Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor ønsker så mange å gå der? Hva er spesielt med studiet?

Anonymkode: 0237c...6a2

Videoannonse
Annonse
Gjest ByeByeLove
Skrevet

Kombinasjonen av økonomi og teknologi er svært ettertraktet i markedet. Derfor.

Skrevet

Det er et studium for de som ønsker å tjene masse penger. Og mange vil vel det. 

Anonymkode: 5e1d7...f1f

• Liker 2
Skrevet

I tillegg er det en intern lederutdanning.

Anonymkode: 8ff78...baf

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor det er så populært blant unge er jo selvsagt som nevnt, gode karrieremuligheter og lønn. Men mer interessant, HVORFOR studiet så populært blant arbeidsgivere? Dels er det kombinasjonen av samfunnsnyttige fag, dels kvaliteten på studentene. Gjennomsnitts' indøkeren er vesentlig mye bedre enn snitteleven på sammenliknbare studieprogram som siv.øk BI/NHH og juss i Oslo, hvis prestasjoner på vgs og høyere utdanning er viktige parametre. Og det er det for de mest populære arbeidsgivere. 

Anonymkode: f2504...efb

• Liker 1
Skrevet

Har ikke hørt at de får spesielt mye damer, så aner ikke hvorfor det er så populært.

Anonymkode: c4927...cfe

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det er så populært blant unge er jo selvsagt som nevnt, gode karrieremuligheter og lønn. Men mer interessant, HVORFOR studiet så populært blant arbeidsgivere? Dels er det kombinasjonen av samfunnsnyttige fag, dels kvaliteten på studentene. Gjennomsnitts' indøkeren er vesentlig mye bedre enn snitteleven på sammenliknbare studieprogram som siv.øk BI/NHH og juss i Oslo, hvis prestasjoner på vgs og høyere utdanning er viktige parametre. Og det er det for de mest populære arbeidsgivere. 

Likevel tjener ikke Ind-Øk noe særlig (litt) mer enn NHH-ere. Du må huske på at NHH og BI fornyer sine fag og utdanninger kontinuerlig, så de har nå mange av de samme valgfagene som det Ind-Øk har. Så NHH / BI har ikke stagnert a la "historiefaget" der diverse fag kan kjøres om og om igjen de neste 20 år, hvis du skjønner. 

Nå er denne litt gammel - fra 2013 - men startlønna på den tiden var nesten identisk mellom NHH og Ind-Øk fra NTNU.

https://karrierestart.no/lonn-og-frynsegoder/292-startlonn-disse-yrkene-tjener-mest

Men la oss glemme 2013, her er en langt nyere artikkel, fra 2018:

https://www.dn.no/arbeidsliv/utdannelse/lonnsforhandlinger/steinar-holden/kraftig-lonnsvekst-for-sivilokonomer-jeg-ser-pa-et-lonnstilbud-som-en-invitasjon-til-a-komme-med-et-motsvar/2-1-450670

Mannlige økonomer tjener 864.000 kr i snitt, mens kvinnelige økonomer stormer mot 730.000 kr. Kan ikke si at det er dårlig og det holder i massevis. 

Her er en artikkel fra 2018, for Tekna. Ind-Øk er vel en del av denne:

https://www.tekna.no/aktuelt/god-lonnsvekst-for-teknologer-og-realister

Dette er likevel ikke de yrkene man bør velge hvis det er "kun penger" man tenker på. Da kan man like så godt velge eiendomsmegling om man er helt rå på salg, eller bli tannlege eller lege for den slags skyld. Eller kjør på med finans. Da går man ikke Ind-Øk, da kan man heller gå en "ren" finanslinje hvis man er helt sykelig opptatt av penger og ønsker å være en flink drone som jobber minst 16 timer i døgnet.

Så Norge er ganske sære på enda et område - altså hva folk tradisjonelt forbinder med å "tjene godt". I utlandet er det mer vanlig å gå finans, medisin, tannlege, osv om man vil tjene penger. I tillegg så må det nevnes at Economics (samfunnsøkonomi) har også en veldig høy status i utlandet og forbindes også med å ville "tjene en del penger". Av en eller annen grunn er det ikke tilfellet i Norge - her er det generelt få som studerer "Economics" og forbindes "bare" med å "jobbe hos SSB" eller noe slikt.

Anonymkode: 6ce21...aaf

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likevel tjener ikke Ind-Øk noe særlig (litt) mer enn NHH-ere. Du må huske på at NHH og BI fornyer sine fag og utdanninger kontinuerlig, så de har nå mange av de samme valgfagene som det Ind-Øk har. Så NHH / BI har ikke stagnert a la "historiefaget" der diverse fag kan kjøres om og om igjen de neste 20 år, hvis du skjønner. 

Nå er denne litt gammel - fra 2013 - men startlønna på den tiden var nesten identisk mellom NHH og Ind-Øk fra NTNU.

https://karrierestart.no/lonn-og-frynsegoder/292-startlonn-disse-yrkene-tjener-mest

Men la oss glemme 2013, her er en langt nyere artikkel, fra 2018:

https://www.dn.no/arbeidsliv/utdannelse/lonnsforhandlinger/steinar-holden/kraftig-lonnsvekst-for-sivilokonomer-jeg-ser-pa-et-lonnstilbud-som-en-invitasjon-til-a-komme-med-et-motsvar/2-1-450670

Mannlige økonomer tjener 864.000 kr i snitt, mens kvinnelige økonomer stormer mot 730.000 kr. Kan ikke si at det er dårlig og det holder i massevis. 

Her er en artikkel fra 2018, for Tekna. Ind-Øk er vel en del av denne:

https://www.tekna.no/aktuelt/god-lonnsvekst-for-teknologer-og-realister

Dette er likevel ikke de yrkene man bør velge hvis det er "kun penger" man tenker på. Da kan man like så godt velge eiendomsmegling om man er helt rå på salg, eller bli tannlege eller lege for den slags skyld. Eller kjør på med finans. Da går man ikke Ind-Øk, da kan man heller gå en "ren" finanslinje hvis man er helt sykelig opptatt av penger og ønsker å være en flink drone som jobber minst 16 timer i døgnet.

Så Norge er ganske sære på enda et område - altså hva folk tradisjonelt forbinder med å "tjene godt". I utlandet er det mer vanlig å gå finans, medisin, tannlege, osv om man vil tjene penger. I tillegg så må det nevnes at Economics (samfunnsøkonomi) har også en veldig høy status i utlandet og forbindes også med å ville "tjene en del penger". Av en eller annen grunn er det ikke tilfellet i Norge - her er det generelt få som studerer "Economics" og forbindes "bare" med å "jobbe hos SSB" eller noe slikt.

Å nei, er det deg igjen... 

Tror ikke jeg orker å skrive lange motsvar til deg (igjen), da jeg har en mistanke om at jeg taler for døve ører. Kjenner igjen skrivestilen din på lang avstand...

Har kun en kommentar til "div. påstander om yrker og lønn": du må lære deg å skille mellom enkeltindivider og gjennomsnitt. Klart det fins eiendomsmeglere som tjener mye bedre enn de fleste (alle?) ind.økere, men forventet lønn er høyere for ind.øk enn eiendomsmegler i 2019. Å si noe annet er som å si at man burde droppe ut etter ungdomsskolen og bli rekefisker, fordi det fins noen få individer som en gang lyktes med det. 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å nei, er det deg igjen... 

Tror ikke jeg orker å skrive lange motsvar til deg (igjen), da jeg har en mistanke om at jeg taler for døve ører. Kjenner igjen skrivestilen din på lang avstand...

Har kun en kommentar til "div. påstander om yrker og lønn": du må lære deg å skille mellom enkeltindivider og gjennomsnitt. Klart det fins eiendomsmeglere som tjener mye bedre enn de fleste (alle?) ind.økere, men forventet lønn er høyere for ind.øk enn eiendomsmegler i 2019. 

Å nei, er det den høye på pæra igjen som tror at du som Ind-Øker er Guds gave til jorda og at startlønna di skal være på 1.000.000 kr? 

Du har, som vanlig, ikke svar til noe som helst. Jeg diskuterer på bakgrunn av fakta i motsetning til slike som deg. Alt jeg gjorde her var å påpeke fakta nok en gang og det er at NHH / BI har høy lønn de også.

Du, derimot, snakker nedsettende om NHH / BI nok en gang når fakta er at forskjellene i lønn er veldig små. 

Når det gjelder eiendomsmegler kommentaren min, så les resten er du snill. Jeg skrev: "hvis du er helt rå på salg". Alle de andre yrkene derimot gjør at man tjener en del penger.

Resten av min kommentar er også basert på fakta, nemlig at man i andre land har helt andre linjer som er mer prestisje enn i Norge - "Economics" og finans blant annet. 

I Norge ligger handels- og skipsmeglere ligger i lønnstoppen sammen med toppledere i det offentlige, finansmeglere, ledere av forsikringsvirksomhet, flygere, geologer, dommere, legespesialister, og mange flere. Ingen av disse krever Ind-Øk for å studere, selv om Ind-Øk har også høy lønn.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-snittlonna-i-over-300-yrker-6.158.609823.69a4315794

Så poenget er: hvis man ønsker å tjene penger som en lønnsansatt, så finnes det en rekke yrker til dette - ikke bare Ind-Øk. De som virkelig tjener penger, derimot, er de som eier aksjeposter, bedrifter, driver med innovasjon der de starter eller finner opp nyttige ting selv. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner godt at det er et populært studie siden du får både økonomi og teknologi, men skulle jeg ha utdannet meg i dag ville jeg heller ha valgt en mer grønn økonomi utdanning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...