Gå til innhold

Høy puls under jogging

lady90

Anbefalte innlegg

Har akkurat begynt å jogge litt. Hater det egentlig veldig men vil gi det en sjans. Trener en del spinning og styrke til vanlig. På spinning ligger jeg som regel på en puls på 83% i snitt. 

Når jeg jogger har jeg ligget mellom 90% og 97% hele turen, ca 4,2 km. Har bare en fart på 6.47/km. Higer skikkelig etter pusten. 

Er dette normalt? Hva ligger dere på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har stort sett en puls på mellom 160-180. Da ligger farten på mellom 6.0 og 6.3 min/km. Jeg vet ikke hva makspulsen min er på. 

Anonymkode: 54d02...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har stort sett en puls på mellom 160-180. Da ligger farten på mellom 6.0 og 6.3 min/km. Jeg vet ikke hva makspulsen min er på. 

Anonymkode: 54d02...9d0

Tror maxpuls er 220 minus alder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, lady90 skrev:

Det er selvsagt bare et "anslag". Stemmer relativt greit, men langt unna sannheten for alle. For å måle makspulsen er det bare en ting å gjøre.... Kjøre noen bakkedrag i maksfart.

Anonymkode: 46dfd...3f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok en høyere makspuls enn det du tror. Den formelen er et estimat, for å finne makspulsen din må du ta en makspulstest. 

Det høres usannsynlig å ha en puls på over 90% av maks når du jogger i 6 km/t (?) Er du sikker på den farten? Jeg går raskt på 6 km/t, og jeg er en gjennomsnittlig høy jente. 

Anonymkode: eff81...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har nok en høyere makspuls enn det du tror. Den formelen er et estimat, for å finne makspulsen din må du ta en makspulstest. 

Det høres usannsynlig å ha en puls på over 90% av maks når du jogger i 6 km/t (?) Er du sikker på den farten? Jeg går raskt på 6 km/t, og jeg er en gjennomsnittlig høy jente. 

Beklager, så at du mente 6 min/km. Det er noe annet. Da kan det hende at du har litt for høy fart for en nybegynner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, så at du mente 6 min/km. Det er noe annet. Da kan det hende at du har litt for høy fart for en nybegynner. 

Synes egentlig jeg løper veldig sakte selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe feil med pulsmålingene dine, for det er ikke normalt å kunne ligge på 90-97% av makspuls i nesten 30 minutter

Anonymkode: 9df50...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok noe feil med pulsmålingene dine, for det er ikke normalt å kunne ligge på 90-97% av makspuls i nesten 30 minutter

Da må isåfall maxpulsen min være mye høyere, tror ikke det er noe feil med måleren, en polar pulsklokke jeg har brukt i alle år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ligge på det 2-3 timer. Har sjekket manuelt da jeg begynte å lure om klokka viste feil. 

Anonymkode: e9543...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ligge på det 2-3 timer. Har sjekket manuelt da jeg begynte å lure om klokka viste feil. 

Anonymkode: e9543...371

Samme her, kan ligge på i overkant av 80% i to timer. Ikke noe særlig behagelig da.

Anonymkode: cdac4...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2019 den 23.13, lady90 skrev:

97 % er ekstremt høyt, så makspulsen din er nok en del høyere enn det tommelfingerregelen sier :)

Selv skulle jeg hatt 180-185 i makspuls, men jeg har ca. 199, og du kan også ha mye høyere enn det du hittil har lagt til grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2019 den 18.49, Hedersbrukeren skrev:

97 % er ekstremt høyt, så makspulsen din er nok en del høyere enn det tommelfingerregelen sier :)

Selv skulle jeg hatt 180-185 i makspuls, men jeg har ca. 199, og du kan også ha mye høyere enn det du hittil har lagt til grunn :)

Hvor høy makspuls kan man egentlig ha? Jeg har en hvilepuls på ca 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, lady90 skrev:

Hvor høy makspuls kan man egentlig ha? Jeg har en hvilepuls på ca 62

Det finner du ut ved en makspulstest. https://www.loplabbet.no/hva-er-makspuls

Jeg er 32, og skulle hatt 188 i følge formelen, men pulsklokken har vist 202 ved et par veldig intense intervalløkter, så da er det min makspuls. Dermed så ligger jeg i sone 1 med en høy puls. Hvilepulsen har ingenting å si på makspulsen

image.png.d039588057f56171769ad2eb3a40bb4e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...