Gå til innhold

Pus og alder

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Har en helt vanlig huskatt som begynnerå dra på årene nå, 9 år ble den i vår. I dag sa mamma at den begynner å virke gammel og sliten og den ikke vil leve for alltid. Altså virket det som hun prøvde å hinte til at pus blir pensjonist snart.

Hun ligger bare og sover i en stol hele dagen, reiser seg for å spise og drikke og går en liten tur ut og ligger og koser seg på trappa og rett inn i stolen igjen. Nå sitter hun og titter ut av vinduet.

Jeg synes ikke hun virker noe spesielt syk, slapp har hun jo alltid vært etter hun fjernet livmora og fikk hengemage, så kan ikke forestille meg hun skal dø ennå.

Det greie med henne er jo at hun alltid holder seg i hagen og vi bor ikke i byen så det er ingen biler å bli tatt av (det er en vei rett utenfor huset vårt, men hun har aldri i sitt liv gått over den)

Hvor gamle kan katter bli ca hvis de skulle dø av alderdom?

Videoannonse
Annonse
Gjest Catwoman
Skrevet

Katter kan bli over 20 år, men det er vel ikke flesteparten som lever så lenge. Men 15-16 år er helt vanlig.

Så sånn sett er ikke katten din gammel

Min pus er 8 og et halvt - nesten samme - og hun virker frisk og rask.

Lat er hun da, lever omtrent som din pus gjør :ler:

Men innimelom er hun vill og leken som en liten kattunge.

Gjest Catwoman
Skrevet

se forresten her

I menneskeår er katten din ca 52 år

Gjest gjest1
Skrevet

Ok bra å vite den ikke stryker med så snart da iallfall :)

9 år er jo ganske lenge og da blir en utrolig knyttet til dem..

husker den første (og forrige) pusen min ble påkjørt da den var 5 måneder, ikke så lenge som Mio, men det var utrolig uvant og rart uten en pus i huset.

Nå ligger den i stolen igjen og reagerer ikke engang når jeg klapper den... men mener å huske jeg skrev et innlegg om dette i fjor på denne tiden også, kanskje de bare blir slappe siden det begynner å bli varmt?

Skrevet

Min gamle hunkatt ble avlivet da hun var 17 år minus 1 uke fordi hun var senil. Fysisk var hun som en kattunge - folk trodde at hun var ung fordi hun var sprekk og liten og slank.

Den gamle hankatt er 17 år. Man ser at han er en eldre herre fordi han er blitt veldig gråhåret og pelsen er ikke så flott som den engang var, men fortsatt er han kongen i nabolaget og holder nede bestanden av mus og fugler. Dyrlegen sir at han er uforskammet sprekk til å være så gammel.

Hunkatten hadde en vinter hvor vi trodde at hun skulle sove stille inn. Hun var ikke slapp eller noe, men hvilte og sov. Da var hun vel 10 år. Sandelig livet hun opp og fikk mange gode år.

Skrevet

Katten jeg vokste opp med ble ca 16 år. Vi er ikke helt sikre siden ingen egentlig visste hvor gammel han var da vi fikk han(Dyrebeskyttelsen).

På slutten klarte han ikke å spise og slet med å puste så da var det best å la han slippe. Da hadde han faktisk levd med nyresvikt i et par år.

Han var både kosete og oppegående helt til han ble så dårlig.

Skrevet

Min første pus ble 18 år! Han hadde det kjempefint hele livet, bortsett fra de siste månedene. :cry:

Husker det var et par ganger da tidligere, en av dem da han var ca 10 år at han plutselig ble kjempedårlig og slapp uten at dyrlegen fant ut hva det var for noe. Vi fikk da rådet at om han ikke ble bedre i løpet av noen dager, var det best å avlive han... :-( Gjett om jeg er glad for at vi ikke fulgte det rådet, plutselig en morgen et par uker etterpå var han seg selv igjen, og stormet bort til matfatet! :tunge1:

Og han fikk oppleve mange gode år etter det. Godpusen min! Savner han fortsatt jeg! :hjerter:

Gjest gjest1
Skrevet

Huff håper ikke det er noe galt med bolla da... bør jeg ta henne med til dyrlege for å sjekke om alt er i orden kanskje?

Jeg vet iallfall om noen som skal kjøpe kattekyss-godteri til en viss katt neste gang de er i en dyrebutikk :)

Hun er helt gal etter de, står på to bein for å få en og det er bra til denne slappfisken å være!

Skrevet
Min gamle hunkatt ble avlivet da hun var 17 år minus 1 uke fordi hun var senil. Fysisk var hun som en kattunge - folk trodde at hun var ung fordi hun var sprekk og liten og slank.

Hvordan artet den seniliteten seg? Ble hun agressiv? Min katt er snart 10 år, men jeg trenger ikke bekymre meg for senilitet ennå da hun "bare" er 56!

Skrevet

Hun var egentlig ganske agressiv hele livet - det var bare meg hun tålte.

Da hun ble senil begynte hun å gøre fra seg inne på de merkeligste steder f.eks på kjøkkenbenken :kvalm: , var veldig utrygg på sin egen situasjon og ble mer agressiv.

Dyrlegen sjekket katten for forskjellige ting (katten var fysisk frisk) og anbefalte oss å avlive henne hvis hun ble værre. Det ble hun dessverre.

Det var trist å få henne avlivet, men også godt å la henne slippe. Hun var en god katt, hadde tjent oss i mange år og hadde et bra liv hos oss.

Hilsen Trille

Skrevet

Den første katten vår ble 17 år, da fikk den kreft og måtte avlives. Den hadde nok levd mye lengre om den ikke ble syk, men sånn er det nå bare.

Gjest katteeier
Skrevet

Hva forer dere henne med? Kanskje det kan hjelpe å skifte for, gjerne etter veiledning fra dyrlege eler andre med peiling? Ellers er det en god del katter som bare BLIR late når de drar på årene, jeg vet om en katt som bare vil ligge på en pute (!) og kose. Ville nok likevel vurdert å få henne undersøkt av dyrlege; det KAN jo være at hun har fått en eller annen alderdomsbetinget lidelse.

Gjest seroxata
Skrevet

Mio får ikke dø enda!!! Men jeg synes hun ser helt ok ut? men nå er det jo ei stund siden sist da.. men husker du at du lurte på det samme for ei stund siden?? Det er sikkert ikke noe alvorlig vet du :wink:

Gjest gjest1
Skrevet
Hva forer dere henne med? Kanskje det kan hjelpe å skifte for, gjerne etter veiledning fra dyrlege eler andre med peiling? Ellers er det en god del katter som bare BLIR late når de drar på årene, jeg vet om en katt som bare vil ligge på en pute (!) og kose. Ville nok likevel vurdert å få henne undersøkt av dyrlege; det KAN jo være at hun har fått en eller annen alderdomsbetinget lidelse.

Forer med noe dyrlegen anbefalte, husker ikke navnet i farta.. men skal ta henne til legen en dag, ja... vil jo ikke hun skal ha det kjipt så best å være på den sikre siden..

Gjest gjest1
Skrevet
Mio får ikke dø enda!!! Men jeg synes hun ser helt ok ut? men nå er det jo ei stund siden sist da.. men husker du at du lurte på det samme for ei stund siden?? Det er sikkert ikke noe alvorlig vet du :wink:

Nei hun har blitt slappere de siste dagene ;( Ligger bare hele tiden jo, men husker det ja, vi får bare håpe hun bare er vanlig tjukkebolle som ikke gidder :)

Gjest seroxata
Skrevet

huffda:( ikke noe gøy!

husker jo hvor gøy det var hos dyrlegen med lisa...

Men mio er tøff, hun klarer seg nok bra skal du se! Hun er sikkert bare litt litt påvirket av kattemynte?

Gjest gjest1
Skrevet

Ja jeg gir henne jo ikke noe sterkere enn det så :P

(intern)

jammen tjukka er tøff ja, hun sover seg gjennom problemene :)

• 11 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang id tok det før ho tok kvelden?

Anonymkode: 78bee...e0d

AnonymBruker
Skrevet
På 22.5.2017 den 1.05, AnonymBruker skrev:

Hvor lang id tok det før ho tok kvelden?

Anonymkode: 78bee...e0d

Har alltid lurt på; hvordan i huleste finner du en 12 år gammel tråd?

Anonymkode: b4fe2...57b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...