Gå til innhold

Barnefar tar kokain i helger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet dette og fikk vite det nylig, men hva får jeg gjort?

Jeg er nervøs for langtidsvirkninger ift mitt barn som har samvær med denne. Det er egentlig mye som gir mer mening nå fra forholdet vårt, jeg innser at han har vært avhengig så lenge vi var sammen. Jeg "vet" at han mistet jobben for dette en gang før jeg møtte han. Han mener at det var løgn, men jeg skjønner jo nå at det ikke var det. 

Anonymkode: 4d0d9...25d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med barnevernet. De vet hva de bør gjøre i slike saker. Spes. BV på Oslo Vest, de har MYE erfaring med kokain. I en slik sak, vil jeg mene du kan stole på dem. Du kan få hjelp til å nekte far å ha samvær. Kanskje han kan møte opp på urinprøver. På denne måten vil du ved å bruke visse virkemidler, også på sikt hjelpe far med å bryte avhengigheten. Da må han velge mellom barna eller narken.

• Liker 7
Skrevet

Husk at det er din jobb å holde ditt barn unna en som er ruspåvirket. Dette er du dessverre nødt til å ta tak i og håndtere.

• Liker 5
Skrevet
33 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Snakk med barnevernet. De vet hva de bør gjøre i slike saker. Spes. BV på Oslo Vest, de har MYE erfaring med kokain. I en slik sak, vil jeg mene du kan stole på dem. Du kan få hjelp til å nekte far å ha samvær. Kanskje han kan møte opp på urinprøver. På denne måten vil du ved å bruke visse virkemidler, også på sikt hjelpe far med å bryte avhengigheten. Da må han velge mellom barna eller narken.

Hva hjelper det om jeg som mor melder han når jeg ikke har fysiske bevis? 

Skrevet

Har en følelse av at han tar i ukedager ogaå siden han ofte jobber doble dager, fulle helger, etc. Jeg ser jo nå at da vi var sammen hadde han alle symptomer på å bruke i ukedager også.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hjelper det om jeg som mor melder han når jeg ikke har fysiske bevis? 

Om du melder må de undersøke saken. 

• Liker 4
Skrevet

Først tenkte jeg: «herregud, hva mannen gjør på helger med barnefri er none of your business», men så høres det ut som at denne mannen er tilbøyelig til å ta det med helger hvor han har barna, eller ukedager.

At han har mistet jobben på grunn av dette er et faretegn, og tyder på at han sliter veldig med det. Jeg lever selv med en ex-avhengig som mistet jobben på grunn av rus, og selv om jeg vet at han er den beste faren for barna våre nå, hadde jeg ikke akseptert at han var alene med barna den tiden hvor han mistet jobben på grunn av rus. Han var rett og slett så langt nede og deprimert, at han ikke så andres behov, men han trodde oppriktig at «han hadde det under kontroll».

Her måtte vi rett og slett flytte vekk fra byen, og starte et roligere liv sammen. Lite helgefyll og fristelser gjorde at avhengigheten slapp taket, og ble byttet ut med sinne fritidsinteresser og hobbyer. Siden dette er din eks, skjønner jeg at det er mye vanskeligere å hjelpe han på samme måte som jeg hjalp min mann. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg hadde gjort selv, annet enn å be han søke hjelp til avhengigheten, og muligens ordnet slik at han måtte testes for rus før samvær. Jeg har personlig erfaring med kokain, og selv om man føler seg veldig «klar» og fin i formen, er man overhodet ikke klar for å ta vare på et barn. 

Anonymkode: 73726...90d

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først tenkte jeg: «herregud, hva mannen gjør på helger med barnefri er none of your business», men så høres det ut som at denne mannen er tilbøyelig til å ta det med helger hvor han har barna, eller ukedager.

At han har mistet jobben på grunn av dette er et faretegn, og tyder på at han sliter veldig med det. Jeg lever selv med en ex-avhengig som mistet jobben på grunn av rus, og selv om jeg vet at han er den beste faren for barna våre nå, hadde jeg ikke akseptert at han var alene med barna den tiden hvor han mistet jobben på grunn av rus. Han var rett og slett så langt nede og deprimert, at han ikke så andres behov, men han trodde oppriktig at «han hadde det under kontroll».

Her måtte vi rett og slett flytte vekk fra byen, og starte et roligere liv sammen. Lite helgefyll og fristelser gjorde at avhengigheten slapp taket, og ble byttet ut med sinne fritidsinteresser og hobbyer. Siden dette er din eks, skjønner jeg at det er mye vanskeligere å hjelpe han på samme måte som jeg hjalp min mann. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg hadde gjort selv, annet enn å be han søke hjelp til avhengigheten, og muligens ordnet slik at han måtte testes for rus før samvær. Jeg har personlig erfaring med kokain, og selv om man føler seg veldig «klar» og fin i formen, er man overhodet ikke klar for å ta vare på et barn. 

Anonymkode: 73726...90d

Jeg har ellers veldig mange ting som tilsier at han er en dårlig pappa. Hadde han ellers fungert så hadde jeg ikke brydd meg så mye. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Olaug Olsen skrev:

Er det mye saker relatert til rus på Oslo vest?

Anonymkode: 3cd2d...c65

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde meldt i fra til barnevernet og krevd rene urinprøver før samvær.

Skrevet
5 timer siden, Snaskesnusken skrev:

Om du melder må de undersøke saken. 

Det er ikke helt korrekt. Bv gjør ingenting med samværsforeldre, da blir det mor som undersøkes. Alt bv kan gjøre er å gi råd til mor. 

Du må snakke med politiet TS. 

Anonymkode: d28ea...063

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke helt korrekt. Bv gjør ingenting med samværsforeldre, da blir det mor som undersøkes. Alt bv kan gjøre er å gi råd til mor. 

Om mor melder en bekymring om fars rusproblem til barnevernet må de undersøke saken. 

• Liker 4
Skrevet

Vært i samme situasjon selv, bare at det var mor som holdt på meg kokain i helgene barna våre var på samvær hos meg. Fikk vite dette av ei venninne av henne som syntes lite om dette. Jeg ringte til barnevernsvakten som mente jeg skulle holde igjen barna hos meg, også sende en bekymringsmelding til barnevernet i kommunen. Gjorde dette.

Det hele endte med at barnevernet mente at hun var en god mor, hun hadde levert urinprøve som var negativ, og da var de fornøyde... 
Dette er flere år siden, den dag i dag så bor ungene fast hos meg fordi hun tok en overdose og ble fraktet til sykehuset. Først da forstod barnevernet at hun holdt på med kokain..

Anonymkode: 8706b...fed

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Om mor melder en bekymring om fars rusproblem til barnevernet må de undersøke saken. 

Ja, de undersøker mor. Les lovverket. De gjør ingenting med far så lenge han kun har samvær. Det er politiet TS må kontakte. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Politiet sa at de ikke kunne gjøre noe. Da må jeg ha håndfaste bevis eller ringe bv mente de.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Politiet sa at de ikke kunne gjøre noe. Da må jeg ha håndfaste bevis eller ringe bv mente de.

Ja du kan ringe bv å få råd. Men de gjør ikke noe mer enn å gi råd. 

Faren til barnet mitt ble tatt av politiet når han ruset seg og de fant ulike rusmidler. De anmeldte han til bv. Etter jeg snakket med bv holdt jeg tilbake samvær og sa til faren at han måtte levere rene urinprøver til meg for å etterhvert få samvær. I utgangspunktet havnet jeg da mellom to lovverk. Den ene lover er at jeg ikke har lov å holde tilbake samvær (barneloven hvis jeg ikke tar feil) og den andre var at jeg som hovedforsørger ikke skal sette barnet mitt i fare (loven bv er under). 

Uhyre vanskelig situasjon Ts. Håper du får noen gode råd hos bv. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja du kan ringe bv å få råd. Men de gjør ikke noe mer enn å gi råd. 

Faren til barnet mitt ble tatt av politiet når han ruset seg og de fant ulike rusmidler. De anmeldte han til bv. Etter jeg snakket med bv holdt jeg tilbake samvær og sa til faren at han måtte levere rene urinprøver til meg for å etterhvert få samvær. I utgangspunktet havnet jeg da mellom to lovverk. Den ene lover er at jeg ikke har lov å holde tilbake samvær (barneloven hvis jeg ikke tar feil) og den andre var at jeg som hovedforsørger ikke skal sette barnet mitt i fare (loven bv er under). 

Uhyre vanskelig situasjon Ts. Håper du får noen gode råd hos bv. 

https://www.rustelefonen.no/2018/08/mistanske-om-eks-ruser-seg/

Skrevet
1 time siden, Snaskesnusken skrev:

Hvordan tenker du at de undersøker det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...