Gå til innhold

Sjakk og kvinner, hvorfor er de så dårlige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, loveli skrev:

Se hvor ille verdenssamfunnet har blitt fordi menn vil markere terretorie og starter kriger for å hevde seg. Se hvor mye kriminalitet det er fordi menn ikke klarer å leve sivilisert. 

Tror du bare vil trolle i tråden, så lengre svar gidder jeg ikke gi deg.

Gjesp enda en jeg hater menn innlegg her på KG.

Anonymkode: 99002...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, loveli skrev:

Se hvor ille verdenssamfunnet har blitt fordi menn vil markere terretorie og starter kriger for å hevde seg. Se hvor mye kriminalitet det er fordi menn ikke klarer å leve sivilisert. 

Tror du bare vil trolle i tråden, så lengre svar gidder jeg ikke gi deg.

Du gikk til angrep med en gang, typisk kvinner. Klarer aldri holde seg til sak.

Dere tar alltid ting personlig, derfor dere også er gjennomsnittlig uegnet som ledere.

Anonymkode: 0d467...475

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Veldig generelt tror jeg menn er "flinkere" til å bli besatt etter å presse sine egne grenser, og for å bevise noe for andre, og for seg selv, og gjerne vinne på toppen av det hele. Kvinner har et mer helhetlig syn på det meste. Kvinner som er helt nerd på et sært fagområde er det få av, menn finner du hundre tusenvis av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gikk til angrep med en gang, typisk kvinner. Klarer aldri holde seg til sak.

Dere tar alltid ting personlig, derfor dere også er gjennomsnittlig uegnet som ledere.

Anonymkode: 0d467...475

:tanpuss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror TS må lese seg opp på statistiske begreper som utvalg og sannsynlighet.

Hvis 1 milliard spiller sjakk. Av de er 900 millioner gutter og 100 millioner jenter. Hva er da sannsynligheten for at den beste er en mann? Og hva er sannsynligheten for at de neste 100 på lista er menn? 

Anonymkode: db1b2...a84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller sagt på en annen måte. Hvis 100 000 mennesker på jorda satser på langrennsski. Av de er 99 999 nordmenn og 1 kenyaner. Hva er sannsynligheten for at verdens beste skiløper er en kenyaner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror TS må lese seg opp på statistiske begreper som utvalg og sannsynlighet.

Hvis 1 milliard spiller sjakk. Av de er 900 millioner gutter og 100 millioner jenter. Hva er da sannsynligheten for at den beste er en mann? Og hva er sannsynligheten for at de neste 100 på lista er menn? 

Litt på samme måte som at statistikken skal vise at en nordmann skal statistisk ligge på topp...?

Anonymkode: 5b068...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, loveli said:

Dette er jeg faktisk grunnleggende enig i. Menn vil ha status for å vise kompetanse i rent biologisk perspektiv. Det er faktisk mye av elendigheten i verden som havner her der menn bruker sine styrker på feil grunnlag som fører til elendighet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på samme måte som at statistikken skal vise at en nordmann skal statistisk ligge på topp...?

Ja, eller at et medlem av Coop obs skal bli verdens beste sjakkspiller. Særlig med tanke på at wall mart har langt flere medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller at et medlem av Coop obs skal bli verdens beste sjakkspiller. Særlig med tanke på at wall mart har langt flere medlemmer.

Så at India har 85 millioner sjakkspillere og Norge under 1 million, hva sier statistikken din om det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/12/2019 at 9:16 PM, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er det mange kvinner som er gode, men det er ingen som noen gang egentlig har hevded seg i verdenstoppen. Den beste kvinnelige sjakkspilleren i verden har 86 menn foran seg. Den neste kvinnen etter det har 287 menn foran seg.

Det er forståelig at kvinner er dårligere i sport/idrett hvor fysisk styrke er viktig, men hvorfor gjør de det så mye dårligere i f.eks. sjakk, som hovedsaklig er "hjernetrim"? Har kvinner dårligere forutsetninger her også?

Her er Hou Yifan, #87 i verden og soleklar #1 blant kvinner.

Bilderesultat for hou yifan

Anonymkode: 35b84...ca3

Normalfordelingen i "sjakkevne". :P  Menn og kvinner er gennemsnitlig like gode i sjakk. Men normalfordelingen i sjakkevne er videre blant menn. Dette betyr at de beste og dårligste sjaskspillerene i verden er eksklusivt menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kokytus skrev:

Normalfordelingen i "sjakkevne". :P  Menn og kvinner er gennemsnitlig like gode i sjakk. Men normalfordelingen i sjakkevne er videre blant menn. Dette betyr at de beste og dårligste sjaskspillerene i verden er eksklusivt menn.

Nigel Short er ikke enig i dette:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne, og mor til døtre. Det koster meg absolutt ingenting å innrømme at menn stort sett er bedre enn kvinner på de fleste områder. Det finnes flust av dyktige, flinke, sterke og smarte damer også. Men de beste innen sitt felt er som oftest menn.

Anonymkode: 4ec8d...faf

Det har ingenting med kjønn å gjøre. Uff, at kvinner tenker sånn om sitt eget kjønn er bare trist. Jeg har studert på Oslo met og sett på utallige forskningsrapporter om likestilling og hvorfor det fortsatt finnes forskjeller mellom kjønnene. Det er pga holdninger som dine, fordi gutter og jenter blir behandlet annerledes helt fra de er små. Foreldre, barnehageansatte og læreren er skyldige i det. Til og med kles og lekeindustrien. 

Jeg ble også behandlet annerledes da jeg var lita kun fordi jeg var jente. Min bror fikk lov å ta mopedlappen, jeg fikk ikke. Min bror fikk øvelseskjørr masse, jeg fikk ikke. Lista er lang..

Vi undergraver både menn og kvinner på flere områder, oftest kvinner. Kanskje på tide å behandle alle med likeverd og respekt. For til syvende og siste så er det faktisk det det handler om

Anonymkode: 38ba4...210

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, megda skrev:

ja, sjakk er jo noe for de spesielt interesserte. lurer på hvorfor de med høy IQ blir trukket mot slike områder? mulig de føler mestring og kompetanse her? mulig andre som ikke liker slike analytiske vanskelige oppgaver heller finner interesse i andre områder?

Selv ser jeg ikke problemet med å mene at menn i ytterpunktet scorer høyere på IQ-scoren (de scorer også lavere på motsatt side). Jeg har ikke noe problem med å innse at det finnes menn og kvinner som er smartere enn meg på mange områder og at man skal bli irritert på data er meningsløst. Om egoet blir truffet og man tenker at man selv derfor er mindre verdt som kvinne, så burde man revurdere sine egne tanker.

Hvor kommer denne trangen til å måtte fremheve menn så voldsomt? Leste du linken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så at India har 85 millioner sjakkspillere og Norge under 1 million, hva sier statistikken din om det...?

Italia har 60 millioner innbyggere. At verdens nest beste spiller skulle komme herfra er forsvinnende liten. Men så viste det seg at verdens nest beste spiller ikke var herfra likevel. Han var plutselig fra USA, som har 320 millioner innbyggere. Dermed var sannsynligheten plutselig ikke så liten likevel. 

Statsborgerskap er et stykke papir som viser et medlemskap i en «klubb» hvor det er fullt mulig å melde seg ut og inn. Og har ingen innvirkning på utvalg og sannsynlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Snaskesnusken said:

Hvor kommer denne trangen til å måtte fremheve menn så voldsomt? Leste du linken? 

Det er ingen trang, men utgangspunktet er en mengde data. Om data hadde sagt at kvinner generelt var smartere i ytterkantene av grafene, så hadde jeg godtatt det selv om det ikke reflekterer et individ alene. 

jeg leste linken angående "kvinner er smartere enn menn" og er ikke overrasket om det over tid viser seg at stemmer i gjennomsnittet da det bare reflekterer grunnleggende biologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 hours ago, loveli said:

Og så må vi ikke glemme at det avhenger mye av interesser også. Vi er biologisk forskjellige, uansett hvor likestilte vi ønsker å være. Og mange andre ting psykologisk spiller inn.

Det skal sies at det er mye høyere sjanse for å bli introdusert for strategispill som mann enn kvinne. De fleste vil anta allerede fra barn av, at datterene deres ikke vil være interessert. Mødre har aldri spilt sjakk selv og vil aldri introdusere døttrene deres til sjakk. Gutter og menn har høyere sjanse for å bli introdusert utenfor familien, av kompiser som har blitt introdusert. 

Andelen jenter som spiller sjakk til vanlig er forsvinnende lav. Personlig kjenner jeg ingen kvinner som spiller sjakk, men jeg kjenner noen menn som gjør det. 

Anonymkode: 87a62...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det har ingenting med kjønn å gjøre. Uff, at kvinner tenker sånn om sitt eget kjønn er bare trist. Jeg har studert på Oslo met og sett på utallige forskningsrapporter om likestilling og hvorfor det fortsatt finnes forskjeller mellom kjønnene. Det er pga holdninger som dine, fordi gutter og jenter blir behandlet annerledes helt fra de er små. Foreldre, barnehageansatte og læreren er skyldige i det. Til og med kles og lekeindustrien. 

Jeg ble også behandlet annerledes da jeg var lita kun fordi jeg var jente. Min bror fikk lov å ta mopedlappen, jeg fikk ikke. Min bror fikk øvelseskjørr masse, jeg fikk ikke. Lista er lang..

Vi undergraver både menn og kvinner på flere områder, oftest kvinner. Kanskje på tide å behandle alle med likeverd og respekt. For til syvende og siste så er det faktisk det det handler om

Anonymkode: 38ba4...210

Samme her. Som jeg nevnte tidligere begynte jeg spille strategispill fordi jeg tyvlånte brødrene mine sine spill når de ikke var hjemme. 

Samboeren min har kommentert på hvor annerledes utviklingen min og livet ville vært om jeg hadde blitt behandlet bare litt annerledes, der jeg hadde blitt oppmuntret og stimulert innenfor interessene mine, heller enn å bli tvunget til å tilpasse meg de rundt meg, der jeg måtte bli den "flinke piken". (Noe jeg heldigvis utviklet meg bort fra da jeg ble eldre og møtte flere som meg selv, der jeg fikk selvtillit til å bryte bort fra det de andre forventet at jeg skulle være og bli mer "meg selv"). Han tror også at jeg til og med fått det bedre med meg selv tidligere i livet om jeg hadde vokst opp som gutt, fordi jeg hadde blitt mer akseptert som den jeg var og sannsynligvis blitt akseptert i guttegjenger med lignende interesser. Istedet endte jeg opp mye isolert og alene gjennom oppveksten fordi jeg ikke passet inn noe steder. Til jeg fant gamingvennene mine som voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Italia har 60 millioner innbyggere. At verdens nest beste spiller skulle komme herfra er forsvinnende liten. Men så viste det seg at verdens nest beste spiller ikke var herfra likevel. Han var plutselig fra USA, som har 320 millioner innbyggere. Dermed var sannsynligheten plutselig ikke så liten likevel. 

Statsborgerskap er et stykke papir som viser et medlemskap i en «klubb» hvor det er fullt mulig å melde seg ut og inn. Og har ingen innvirkning på utvalg og sannsynlighet.

USA har 320 millioner innbyggere, men bare 45 personer over 2500 i rating

India har 1350 millioner innbyggere, men bare 37 personer over 2500 i rating (selv om 85 millioner av innbyggerne spiller)

Russland har 143 millioner innbygger, men godt over 100 personer over 2500 i rating.

Statistikk er noe dritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

USA har 320 millioner innbyggere, men bare 45 personer over 2500 i rating

India har 1350 millioner innbyggere, men bare 37 personer over 2500 i rating (selv om 85 millioner av innbyggerne spiller)

Russland har 143 millioner innbygger, men godt over 100 personer over 2500 i rating.

Statistikk er noe dritt...

Ifølge TS sin logikk, så burde da russere være mer intelligente enn amerikanere. Og hvor er alle asiaterene når man ser at de er blant de mest intelligente på planeten? Kan det være fordi det er andre faktorer enn kun intelligens som spiller inn på om noen blir verdensmester i sjakk? 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...