Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vises til hebraiske tekster, men de bruker ikke tetragrammet. Dette er å tukle med teksten og det gjøres (mest sansynlig kun) for å dyrke ideen om at Navnet er viktig. For de som tror på bibelen er jo dette ren gift, og strider mot den avsluttende advarselen i Åpenbaringen. 

Mulig vi snakker forbi hverandre men konsonantene יהוה, JHVH forekommer nesten 7000 ganger i De hebraiske skrifter...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, sofiemyr skrev:

Mulig vi snakker forbi hverandre men konsonantene יהוה, JHVH forekommer nesten 7000 ganger i De hebraiske skrifter...

Ja vi snakker forbi hverandre, det forekommer ikke i NTs grunntekster, og er satt inn i NWT som Jehova. Man kan sikkert diskutere for og imot her, men jeg opplever at Åpenbaringen er veldig klar på at man ikke skal sette noe inn i teksten, og derfor brukte jeg dette eksempelet fordi det er en så tydelig svakhet ved NWT og viser så tydelig hvilken hensikt oversettelsen hadde.

Men slike diskusjoner blir ofte formålsløse og endeløse. Mitt poeng var å vise hva jeg oppfatter som kristnes syn på, og grunnleggende kritikk av, Jehovas vitner, ikke å hakke på, for eller imot, de enkelte delene av vitnenes teologi.

Anonymkode: b569d...b0b

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, sofiemyr skrev:

Sofiemyr er en Jehova du kan stole på. Capiche? 

Anonymkode: c69db...e82

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja vi snakker forbi hverandre, det forekommer ikke i NTs grunntekster, og er satt inn i NWT som Jehova. Man kan sikkert diskutere for og imot her, men jeg opplever at Åpenbaringen er veldig klar på at man ikke skal sette noe inn i teksten, og derfor brukte jeg dette eksempelet fordi det er en så tydelig svakhet ved NWT og viser så tydelig hvilken hensikt oversettelsen hadde.

Men slike diskusjoner blir ofte formålsløse og endeløse. Mitt poeng var å vise hva jeg oppfatter som kristnes syn på, og grunnleggende kritikk av, Jehovas vitner, ikke å hakke på, for eller imot, de enkelte delene av vitnenes teologi.

Hva legger du i «grunnteksten» da? Tetragrammet står i både salmene og jesajas bok i Dødehavsrullene

Skrevet

At de er noen snøfler 

Anonymkode: 4b114...b91

• Liker 2
Skrevet

HEY mtf. Vær kul med Sofiemyr. Hun er en jehova, men en kul jehova. 

Skrevet
13 timer siden, sofiemyr skrev:

Hva legger du i «grunnteksten» da? Tetragrammet står i både salmene og jesajas bok i Dødehavsrullene

Her synes jeg du kverulerer. Jeg skriver tydelig at det er snakk om NT, og hva er grunntekstene til NT? Hva har dødehavsrullene med dette å gjøre i det hele tatt?

De greske grunntekstene til NT. Det finnes ikke spor av tetragrammet der. Der er det Far/fader, eller Gud. I NWT har man satt inn Jehova.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her synes jeg du kverulerer. Jeg skriver tydelig at det er snakk om NT, og hva er grunntekstene til NT? Hva har dødehavsrullene med dette å gjøre i det hele tatt?

De greske grunntekstene til NT. Det finnes ikke spor av tetragrammet der. Der er det Far/fader, eller Gud. I NWT har man satt inn Jehova.

