Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med den ordinære kristendommen mener jeg den lutherske(?) som har vært den vanligste i Norge.

Anonymkode: 65d4e...a25

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

OKristenheten er fiende  av Jehovas vitner fordi vi avslører falsk lære inkl dens sanne identitet og den motarbeider aktivt Jehovas vitner. 

Den sanne kristendommen og kritenheten er uforenelig. 

Endret av Rottenikken1
Skrevet
2 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Kristenheten er fiende  av Jehovas vitner fordi vi avslører falsk lære og motarbeider aktivt Jehovas vitner. 

Der ingen som sprer så mye falsk lære som Jehovas vitner, bare se på se utallige falske dommedagsprofetiene denne sekten har kommet med oppigjennom årene.

Anonymkode: a8a8b...572

• Liker 8
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der ingen som sprer så mye falsk lære som Jehovas vitner, bare se på se utallige falske dommedagsprofetiene denne sekten har kommet med oppigjennom årene.

Anonymkode: a8a8b...572

Også apostlene hadde feilaktige forventninger men de regnes ikke som falske profeter. Ja, vi har hatt flere feilaktige forventninger. Med det står i bibelen at «lyset skal bli klarere og klarere inntil høylys dag. Feilaktige forventninger er ingen bevis for falsk lære. 

Sammenlign i stedet kirkens lære med bibelen og det samme med jehovas vitner og bibelen 

Endret av Rottenikken1
Skrevet
På 13.10.2019 den 10.43, Rottenikken1 skrev:

Også apostlene hadde feilaktige forventninger men de regnes ikke som falske profeter. Ja, vi har hatt flere feilaktige forventninger. Med det står i bibelen at «lyset skal bli klarere og klarere inntil høylys dag. Feilaktige forventninger er ingen bevis for falsk lære. 

Sammenlign i stedet kirkens lære med bibelen og det samme med jehovas vitner og bibelen 

Hvorfor spår dere dommedag når bibelen tydelig sier at ingen kjenner dagen eller timen? 

• Liker 5
Skrevet (endret)
På 15.10.2019 den 2.16, Gorilla skrev:

Hvorfor spår dere dommedag når bibelen tydelig sier at ingen kjenner dagen eller timen? 

Det er riktig at ingen kjenner dagen eller timen. Men Jesus kom med klare indikasjoner om hvilken tidsperiode det ville komme i. (Les Matteus 24:3-14) 

Vi mener med helt sikkerhet at den kommer en gang I løret av vår levetid. Alt tyder på det. «Denne generasjon skal ikke forsvinne før alt dette har hendt»  og tegnet på Jesu nærvær har vist seg tydelig siden 1914. 

Til opplysning defineres generasjon som «en gruppe mennesker som lever samtidig i en viss tidsperiode. Dvs at vår gamle oppfatning av generasjon (at mennesker som opplevde 1914 også skulle se enden) at den forståelsen er justert i henhold til dette. Et eksempel: jeg har levd noen år samtidig med min oldemor som ble født i 1897 og døde i 1989. Dvs at hun og jeg er samme generasjon. 

Vi forkynner om harmageddonslaget fordi det er helt nødvendig og nær forestående, for vi mener at vi har beviser for at det vil komme i vår levetid og da blir vi personlig berørt av det alle sammen. (Og det gjelder også ateister) 

Endret av Rottenikken1
Skrevet

Krangelen dreier seg om hvem som er nærmest gud og kommer til himmelen. JV mener de har reservert alle plassene på himmeltoget mens resten av verden forstår at noe himmeltog blir det aldri. 

Kort forklart handler det om den klassiske kampen om å være pappas (eller mammas) favorittbarn. 

Jehovaene er skråsikre på at det er dem. Og bare dem. Det samme mener den norske kirke. 

Felles er at de alle tror at de en dag skal møte sin skaper. De skjønner ikke at de aller fleste møtte denne straks etter fødselen. 

Normale mennesker kaller denne skaperen for pappa og mamma. 

Anonymkode: c69db...e82

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Krangelen dreier seg om hvem som er nærmest gud og kommer til himmelen. JV mener de har reservert alle plassene på himmeltoget mens resten av verden forstår at noe himmeltog blir det aldri. 

Kort forklart handler det om den klassiske kampen om å være pappas (eller mammas) favorittbarn. 

Jehovaene er skråsikre på at det er dem. Og bare dem. Det samme mener den norske kirke. 

Felles er at de alle tror at de en dag skal møte sin skaper. De skjønner ikke at de aller fleste møtte denne straks etter fødselen. 

Normale mennesker kaller denne skaperen for pappa og mamma. 

Beklager å måtte korrigere deg men rett skal være rett... De aller fleste plassene til "himmeltoget" ditt er avsatt til mennesker fra bibelsk tid - "jehovaene" tror på evig liv på en paradisisk jord.

Skrevet

Jeg bare ser for meg når dommedag først kommer og alle går til helvete bortsett fra Jehovas vitner som nå kan skrike «Dere skulle ikke slengt igjen døra i trynet mitt nå nei!». 

Skrevet
4 timer siden, sofiemyr skrev:

Beklager å måtte korrigere deg men rett skal være rett... De aller fleste plassene til "himmeltoget" ditt er avsatt til mennesker fra bibelsk tid - "jehovaene" tror på evig liv på en paradisisk jord.

Takk for et skikkelig svar. Jeg har i mange år spurt om dette med himmeltoget men først nå har jeg fått et seriøst svar. 

Når det gjelder evig liv så har flere av dine konkurrenter lokket med det samme. Til og med de med horn i panna som trives i ilden. 

Jeg har sagt det samme til alle. Jeg er lat og giddalaus. En runde er mer enn nok for meg. Evig tid? No way. Det gidder jeg ikke. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et skikkelig svar. Jeg har i mange år spurt om dette med himmeltoget men først nå har jeg fått et seriøst svar. 

Når det gjelder evig liv så har flere av dine konkurrenter lokket med det samme. Til og med de med horn i panna som trives i ilden. 

Jeg har sagt det samme til alle. Jeg er lat og giddalaus. En runde er mer enn nok for meg. Evig tid? No way. Det gidder jeg ikke. 

Der er vi enige - en evighet med dette livet ville vært mer en pine enn en velsignelse 🙄  Men nå er litt av forutsetningene med en paradisisk jord (slik det var tenkt opprinnelig) at vi nettopp skal ha det så kjekt at vi faktisk ønsker å leve evig 😉 

Skrevet
5 timer siden, sofiemyr skrev:

Der er vi enige - en evighet med dette livet ville vært mer en pine enn en velsignelse 🙄  Men nå er litt av forutsetningene med en paradisisk jord (slik det var tenkt opprinnelig) at vi nettopp skal ha det så kjekt at vi faktisk ønsker å leve evig 😉 

Men hvorfor gidder du da å leve et liv i evighetens lenker? Hvorfor ikke bare leve livet slik du vil og ikke slik religionen din ønsker at du skal leve? Det skjønner jeg ikke. 

Skrevet
5 timer siden, sofiemyr skrev:

Men nå er litt av forutsetningene med en paradisisk jord (slik det var tenkt opprinnelig) at vi nettopp skal ha det så kjekt at vi faktisk ønsker å leve evig 😉 

Halloi! Vi er åpenbart intelligente nok begge to til å skjønne at dette bare er et salgstriks. Eiendomsmeglere har drevet med dette skitne trikset i mange år. "Hvis du kjøper denne overprisede leiligheten av meg så kommer du til å leve lykkelig resten av ditt liv." 

Øøøh.... hvis jeg blir gjeldsslave så blir jeg lykkelig? 

Nei vi er ikke villige til å leve et liv i tenners gnissel for å kunne håpe på en billett til himmeltoget. Vi vil leve right here right now! Og når evig liv og paradis truer så sier vi, nei takk. En tur på denne karusellen er mer enn nok for meg. Jeg skal stupe i grava. Helt oppbrukt, mett på livet og klar for den endelige hvile. Hvis det finnes et snev av livsgnist i denne kroppen når den dagen kommer så har jeg gjort en dårlig jobb med å leve livet. 

• Liker 1
Skrevet
På 13.10.2019 den 10.35, Rottenikken1 skrev:

Kristenheten er fiende  av Jehovas vitner fordi vi avslører falsk lære inkl dens sanne identitet og den motarbeider aktivt Jehovas vitner. 

Jeg tviler på at du finner vanlige kristne som ser på jehovas vitner som fiender. Jeg tror kanskje de synes det er trist at noen godtar de ubibelske dogmene til vitnene, og de fleste oppfatter det sikkert som falsk lære, men fiender? Er ikke djevelen de kristnes fiende? 

