Gå til innhold

Ber dere tiggere om å flytte seg?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor gjør ingen noe med dette: en mann og en dame sitter utenfor inngangen på bedrifter og butikkene og tigger. Ber ikke eierene eller noen i bedriftene de om å flytte seg vekk fra inngangen på butikkene/bedriftene?

Anonymkode: 4ba83...360

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nesten så jeg lurer på om enkelte i butikkene kjenner tiggerne siden de lar de sitte der dag etter dag... 

Skrevet

Det er ikke ulovlig å tigge, så lenge de ikke følger etter folk. De har lov til å sitte der. 

Anonymkode: b77b7...a28

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ulovlig å tigge, så lenge de ikke følger etter folk. De har lov til å sitte der. 

Fatter ikke at det er lov. Å ha en fremmed tigger hengende fast i beinet hver gang man skal inn eller ut et sted er plagsomt. 

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke at det er lov. Å ha en fremmed tigger hengende fast i beinet hver gang man skal inn eller ut et sted er plagsomt. 

Du har hatt en som tigger hengende fast i beinet ditt?

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når de sitter utenfor inngangene så følger de på en måte etter folk. Når de sitter der og sier heiii med et tomt pappkrus med mynter oppi så blir det sånn at folk føler seg forfulgt. De spiller innmari på samvittigheten til folk. Og hvorfor må de sitte akkurat utenfor inngangen til steder? 

Neste blir vel at de skaffer seg sånne terminaler. 

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, Fireflies skrev:

Du har hatt en som tigger hengende fast i beinet ditt?

Ja. Nesten. Vet om ei som hadde en tigger hengende fast i armen. 

• Liker 3
Skrevet

Ja, synes det er ubehahelig sånn som de ser deg i øynene hele veien du går inn i butikken og ut igjen. 

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke standarden. Mennesker som tigger er mennesker som ofte er i nød, og ikke ser en annen vei gjennom hverdagen. Man trenger ikke gi dem penger, men jeg ser ingen grunner til at man skal nekte dem å spørre om det. Så er det opp til hver enkelt bedrift om de vil la dem stå eller ikke.

• Liker 9
Skrevet

De vet jo hvor de skal plassere seg, slik at de påtreffer flest mulig folk, fra alle bredder av samfunnet.

Alle trenger mat. Derfor sitter de utfor dagligvarebutikker, hvor de fleste må innom en eller annen gang, og hvis de får napp på 10% av kundene så får de en anseelig sum penger, bare på å sitte der og se stakkarslig ut.

Anonymkode: 92923...d7b

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, Fireflies skrev:

Det er ikke standarden. Mennesker som tigger er mennesker som ofte er i nød, og ikke ser en annen vei gjennom hverdagen. Man trenger ikke gi dem penger, men jeg ser ingen grunner til at man skal nekte dem å spørre om det. Så er det opp til hver enkelt bedrift om de vil la dem stå eller ikke.

Det stemmer ikke. De har det ikke så ille. De prøver å hjernevaske folk til å tro at de har det så fælt ved å stakkarsliggjøre seg. Flere har sett at de later som de er syke, later som de halter og masse sånn. Det har jeg også sett. I det ene øyeblikket må de ha krykker i det andre går de helt fint. Ja, skjønner meg ikke på de stedene som ikke ber de om å gå vekk. Ser jo at flere ser dem og lar de sitte der. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De vet jo hvor de skal plassere seg, slik at de påtreffer flest mulig folk, fra alle bredder av samfunnet.

Alle trenger mat. Derfor sitter de utfor dagligvarebutikker, hvor de fleste må innom en eller annen gang, og hvis de får napp på 10% av kundene så får de en anseelig sum penger, bare på å sitte der og se stakkarslig ut.

Anonymkode: 92923...d7b

Ja de gjør sånn også har de sånne partnere som hjelper dem. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg sliter litt med sosial angst, men klarer meg alltid greit på butikker og sentere og sånt, så lenge jeg ikke blir mast på av selgere/tiggere/sånne som skal få deg til å svare på en eller annen spørreundersøkelse. Selv om det gjør meg svært vondt å se tiggere ved butikken, så er angsten så stor at jeg "forsvinner ut av meg selv" dersom jeg må samtale med dem. Det var en fast tigger som solgte "Folk er Folk" på nærbutikken min, og etter noen måneder klarte jeg endelig å stoppe ved ham og kjøpe et blad. Han begynte å prate til meg på gebrokkent engelsk, og da blanket jeg helt ut av angsten. De neste gangene jeg var innom butikken var han så veldig på meg, og til slutt klarte jeg ikke lenger gå inn i butikken. Var så ille at jeg begynte å få pakker fra Zalando/nettbutikker levert til en butikk som var ti minutter lengre unna nærbutikken min. Bare det å gå forbi en tigger med en diger Zalando-eske gjør så utrolig vondt langt inn i sjela. Ikke at alle tiggere nødvendig er så fattige, noen av dem lever ganske så greit her i Norge. Men det gjør likevel vondt å se noen stå og fryse utenfor butikken... Likevel, angsten min for å bli "overfalt" av tiggere eller selgere ligger så dypt i meg, og jeg skulle ønske jeg slapp å måtte få dette i trynet når jeg skal handle mat. Bedre om de sitter i hovedgata i byen, og ikke rett foran inngangen til nærbutikken...

Anonymkode: be4b8...310

• Liker 7
Skrevet

Jeg har sluttet å handle i to butikker nettopp på grunn av innpåslitne tiggere. Jeg har pleid å se dem i øynene og nikke. Så holder de opp koppen med kronestykker i og risler med dem, jeg rister på hodet og går forbi. De forsøker å få kontakt hele tiden mens jeg går forbi. En rumensk voksen gutt er virkelig innpåsliten. Jeg mistenker at han gjør seg til og spiller litt psykisk syk av og til, for jeg har sett han oppføre seg helt greit også når han snakker med andre. Han går etter meg og sier vær så snill da, vær så snill, vær så snill og please, please, på en veldig masete måte, men jeg sier nei. Dette skjer hver eneste gang. De gir seg ikke. Det er da jeg blir irritert etter norsk standard. Jeg har sagt nei hver gang og de respekterer meg ikke, så jeg går ikke inn i butikken når jeg ser at visse av dem står utenfor. Det begrenser min frihet slik den skulle ha vært. De er plagsomme og jeg støtter helhjertet et nei til tigging generelt. Det er bare så få butikker og byer som tør gå først ut og holde fast på et nei, for de vil samle likes av omgivelsene. Kan ikke gjøre eller si noe litt kontroversielt som ikke alle støtter nei.  👎🏼

Anonymkode: 6a87e...a41

• Liker 12
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

0527e1252a15510e34f2aef44e33909d263f4d-v

• Liker 9
Skrevet

Jeg handler ikke på butikker der jeg må gå forbi tiggere.

Salg av "Folk er folk" o.l. synes jeg derimot er helt greit, disse kan jeg kjøpe av fra tid til annen. 

• Liker 3
Gjest Alkoholist
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når de sitter utenfor inngangene så følger de på en måte etter folk. 

Nei, det gjør de ikke. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter litt med sosial angst, men klarer meg alltid greit på butikker og sentere og sånt, så lenge jeg ikke blir mast på av selgere/tiggere/sånne som skal få deg til å svare på en eller annen spørreundersøkelse. Selv om det gjør meg svært vondt å se tiggere ved butikken, så er angsten så stor at jeg "forsvinner ut av meg selv" dersom jeg må samtale med dem. Det var en fast tigger som solgte "Folk er Folk" på nærbutikken min, og etter noen måneder klarte jeg endelig å stoppe ved ham og kjøpe et blad. Han begynte å prate til meg på gebrokkent engelsk, og da blanket jeg helt ut av angsten. De neste gangene jeg var innom butikken var han så veldig på meg, og til slutt klarte jeg ikke lenger gå inn i butikken. Var så ille at jeg begynte å få pakker fra Zalando/nettbutikker levert til en butikk som var ti minutter lengre unna nærbutikken min. Bare det å gå forbi en tigger med en diger Zalando-eske gjør så utrolig vondt langt inn i sjela. Ikke at alle tiggere nødvendig er så fattige, noen av dem lever ganske så greit her i Norge. Men det gjør likevel vondt å se noen stå og fryse utenfor butikken... Likevel, angsten min for å bli "overfalt" av tiggere eller selgere ligger så dypt i meg, og jeg skulle ønske jeg slapp å måtte få dette i trynet når jeg skal handle mat. Bedre om de sitter i hovedgata i byen, og ikke rett foran inngangen til nærbutikken...

Anonymkode: be4b8...310

Tiggerne fryser ikke de bare later som. De driver bare med skuespill. Bedre hvis de drar tilbake til Romania. Det finnes jo fattige i Norge og skulle man brukt penger på noe/noen så heller på de enn på tiggerne. De velger jo å komme hit å sette seg i den situasjonen og det gjør de jo fordi det er lønnsomt. 

• Liker 11
Skrevet
21 minutter siden, Fireflies skrev:

Romfolk og utenlandske tiggere er ikke i nød, det de driver på med er organisert og bakmennene tjener stort. Anbefaler å se dokumentaren Lykkelandet på NRK sine nettsider.

https://tv.nrk.no/program/MDDP12000817/lykkelandet

Anonymkode: 5d912...4d5

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, TotalAlkoholist skrev:

Nei, det gjør de ikke. 

Jeg føler det. Føler at de følger med på hvor en går, hvor mye man har kjøpt og så grådige man er som ikke gir bort maten sin. Skal begynne å kjøpe en boks fiskeboller å gi de det. Så får man se hvor glade de blir. Den går de inn og bytter og vil ha pengene tilbake. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Romfolk og utenlandske tiggere er ikke i nød, det de driver på med er organisert og bakmennene tjener stort. Anbefaler å se dokumentaren Lykkelandet på NRK sine nettsider.

https://tv.nrk.no/program/MDDP12000817/lykkelandet

Anonymkode: 5d912...4d5

Orker ikke se dem på TV. Har dem helt oppi halsen. Til og med gjør om stemmene sine. Æsj!! Kan ikke noe for det. Har i perioder hatt de så oppå meg at jeg takler dem ikke. Og det må få være lov. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...