Og som jeg skrev tidligere så er det når det siteres fra de hebraiske skrifter hvor det står. Hvorfor skulle man ikke lese det som det sto? Eller mener du at man hoppet bukk over tentagrammet i bibelsk tid? Hvordan kunne Jesus gjøre sin fars navn kjent (Joh 17:6 og Joh 17:26) uten å faktisk bruke navnet? De leste og siterte alle som en fra skrifter hvor det sto. Så kan det være en annen diskusjon hvorfor det ble fjernet flere hundre år senere 🙄

Skrevet
24 minutter siden, sofiemyr skrev:

Og som jeg skrev tidligere så er det når det siteres fra de hebraiske skrifter hvor det står. Hvorfor skulle man ikke lese det som det sto? Eller mener du at man hoppet bukk over tentagrammet i bibelsk tid? Hvordan kunne Jesus gjøre sin fars navn kjent (Joh 17:6 og Joh 17:26) uten å faktisk bruke navnet? De leste og siterte alle som en fra skrifter hvor det sto. Så kan det være en annen diskusjon hvorfor det ble fjernet flere hundre år senere

Det er dette jeg mener med formålsløse, lange diskusjoner. Jeg var ikke i denne tråden for å hakke på en enkelt av alle  svakhetene med NWT eller alle de ubibelske dogmene til Vakttårnet, jeg var her for, på en ryddig måte, å forklare at vitnet nest øverst i tråden tok feil da han hevdet at kristne ser på jv som fiender; men heller understreke hvorfor det er så stor avstand mellom kristne og jv, og hvorfor det er så vanskelig for kristne å forholde seg til vitnene og deres ideologi/teologi, og kanskje til og med at om det finnes fiendskap er den nesten alltid den andre veien. Disse debattene er helt umulig, for jeg har enda til gode å møte et vitne som ønsker diskusjon; de har rett. Punktum. Ikke fruktbart, og totalt urimelig. Jeg forstår at dette er deres forhold til egen tro, og jeg kan til og med forsøke å respektere det, men å gå inn i eviglange diskusjoner som bare ender med hardere og hardere ord finner jeg helt formålsløst. Så da ber jeg om å bli respektert tilbake på samme måte. Jeg underviser her, diskuterer ikke.

MEN

Du tar feil når du hevder det er "fjernet". Det finnes ikke en grunntekst som inneholder det. De første kristne menighetene var små og spredde, og kommunikasjonen dem i mellom var heller mangelfull. Å foreslå at slike spredde menigheter i fellesskap skulle gå inn for å fjerne tetragrammet er konspirasjonsteori, og det er rett og slett ikke teknisk mulig. De brukte ikke tetragrammet. Da Jesus gjør guds navn kjent kan han like gjerne ha ment "spre Guds budskap" eller "gjøre kjent hva Gud står for", og selv i mønsterbønnen bruker han "fader". At de kjente navnet er det ingen tvil om, men det er jo tydelig at de ikke BRUKTE det. Kanskje det er dette som er å holde navnet hellig? At det å rope ut Jehova, Jahve eller YHWH er stikk i strid med det han ønsket?

Og la meg understreke at jeg ikke ønsker et eneste vitne det eneste vondt, de får tro og mene hva de vil for meg, og jeg respekterer religionsfrihet, og vil alltid kritisere diskriminering pga tro, som f.eks den Jehovas vitner opplever i Russland. Jeg mener bare de er på teologisk villspor, og tillater meg å påpeke det JEG finner feil og svakt og ubibelsk; uten at jeg dermed ønsker en lang diskusjon som man vet bare ender der den begynte.

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette jeg mener med formålsløse, lange diskusjoner. Jeg var ikke i denne tråden for å hakke på en enkelt av alle  svakhetene med NWT eller alle de ubibelske dogmene til Vakttårnet, jeg var her for, på en ryddig måte, å forklare at vitnet nest øverst i tråden tok feil da han hevdet at kristne ser på jv som fiender; men heller understreke hvorfor det er så stor avstand mellom kristne og jv, og hvorfor det er så vanskelig for kristne å forholde seg til vitnene og deres ideologi/teologi, og kanskje til og med at om det finnes fiendskap er den nesten alltid den andre veien. Disse debattene er helt umulig, for jeg har enda til gode å møte et vitne som ønsker diskusjon; de har rett. Punktum. Ikke fruktbart, og totalt urimelig. Jeg forstår at dette er deres forhold til egen tro, og jeg kan til og med forsøke å respektere det, men å gå inn i eviglange diskusjoner som bare ender med hardere og hardere ord finner jeg helt formålsløst. Så da ber jeg om å bli respektert tilbake på samme måte. Jeg underviser her, diskuterer ikke.

MEN

Du tar feil når du hevder det er "fjernet". Det finnes ikke en grunntekst som inneholder det. De første kristne menighetene var små og spredde, og kommunikasjonen dem i mellom var heller mangelfull. Å foreslå at slike spredde menigheter i fellesskap skulle gå inn for å fjerne tetragrammet er konspirasjonsteori, og det er rett og slett ikke teknisk mulig. De brukte ikke tetragrammet. Da Jesus gjør guds navn kjent kan han like gjerne ha ment "spre Guds budskap" eller "gjøre kjent hva Gud står for", og selv i mønsterbønnen bruker han "fader". At de kjente navnet er det ingen tvil om, men det er jo tydelig at de ikke BRUKTE det. Kanskje det er dette som er å holde navnet hellig? At det å rope ut Jehova, Jahve eller YHWH er stikk i strid med det han ønsket?

Og la meg understreke at jeg ikke ønsker et eneste vitne det eneste vondt, de får tro og mene hva de vil for meg, og jeg respekterer religionsfrihet, og vil alltid kritisere diskriminering pga tro, som f.eks den Jehovas vitner opplever i Russland. Jeg mener bare de er på teologisk villspor, og tillater meg å påpeke det JEG finner feil og svakt og ubibelsk; uten at jeg dermed ønsker en lang diskusjon som man vet bare ender der den begynte.

Mente ikke å lede deg ut i en formålsløs og lang diskusjon - jeg bare lurte på hva du la i grunntekst :) Når det er sagt så brukte ASV navnet Jehovah så tidlig som i 1901 på alle de samme stedene som NWT i De hebraiske skrifter men ikke i De greske skrifter som feks Apg 1:24 

Men som du sier - vi kommer ikke til å bli enig så la oss la det ligge der :)

Gjest Sirkelen
Skrevet
På 25.10.2019 den 15.51, sofiemyr skrev:

Beklager å måtte korrigere deg men rett skal være rett... De aller fleste plassene til "himmeltoget" ditt er avsatt til mennesker fra bibelsk tid - "jehovaene" tror på evig liv på en paradisisk jord.

Det hadde vært spennende med en redegjørelse for forskjellen på disse to destinasjonene. Himmeltoget hørtes jo klart mest eksklusivt ut, så naturlig at det er booket først. Det hadde jo uansett bare føltes rart om kong Salomo og den superkristne bestemora med strikkesaker skulle delt kupé. 

Skrevet (endret)
19 timer siden, Sirkelen skrev:

Det hadde vært spennende med en redegjørelse for forskjellen på disse to destinasjonene. Himmeltoget hørtes jo klart mest eksklusivt ut, så naturlig at det er booket først. Det hadde jo uansett bare føltes rart om kong Salomo og den superkristne bestemora med strikkesaker skulle delt kupé. 

Det gjør de. Kong Salomo har jordisk håp akkutat som «bestemors med strikkesaker». Alle som levde før Jesus døde på jorden har jordisk håp fordi Jesus inngikk en pakt med de kristne om et himmelsk rike og denne pakten trådte i kraft i det øyeblikket Jesus døde. Bibelen bekrefter feks at døperen Johannes ikke har himmelsk håp når den sier «det er av en kvinne aldri født et større menneske en døperen Johannes. Men selv den minste i himmelriket er større enn ham». Døperen Johannes ble halshugget før Jesus døde. 

Det er helt klart at Gud ikke gjør forskjell på kong salomo og «bestemor med strikketøyet» 

Kong salomo sover i graven og venter på å bli vekket til live til liv på en paradisisk jord. 

Endret av Rottenikken1
Skrevet

Kristenheten var en sterk pådriver til å forby jehovas vitner i Russland. Det kaller jeg å være fiende. 

Gjest Sirkelen
Skrevet
17 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Kristenheten var en sterk pådriver til å forby jehovas vitner i Russland. Det kaller jeg å være fiende. 

Kampen om sjelene er tydeligvis hard i vårt naboland mot Øst. 

Skrevet
2 timer siden, Rottenikken1 skrev:

Evig pinsel for alle andre enn de som følger meg kan også oppfattes som ganske fientlig. 

• Liker 1
Skrevet
På 15.10.2019 den 2.16, Gorilla skrev:

Hvorfor spår dere dommedag når bibelen tydelig sier at ingen kjenner dagen eller timen? 

Fordi Jehovas vitner har sin egen bibel. Vet de har fjernet noen vers de ikke syntes passet også. Dessuten leser de færreste selv i dag. De følger bare ledere ukritisk. Gjelder ikke bare jehovas vitner. Det skjer i flere typer trosamfunn.

Anonymkode: a66fb...e3f

• Liker 2
Skrevet

Du bør være mer bekymret for de ortodokse kristne djevlene. Det er nok djevelskap i den katolske kirken og evangeliene til å okkupere deg i flere tiår. Muslimer er like store djevler som kristne. En djevel er en som opptrer av blind egoisme og nekter å innrømme det. En djevel er en som avviser Gud og at han er Gud. En djevel er et annet ord for egoet, som nekter med all dens kraft og gi seg selv til Sannheten/Gud.

Det er ikke en dom mot noe eller noen. Ironisk som det er. Det største trikset djevelen bruker er å tro at han ikke eksisterer. Ikke ta djevelen som bokstavelig, det er mer som en metafor for egoet. Djevelen er ingen annen enn Gud i maske.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi Jehovas vitner har sin egen bibel. Vet de har fjernet noen vers de ikke syntes passet også. Dessuten leser de færreste selv i dag. De følger bare ledere ukritisk. Gjelder ikke bare jehovas vitner. Det skjer i flere typer trosamfunn.

Gratulerer med ukens mest uvitende post i dette forumet 🙄 Opplys gjerne versene som mangler - du kan sammenligne flere bibelutgaver på jw.org og sjekk litt fakta før du poster igjen. Vi gjør knapt noe annet enn å lese selv - det kalles bibelstudier - du burde prøve det og kanskje lære noe 😉

Skrevet
14 minutter siden, sofiemyr skrev:

Gratulerer med ukens mest uvitende post i dette forumet 🙄 Opplys gjerne versene som mangler - du kan sammenligne flere bibelutgaver på jw.org og sjekk litt fakta før du poster igjen. Vi gjør knapt noe annet enn å lese selv - det kalles bibelstudier - du burde prøve det og kanskje lære noe 😉

Dere bruker Ikke samme bibelen. Det kunne dere vært ærlige om. I 2013 versjonen mener jeg å ha hørt at 17 vers var fjernet, og andre plasser ord lagt til for å passe læren til jv bedre. Noen enkle googlesøk, og du kan finne ut mye. Tar litt tid å liste opp alle de. I tillegg er vers forandret, og ord både fjernet og lagt til av vakttårnet. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere bruker Ikke samme bibelen. Det kunne dere vært ærlige om. I 2013 versjonen mener jeg å ha hørt at 17 vers var fjernet, og andre plasser ord lagt til for å passe læren til jv bedre. Noen enkle googlesøk, og du kan finne ut mye. Tar litt tid å liste opp alle de. I tillegg er vers forandret, og ord både fjernet og lagt til av vakttårnet. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/New_World_Translation_of_the_Holy_Scriptures

Jeg bruker denne, king James og ASV når jeg studerer - nettopp for å få flere nyanser på språk og total forståelse, så jeg har god tid til å vente på å få se hva du mener du har hørt 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...