Er det ikke heller motsatt? Oppfatter ikke vitnene alle på utsiden som underlagt "denne verdens hersker" (Satan) og går ikke Jehovas vitner til dører, på stands og diskusjonsforum for å lære mennesker sin lære; ikke diskutere eller snakke om den? Er det ikke nettopp jehovas vitner selv som ser på "kristenheten" som en fiende?

Jehovas vitner har en lang og broget historie med endringer av viktige deler av deres teologi. I 1870 årene slo de fast at Harmageddon ville komme i 1914, og da 1914 kom og gikk forandret de alt sammen til at endetiden begynte i 1914, med Jesus usynlige tilbakekomst. I 1925 kom den berømte talen om at "Millioner som nå lever skal aldri dø"(underforstått at endetiden ville komme før "1914 generasjonen" (de Jehovas vitner mener skal regjere i Himmelen sammen med Jesus & co) var dødd ut, i 1920 årene bygget de hus til de gamle profetene (for de skulle jo snart vende tilbake), og så sent som i 1974 gjorde de det klart at utdannelse var lite vits i, for allerede i 1975 var det på tide med dommedag; de hadde regnet ut at dette var riktig fordi det etter deres beregning er 6000 år siden Adams skapelse. Og det er mange andre endringer i dogmer og spådommer.

I tillegg har de opphøyd seg selv til den "tro og kloke tjener", de døper seg ikke i Faderens, sønnens og den hellige ånds navn, men til å bli medlem av Jehovas vitner, de laget sin egen bibeloversettelse, utført av en hemmelig gruppe som først mye senere  ble kjent; og ingen av dem som oversatte kunne bibelske språk på universitetsnivå (en var selvlært, men i en rettsak i skottland i etterkrigsårene ble det bevist at denne var helt ute av stand til å forstå gresk), forbudet mod blod i medisin (der tolker de bibelens ord om blod som mat til også å gjelde medisinsk behandling som selvfølgelig ikke eksisterte da bibelen ble skrevet, men de godtar bruk av erstatningsprodukter (laget av blod!).

Det er viktig å forstå dette bakteppet hvis man skal forstå forskjellene mellom "vanlig kristendom" og den teologien selskapet vakttårnet står for. 

Når de så også ser på Jesus som en engel, avviser helvete, ser på den hellige ånd som en upersonlig kraft, avviser treenigheten osv blir det en voldsom avstand til vanlig kristendom.

Samtidig er det viktig å forstå at jehovas vitner har, og blir, utsatt for diskriminering som bare ikke er riktig (idag i Russland, tidligere spesielt i nazi Tyskland), noe som ser ut til å gi dem en slags bekreftelse på at de er "de sanne kristne", siden dette skjer dem. Men kristne i mange land blir jo forfulgt, det er ikke mengden av kritikk eller diskriminering som avgjør hva "sann kristendom" er.

Dette ble en roman, men jeg synes TS stilte et godt spørsmål, og at svaret ditt var noe unyansert og kort, så jeg tenkte jeg ville gi spørsmålet et svar det fortjener.

Anonymkode: b569d...b0b

• Liker 7
Skrevet

Prest i den lutherske kirke: Jehovas, de har misforstått det helt!!!! 

Å ja, de har det. Jeg bor i et område med høy konsentrasjon av Jehovas og jeg ser situasjoner oppstå som skremmer meg. Barn av Jehovas som har et syn på seg selv og sine som "viktigere" enn andre. Jenter og kvinner er satt under et gammeldags kvinnesyn. 

Og jeg kunne fortsatt i det uendelige. Men er så lei meg og sinna over å se h øran dette i aller høyeste grad faktisk går ut over barn. Det verste du kan være idag er jente, Jehovas og tenåring. 

Anonymkode: 38a5a...852

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg har de opphøyd seg selv til den "tro og kloke tjener", de døper seg ikke i Faderens, sønnens og den hellige ånds navn, men til å bli medlem av Jehovas vitner, de laget sin egen bibeloversettelse, utført av en hemmelig gruppe som først mye senere  ble kjent; og ingen av dem som oversatte kunne bibelske språk på universitetsnivå (en var selvlært, men i en rettsak i skottland i etterkrigsårene ble det bevist at denne var helt ute av stand til å forstå gresk), forbudet mod blod i medisin (der tolker de bibelens ord om blod som mat til også å gjelde medisinsk behandling som selvfølgelig ikke eksisterte da bibelen ble skrevet, men de godtar bruk av erstatningsprodukter (laget av blod!).

Nå er NW oversettelsen nokså lik American Standard versjon (som også bruker Guds navn) så de kunne ikke vært helt på bærtur uavhengig av dokumentert skolering. Når bibelen i alle oversettelser sier at man skal «holde seg unna blod» kombinert med det bittelille faktum at det var ennå knappe 2000 år før blodoverføring ble en realitet så kan du gjerne kalle det en «tolkning» men jeg opplever det som relativt tydelig. 

Endret av sofiemyr
Skrevet
På 12.10.2019 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Med den ordinære kristendommen mener jeg den lutherske(?) som har vært den vanligste i Norge.

Anonymkode: 65d4e...a25

Eh...Norge var katolsk i 737 år, og har vært luthersk i mindre enn 500 år.

Katolsk kristendom er mest "vanlig" på verdensbasis. 

Vi ser på det meste av JV sin lære som vranglære (ikke alt), men betrakter de med nestekjærlighet . 

Anonymkode: 69303...b40

Skrevet
10 minutter siden, sofiemyr skrev:

Nå er NW oversettelsen nokså lik American Standard versjon (som også bruker Guds navn) så de kunne ikke vært helt på bærtur uavhengig av dokumentert skolering. Når bibelen i alle oversettelser sier at man skal «holde seg unna blod» kombinert med det bittelille faktum at det var ennå knappe 2000 år før blodoverføring ble en realitet så kan du gjerne kalle det en «tolkning» men jeg opplever det som relativt tydelig. 

Jeg er uenig. Å bruke blod i medisinsk øyemed er noe helt annet enn å spise det. 

NWT er ansett som en veldig "teologistyrt" oversettelse (de oversatte den slik at den passet deres allerede ferdigkonstruerte teologi), og de har endret flere ting fra grunntekstene uten at de oppgis en god grunn for det (sette inn tetragrammet en hel haug ganger i NT enda det ikke finnes spor av det i noen grunntekst, for å ta et eksempel). Når man nå vet at menneskene som oversatte ikke hadde kompetansen til å gjøre dette, er det forholdsvis lett, og naturlig, å avskrive den.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig. Å bruke blod i medisinsk øyemed er noe helt annet enn å spise det. 

NWT er ansett som en veldig "teologistyrt" oversettelse (de oversatte den slik at den passet deres allerede ferdigkonstruerte teologi), og de har endret flere ting fra grunntekstene uten at de oppgis en god grunn for det (sette inn tetragrammet en hel haug ganger i NT enda det ikke finnes spor av det i noen grunntekst, for å ta et eksempel). Når man nå vet at menneskene som oversatte ikke hadde kompetansen til å gjøre dette, er det forholdsvis lett, og naturlig, å avskrive den.

Som sagt - sammenlign ASV med NWT 😌 Tetragrammet står i NT der det siteres fra de hebraiske skrifter hvor man vet det sto - ihvertfall da. Hvis vi skal avskrive noe selv om det kvalitetsmessig er bra blir vi pretensiøse, akademiske snobber som er mer opptatt av diplomer enn innhold 😉

Skrevet
2 minutter siden, sofiemyr skrev:

Som sagt - sammenlign ASV med NWT 😌 Tetragrammet står i NT der det siteres fra de hebraiske skrifter hvor man vet det sto - ihvertfall da. Hvis vi skal avskrive noe selv om det kvalitetsmessig er bra blir vi pretensiøse, akademiske snobber som er mer opptatt av diplomer enn innhold

Det vises til hebraiske tekster, men de bruker ikke tetragrammet. Dette er å tukle med teksten og det gjøres (mest sansynlig kun) for å dyrke ideen om at Navnet er viktig. For de som tror på bibelen er jo dette ren gift, og strider mot den avsluttende advarselen i Åpenbaringen. 

Jada, men nå er det altså ikke bra, det er teologistyrt. Hvis "Norske satanisters forening" lager en oversettelse av Bibelen som passer deres syn på skriften på en prikk, og gruppen som oversatte den uten unntak mangler kompetanse, er det forholdsvis lett å avvise den. Jeg trenger ikke sammenlikne den med en annen oversettelse.

Nå mener jeg ikke å sammenlikne vitnene med satanister, jeg ville bare understreke poenget med at oversetter du noe for å få det til å passe med noe du allerede på forhånd har bestemt deg for skal være sannheten, og du gjør det uten nødvendig kompetanse, da er rett og slett oversettelsen null verdt.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...