AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #1 Skrevet 12. oktober 2019 Selvfølgelig er det mange kvinner som er gode, men det er ingen som noen gang egentlig har hevded seg i verdenstoppen. Den beste kvinnelige sjakkspilleren i verden har 86 menn foran seg. Den neste kvinnen etter det har 287 menn foran seg. Det er forståelig at kvinner er dårligere i sport/idrett hvor fysisk styrke er viktig, men hvorfor gjør de det så mye dårligere i f.eks. sjakk, som hovedsaklig er "hjernetrim"? Har kvinner dårligere forutsetninger her også? Her er Hou Yifan, #87 i verden og soleklar #1 blant kvinner. Anonymkode: 35b84...ca3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #2 Skrevet 12. oktober 2019 Interesse og tisbruk, de gidder sjeldent engasjere seg så mye i sjakk og øve så mange timer som kreves. Noe jeg forstår da sjakk er et av de kjedeligste strategispillene som finnes. Gi meg heller total war, civ eller agricola. Anonymkode: 87a62...cfc 3
megda Skrevet 12. oktober 2019 #3 Skrevet 12. oktober 2019 Når du ser på hvordan IQ er distribuert blant kjønn er kvinner mer i midten, mens menn varierer i større grad. Derfor vil tendser blant menn vs kvinner generelt bli at flere menn havner i ytterkantene høyt og lavt. Derfor blir noen få menn ekstreme tilfeller og dermed vil de dominere slike områder som sjakk. 9
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #4 Skrevet 12. oktober 2019 Herlig tråd, herlig tema og herlige svar. Skal ta fram popcornet, for her blir det nok enda mer underholdende etterhvert. Anonymkode: 4ec8d...faf 6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #5 Skrevet 12. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Interesse og tisbruk, de gidder sjeldent engasjere seg så mye i sjakk og øve så mange timer som kreves. Noe jeg forstår da sjakk er et av de kjedeligste strategispillene som finnes. Gi meg heller total war, civ eller agricola. Anonymkode: 87a62...cfc Du mener at Polgar ikke har brukt tid og ikke er interessert? Det er haugevis av kvinner som har viet livet sitt til sjakk, men likevel er de dårligere. Det gjelder forsåvidt for så vidt strategispillene du nevner også, at jenter er dårligere. Er det noen spill/sporter hvor kvinner er objektivt bedre? Jeg kan tenke meg at verdens beste i "Candy Crush" sikkert er en kvinne, men jeg vet ikke. Anonymkode: 35b84...ca3 1
SpringYard Skrevet 12. oktober 2019 #6 Skrevet 12. oktober 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er det mange kvinner som er gode, men det er ingen som noen gang egentlig har hevded seg i verdenstoppen. Den beste kvinnelige sjakkspilleren i verden har 86 menn foran seg. Den neste kvinnen etter det har 287 menn foran seg. Det er forståelig at kvinner er dårligere i sport/idrett hvor fysisk styrke er viktig, men hvorfor gjør de det så mye dårligere i f.eks. sjakk, som hovedsaklig er "hjernetrim"? Har kvinner dårligere forutsetninger her også? Her er Hou Yifan, #87 i verden og soleklar #1 blant kvinner. Anonymkode: 35b84...ca3 Jeg elsker å spille sjakk, men må nok innrømme at jeg aldri kommer til å bli veldig god. Jeg tror at menn og kvinner er satt sammen på to forskjellige måter (heldigvis), og at menn derfor har bedre forutsetninger for feks sjakk. https://www.vg.no/sport/i/ndyen/hevder-menn-er-bedre-programmert-enn-kvinner-for-aa-lykkes-i-sjakk 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #7 Skrevet 12. oktober 2019 1 minutt siden, SpringYard skrev: Jeg elsker å spille sjakk, men må nok innrømme at jeg aldri kommer til å bli veldig god. Jeg tror at menn og kvinner er satt sammen på to forskjellige måter (heldigvis), og at menn derfor har bedre forutsetninger for feks sjakk. https://www.vg.no/sport/i/ndyen/hevder-menn-er-bedre-programmert-enn-kvinner-for-aa-lykkes-i-sjakk Jeg er enig med deg, og dette ser ut til å gjelde en rekke andre områder som går på det vi klassisks omtaler som "IQ" også, f.eks. matematikk på høyt nivå. De som deltar i olympiaden er omtrent utelukkende menn/gutter. Følgene av å akseptere premisset om at menn og kvinner er forskjellige, og at flere menn hevder seg "i toppen" også når det gjelder intelligens, må jo kunne forklare noe av den skjeve kjønnsfordelingen i f.eks. Nobelprisvinnere i fysikk og toppstillinger i næringslivet. Her er laget som ga USA gullmedalje for tre år siden. Det er jo en rød tråd her. Ingen tvil om at asiatere er overrepresenterte når det gjelder matematikk-evner heller, men de absolutt "største" har hittil vært europeere, så får vi se om de klarer å dra fra "på nye områder" der borte. Anonymkode: 35b84...ca3 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #8 Skrevet 12. oktober 2019 Fordi de fleste kvinner ikke er tapere. Anonymkode: 99002...045 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #9 Skrevet 12. oktober 2019 42 minutter siden, megda skrev: Når du ser på hvordan IQ er distribuert blant kjønn er kvinner mer i midten, mens menn varierer i større grad. Derfor vil tendser blant menn vs kvinner generelt bli at flere menn havner i ytterkantene høyt og lavt. Derfor blir noen få menn ekstreme tilfeller og dermed vil de dominere slike områder som sjakk. Der tror jeg du er inne på noe... https://www.independent.co.uk/news/education/higher/dr-paul-irwing-there-are-twice-as-many-men-as-women-with-an-iq-of-120-plus-426321.html Sitat All the research I've done points to a gender difference in general cognitive ability. There is a mean difference of about five IQ points. The further you go up the distribution the more and more skewed it becomes. There are twice as many men with an IQ of 120-plus as there are women, there are 30 times the number of men with an IQ of 170-plus as there are women. I don't know why this is, all I can say is that we have a huge amount of data. Dette kunne jo hypotetisk også forklare en del av "kjønnsgapene" vi ser på andre områder... kanskje ikke alt nødvendigvis er kvinnehat? Anonymkode: 35b84...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #10 Skrevet 12. oktober 2019 Ikke har jeg "tid", ikke har jeg interesse og ikke har jeg tålmodighet. Brettspill, alle mulige, kan jeg spille i timesvis. Hele natta om jeg får lov. Men sjakk? Nei takk. Anonymkode: b84c0...16e 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #11 Skrevet 12. oktober 2019 Jeg husker jeg tok opp dette for noen år siden. Da var forklaringen fra kvinner at de er underrepresenterte i sjakk. Og da ble liksom den debatten lagt død, ingen mer nygjerrighet å spore. Anonymkode: b9f7a...814 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #12 Skrevet 12. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Der tror jeg du er inne på noe... https://www.independent.co.uk/news/education/higher/dr-paul-irwing-there-are-twice-as-many-men-as-women-with-an-iq-of-120-plus-426321.html Dette kunne jo hypotetisk også forklare en del av "kjønnsgapene" vi ser på andre områder... kanskje ikke alt nødvendigvis er kvinnehat? Anonymkode: 35b84...ca3 Men et nedlatende kvinnesyn er det. Anonymkode: 03f34...6f0 1
VOX Skrevet 12. oktober 2019 #13 Skrevet 12. oktober 2019 Menn er overlegent kvinner i alt. Om det er noen tvil ; IRONI
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #14 Skrevet 12. oktober 2019 2 minutter siden, VOX skrev: Menn er overlegent kvinner i alt. Om det er noen tvil ; IRONI Men likefullt sant. Anonymkode: 5b068...56e 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #15 Skrevet 12. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men et nedlatende kvinnesyn er det. Anonymkode: 03f34...6f0 Hva mener du er et nedlatende kvinnesyn her? Anonymkode: 35b84...ca3 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #16 Skrevet 12. oktober 2019 Menn er generelt bedre enn kvinner i alt. Finnes det noe, innenfor hvilket som helst emne, der en kvinne er bedre enn en mann? Verdens beste kokker, skreddere, ryttere, svømmere, gartnere, matematikere, konditorer, langdistanseløpere, alle er menn. Kvinner er bedre til å føde barn da, det er riktig. (Men vi vil ha oss frabedt å anses som rugemaskiner!!!) Anonymkode: 4ec8d...faf
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #17 Skrevet 12. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Menn er generelt bedre enn kvinner i alt. Finnes det noe, innenfor hvilket som helst emne, der en kvinne er bedre enn en mann? Verdens beste kokker, skreddere, ryttere, svømmere, gartnere, matematikere, konditorer, langdistanseløpere, alle er menn. Kvinner er bedre til å føde barn da, det er riktig. (Men vi vil ha oss frabedt å anses som rugemaskiner!!!) Anonymkode: 4ec8d...faf Jeg tror faktisk kvinner er bedre på å løpe, svømme og sykle ekstremt lange distanser. Altså utholdenhet, men da snakker vi veldig lange distanser. De er også bedre innen noen felt av skyting som går på utholdenhet. Anonymkode: 35b84...ca3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #18 Skrevet 12. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror faktisk kvinner er bedre på å løpe, svømme og sykle ekstremt lange distanser. Altså utholdenhet, men da snakker vi veldig lange distanser. De er også bedre innen noen felt av skyting som går på utholdenhet. Anonymkode: 35b84...ca3 Link? Anonymkode: 5b068...56e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #19 Skrevet 12. oktober 2019 19 minutter siden, AnonymBruker said: Link? Anonymkode: 5b068...56e Hvorfor skulle de være mer utholdende over tid? Da bør jo i det minste én maratonrekord være satt av en dame. Er det det? Hvordan ser ultramaraton-statistikken ut? Anonymkode: 4ec8d...faf
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #20 Skrevet 12. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle de være mer utholdende over tid? Da bør jo i det minste én maratonrekord være satt av en dame. Er det det? Hvordan ser ultramaraton-statistikken ut? Anonymkode: 4ec8d...faf Jeg vet ikke. Det er derfor jeg ber om link? Anonymkode: 5b068...56e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå