Gå til innhold

Svigerdatter krever at jeg kjøper barnevogn til henne for 14000 kr

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva sa hun konkret? Du skriver ingenting om det? Kan det være at du tolket det feil?

Endret av Curlyme
Feil
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I mange familier er det tradisjon at besteforeldrene kjøper barnevonga. Trodde dette var vanlig... og 14 000,- er det det koster for en ny vogn i god kvalitet. 

Anonymkode: d8977...1b8

Nei, vet du hva! Man får gode vogner Tim langt under den prisen! At man skal koste på 14k for en vogn er helt tullete! Babyjogger er mye billigere og like gode vogner. Enda billigere brukt! Materialismen lenge leve!! 

Anonymkode: c9742...6c4

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

hun nesten krevde a/hintet sterkt

Mulig du kanskje har lagt litt for mye i dette, kanskje du vil at hun ønsker seg så dyr vogn, så kan du rakke litt ned på henne? 

Skrevet

Jeg har aldri hørt om den tradisjonen det skrives om her, at besteforeldre betaler barnevogn.

Mine foreldre ga klær og svigers klær+heklet ullteppe. Til begge barna. Alt utstyr betalte vi selv begge gangene (stor aldersforskjell mellom barna). Ingen av mine venninner har heller fått påspandert vogn. 

Anonymkode: a547f...766

• Liker 6
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff da. Men folk får nå kommet med sine ulike meninger. Det kunne altså like gjerne ikke ha vært en tulletråd. Noen forventer tydeligvis at besteforeldre skal bla opp. Det er grådig, egoistisk og frekt. Greit at folk med slike holdninger får tilbakemeldinger på at det ikke er greit.

Anonymkode: 0ffbb...516

Du har ett poeng der

Anonymkode: 1aeaf...942

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg venter mitt første barnebarn på nyåret og gleder meg til å bli farmor. Jeg hadde svigerdatter på besøk for litt siden og må si jeg fikk litt sjokk når hun nesten krevde a/hintet sterkt om at vi skulle kjøpe en vogn fra Stokke til rundt 14000 kr til vårt første barnebarn. Selvsagt er vi utrolig glad i vårt kommende barnebarn, og svigerdatter vet at vi sitter godt i det, men man kan da ikke kreve den typen gaver. Vi hadde tenkt å gi litt klær, og en vognpose av god kvalitet som jeg vet kommer godt med på vinteren når barnet kommer. 

Har dette noe med barneoppdragelse å gjøre? Vi har alltid oppdratt begge barna våre litt stengt. Selvom vi har hatt god økonomi i alle år har jeg ikke latt noen av barna bo hjemme helt gratis, etter at de har fullført videregående så klart. Stilt krav fra dag en og oppdratt dem til å bli selvstendige. Begge barna begynte å studere tidlig og har fått seg gode jobber i dag. Eldste sønnen, som er mannen til denne svigerdatteren har ikke spurt om noen ting i gave til sitt barn. Så syntes det var veldig rart  ab henne å komme med et sånt krav. Er det vanlig at besteforeldre gir sånne gaver i dag? Eller spurte svigerdatter fordi hun mener vi burde bidra med såpass siden vi sitter godt i det? 

Anonymkode: 42a4f...e68

14.000kr er helt innforbi vanlig prisklasse for ei barnevogn som dekker viktige kriterier for sikkerhet og komfort. :phaedra:

Jeg kan nok tenke meg at hun heller fortalte hva hun ønsker seg og sendte en liten hint om at

"hei hvis dere har råd så hadde dette vært en super gave".

Dessuten så er det nå slik at hvis man skal ha flere barn og bruke samme vogn så er det greit å vite forhistorikken til den vognen. En arvet vogn kan du ikke gå god for at har blitt behandlet fint når andre eide den og du vet da heller ikke om det kan bli en utrygg plass for barnet å være.

Vogna er et av de aller viktigste stedene for BARNEBARNET (babyen) og en komfortabel kvalitetsvogn er faktisk en nydelig gave til babyen så vel som til foreldrene. Og få lov å gi en slik gave når man selv som du sier "sitter godt i det" = velstående er ikke horribelt men en ære. Du gir sønnen din sitt første barn en god og trygg plass å bli trillet i. Vogna er en plass barnet ligger og blir kjent med verden den første tiden. Fra det stedet trilles det og vugges ut i verden og utenfor de trygge fire vegger. Vognen blir da en trygghet mot overveldelsen av de nye inntrykkene. En viktig ting å ha. 

