AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #1 Del Skrevet 13. oktober 2019 Jeg vil strikke noen kluter til å vaske med og lurer på om det er noen måter å strikke dem på som gjør dem mer effektive i bruk?🙂 tenker på om det er noen strukturer/mønstre som feks perlestrikk e.l eller om jeg bør strikke dem litt løse eller fastere(tynne/tykke pinner)? Hvilket garn bruker dere mest av? Jeg kjøper en del drops garn og synes Paris garnet er litt tykt, så jeg tenkte å prøve muskat eller noe, men det står at det skal vaskes på 40 grader. Vaskekluter tar jeg på minimum 60 grader, det burde vel gå fint når det er ren bomull? Alt av erfaringer og tips tas imot med takk😊 Anonymkode: f7d6c...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 13. oktober 2019 #2 Del Skrevet 13. oktober 2019 Ofte står det lavere temperatur på garnet fordi at fargen vil bli svakere i vask etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Opi Skrevet 14. oktober 2019 #3 Del Skrevet 14. oktober 2019 (endret) Jeg har strikket en del kopptuer i Paris, synes at tykkelsen på garnet bare er en fordel, siden det kan absorbere mye vann. Har brukt Muskat et par ganger, men det er mercerisert slik at det har en slags hinne utenpå, og har derfor ganske dårlig oppsugingsevne. Har laget en del kluter med bomullsgarnet fra Søstrene Grene, har vært fornøyd med det. Jeg foretrekker helt enkel rillestrikk, gjør det lett å skrubbe med. Så vil helt klart anbefale strukturmønster som perlestrikk eller ribb fremfor glattstrikk. Er du på Ravelry kan du søke opp «White birch» av Bittamis Design, gratis norsk oppskrift Har alltid vasket klutene på 60 grader, fargene blir selvsagt litt svakere etterhvert. Et lite tips er å strikke klutene en del større enn du vil ha dem, bomull krymper mye i vask! Endret 14. oktober 2019 av Opi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #4 Del Skrevet 14. oktober 2019 3 timer siden, Opi skrev: Jeg har strikket en del kopptuer i Paris, synes at tykkelsen på garnet bare er en fordel, siden det kan absorbere mye vann. Har brukt Muskat et par ganger, men det er mercerisert slik at det har en slags hinne utenpå, og har derfor ganske dårlig oppsugingsevne. Har laget en del kluter med bomullsgarnet fra Søstrene Grene, har vært fornøyd med det. Jeg foretrekker helt enkel rillestrikk, gjør det lett å skrubbe med. Så vil helt klart anbefale strukturmønster som perlestrikk eller ribb fremfor glattstrikk. Er du på Ravelry kan du søke opp «White birch» av Bittamis Design, gratis norsk oppskrift Har alltid vasket klutene på 60 grader, fargene blir selvsagt litt svakere etterhvert. Et lite tips er å strikke klutene en del større enn du vil ha dem, bomull krymper mye i vask! Hva er kopptuer?😁 Anonymkode: f7d6c...358 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Opi Skrevet 14. oktober 2019 #5 Del Skrevet 14. oktober 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er kopptuer?😁 Anonymkode: f7d6c...358 Klut til å vaske med på kjøkkenet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uglejenta Skrevet 14. oktober 2019 #6 Del Skrevet 14. oktober 2019 Bruker mye mandarin medi fra Sandnes garn, eller den midterste tykkelsen i bomullsgarnet fra europris. Synes paris er alt for tykt. De beste jeg har er strikket stramt i rillestrikk. Brukte p. 2,5 til garn som var anbefalt 3-3,5. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #7 Del Skrevet 16. oktober 2019 På 14.10.2019 den 14.57, uglejenta skrev: Bruker mye mandarin medi fra Sandnes garn, eller den midterste tykkelsen i bomullsgarnet fra europris. Synes paris er alt for tykt. De beste jeg har er strikket stramt i rillestrikk. Brukte p. 2,5 til garn som var anbefalt 3-3,5. Jeg var og så litt på mandarin og ble så overrasket da jeg så det sto på den at anbefalt vaskemiddel var milo🤔 er ikke det litt rart når det er bomull? Anonymkode: f7d6c...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uglejenta Skrevet 16. oktober 2019 #8 Del Skrevet 16. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var og så litt på mandarin og ble så overrasket da jeg så det sto på den at anbefalt vaskemiddel var milo🤔 er ikke det litt rart når det er bomull? Anonymkode: f7d6c...358 Hmm det har jeg ikke tenkt over 😂 Kjører de på 60 grader med vanlig pulver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #9 Del Skrevet 17. oktober 2019 På 14.10.2019 den 14.53, Opi skrev: Klut til å vaske med på kjøkkenet Jeg har hørt det brukt om oppvaskhåndklær, jeg. Kan det ha flere betydninger? Det virker også mer logisk for meg, siden jeg trodde det handlet om noe man bruker til å tørke kopper o.l. med? Anonymkode: dc459...158 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Opi Skrevet 17. oktober 2019 #10 Del Skrevet 17. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt det brukt om oppvaskhåndklær, jeg. Kan det ha flere betydninger? Det virker også mer logisk for meg, siden jeg trodde det handlet om noe man bruker til å tørke kopper o.l. med? Anonymkode: dc459...158 Det kan godt være at ordene har flere betydninger ja, men jeg bruker ordet i betydning av en klut til å fukte med vann og tørke over f.eks. kjøkkenbenk og servant, samt å bruke i oppvasken. Det jeg tørker kopper og glass med kaller jeg kopphåndduk eller kopphåndkle. Nå ble det veldig detaljert om kjøkkentekstiler her, men greit å gjøre seg forstått Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #11 Del Skrevet 21. oktober 2019 På 14.10.2019 den 10.28, Opi skrev: Jeg har strikket en del kopptuer i Paris, synes at tykkelsen på garnet bare er en fordel, siden det kan absorbere mye vann. Har brukt Muskat et par ganger, men det er mercerisert slik at det har en slags hinne utenpå, og har derfor ganske dårlig oppsugingsevne. Har laget en del kluter med bomullsgarnet fra Søstrene Grene, har vært fornøyd med det. Jeg foretrekker helt enkel rillestrikk, gjør det lett å skrubbe med. Så vil helt klart anbefale strukturmønster som perlestrikk eller ribb fremfor glattstrikk. Er du på Ravelry kan du søke opp «White birch» av Bittamis Design, gratis norsk oppskrift Har alltid vasket klutene på 60 grader, fargene blir selvsagt litt svakere etterhvert. Et lite tips er å strikke klutene en del større enn du vil ha dem, bomull krymper mye i vask! Hva er grei størrelse på klutene?😊 Anonymkode: f7d6c...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #12 Del Skrevet 21. oktober 2019 På 14.10.2019 den 10.28, Opi skrev: Jeg har strikket en del kopptuer i Paris, synes at tykkelsen på garnet bare er en fordel, siden det kan absorbere mye vann. Har brukt Muskat et par ganger, men det er mercerisert slik at det har en slags hinne utenpå, og har derfor ganske dårlig oppsugingsevne. Har laget en del kluter med bomullsgarnet fra Søstrene Grene, har vært fornøyd med det. Jeg foretrekker helt enkel rillestrikk, gjør det lett å skrubbe med. Så vil helt klart anbefale strukturmønster som perlestrikk eller ribb fremfor glattstrikk. Er du på Ravelry kan du søke opp «White birch» av Bittamis Design, gratis norsk oppskrift Har alltid vasket klutene på 60 grader, fargene blir selvsagt litt svakere etterhvert. Et lite tips er å strikke klutene en del større enn du vil ha dem, bomull krymper mye i vask! Hvilken pinnetykkelse har du brukt til Paris?😊 Anonymkode: f7d6c...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Opi Skrevet 21. oktober 2019 #13 Del Skrevet 21. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er grei størrelse på klutene?😊 Anonymkode: f7d6c...358 Jeg har laget noen kluter som ble sånn ca 20x20 cm, og synes de er litt for små, så ville kanskje prøvd på 25x25 eller 30x30 cm. De trenger jo heller ikke være kvadratiske 😊 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken pinnetykkelse har du brukt til Paris?😊 Anonymkode: f7d6c...358 Jeg har som oftest brukt pinne 5,0 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #14 Del Skrevet 21. oktober 2019 13 minutter siden, Opi skrev: Jeg har laget noen kluter som ble sånn ca 20x20 cm, og synes de er litt for små, så ville kanskje prøvd på 25x25 eller 30x30 cm. De trenger jo heller ikke være kvadratiske 😊 Jeg har som oftest brukt pinne 5,0 😊 Jeg begynte såvidt med pinne 4,5 men syntes de så så løse ut🤔 men de krymper kanskje en del så de trekker seg sammen? Anonymkode: f7d6c...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Opi Skrevet 21. oktober 2019 #15 Del Skrevet 21. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte såvidt med pinne 4,5 men syntes de så så løse ut🤔 men de krymper kanskje en del så de trekker seg sammen? Anonymkode: f7d6c...358 De vil jo trekke seg litt sammen i vask, men hvis du føler at det blir for løst kan du alltids gå ned en pinnestørrelse. Jeg strikker ganske stramt, så må ofte gå opp en pinnestørrelse eller to. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #16 Del Skrevet 22. oktober 2019 14 timer siden, Opi skrev: De vil jo trekke seg litt sammen i vask, men hvis du føler at det blir for løst kan du alltids gå ned en pinnestørrelse. Jeg strikker ganske stramt, så må ofte gå opp en pinnestørrelse eller to. Ned til 4 eller 3,5 tror du? 😊 Anonymkode: f7d6c...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #17 Del Skrevet 22. oktober 2019 Er det noen som kan se hvordan den lyselilla i midten her er strikket?😊 Anonymkode: f7d6c...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 22. oktober 2019 #18 Del Skrevet 22. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ned til 4 eller 3,5 tror du? 😊 Anonymkode: f7d6c...358 Jeg strikker veldig løst og syntes resultatet ble bra på pinne 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Opi Skrevet 22. oktober 2019 #19 Del Skrevet 22. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som kan se hvordan den lyselilla i midten her er strikket?😊 Anonymkode: f7d6c...358 Ser ut som det er falsk patent. Da strikker du en pinne rett, og en pinne 1 rett, 1 vrang. Så gjentar du disse to omgangene til ønsket lengde 😊 Den øverste kluten er nok laget på samme måte, mønsteret blir slik på «baksiden» 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Opi Skrevet 22. oktober 2019 #20 Del Skrevet 22. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ned til 4 eller 3,5 tror du? 😊 Anonymkode: f7d6c...358 Jeg ville forsøkt med 4 først 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå