Gå til innhold

Autorisert regnskapsfører

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går sisteåret bachelor regnskap, og lurer på om det er et krav om når jeg kan søke autorisasjon? Altså, hvor raskt etter utdanning må jeg søke? Kunne egentlig tenkt meg å jobbe med internregnskap noen år før jeg søker over i regnskapsfirma og søker autorisasjon, er det mulig?

Anonymkode: d3a64...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bachelor i revisjon, måtte jobbe 2 år med regnskap før jeg kunne søke autorisasjon. I tillegg måtte jeg ha 77 etterutdanningstimer (kurstimer), men tør ikke svare på om du må de hvis du kommer rett fra skole. Jeg fullførte min bachelor i 2010, surra med litt annet frem til 2013, da begynte jeg å jobbe med regnskap. Og søkte autorisasjon i 2015 😊

Anonymkode: 28fbc...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bachelor i revisjon, måtte jobbe 2 år med regnskap før jeg kunne søke autorisasjon. I tillegg måtte jeg ha 77 etterutdanningstimer (kurstimer), men tør ikke svare på om du må de hvis du kommer rett fra skole. Jeg fullførte min bachelor i 2010, surra med litt annet frem til 2013, da begynte jeg å jobbe med regnskap. Og søkte autorisasjon i 2015 😊

Anonymkode: 28fbc...b57

Takk, du forsto hva jeg mente. Praksiskravet er jeg såklart kjent med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske at du må innom spesielle emner i praksisperioden før du kan få autorisasjon også. Det holder ikke å sitte på et regnskapskontor f.eks i 2 år om du aldri  jobber med årsregnskap/ skatt/ ligning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, smilo skrev:

Du må huske at du må innom spesielle emner i praksisperioden før du kan få autorisasjon også. Det holder ikke å sitte på et regnskapskontor f.eks i 2 år om du aldri  jobber med årsregnskap/ skatt/ ligning

Ja, det er jeg klar over :) Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mer enn tre kalenderår siden du avsluttet utdanningen, må du oppfylle etterutdanningskravet som gjelder for autoriserte regnskapsførere.  

Etterutdanningen kan enten være oppfylt innen de siste tre årene regnet fra søketidspunktet (dato til dato), eller innen de siste tre hele kalenderårene. 

Kravet til etterutdanning er 77 timer hvorav minst:

• 21 timer finansregnskap hvorav minst 7 timer innenfor bokføringsregelverket
  • 21 timer skatterett/avgiftsrett
  • 14 timer emner fra regnskapsførerregelverket og god regnskapsføringssikk
  • 7 timer rettslære
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...