Gå til innhold

Jeg vil ned i vekt fort men vet det kun er anbefalt ca 0,5 kg vektnedgang pr uke. Kan jeg strekke dette til 1-1,5 kg pr uke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må få slanket bort fettet på min kropp, har blitt så feit og lat, orker så og si ikke å gjøre noen ting lenger. Har tatt diverse bmi tester og jeg vil bruke ca 70 uker på å nå mitt mål med 0,5 kg i uken. Det er deprimerende å tenke på at det skal ta så lang tid, så derfor lurer jeg på om jeg kan gå ned 1-1,5 kg pr uke istedenfor kun 0,5 kg. 

Vil det være skadelig på noen måte om jeg går mer ned pr uke enn det som er anbefalt? Synes 0,5 kg virker å være veldig lite

Anonymkode: 14be2...2a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror få har så stålkontroll at de kan velge på grammet hvor mye de går ned i vekt per uke. 

Anonymkode: 88481...6e5

• Liker 5
Skrevet

Ideelt sett skal en bruke like lang tid på å gå ned, som en brukte for å gå opp. Dette for å la kroppen tilvenne seg på en human måte. Livsstilsendring skal ta tid så en lærer seg det nye kostholdet og fortsetter med det når en har nådd sine mål. 

Anonymkode: aa42d...f81

Skrevet

0,5 er lite. Jeg gikk ned 1,0kg pr uke i 25 uker. Var hverken skadelig eller vanskelig. Kunne godt ha gått ned enda mer, men tenker at det er raskt nok. Kroppen må ha tid underveis til å tilpasses. Ikke minst så må hodet ditt ha det. Går du ned for fort så ser du det ikke selv. 

Anonymkode: 5983e...911

Skrevet

Hvis du er mann: Skal du gå ned 0,5kg i uka så ligger du på 2100 kcal for dag. Skal du gå ned 1kg i uka så ligger du på 1700 kcal for dag. Skal du ned 1,5kg i uka så ligger du på 1300 kcal for dag. Sånn isssh, ikke helt nøyaktig beregnet, og ikke helt korrekt heller med tanke på at kroppen din nok er vant med enda høyere inntak av kcal, og dermed oppnår vekttap med mye større inntak enn dette. 

1300 kcal for dag over så lang tid er altfor lite. Det kan gå enkelte dager, men er altfor lite i lengden. Jeg tenker at å ligge på 1700 kcal for dag er både sunt og fornuftig. Passe lite, og passe nok. 1kg i uka er meget bra! 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror få har så stålkontroll at de kan velge på grammet hvor mye de går ned i vekt per uke. 

Anonymkode: 88481...6e5

Nei det tror ikke heg heller at mange har, men med riktig mat og litt trening synes jeg kun 0,5 kg i uka er lite.

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ideelt sett skal en bruke like lang tid på å gå ned, som en brukte for å gå opp. Dette for å la kroppen tilvenne seg på en human måte. Livsstilsendring skal ta tid så en lærer seg det nye kostholdet og fortsetter med det når en har nådd sine mål. 

Anonymkode: aa42d...f81

Ja forstår det men jeg vil fort ned i vekt da jeg har prøvd å gå ned for mange herrens år siden også men da ga opp pga jeg mistet motivasjonen pga vekten omtrent sto stille. Når jeg har nådd mitt mål skal jeg aldri feite meg opp igjen

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

0,5 er lite. Jeg gikk ned 1,0kg pr uke i 25 uker. Var hverken skadelig eller vanskelig. Kunne godt ha gått ned enda mer, men tenker at det er raskt nok. Kroppen må ha tid underveis til å tilpasses. Ikke minst så må hodet ditt ha det. Går du ned for fort så ser du det ikke selv. 

Takk for din historie og at 1,0 kg går veldig fint. Gratulerer med vektnedgangen 😃

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er mann: Skal du gå ned 0,5kg i uka så ligger du på 2100 kcal for dag. Skal du gå ned 1kg i uka så ligger du på 1700 kcal for dag. Skal du ned 1,5kg i uka så ligger du på 1300 kcal for dag. Sånn isssh, ikke helt nøyaktig beregnet, og ikke helt korrekt heller med tanke på at kroppen din nok er vant med enda høyere inntak av kcal, og dermed oppnår vekttap med mye større inntak enn dette. 

1300 kcal for dag over så lang tid er altfor lite. Det kan gå enkelte dager, men er altfor lite i lengden. Jeg tenker at å ligge på 1700 kcal for dag er både sunt og fornuftig. Passe lite, og passe nok. 1kg i uka er meget bra! 

Ja jeg er mann, det skrev jeg kanskje ikke. Jeg har ikke regnet på kcal tidligere men har spist masse godteri, potetgull, brus og take away mat som nå er bannlyst hos meg. Skal ikke smake på det svineriet engang fremover, skal kun spise sunn og god mat heretter. 

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for din historie og at 1,0 kg går veldig fint. Gratulerer med vektnedgangen 😃

Ja jeg er mann, det skrev jeg kanskje ikke. Jeg har ikke regnet på kcal tidligere men har spist masse godteri, potetgull, brus og take away mat som nå er bannlyst hos meg. Skal ikke smake på det svineriet engang fremover, skal kun spise sunn og god mat heretter. 

Takk :) 

Jeg anbefaler deg å holde skikk på kcal'ene. Da blir du mer oppmerksom på hva du kan og bør spise, samt hva du absolutt ikke skal spise. F.eks så er smakstilbehør som ketchup, majones og dressing veldig ugunstig ved vektnedgang, samt klassikere som ris, pasta, potet og ost. Teller du kcal så blir du oppmerksom på dette. Og finner fort ut at frukt, grønt og bær er noe du absolutt må vie stor plass til i kostholdet. Det finnes app'er du kan logge hva du spiser, som teller kcal'ene for deg. Det kan være litt tøft i starten, fordi kroppen din er vant med mye mat, spesielt junk. Men du høster etterhvert store fordeler, så hold ut, kom deg over kneika og la den nye hverdagen slå inn. 

Lykke til! Du klarer det!

Skrevet

skjønner ikke helt greia med at man bare skal ned så og så mye av gangen egentlig. Jeg gikk ned 2,1 kg på 4 døgn forrige uke, og har gjort det før uten problemer. Jeg bruker fasting for å gå ned, og vekta går ned raskere i noen perioder enn andre. Kan ha med vann i kroppen å gjøre bla. 

Skrevet
7 timer siden, Wilmus skrev:

skjønner ikke helt greia med at man bare skal ned så og så mye av gangen egentlig. Jeg gikk ned 2,1 kg på 4 døgn forrige uke, og har gjort det før uten problemer. Jeg bruker fasting for å gå ned, og vekta går ned raskere i noen perioder enn andre. Kan ha med vann i kroppen å gjøre bla. 

Ja. Det er jo for det meste vann du mister. Som igjen vil komme på igjen så fort du begynner å spise normalt igjen. Men motiverende kickstart - absolutt 😊

Anonymkode: a880c...cbf

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det er jo for det meste vann du mister. Som igjen vil komme på igjen så fort du begynner å spise normalt igjen. Men motiverende kickstart - absolutt 😊

Anonymkode: a880c...cbf

Tja..syns ikke vekten har kommet på igjen så fort før jeg. Gjorde det samme for omtrent ett år siden, gikk ned ca 8 kg, avsluttet i jula. Fra da til nå har jeg gått opp 3 av de 8 kg, og jeg har spist normalt. Men ja,det er VELDIG motiverende🤗

Skrevet

Ryddet for diskusjon om for lavt matinntak. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Det hele er et mattestykke. Ett kilo fett er ca 8000 kalorier. Ligger du 8000 i underskudd når uka er slutt vil du teoretisk ha gått ned et kilo. Det er umulig å si nøyaktig hvor mye du forbrenner på en dag, men du kan estimere det ved å se på aktivitetsnivået ditt og eventuelt legge til trening. 

Jeg bruker regneark og formler for å vedlikeholde min egen vektnedgang, funker som bare rakkern.

Anonymkode: 1abb9...5e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...