JA det er moren og faren som triller vogna, men det er babyen som ligger i den.

Har dere råd så vet du hva, hvorfor være så vanskelig?

Altså ja, gjerne ble det litt for direkte HINTING, men so what?!?
Det viser bare at dere anses som viktige personer rundt dette barnet og at de har en ting de ønsker seg veldig for ungen som dere kan få æren av å være giveren bak. 

14.000 er ikke en høy pris i dag, barnevogner koster flesk. Særlig når du skal ha en som er ny og som har gode resultater på tester om komfort for både barnet, de som triller og for sikkerhet osv. Kjøper man ny kan den gå i arv til minst 2 til barn om man behandler den fint.

Snakk om fin gave da!!! 

Anonymkode: e412a...bdb

• Liker 7
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om den tradisjonen det skrives om her, at besteforeldre betaler barnevogn.

Mine foreldre ga klær og svigers klær+heklet ullteppe. Til begge barna. Alt utstyr betalte vi selv begge gangene (stor aldersforskjell mellom barna). Ingen av mine venninner har heller fått påspandert vogn. 

Anonymkode: a547f...766

At du ikke har hørt om det, betyr ikke at det ikke er vanlig. Vi fikk vogn, uten at vi måtte spørre eller hinte om det. Jeg forventet likevel at det ville skje. Forventningene skyldes dels at dry er vanlig, dels at foreldrene mine har god råd og dels at de hadde hintet om at de ville kjøpe vogn. Vi kjøpte den vognen vi synes var finest. Ikke den dyreste, men ganske normalt priset. 7-8 000,- med alt. Var for  snart 12 år siden.

• Liker 3
Skrevet

Hun er kanskje opptatt av at de skal gå gave som er nyttig. Vi fikk dessverre mye vi ikke trengte (små klær vi aldri rakk bruke, trippel opp av enkelte ting, og altfor mye annet å gjøre til å oppsøke Barnas hus etc for å bytte, og klær som i str ikke matchet årstid - sommerkjoler som passet når det var vinter etc). Poenget med å nevne den dyre vognen var kanskje å få frem at det er dyrt og kanskje dere kan bidra med et tilskudd? Slik hadde jeg tolket det. Sannsynligvis tar hun det for gitt at du skjønner at hun ikke ber dere betale 14.000 - dere har vel kjent hverandre så lenge og hun kjenner jo sønnen deres, så hun vet jo at dere ikke er den spandable typen.

Så et annet spørsmål; hva skal man med godt med penger når man ikke vil bruke dem på egne barn og barnebarn? Ts virker i overkant opptatt av at ungene ikke skal få en krone, og dessuten er hun ganske så mistenksom overfor svigerdatteren som velger å tolke henne slik. Og lage en tråd på det. Her er det individualisme satt på spissen, i sterk kontrast til hvordan familie og venner før i tiden og i andre deler av verden tenker mer kollektivt og hjelper hverandre. Kan ikke tenke meg noe mer meningsfylt å bruke penger på enn å hjelpe egne barn og barnebarn og i denne sammenheng med et bidrag til vogn.
Nei du får holde på lommeboken, farmor, for det er nok din mest trofaste venn. Men husk at likskjorten ikke har lommer.

Anonymkode: a675e...edc

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

14.000kr er helt innforbi vanlig prisklasse for ei barnevogn som dekker viktige kriterier for sikkerhet og komfort. :phaedra:

Jeg kan nok tenke meg at hun heller fortalte hva hun ønsker seg og sendte en liten hint om at

"hei hvis dere har råd så hadde dette vært en super gave".

Dessuten så er det nå slik at hvis man skal ha flere barn og bruke samme vogn så er det greit å vite forhistorikken til den vognen. En arvet vogn kan du ikke gå god for at har blitt behandlet fint når andre eide den og du vet da heller ikke om det kan bli en utrygg plass for barnet å være.

Vogna er et av de aller viktigste stedene for BARNEBARNET (babyen) og en komfortabel kvalitetsvogn er faktisk en nydelig gave til babyen så vel som til foreldrene. Og få lov å gi en slik gave når man selv som du sier "sitter godt i det" = velstående er ikke horribelt men en ære. Du gir sønnen din sitt første barn en god og trygg plass å bli trillet i. Vogna er en plass barnet ligger og blir kjent med verden den første tiden. Fra det stedet trilles det og vugges ut i verden og utenfor de trygge fire vegger. Vognen blir da en trygghet mot overveldelsen av de nye inntrykkene. En viktig ting å ha. 

