AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #1 Skrevet 12. oktober 2019 Vil jeg merke forskjell? Er det egentlig noe høyere nivå på f. eks UiO enn på en videregående? Anonymkode: 8876c...06d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #3 Skrevet 12. oktober 2019 Det kommer an på studiet. Noen er det bare litt forskjell på, mens andre er det større. Det kommer også an på hva du har gjort på vgs. Anonymkode: d1531...246
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #4 Skrevet 12. oktober 2019 Det er avhengig av hvilket studie du tenker på, og hvordan du har jobbet på vgs. Den største forskjellen er vel at du som student må være mer strukturert, da det handler om ansvar for egen læring. Ingen kommer å forteller deg hva du må gjøre, eller hva du skal lese. Du må legge opp hverdagen selv, noe mange synes er en stor utfordring. Anonymkode: 1764d...ac6
Undivided Skrevet 12. oktober 2019 #5 Skrevet 12. oktober 2019 Ja, vil tro at du vil merke forskjellen på vgs og høyere utdanning ja. Vil nok varierer etter hvilket studie du går og arbeidsinnsats på vgs, men akkurat det med selvstendigheten vil du nok kjenne på uansett hva du går. Det krever mye mer av deg å gå på universitet/høyskole enn videregående mtp. strukturering, organisering, pensum blabla
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #6 Skrevet 12. oktober 2019 Jeg gikk fra IB-linjen til økonomistudiet, og økonomistudiet var mye lettere. IB-linjen var ganske "full on" og jeg er veldig glad for at jeg utviklet god studieteknikk osv. de to årene. Men det spørs jo helt på hva du har gjort på videregående, hvordan din videregående skole var, hva du skal studere på universitet og hvor. Går du fra IB-linjen til Oxford, blir det sikkert tøft. Går du fra skoleflink allmennelev til juss eller medisin, kan det bli tøft. Går du fra IB-linjen til ex.phil, blir det ikke tøft. Osv. Anonymkode: 51f63...4c7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #7 Skrevet 12. oktober 2019 Største forskjellen er at ingen bryr som hvordan du gjør det. Mye mer jantelov i høyere utdanning. Anonymkode: da4d8...cc2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #8 Skrevet 12. oktober 2019 Merker at mange av de i kullet mitt som kommer rett fra vgs forventer veldig mye av lærerne. Mange forholder seg kun til det som blir sagt i forelesningene og har ikke engang åpnet læringsutbyttebeskrivelsen. Mange irriterer seg over at foreleseren ikke kun fokuserer på eksamen, og at de ofte ikke «rekker gjennom alt». Men det er jo ikke meningen at de skal det heller.. For veldig mange så er det nok en stor overgang i forhold til at man må studere, og at mesteparten av pensum må man faktisk finne ut av helt selv. Anonymkode: 6dac2...01a 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #9 Skrevet 12. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil jeg merke forskjell? Er det egentlig noe høyere nivå på f. eks UiO enn på en videregående? Anonymkode: 8876c...06d Ja men mange glemmer at yrkesgrupper via vgs også trengs for å fylle ut det totale behovet i arbeidslivet. Ikke alle kan ha universitets utdannelse og en yrkesfaglig utdannelse er vel så viktig. Tenk på alle de yrkesgruppene som har gått vgs og ikke uio som du faktisk trenger i løpet av livet ditt. Elektrikere, rørleggere, malere, tømrere, murere, barne og ungdomsarbeidere, helsesekretærer, tannhelsesekretærer, apotekteknikere, helsefagarbeidere, ambulansearbeidere, renholdsarbeidere osv. Men ja du vil nok merke forskjell både på lønna og på lånet. Det viktigste er vel egentlig HVA VIL DU JOBBE MED DE NESTE 40-50ÅRA, uten å bli møkka lei? Anonymkode: 958a4...c51
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #10 Skrevet 12. oktober 2019 Ja, du vil merke forskjell. Det er derfor det er så greit at vi i Norge starter med exphil. Jeg vil råde deg å ta seminarmodellen. Jeg begynte å studere i England, der hadde vi ikke exphil, og jeg ble kastet rett inn i det. Jeg greide meg, fordi jeg hadde i bakhodet at jeg betalte 100.000 i året, mens britene tok det helt piano, noe som gjorde dem umulig å jobbe i gruppe med. Når jeg begynte i Norge var det enkelt å se hvem som kom rett fra videregående. Det var de som omtrent begynte å gråte da vi skulle ta breddetest i exphil, fordi de ikke hadde lest boken, og vi fikk til og med svaralternativer! Anonymkode: c5b8c...25d
funginger Skrevet 13. oktober 2019 #11 Skrevet 13. oktober 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men mange glemmer at yrkesgrupper via vgs også trengs for å fylle ut det totale behovet i arbeidslivet. Ikke alle kan ha universitets utdannelse og en yrkesfaglig utdannelse er vel så viktig. Tenk på alle de yrkesgruppene som har gått vgs og ikke uio som du faktisk trenger i løpet av livet ditt. Elektrikere, rørleggere, malere, tømrere, murere, barne og ungdomsarbeidere, helsesekretærer, tannhelsesekretærer, apotekteknikere, helsefagarbeidere, ambulansearbeidere, renholdsarbeidere osv. Men ja du vil nok merke forskjell både på lønna og på lånet. Det viktigste er vel egentlig HVA VIL DU JOBBE MED DE NESTE 40-50ÅRA, uten å bli møkka lei? Anonymkode: 958a4...c51 wtf? 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #12 Skrevet 13. oktober 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men mange glemmer at yrkesgrupper via vgs også trengs for å fylle ut det totale behovet i arbeidslivet. Ikke alle kan ha universitets utdannelse og en yrkesfaglig utdannelse er vel så viktig. Tenk på alle de yrkesgruppene som har gått vgs og ikke uio som du faktisk trenger i løpet av livet ditt. Elektrikere, rørleggere, malere, tømrere, murere, barne og ungdomsarbeidere, helsesekretærer, tannhelsesekretærer, apotekteknikere, helsefagarbeidere, ambulansearbeidere, renholdsarbeidere osv. Men ja du vil nok merke forskjell både på lønna og på lånet. Det viktigste er vel egentlig HVA VIL DU JOBBE MED DE NESTE 40-50ÅRA, uten å bli møkka lei? Anonymkode: 958a4...c51 Du er klar over at folk endrer yrker i løpet av livet og ikke sitter i samme jobben fra 20 til 65? Anonymkode: 279f9...d32 1
Gjest AlbertEinstein Skrevet 13. oktober 2019 #13 Skrevet 13. oktober 2019 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil jeg merke forskjell? Er det egentlig noe høyere nivå på f. eks UiO enn på en videregående? Anonymkode: 8876c...06d Selvfølgelig. Dersom du studerer på lik linje med hva du gjør på vgs vil det gå med deg som med mange før deg, du stryker glatt. Siden UiO er nevnt i tråden sikter jeg selvsagt til seriøs utdanning, ikke barnehagelærer osv. Slike utdanninger holder ofte lavere nivå enn hva tilfellet er i videregående skole. Sats på å hoppe høyt over lista og bli overrasket over hvor høyt du hopper. Det er så utrolig mye kjipere å rive enn det er å få Aer. Lykke til Endret 13. oktober 2019 av AlbertEinstein
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #14 Skrevet 13. oktober 2019 Høyere utdannelse er selvfølgelig ikke som ungdomsskolen eller videregående hvor du har lærere til å holde deg i hånden hele veien... Anonymkode: 76be4...76a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå