AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #41 Skrevet 30. oktober 2019 Men hovedforskjellen mellom Jehovas vitner og meg som kristen er vel at jeg tror på Jesus som Guds sønn, og at han gav sitt liv for oss, mens Jehovas vitner mener at Jesus bare er en erkeengel... Og da faller hele grunnlaget for frelse bort. Noen må dø for våre synder for at vi skal bli frelst. Dessuten tror Jehovas vitner at det bare er så så mange (44 000?) som blir frelst, og disse er forhåndssbestemt. Kristne tror at hvem som helst kan komme til himmelen så lenge de tar imot Jesus. Anonymkode: 1e249...a6d 1
sofiemyr Skrevet 30. oktober 2019 #42 Skrevet 30. oktober 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hovedforskjellen mellom Jehovas vitner og meg som kristen er vel at jeg tror på Jesus som Guds sønn, og at han gav sitt liv for oss, mens Jehovas vitner mener at Jesus bare er en erkeengel... Og da faller hele grunnlaget for frelse bort. Noen må dø for våre synder for at vi skal bli frelst. Dessuten tror Jehovas vitner at det bare er så så mange (44 000?) som blir frelst, og disse er forhåndssbestemt. Kristne tror at hvem som helst kan komme til himmelen så lenge de tar imot Jesus. Anonymkode: 1e249...a6d Jehovas Vitner tror så avgjort at Jesus er Guds sønn, og at han gav sitt liv for oss for at vi skulle kunne bli frelst og at han er vår konge i Guds rike - men ja - at før han ble sendt til jorden som menneske så var han med sin far og da er det svært mye i Bibelen som viser at han i sin åndelige form var en engel - og siden det i åpenbaringen står at han kommer med en "erkeengels røst" er det en sannsynlig konklusjon. Han blir ikke noe mindre Guds sønn, eller mindre viktig av den grunn. (Gud kaller alle englene "sine sønner"). Hvor tenker du at han var før han kom til jorden? Bibelen sier til og med at han var med å skape jorden slik vi kjenner den. Åpenbaringen forteller om den de salvede på 144000 som skal herske sammen med Jesus men også den store skare som var umulig å telle - som da er alle som har kommet til tro på Guds Ord og Menneskesønnen - som igjen skal få leve på en paradisisk jord. Du sier at kristne tror at hvem som helst kan komme til himmelen så lenge de tar imot Jesus - men Bibelen sier tydelig at du må gjøre en hel del mer enn det for å kunne komme inn i Guds rike.
Gjest Sirkelen Skrevet 30. oktober 2019 #43 Skrevet 30. oktober 2019 På 25.10.2019 den 15.53, Scarlet Witch skrev: Jeg bare ser for meg når dommedag først kommer og alle går til helvete bortsett fra Jehovas vitner som nå kan skrike «Dere skulle ikke slengt igjen døra i trynet mitt nå nei!». Ja da skal vi angre noe fælt 😅 Men én ting har jeg ofte lurt på. Alle varianter av kristendom sier det skal komme en endetid med klare tegn i tråd med Bibelen, og et tydelig sluttoppgjør mellom gode og onde krefter. Detaljene overlater jeg til de som kan mer enn meg. Men må det ikke bli rimelig opplagt for alle når denne endetiden kommer med bibelske katastrofer og tegn, samt Antikrist, at Jehovas Vitner hadde rett? Når er «fristen» gått ut for å omvende seg? Blir det ikke litt feil at en gudløs slubbert som ser alt dette utrolige, bare skal tro på Gud og bli reddet i siste liten? Alternativt må Gud aktivt skjule sitt nærvær helt til Dommedag faktisk er her, og angrefristen er gått ut. Sistnevnte virker ikke så snillt på meg.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #44 Skrevet 31. oktober 2019 På 30.10.2019 den 12.24, sofiemyr skrev: Jehovas Vitner tror så avgjort at Jesus er Guds sønn, og at han gav sitt liv for oss for at vi skulle kunne bli frelst og at han er vår konge i Guds rike - men ja - at før han ble sendt til jorden som menneske så var han med sin far og da er det svært mye i Bibelen som viser at han i sin åndelige form var en engel - og siden det i åpenbaringen står at han kommer med en "erkeengels røst" er det en sannsynlig konklusjon. Han blir ikke noe mindre Guds sønn, eller mindre viktig av den grunn. (Gud kaller alle englene "sine sønner"). Hvor tenker du at han var før han kom til jorden? Bibelen sier til og med at han var med å skape jorden slik vi kjenner den. Åpenbaringen forteller om den de salvede på 144000 som skal herske sammen med Jesus men også den store skare som var umulig å telle - som da er alle som har kommet til tro på Guds Ord og Menneskesønnen - som igjen skal få leve på en paradisisk jord. Du sier at kristne tror at hvem som helst kan komme til himmelen så lenge de tar imot Jesus - men Bibelen sier tydelig at du må gjøre en hel del mer enn det for å kunne komme inn i Guds rike. De Jehovas vitnene jeg har hatt på døra, har hardnakket påstått at de ikke tror på Jesus som Guds sønn, men at han er en viktig engel. Så dette var nytt. Som kristen tror jeg at faderen, sønnen og den hellige ånd, altså Gud, er evig og har dermed alltid eksistert. Og Jesus var dermed også med på skapelsen ja. Men englene er Guds tjenere, de er ikke skapt i Guds bilde. Mennesket er derfor satt over englene fordi vi er Guds arvinger. Som kristen tror jeg at alle mennesker har mulighet til å bli frelst så lenge de bekjenner sine synder og tar imot Jesu frelse. Noe annet ville vært urettferdig. Paulus skriver tydelig at "For av nåde er dere frelst, ved tro, det er IKKE deres eget verk, men Guds gave". I Johannes evangelium står det også at "Gud gav sin sønn til verden, for at HVER DEN SOM TROR PÅ Han, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." Videre forteller evangeliumet at "Alle som tok imot han, gav han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn". Men jeg tror også at når man tar imot Jesus, blir man fylt med den hellige ånd. Og en tro uten gjerninger, vil etterhvert dø ut. Men frukten av troen er lysten til å tjene Gud og å gjøre det gode. Den hellige ånd veileder oss til å leve så syndfrie liv som mulig. Men poenget mitt er at Gud ønsker å nå ut til alle, han har ikke utvalgt noen til å bli frelst, og andre til å gå fortapt. Tror du at jeg som kristen går fortapt fordi jeg ikke er et Jehovas vitne? Anonymkode: 1e249...a6d
Duftavsommerregn Skrevet 31. oktober 2019 #45 Skrevet 31. oktober 2019 På 13.10.2019 den 10.35, Rottenikken1 skrev: OKristenheten er fiende av Jehovas vitner fordi vi avslører falsk lære inkl dens sanne identitet og den motarbeider aktivt Jehovas vitner. Den sanne kristendommen og kritenheten er uforenelig. Dette er pissprat. Det finnes ikke et fnugg av kristendom i Jehovas vitner. De er en sekt som dyrker sin egen gud som ikke har noe med den kristen tro å gjøre. Jehovas vitner er sataniske rett og slett og fornekter Jesus Kristus som Guds sønn. Så kristenheten har jo ikke noe oppfattelse av Jehovas vitne som kristne overhodet. De har aldri hatt det så jeg vet om. Det gjelder alle andre kristne menigheter i verden faktisk. Jehovas vitner er en sekt, ikke noe galt i det et valg de har tatt og må svare for selv. Men når de gir seg ut som dette som i dette innlegget? Da søker de den fortapelsen som Bibelen forteller om i de siste setningene i Åpenbaringsboken. Så er det sagt. Det er ikke noe å diskutere videre en gang. Alle som kan litt om kristendommen vet dette. 1
Duftavsommerregn Skrevet 31. oktober 2019 #46 Skrevet 31. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: De Jehovas vitnene jeg har hatt på døra, har hardnakket påstått at de ikke tror på Jesus som Guds sønn, men at han er en viktig engel. Så dette var nytt. Dette har vært slik hele tiden, et av kjennetegnet på Jehovas vitner er av antikrist ånd. At de fornekter Jesus Kristus som Guds sønn. Noe Bibelen sier er et av de sikreste og mest demoniske tegnene på antikrist sin påvirkning. Legg merke til akkurat dette, de som fornekter Jesus Kristus som Guds sønn! Hva er de? Vi snakker ikke om å forkaste, vi snakker om å fornekte! For de som har lest sin Bibel? De vet det. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #47 Skrevet 31. oktober 2019 Rellion er rota til alt ondt! Anonymkode: 4b114...b91
sofiemyr Skrevet 31. oktober 2019 #48 Skrevet 31. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De Jehovas vitnene jeg har hatt på døra, har hardnakket påstått at de ikke tror på Jesus som Guds sønn, men at han er en viktig engel. Så dette var nytt. Som kristen tror jeg at faderen, sønnen og den hellige ånd, altså Gud, er evig og har dermed alltid eksistert. Og Jesus var dermed også med på skapelsen ja. Men englene er Guds tjenere, de er ikke skapt i Guds bilde. Mennesket er derfor satt over englene fordi vi er Guds arvinger. Som kristen tror jeg at alle mennesker har mulighet til å bli frelst så lenge de bekjenner sine synder og tar imot Jesu frelse. Noe annet ville vært urettferdig. Paulus skriver tydelig at "For av nåde er dere frelst, ved tro, det er IKKE deres eget verk, men Guds gave". I Johannes evangelium står det også at "Gud gav sin sønn til verden, for at HVER DEN SOM TROR PÅ Han, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." Videre forteller evangeliumet at "Alle som tok imot han, gav han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn". Men jeg tror også at når man tar imot Jesus, blir man fylt med den hellige ånd. Og en tro uten gjerninger, vil etterhvert dø ut. Men frukten av troen er lysten til å tjene Gud og å gjøre det gode. Den hellige ånd veileder oss til å leve så syndfrie liv som mulig. Men poenget mitt er at Gud ønsker å nå ut til alle, han har ikke utvalgt noen til å bli frelst, og andre til å gå fortapt. Tror du at jeg som kristen går fortapt fordi jeg ikke er et Jehovas vitne? Anonymkode: 1e249...a6d Dette er et eksempel på en av de brosjyrene som brukes fra dør til dør - finner det ytterst merkverdig at en forkynner kan si det du sier med dette i hånden (eller vesken) https://wol.jw.org/no/wol/d/r3/lp-n/1102012186#h=1:0-20:0
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #49 Skrevet 2. november 2019 På 31.10.2019 den 22.12, sofiemyr skrev: Dette er et eksempel på en av de brosjyrene som brukes fra dør til dør - finner det ytterst merkverdig at en forkynner kan si det du sier med dette i hånden (eller vesken) https://wol.jw.org/no/wol/d/r3/lp-n/1102012186#h=1:0-20:0 Til forskjell fra alle andre mennesker levde Jesus i himmelen som en åndeskapning før han ble født på jorden. (Johannes 8:23) Han var det første Gud skapte, og han hjalp til med å skape alt annet. Han er den eneste som er blitt skapt direkte av Jehova. Har lest linken du sendte, og allerede i første avsnitt ser du en stor forskjell på kristendommen kontra Jehovas vitne. Dere mener at Jesus er skapt. Jeg mener at Jesus er Gud, han er evig. Og at Gud ofret en del av seg selv for oss. Husker du fortellingen fra gamle testamentet om da Gud gjorde en pakt med Abraham? Jeg husker det ikke helt ordrett, men jeg tror at offerdyr ble delt i to og lagt på bakken. Ifølge jødisk tradisjon så var den som gikk mellom offeret som måtte dø dersom pakten ble brutt. Gud visste at Abraham og hans etterkommere ikke ville klare å overholde pakten. Det står at han derfor selv for mellom offerdyrene, og det er et stort frampek om at han hadde planer om å gi sitt eget liv for oss, fordi han elsker oss. Jeg syns også det virker rart at du tror at Gud ikke har skapt noe annet enn Jesus. Jeg tror at alt er skapt av Gud. Jeg savner at du svarer på resten av tingene jeg tok opp i forrige innlegg, jeg er nysgjerrig på hva du mener. Anonymkode: 1e249...a6d
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #50 Skrevet 4. november 2019 På 29.10.2019 den 22.37, sofiemyr skrev: https://en.m.wikipedia.org/wiki/New_World_Translation_of_the_Holy_Scriptures Jeg bruker denne, king James og ASV når jeg studerer - nettopp for å få flere nyanser på språk og total forståelse, så jeg har god tid til å vente på å få se hva du mener du har hørt 😉 Her er vers som mangler i jw sin nye «New word translation» 2013 versjonen. Matteus: 17:21, 18:11, 23:14. Markus: 7:16, 9:44 og 46, 11:26, 15:28. Lukas: 17:36, 23:17. Johannes: 5:4. Apostlenes gjerninger: 8:37, 15:34, 24:7, 28:29. Romerne: 16:24. Deler av åpenbaringen 1:11 er også fjernet. Og det er ikke det eneste verset som er fjernet deler ifra. I tillegg er det lagt til ord i andre bibelvers, slik at de får en annen mening. JW er heller ikke så gammelt. Det startet som en sekt i USA på 1870-tallet. Anonymkode: a66fb...e3f 1
sofiemyr Skrevet 5. november 2019 #51 Skrevet 5. november 2019 (endret) 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er vers som mangler i jw sin nye «New word translation» 2013 versjonen. Matteus: 17:21, 18:11, 23:14. Markus: 7:16, 9:44 og 46, 11:26, 15:28. Lukas: 17:36, 23:17. Johannes: 5:4. Apostlenes gjerninger: 8:37, 15:34, 24:7, 28:29. Romerne: 16:24. Deler av åpenbaringen 1:11 er også fjernet. Og det er ikke det eneste verset som er fjernet deler ifra. I tillegg er det lagt til ord i andre bibelvers, slik at de får en annen mening. JW er heller ikke så gammelt. Det startet som en sekt i USA på 1870-tallet. Anonymkode: a66fb...e3f Du unnlater å nevne at dette deler NWT med svært mange andre bibeloversettelser men kanskje ikke akkurat din? For å holde oss på nøytral grunn argumentasjonsmessig foreslår jeg at du leser hva den kristne skribenten Stephen M.Miller sier om dette: https://stephenmillerbooks.com/2013/01/who-stole-matthew-1721/ Og som det står skrevet - heller ikke legge til Minner forsiktig på at inndeling i bibelvers er gjort leeeeeeeeenge etter at dette ble skrevet ned av rent praktiske årsaker Endret 5. november 2019 av sofiemyr
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #52 Skrevet 5. november 2019 7 timer siden, sofiemyr skrev: Du unnlater å nevne at dette deler NWT med svært mange andre bibeloversettelser Skjønner. Så gjør andre feil, gjør det ingenting om de pompøse, selvhøytidelige "sanne kristne" gjør den samme feilen? Dere er virkelig de nye fariseerne. Anonymkode: b569d...b0b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #53 Skrevet 5. november 2019 7 timer siden, sofiemyr skrev: den kristne skribenten Stephen M.Miller Han sier også dette. It means “Preeminent” over creation or the rights of the firstborn. Christ is not a created being since “all things came from him.” A created being cannot bring the universe to being. The text says “all” not “all other things” like the NWT that the Jehovah’s Witnesses use. The point of the whole letter of Colossians is that in Christ you are “Complete in Him” and you lack nothing — you don’t need philosophy, visitation from angels, monasticism, legalism, circumcision, or esoteric knowledge — when you have Jesus — you have it all because he is the Creator! Fint at du støtter deg til ham. Anonymkode: b569d...b0b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #54 Skrevet 5. november 2019 7 timer siden, sofiemyr skrev: Du unnlater å nevne at dette deler NWT med svært mange andre bibeloversettelser men kanskje ikke akkurat din? For å holde oss på nøytral grunn argumentasjonsmessig foreslår jeg at du leser hva den kristne skribenten Stephen M.Miller sier om dette: https://stephenmillerbooks.com/2013/01/who-stole-matthew-1721/ Og som det står skrevet - heller ikke legge til Minner forsiktig på at inndeling i bibelvers er gjort leeeeeeeeenge etter at dette ble skrevet ned av rent praktiske årsaker Det er slettes ikke bare jehovas vitner nei, men det bortforklarer ikke at watchtower har fjernet ting de ikke liker, og lagt til ord som det passer dem, for å få det til å passe sin lære. Ja, det står absolutt skrevet å ikke legge til noe, men det har watchtower virkelig gjort. Noen kom til og med med ei ekstra bok på døra til noen jeg kjenner, som disse jv representantene mente man trengte for å forstå bibelen. Selvfølgelig bare tull. Anonymkode: a66fb...e3f
sofiemyr Skrevet 7. november 2019 #55 Skrevet 7. november 2019 På 5.11.2019 den 18.48, AnonymBruker skrev: Han sier også dette. It means “Preeminent” over creation or the rights of the firstborn. Christ is not a created being since “all things came from him.” A created being cannot bring the universe to being. The text says “all” not “all other things” like the NWT that the Jehovah’s Witnesses use. The point of the whole letter of Colossians is that in Christ you are “Complete in Him” and you lack nothing — you don’t need philosophy, visitation from angels, monasticism, legalism, circumcision, or esoteric knowledge — when you have Jesus — you have it all because he is the Creator! Fint at du støtter deg til ham. Anonymkode: b569d...b0b Jeg brukte Miller som kilde fordi jeg regnet med du hadde tillit til han. Utover det viser egentlig mange av disse svarene fra diverse anonymbrukere hva TS lurte på uten å svare direkte så da anser jeg meg som ferdig med denne tråden 😌
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå