Gå til innhold

Sjakk og kvinner, hvorfor er de så dårlige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det måtte googles ganske hardt for å finne navnet på de fem/seks kvinnelige oppfinnerene av betydning som finnes. Og dermed mener du at du har understreket poenget ditt?

Er vi nærmere svaret på hvorfor menn er bedre enn kvinner i en sport som ikke krever fysisk styrke og utholdenhet, men logisk tenkning, analyse og strategi? Er svaret for skummelt å nærme seg? Bør TS heller gå i seg selv og jobbe med selvbildet sitt?

Anonymkode: 4ec8d...faf

Har du leste noen av svarene i tråden i det hele tatt? Virker som du bare har bestemt deg for noe og ikke gidder å lese noen av grunnene folk kommer med til at det kan være slik.

Min personlige teori er at det er en kombinasjon av det at det bevist er større range i menn slik at det er flere menn med unormalt høy iq, samt at det er flere menn som fordyper seg i sjakk. Har man 10 000 menn og 1000 kvinner som spiller sjakk like aktivt er det naturlig at det vil være flest menn i topp 100 av disse 11 000 personene. Jeg vet ikke hvordan prosentfordelingen er på kvinner/menn som spiller sjakk men jeg tror at det er flere menn.

Anonymkode: cbc63...921

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 007_008_007
3 timer siden, megda skrev:

Når du ser på hvordan IQ er distribuert blant kjønn er kvinner mer i midten, mens menn varierer i større grad. Derfor vil tendser blant menn vs kvinner generelt bli at flere menn havner i ytterkantene høyt og lavt. Derfor blir noen få menn ekstreme tilfeller og dermed vil de dominere slike områder som sjakk.

Dette argumentet var lystig lesing. Har du noen kilder til å understreke argumentet ditt? Fordi det stank!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange trekker frem IQ her; vel...sjakk handler om så ufattelig mye mer. De IQ opphengte brukerne her inne har muligens ikke nok IQ til å forstå kompleksiteten i sjakk, og hvordan intuitive kunnskaper og EQ generelt spiller en stor rolle på høyeste nivå. 

Anonymkode: 49db8...063

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der tror jeg du er inne på noe...

https://www.independent.co.uk/news/education/higher/dr-paul-irwing-there-are-twice-as-many-men-as-women-with-an-iq-of-120-plus-426321.html

Dette kunne jo hypotetisk også forklare en del av "kjønnsgapene" vi ser på andre områder... kanskje ikke alt nødvendigvis er kvinnehat?

Anonymkode: 35b84...ca3

Er det mannehat når jeg sier at det ikke stemmer? Menn er ikke smartere enn kvinner.

«Professoren samlet inn IQ-resultater fra land i Vest-Europa, USA, Canada, New Zeland, Argentina og Estland. Disse resultatene viste at i vestligorienterte land er forskjellen i resultatene mellom menn og kvinner minimal.»

https://www.nettavisen.no/nyheter/kvinner-er-smartere-enn-menn/3437297.html

Jeg personlig tror det dreier seg om interesse for sjakk. At menn og kvinner velger forskjellige hobbyer er jo ikke akkurat noe nytt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn med sine kraftige overarmer har selvfølgelig bedre forutsetninger til å flytte sjakkbrikkene enn kvinner og man må flytte sjakkbrikkene for å vinne i sjakk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hentacruel skrev:

Menn med sine kraftige overarmer har selvfølgelig bedre forutsetninger til å flytte sjakkbrikkene enn kvinner og man må flytte sjakkbrikkene for å vinne i sjakk. 

😂

Jeg ble helt sjakk matt av innlegget ditt 🤣

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det måtte googles ganske hardt for å finne navnet på de fem/seks kvinnelige oppfinnerene av betydning som finnes. Og dermed mener du at du har understreket poenget ditt?

Er vi nærmere svaret på hvorfor menn er bedre enn kvinner i en sport som ikke krever fysisk styrke og utholdenhet, men logisk tenkning, analyse og strategi? Er svaret for skummelt å nærme seg? Bør TS heller gå i seg selv og jobbe med selvbildet sitt?

Hva har det å si om jeg googla? La jeg skjul på det? Jeg var interessert i å lese mer om dette temaet. Personlig liker jeg å tilegne meg mer kunnskap, derav 3 utdanninger også. Mitt selvbilde er bra det, vennen;)

Det jeg ville poengterer her er at det er lett å overse hva kvinner også har bidratt/bidrar med. Svaret er ikke skummelt, så lav selvtillit har jeg ikke altså;) Svaret har mange andre her gitt deg..Å for å få sagt det, nei det er ikke at menn er smartere..Det er dine holdninger det er noe i veien med.

Anonymkode: 38ba4...210

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser mange trekker frem IQ her; vel...sjakk handler om så ufattelig mye mer. De IQ opphengte brukerne her inne har muligens ikke nok IQ til å forstå kompleksiteten i sjakk, og hvordan intuitive kunnskaper og EQ generelt spiller en stor rolle på høyeste nivå. 

Anonymkode: 49db8...063

Sikkert helt tilfeldig at det er så mange med vanvittig høy IQ blant de aller beste sjakkspillerne, og det virker som om mange av dem har ganske lav "EQ" også. Det med "EQ" gjelder ikke alle, selvfølgelig, men det er en haug med særinger blant sjakkeliten.

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/09/160913124722.htm

Bobby Fischer hadde f.eks. 150+ i IQ og er fortsatt regnet som en av de beste, men var rimelig sær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mine egne teorier om det, og de behøver ikke være riktige. Men du bør ikke skjære alle over en kam. Jeg har under 1600 i rating. Men hvor mange tror du vil spille mot meg? Dere tør jo ikke! 

Anonymkode: ee2a6...4ef

Ja, jeg tror nok også du har under 1600...

Anonymkode: 5b068...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 007_008_007 skrev:

Dette argumentet var lystig lesing. Har du noen kilder til å understreke argumentet ditt? Fordi det stank!

Det tar deg to min å finne selv. Hva med å bruke intelligensen til noe bedre enn å bare spre dritt? 

Anonymkode: b84c0...16e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi sjakk er et krigsspill og krig er skapt og opprettholdt av menn.

Anonymkode: f5445...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi sjakk er et krigsspill og krig er skapt og opprettholdt av menn.

Et .. krigsspill?

Jaja, original forklaring i alle fall. Så verdens beste kvinnelige sjakkspillere er veldig mye dårligere enn menn, fordi menn lager krig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Et .. krigsspill?

Jaja, original forklaring i alle fall. Så verdens beste kvinnelige sjakkspillere er veldig mye dårligere enn menn, fordi menn lager krig?

Du er uenig i at det er et krigsspill? Det er nok det du, og både krigsmodellen og sjakk er det altså menn som har skapt, ikke kvinner.

"Chess is very much a wargame that simulates what we would now call the combined arms operations of the ancient world. It is because of this combined arms approach that both strategy and tactics can be taught by the game (unlike Checkers, which is entirely tactics, or Go, which is entirely strategy). In this regard, Chess is unique. As a result, it is a most remarkably balanced wargame."
http://wargamerscott.tripod.com/swordandshield/id12.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi kvinner flest ikke orker et så kjedelig og monotont spill som sjakk. Damer trenger noe som kan fylle alle områder i hjernen, ellers blir de sittende å tenke på klesvasken som må tas, og hybelkaniner under sofaen. Mannfolk er liksom så enkle, så de trenger ikke mer enn et "kjedelig" spill for å få dem opptatt

Anonymkode: deb6a...b27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er uenig i at det er et krigsspill? Det er nok det du, og både krigsmodellen og sjakk er det altså menn som har skapt, ikke kvinner.

"Chess is very much a wargame that simulates what we would now call the combined arms operations of the ancient world. It is because of this combined arms approach that both strategy and tactics can be taught by the game (unlike Checkers, which is entirely tactics, or Go, which is entirely strategy). In this regard, Chess is unique. As a result, it is a most remarkably balanced wargame."
http://wargamerscott.tripod.com/swordandshield/id12.html

Det var litt av en autorativ kilde 😄 Så hvis noe er BÅDE strategi og taktikk så er det et krigsspill? Ludo? Bridge?

Ja, jeg er uenig i premisset ditt. Interessant at du nevner "Go", som også er et uhyre komplisert strategispill, og der menn også dominerer totalt. Noen formening om hvorfor? "Go" har også vært et tradisjonelt jentespill som en god pike skulle kunne....

Selv om premisset om at det er et "krigsspill" skulle ha noe for seg (noe det ikke har), så forklarer det bare hvorfor interessen er lavere hos kvinner, vel å merke om man mener at kvinner og menn i essens er forskjellige, noe jeg kan være enig i. Det forklarer ikke hvorfor kvinner som faktisk interesserer seg for det er så mye dårligere enn menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel....la meg nå se. Ingen spilte sjakk i min familie. Ingen presenterte sjakk som en mulig aktivitet på skolen,
eller andre steder heller, så da var egentlig sjakk ikke i min verden. Det er dumt, for som voksen har jeg vært
innom det og tenkespill ligger for meg. Jeg kjenner fremdeles ingen som i min nærhet spiller sjakk. 
Jada, jeg kunne ha meldt meg inn i sjakklubb, men slik har det ikke gått. Jeg foretrekker nok heller aktiviteter
som pågår utenfor mitt hode i samhandling med andre som liker litt mere fysiske aktiviteter, men sjakk er ok det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn er generelt bedre enn kvinner i alt. Finnes det noe, innenfor hvilket som helst emne, der en kvinne er bedre enn en mann? Verdens beste kokker, skreddere, ryttere, svømmere, gartnere, matematikere, konditorer, langdistanseløpere, alle er menn. Kvinner er bedre til å føde barn da, det er riktig. (Men vi vil ha oss frabedt å anses som rugemaskiner!!!)

De aller beste i verden på sine felt, er ofte menn. Men når det gjelder den jevne mann og kvinne i gata, så er ikke nødvendigvis menn noe bedre enn kvinner (på ting som ikke krever fysisk styrke).

Biologisk sett så lever kvinner lenger og takler g-krefter bedre. Kvinner er også generelt bedre språklig. De er bedre på omsorg og empati. Men det finnes selvsagt mange unntak. Og folk må dømmes på individnivå, ikke på gruppenivå. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var litt av en autorativ kilde 😄 Så hvis noe er BÅDE strategi og taktikk så er det et krigsspill? Ludo? Bridge?

Ja, jeg er uenig i premisset ditt. Interessant at du nevner "Go", som også er et uhyre komplisert strategispill, og der menn også dominerer totalt. Noen formening om hvorfor? "Go" har også vært et tradisjonelt jentespill som en god pike skulle kunne....

Selv om premisset om at det er et "krigsspill" skulle ha noe for seg (noe det ikke har), så forklarer det bare hvorfor interessen er lavere hos kvinner, vel å merke om man mener at kvinner og menn i essens er forskjellige, noe jeg kan være enig i. Det forklarer ikke hvorfor kvinner som faktisk interesserer seg for det er så mye dårligere enn menn.

Sjakk er et krigsspill, jo. Målet er å sette motstanderens konge under angrep. Og "sjakk matt" kommer fra "sjah mat" på persisk, som betyr "kongen er død". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det mange kvinner som er gode, men det er ingen som noen gang egentlig har hevded seg i verdenstoppen. Den beste kvinnelige sjakkspilleren i verden har 86 menn foran seg. Den neste kvinnen etter det har 287 menn foran seg.

Det er forståelig at kvinner er dårligere i sport/idrett hvor fysisk styrke er viktig, men hvorfor gjør de det så mye dårligere i f.eks. sjakk, som hovedsaklig er "hjernetrim"? Har kvinner dårligere forutsetninger her også?

Her er Hou Yifan, #87 i verden og soleklar #1 blant kvinner.

Bilderesultat for hou yifan

De beste sjakkspillerne i verden er menn. Med få unntak er det ingen kvinner i verdenstoppen. Dette er nok fordi det er veldig få kvinner som spiller på dette nivået, som bruker all sin tid og energi på sjakk. 

Jeg liker selv å spille sjakk, men hadde aldri orket å sitte time etter time å spille, pugge strategier, gå hjennom egne og andres partier osv. 

Når det gjelder "vanlige folk", så er ikke menn nødvendigvis bedre enn kvinner. Om du spiller med venner, bekjente, familie eller naboer, er det slett ikke gitt at menn er best. Jeg skal ikke skryte av å være noen stor sjakkspiller, men jeg har slått de fleste menn jeg har spillt mot. Menn flest er faktisk ganske dårlige i sjakk selv om noen ytterst få er veldig gode. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...