JA det er moren og faren som triller vogna, men det er babyen som ligger i den.

Har dere råd så vet du hva, hvorfor være så vanskelig?

Altså ja, gjerne ble det litt for direkte HINTING, men so what?!?
Det viser bare at dere anses som viktige personer rundt dette barnet og at de har en ting de ønsker seg veldig for ungen som dere kan få æren av å være giveren bak. 

14.000 er ikke en høy pris i dag, barnevogner koster flesk. Særlig når du skal ha en som er ny og som har gode resultater på tester om komfort for både barnet, de som triller og for sikkerhet osv. Kjøper man ny kan den gå i arv til minst 2 til barn om man behandler den fint.

Snakk om fin gave da!!! 

Jo det er det. Og hele innlegget ditt er bare til å bli fullstendig oppgitt av. Vær så god å brenn av såpass av egne penger. Men å kreve det i GAVE - er bare helt... Samtlige av disse patosfylte argumentene for å få en trofevogn kan dekkes med en helt normal barnevogn til under halve prisen. Jeg bidrar gjerne når barnebarna kommer, men om det er slike krav, så får det heller bli en sum, og så får trilleguri selv prioritere hva som er vktigst. 

• Liker 11
Skrevet

Dagens versjon av Emmaljunga Duo

Nesten 12.000kr og da må du i tillegg også anskaffe: 
-tinkafu koppeholder (200kr),
-emmaljunga eller tinkafu regntrekk (500kr),
-emmaljunga stelleveske (ca 1100kr),
-f.eks voksi vognpose eller Easygrow (2000kr).

Så utenom vogna så er det 3800kr i sånn utstyr som du alltid har til vogna.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dagens versjon av Emmaljunga Duo

Nesten 12.000kr og da må du i tillegg også anskaffe: 
-tinkafu koppeholder (200kr),
-emmaljunga eller tinkafu regntrekk (500kr),
-emmaljunga stelleveske (ca 1100kr),
-f.eks voksi vognpose eller Easygrow (2000kr).

Så utenom vogna så er det 3800kr i sånn utstyr som du alltid har til vogna.

Ingen må ha koppholder eller stelleveske fra et bestemt merke altså..

Anonymkode: f4093...1f7

• Liker 28
Skrevet
2 minutter siden, Taffel skrev:

Jo det er det. Og hele innlegget ditt er bare til å bli fullstendig oppgitt av. Vær så god å brenn av såpass av egne penger. Men å kreve det i GAVE - er bare helt... Samtlige av disse patosfylte argumentene for å få en trofevogn kan dekkes med en helt normal barnevogn til under halve prisen. Jeg bidrar gjerne når barnebarna kommer, men om det er slike krav, så får det heller bli en sum, og så får trilleguri selv prioritere hva som er vktigst. 

Barnevogner i dag og barnevogner på 90-tallet har nok dessverre endret seg svært i prisnivå. Ei vanlig emmaljunga duo barnevogn i dag ligger på 12.000kr og da har du et tillegg på nesten 4.000kr i nødvendig utstyr som regntrekk, vognpose, stelleveske og så koppeholder (koppeholderen koster bare 200 så den er ikke vits å diskutere rundt). Det er dyrt i dag.

• Liker 2
Skrevet

Drøyt at hun legger føringer for gaveønsker, det er ganske freidig syns jeg. Og en vogn til 14 000?? Det hadde jeg aldri gått med på, uansett hvor "godt jeg satt i det". Helt på trynet pengebruk, det finnes så utrolig mange trygge, moderne barnevogner til en langt billigere penge. Ikke minst er det mye flott å få kjøpt brukt. Nei, kjøp en praktisk gave du selv er komfortabel med (be dem om en ønskeliste?), og sett over resten av pengene (så totalen blir 14 000) på en låst sparekonto til barnebarnet om du vil. 

Helt greit å ønske seg vogn, og en kjempefin gave fra besteforeldre, men jeg blir mildt sagt blir sjokkert av det folk skriver her, forventer dere virkelig at besteforeldrene skal åpne lommeboka så fort barnebarna er på vei?? Aldri hørt om. Hvor mye eller lite penger de har har fint lite å gjøre med saken, og er faktisk ikke noen andre sin business. Er det virkelig vanlig å bli så grisk og materialistisk når man venter barn? 

Anonymkode: ff415...4bd

• Liker 3
Skrevet

Ingen må ha koppholder eller stelleveske fra et bestemt merke altså..

dama skriver at de som kommende besteforeldre er velstående.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Drøyt at hun legger føringer for gaveønsker, det er ganske freidig syns jeg. Og en vogn til 14 000?? Det hadde jeg aldri gått med på, uansett hvor "godt jeg satt i det". Helt på trynet pengebruk, det finnes så utrolig mange trygge, moderne barnevogner til en langt billigere penge. Ikke minst er det mye flott å få kjøpt brukt. Nei, kjøp en praktisk gave du selv er komfortabel med (be dem om en ønskeliste?), og sett over resten av pengene (så totalen blir 14 000) på en låst sparekonto til barnebarnet om du vil. 

Helt greit å ønske seg vogn, og en kjempefin gave fra besteforeldre, men jeg blir mildt sagt blir sjokkert av det folk skriver her, forventer dere virkelig at besteforeldrene skal åpne lommeboka så fort barnebarna er på vei?? Aldri hørt om. Hvor mye eller lite penger de har har fint lite å gjøre med saken, og er faktisk ikke noen andre sin business. Er det virkelig vanlig å bli så grisk og materialistisk når man venter barn? 

Anonymkode: ff415...4bd

brukte samme vogna til tre barn jeg, ble en god investering for oss da vi valgte ut ei vogn utfra komfort og sikkerhet. Alle ungene har elsket vogna og det ble en trygg base ute i den store verden.

• Liker 2
Skrevet

dama skriver at de som kommende besteforeldre er velstående.

Og så? Hun er ikke forpliktet til å kjøpe så mye som en bleie om hun ikke føler for det. 

• Liker 16
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så? Hun er ikke forpliktet til å kjøpe så mye som en bleie om hun ikke føler for det. 

Nei hun er så ikke. Men hun skrev heller ikke at svigerdatter krevde det. Hun skrev at svigerdatter hintet sterkt om ønsket. Det var hennes egen TOLKNING at det var tilnærmet som et krav. 

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Barnevogner i dag og barnevogner på 90-tallet har nok dessverre endret seg svært i prisnivå. Ei vanlig emmaljunga duo barnevogn i dag ligger på 12.000kr og da har du et tillegg på nesten 4.000kr i nødvendig utstyr som regntrekk, vognpose, stelleveske og så koppeholder (koppeholderen koster bare 200 så den er ikke vits å diskutere rundt). Det er dyrt i dag.

Det er da mange trygge og gode barnevogner til under 10000. Men at mange av de pene koster 12000 + er det lite  tvil om.

Anonymkode: 27239...c4f

• Liker 4
Skrevet

Det ligger nesten 200 Stokke trailz på finn. Halv pris på ny ofte, og noen av dem er knapt brukt. Vi kjøpte en Buffalo på finn til halv pris som var brukt halve permisjonstida til ett barn. Gull!

Anonymkode: 72a64...65e

• Liker 6
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun ble invitert til meg på lunsj, og mens vi satt og spiste begynte hun å snakke om barnevogner og at flere av venninne hennes hadde fått barnevogn i gave av foreldrene sine. Så sa hun at hun syntes Stokke vogner er veldig fine og at hun ønsket seg en sånn en. Jeg sa selvfølgelig ingenting. Like etter sa hun at det var så viktig å gi gaver man faktisk får bruk for og barnevogner er en god investering. Jeg nektet å ta hintet og sa ingenting. 

Noen timer etter at hun hadde dratt hjem fikk jeg en SMS der hun skrev at hun ønsket seg en barnevogn, syntes det var viktig at vi visste det siden vi hadde tenkt å gi gave til barnebarnet vårt. Og spurte om jeg hadde lyst til å være med henne å se på barnevogner en ettermiddag. 

Anonymkode: 42a4f...e68

Da hadde jeg svart: "skjønner godt at du ønsker deg en barnevogn, det er jo veldig praktisk å ha det. Derfor blir jeg gjerne med deg og ser på vogner, så kan vi sammen finne en fin vogn dere kan kjøpe dere. Når det gjelder gave til babyen har vi allerede bestemt oss for hva vårt bidrag skal være". 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...