Gå til innhold

Synes dere det er gøy å leke med små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en på to, som er litt småsyk, og jeg prøver å leke en del med han... men, jeg synes dette er SÅ kjedelig😥 jeg bygger opp duplo, han river ned. Jeg lager togbane, han river den i fra hverandre... ja, sånn er små barn, men like fullt... jeg klarer ikke å synes at dette er hverken gøy eller koselig.

Jeg elsker å lese for han, tegne med han eller andre kreative ting... men den «sitte på gulvet å leke» tingen, er virkelig ikke min greie.

Er jeg alene om dette? Føler meg ikke helt normal her😔

Anonymkode: 49f40...bf4

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange toåringer kan ikke sitte lenge i leken uten at det ender med ødelegge. Synes han rollelek er gøy? Leke med bamse, babydukke, lekemat, osv? Du kan jo prøve å plassere forskjellige leker på gulvet, observere og se hvilke det er han går til.

Anonymkode: b79fd...793

Skrevet

Jeg liker absolutt å leke med ungene mine. 

Men hvis du ikke liker det, så dropp det. Unger gjennomskuer sånt...

Skrevet

Du er ikke alene om det. 😊

Hold ut! 

Etter hvert som barnet vokser, så er det nye ting barnet vil holde på med. Det finnes forresten peke øker i kartong som ungen selv kan holde i, som du kan låne fra ditt bibliotek. Har de det ikke, så kan de bestille det gratis fra andre bibliotek. Jeg ville også tatt turen dit for å låne en bok som heter Forstå 2-5-åringen din. 😊 

Ta en tur innom bokhandelen/lekebutikk og finn tegnesaker for de minste. Fokuser på hva du kan hjelpe barnet i å bli flinkere til! Det finnes for eksempel tegneblokker som har tydelig markerte kanter på tegningene, sånn at barn lettere merker når de tegner utenfor et område på bildet. 😊 

Anonymkode: df5fb...828

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hold ut! 

Etter hvert som barnet vokser, så er det nye ting barnet vil holde på med. Det finnes forresten peke øker i kartong som ungen selv kan holde i, som du kan låne fra ditt bibliotek. Har de det ikke, så kan de bestille det gratis fra andre bibliotek. Jeg ville også tatt turen dit for å låne en bok som heter Forstå 2-5-åringen din. 😊 

Ta en tur innom bokhandelen/lekebutikk og finn tegnesaker for de minste. Fokuser på hva du kan hjelpe barnet i å bli flinkere til! Det finnes for eksempel tegneblokker som har tydelig markerte kanter på tegningene, sånn at barn lettere merker når de tegner utenfor et område på bildet. 😊 

Pekebøker, skulle det selvsagt stå. 

Skrevet

Jeg liker ikke å leke med ungene mine. Men jeg liker å ta de med på ting, feks. snekring, bake, vaske, osv. Så nei, det er ytterst få ganger jeg setter med ned og leker. Har en på halvannet nå, og jeg vil gjette jeg gjør det ti minutter annenhver dag. Kan godt leke litt om han tar med en bil i sofaen etc, men jeg setter meg ikke ned på gulvet for å leke. Leser mye heller bøker, tegner sammen, altså ting man kan gjøre i stol/på bord. 

Anonymkode: c1c75...0d1

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hold ut! 

Hei på deg, takk for svar.

vi har mange bøker, tegnesaker osv... og dette er det jeg liker å gjøre :)

Jeg leker på gulvet med duplo/lego også, men synes ikke det er så stas :)

Heldigvis er han flink å leke litt alene med dette også :) 

Skrevet

Jeg har bygget min del av Duplo eller togbane eller sittet på gulvet og kjørt med lekebiler eller kledd på og av dukker, men det er ikke noe jeg synes er supergøy. Jeg gjorde det fordi det var fint å være sammen med dem og fordi de likte at voksne var med på leken av og til. Jeg synes bordaktiviteter er morsommere og sitter gjerne og tegner eller perler med yngste eller spiller brettspill med alle sammen. :) 

Gjest Witch24
Skrevet

Det er morsommere nå de kan være med på gaming, idrett, tegne o.l sånn ca. 6år:)

Skrevet

Jeg kan leke i timesvis med duplo, lego, togbaner+++ med småunger. Kunne helt sikkert lekt alene, men barn er råbra unnskyldning. 

Anonymkode: a44fa...a7c

• Liker 2
Skrevet

Uff, sånn lek er så vanvittig kjedelig når de er så små 🙈 er fortsatt ikke fan av å bygge lego, leke med togbane eller ha teselskap selv om ungene har fått mer system i leken sin og er mer opptatt av å skape enn å rive ned, men det er litt lettere å være med.

Med en småsjuk toåring hadde jeg heller lest noen bøker, gått en tur for å få litt luft og kikka på ting rundt osv. 

Anonymkode: 417f6...a96

• Liker 1
Skrevet

Jeg likte ikke leking med figurer, dukker osv. Ren konstruksjonslek kunne jeg holde ut, men ikke med figurer og dukker. 

Jeg tegnet, leste, lagde mat med, bygde Lego og andre typer klosser, men leking var jeg ikke god på med dem i det hele tatt! Egentlig ganske rart, jeg elsket å leke med alle slags dyr, figurer og dukker da jeg selv var liten. 

Lek noe med ham, men de gjennomskuer fort. Ta ham heller med på det du synes er ok selv! 

Skrevet

Samme her.  Liker ikke å leke med barn. Liker heller å bake med dem, gå ute på turer, lekeplasser og svømmehall. Bygge klosser, trille med biler og leke med dukker synes jeg er kjedelig.  Heldigvis klarer de å aktivisere seg litt selv også. Er bare å holde ut noen år til. 

Skrevet

Tror det er helt vanlig. Personlig liker jeg å leke. Det kan være med hva som helst. Det morsomste med leken er å observere barnets reaksjon og utvikling. Vi leker med dukker, biler, klosser, togbane, duplo, kosedyr, tepper, sand, plastelina, dyr, instrument og diverse annet. Jeg liker også godt å få med barna på husarbeid. Dekke bord, ta ut av oppvaskmaskin, brette klær, rydde klær, sortere sokker og lage mat. De er med på alt fra de kan gå. 

Anonymkode: e5b41...357

Skrevet

Har aldri likt å leke med barn, heller ikke mine egne, men har tatt dem med på ting jeg har holdt på med: matlaging, fikse ting, snømåking, ut på tur osv.. 

Anonymkode: 19a85...b79

Skrevet

Jeg har aldri lekt med unger, hvorfor skulle jeg det?

Jeg leser, baker, lager mat, tar de med på husarbeid, går på tur, snakker om det vi ser, lukter og hører, ser film, går på museum osv. Men leking - det mener jeg barn bør gjøre selv. Med mindre voksne har lyst selvfølgelig.

Anonymkode: bd5a4...fcc

• Liker 2
Skrevet

Mine gutter har vært så ekstremt sjefete når vi har lekt, så det som kanskje kunne vært gøy har ikke vært det :ler: Når du hører "og så sa du, og så sa æ, så gjor du sånn, NEII du sa/gjor ikke SÅNN!!" 50 ganger mens du leker så mister du liksom litt gnisten til slutt. :ler:

Jeg liker å gjøre andre ting med dem. Bake, tegne, male, spille nintendo eller playstation, spille brettspill, herje og kile og tøyse, men rollelek på gulvet har bare aldri vært min greie. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Min er heldigvis mer på å gjøre aktiviteter fremfor leking. Kan sende litt biler/ball frem og tilbake, men ellers liker han herjeleker, gjemsel, svømming, utelek, turer, museer etc.

Skrevet

Det er ganske vanlig. Jeg syns også det er grusomt kjedelig, og foretrekker tegning (noe han dessverre ikke liker), baking, lesing, play doh osv. 

Ofte syns treåringen at det er akseptabelt at jeg bare sitter i nærheten og godtar min rolle, samtidig som jeg strikker. :P Så jeg er strikkende Langemann ganske ofte! 

Skrevet
On 10/12/2019 at 3:15 PM, AnonymBruker said:

Jeg har en på to, som er litt småsyk, og jeg prøver å leke en del med han... men, jeg synes dette er SÅ kjedelig😥 jeg bygger opp duplo, han river ned. Jeg lager togbane, han river den i fra hverandre... ja, sånn er små barn, men like fullt... jeg klarer ikke å synes at dette er hverken gøy eller koselig.

Jeg elsker å lese for han, tegne med han eller andre kreative ting... men den «sitte på gulvet å leke» tingen, er virkelig ikke min greie.

Er jeg alene om dette? Føler meg ikke helt normal her😔

som om jeg skulle ha skrevet det selv, bare jeg har ei ett år gammel jente. jeg prøver å finne humor og tøyse, det hjelper litt, ellers ser jeg glede i å se etter hva og hvordan hun kanskje tenker. prøver også å utfordre henne med litt tenke "oppgaver".

men jeg vet at det blir bare mer gøy jo eldre hun blir, da jeg har vært stefar for en gutt fra 2-3 års alderen. hold ut :)

m31

Anonymkode: ff840...a51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...