Kaisada Skrevet 13. oktober 2019 #1 Skrevet 13. oktober 2019 https://www.norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=100075 8
Gjest ByeByeLove Skrevet 13. oktober 2019 #3 Skrevet 13. oktober 2019 Just now, stan said: Så bra. Har du tilsvarende for "ham"? 'Han' har vært godkjent for 'ham' i ganske mange år nå ... https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2008/Spraknytt-22008/Spoersmaal-og-svar/
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #4 Skrevet 13. oktober 2019 3 minutter siden, stan skrev: Så bra. Har du tilsvarende for "ham"? Ham når man omtaler noen. Han er morsom, ham liker jeg. Han ole sin bil er fin, godt vedlikehold av ham. Anonymkode: ef070...dc5 2
stan Skrevet 13. oktober 2019 #5 Skrevet 13. oktober 2019 1 minutt siden, Kognosøren skrev: 'Han' har vært godkjent for 'ham' i ganske mange år nå ... https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2008/Spraknytt-22008/Spoersmaal-og-svar/ Ja, vet det. Så hvorfor ikke "hun" for "henne"?
Gjest ByeByeLove Skrevet 13. oktober 2019 #6 Skrevet 13. oktober 2019 Just now, stan said: Ja, vet det. Så hvorfor ikke "hun" for "henne"? Får en følelse av at du ikke har lest innholdet jeg lenket til.
stan Skrevet 13. oktober 2019 #7 Skrevet 13. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ham når man omtaler noen. Han er morsom, ham liker jeg. Han ole sin bil er fin, godt vedlikehold av ham. Anonymkode: ef070...dc5 Takk 👍 Jeg kan å bruke "ham", men ser og hører at det er mange som ikke. Men jeg er så gammel at jeg enda sier De og Dem. Særlig når jeg skal fornærme noen 😃 4
stan Skrevet 13. oktober 2019 #8 Skrevet 13. oktober 2019 1 minutt siden, Kognosøren skrev: Får en følelse av at du ikke har lest innholdet jeg lenket til. Du avslørte meg der 😃 Nå har jeg lest, og det stod akkurat det jeg trodde, og har hørt før. Vi må si henne fordi fortiden, norrøn tid og litt til. Men språket lever sitt eget liv og vi sier en masse i dag som er helt ukjent for de norrøne. Jeg mener vi bør holde fast på objektsformen for begge kjønn. Det gir en tydelighet og presisjon i språket, som er i ferd med å bli tapt. Vi kan ikke skylde på engelsk påvirkning heller, det er bare vår egen latskap. 2
Kaisada Skrevet 13. oktober 2019 Forfatter #9 Skrevet 13. oktober 2019 Men den like irriterende meg og jeg må røskes hardt opp i! «meg var på byen igår» SAY WHAT???? og hvor er det blitt av høflighetsloven om å nevne den andre før seg selv? Lærer de unge noe om dette i det hele tatt? 2
Pierre Gynt Skrevet 22. oktober 2019 #10 Skrevet 22. oktober 2019 På 13.10.2019 den 16.59, stan skrev: Jeg mener vi bør holde fast på objektsformen for begge kjønn. Det gir en tydelighet og presisjon i språket, som er i ferd med å bli tapt. Vi kan ikke skylde på engelsk påvirkning heller, det er bare vår egen latskap. Du virker jo å ha en nyansert innfallsvinkel til det her, så her er noen tanker fra meg. Kan man ikke si egentlig slå seg til ro med at mye språkutvikling er latskap? Vanskelige lyder forenkles/økonomiseres, syntaktiske nyanser som ikke er nødvendige, forsvinner, osv. Ditt språk er jo et resultat av akkurat den samme utviklinga. Jeg vil jo si at språket vårt er ganske tydelig selv uten de andre kasusene som har forsvunnet? Så lenge vi følger SVO-oppbygning i så stor grad, så er jo objektsformen relativt unødvendig. Mener du at den tilfører så mye presisjon, altså? Per slår Kari er presist nok - kan ikke det samme sies om hun slår hun? Jeg vil nok si at det handler mer om at man synes ting høres stygt ut, og så ønsker man å begrunne det fra et faglig ståsted. Ironisk nok er de som snakker om at nyanser i språket forsvinner, som regel de samme menneskene som hopper i stolen når noen skriver dems istedenfor deres, enda et slikt trekk faktisk viser en presisjon de ellers burde ha verdsatt. 2
Kim123 Skrevet 22. oktober 2019 #11 Skrevet 22. oktober 2019 Gud.. folk på dette forumet henger seg opp i så latterlige ting. Hvorfor i alle dager bruker du dagen din på noe så teit? Finnes det ikke noe viktigere i live ditt en dette?
stan Skrevet 22. oktober 2019 #12 Skrevet 22. oktober 2019 8 timer siden, Pierre Gynt skrev: Du virker jo å ha en nyansert innfallsvinkel til det her, så her er noen tanker fra meg. Kan man ikke si egentlig slå seg til ro med at mye språkutvikling er latskap? Vanskelige lyder forenkles/økonomiseres, syntaktiske nyanser som ikke er nødvendige, forsvinner, osv. Ditt språk er jo et resultat av akkurat den samme utviklinga. Jeg vil jo si at språket vårt er ganske tydelig selv uten de andre kasusene som har forsvunnet? Så lenge vi følger SVO-oppbygning i så stor grad, så er jo objektsformen relativt unødvendig. Mener du at den tilfører så mye presisjon, altså? Per slår Kari er presist nok - kan ikke det samme sies om hun slår hun? Jeg vil nok si at det handler mer om at man synes ting høres stygt ut, og så ønsker man å begrunne det fra et faglig ståsted. Ironisk nok er de som snakker om at nyanser i språket forsvinner, som regel de samme menneskene som hopper i stolen når noen skriver dems istedenfor deres, enda et slikt trekk faktisk viser en presisjon de ellers burde ha verdsatt. Du har selvsagt helt rett. Om objektsformen brukes kan man fravike fra SVO, og det gir språket større variasjon. Men det er kanskje ikke ønskelig? Man legger jo best merke til det som forsvinner, mens det som kommer inn som nye ord og vendinger ikke merkes på samme måte. 8 timer siden, Madde123 skrev: Gud.. folk på dette forumet henger seg opp i så latterlige ting. Hvorfor i alle dager bruker du dagen din på noe så teit? Finnes det ikke noe viktigere i live ditt en dette? Joda, jeg har mye i livet som er viktigere enn dette. Men det har kanskje ikke du? 1
Gjest Peanut Skrevet 11. november 2019 #14 Skrevet 11. november 2019 Hun sin hund bjeffet på min sin hund... >_< (Hvor vanskelig er det å skrive «hennes hund bjeffet på hunden min»? <_< )
EEØm Skrevet 28. november 2019 #15 Skrevet 28. november 2019 Min dialekt: E, me (mæ når det ikke er trykk på ordet) Du, de (dæ når det ikke er trykk på ordet) Han, han Ho, ho De, de Mi, oss Dere, dere Dei, dei Og nå er 2. person entall i objektsform i ferd med å forsvinne. Sikkert mange som har det noe lignende, og da er det ikke så rart at man må tenke seg om på noen av ordene når man skriver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå