikker heller ikke spesielt mye kaffe, 1-2 kopper pr dag. Og dette problemet har som nevnt vært der så lenge jeg kan huske, altså lenge før jeg begynte å drikke kaffe. ts Anonymkode: 2dde7...b78
The Kitten Skrevet 13. oktober 2019 #11 Skrevet 13. oktober 2019 Har du vært til legen med dette problemet?
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #12 Skrevet 13. oktober 2019 Akkurat nå, The Kitten skrev: Har du vært til legen med dette problemet? Nei, det har jeg ikke. Det har bare alltid vært sånn, så jeg har faktisk ikke tenkt på å gå til legen med det. Har kanskje også trodd det var litt mer vanlig, altså at det er flere der ute som rett og slett ikke kan holde seg, men må kjapt på do. Anonymkode: 2dde7...b78
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #13 Skrevet 13. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan aldri huske at jeg har holdt meg frivillig, eller noen sinne forsøkt å undertrykke bæsjetrangen. Tvert imot, siden jeg alltid har hatt dette problemet, har jeg alltid oppsøkt do så fort som overhode mulig når jeg kjenner trangen melde seg. Jeg er ikke generelt kresen på doer, jeg bæsjer som sagt på offentlige doer (og det vet jeg om mange som nekter), og har ikke egentlig noen store krav til en do utover at akkurat på jobb ønsker jeg at dørene går helt ned til gulvet. Det henger sammen med at vi har unisex-toalett med veldig mange avlukker, og jeg misliker tanken på at kollegene skal høre meg bæsje (det er bestandig noen andre inne på doen når man går på do der). Det er selvsagt ikke gøy å bæsje på seg heller- men det vet jo heldigvis ingen kolleger at jeg gjør. Jeg bruker alltid truseinnlegg som jeg legger langt bak i trusa, og de fanger som oftest opp alt som kommer ut. (Jeg bæsjer ikke på meg hele bæsjen, jeg får liksom bare litt bæsj i trusa, og resten sitter rett oppi tarmen). Jeg har et barn med melkeallergi, så jeg får i meg veldig lite kumelk selv også. Har derfor neppe med melkeintoleranse å gjøre. Drikker heller ikke spesielt mye kaffe, 1-2 kopper pr dag. Og dette problemet har som nevnt vært der så lenge jeg kan huske, altså lenge før jeg begynte å drikke kaffe. ts Anonymkode: 2dde7...b78 Høres ut som at du rett og slett må lære deg å gå på do. Barn må jo lære seg å kjenne etter om dem å do, og når de må på do så må de lære seg å holde seg lenge nok til at de kommer seg på do. Du har nok hoppet over den læringen. Så det er som sagt i hodet, du må lære deg å kjenne etter og ta kontroll over det. For du kjenner det nok ikke før det er for seint, slik som mange barn gjør i starten av dotreningen. Anonymkode: 3c001...d8a
The Kitten Skrevet 13. oktober 2019 #14 Skrevet 13. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det har jeg ikke. Det har bare alltid vært sånn, så jeg har faktisk ikke tenkt på å gå til legen med det. Har kanskje også trodd det var litt mer vanlig, altså at det er flere der ute som rett og slett ikke kan holde seg, men må kjapt på do. Anonymkode: 2dde7...b78 Du tenkte det var normalt å bæsje på seg flere ganger i uken? 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #15 Skrevet 13. oktober 2019 Bruker du medisiner? Jeg bruker medisiner, og bivirkningen av de kan være at man ikke klarer å holde seg så lenge, når man kjenner at man må på do. Jeg tisser i buksa hver dag, må derfor bruke bind og være nærme et toalett. Anonymkode: 66fd5...9b7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #16 Skrevet 13. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker du medisiner? Jeg bruker medisiner, og bivirkningen av de kan være at man ikke klarer å holde seg så lenge, når man kjenner at man må på do. Jeg tisser i buksa hver dag, må derfor bruke bind og være nærme et toalett. Anonymkode: 66fd5...9b7 Bruker ingen medisiner, nei. Anonymkode: 2dde7...b78
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #17 Skrevet 13. oktober 2019 I tillegg til å kontakte lege vil jeg råde deg til å følge litt med og kartlegge hvilke tidspunkt du bruker å gå på do. Så kan du prøve å gå litt tidligere før trangen melder seg for å forebygge uhell.. Anonymkode: e3ec2...f81
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #18 Skrevet 13. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tillegg til å kontakte lege vil jeg råde deg til å følge litt med og kartlegge hvilke tidspunkt du bruker å gå på do. Så kan du prøve å gå litt tidligere før trangen melder seg for å forebygge uhell.. Anonymkode: e3ec2...f81 Det har jeg prøvd flere ganger, men det varierer dessverre mye. Er som oftest en eller annen gang mellom 8 og 16, men kan godt skje på kvelden også. Anonymkode: 2dde7...b78
Chantielle Skrevet 13. oktober 2019 #19 Skrevet 13. oktober 2019 https://tidsskriftet.no/2008/08/anal-inkontinens-kan-behandles
Gjest Dævendøtte Skrevet 13. oktober 2019 #20 Skrevet 13. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg prøvd flere ganger, men det varierer dessverre mye. Er som oftest en eller annen gang mellom 8 og 16, men kan godt skje på kvelden også. Anonymkode: 2dde7...b78 Altså, du må dra til legen, tenk om det er noe man kan gjøre, så slipper du dette de neste 40 årene. Du kan jo ikke gå sånn uten å sjekke deg opp. Og nei, det er ikke flaut å gå til legen med sånt, du er ikke alene om dette. Les også linken som Chantielle over meg har lagt ut, kanskje det er håp
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå