AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #1 Skrevet 12. oktober 2019 Og snart myndig.. Jeg er stemor. Vi bor dog under samme tak, og jeg er så møkklei av å vaske og rydde etter henne. Så jeg har satt ned foten og sagt at de som ikke rydder sitt eget søl får holde alt sånn på rommet sitt. For jeg gidder ikke å måtte gni vekk både brunkrem og knust pudder på badet eller en kjøkkenbenk full av smør osv osv osv. Fikk så ørene flagret av henne at jeg måtte ikke tro at jeg bestemte over henne på noe vis.Meldte meg da totalt ut å lot faren ta seg av resten.. Når det er sagt så har jeg først tatt den lange vennskapelige veien om at vi alle må dra lasset og vi alle må bidra. Dette gjør hun ikke noe med mindre det blir en stor diskusjon. Jeg er ikke interessert i å oppdra et nesten voksent barn, som i tillegg har to andre biologiske foreldre som tar seg av det. Men det må da kunne gå an å sette ned foten når en har gitt sjans på sjans og ørten forklaringer på hvorfor alle må rydde etter seg i fellesrommene. Blir helt utslitt av alt klinet i alle rom hun er i. Til og med dørene er fulle av brunkrem . Når det er sagt så er jeg veldig glad i henne, og ønsker henne alt godt. Syns bare det er utrolig vanskelig å ta så hensyn fordi en stemor skal liksom holde seg unna alt og samtidig være en støtte. Far er i høyeste grad tilstedeværende, og tar seg av foreldrerollen. Er så vanvittig frustrert. For i det ene øyeblikket lovpriser hun at jeg kom inn i livet å gjorde at det ble så godt samhold, og at hun kan prate med meg om alt. Så fort jeg setter ned foten så er alt min feil.. What to do? Anonymkode: 58e96...d6e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #2 Skrevet 12. oktober 2019 Er jo ikke akkurat uvanlig oppførsel for en jente på hennes alder. Jeg og søstera mi var helt like. Brunkrem her og der er jo egentlig ikke verdt å lage krangel ut av, særlig ikke med en opprørsk ungdom. Kanskje dere heller skal ha rydding/vasking en gang i uka, hvor alle har sin oppgave? Da kan jo hun ta badet feks. Hvis du synes det er uutholdelig at det er brunkremflekker på vasken, så synes jeg du skal telle til 10, og vaske det bort. Hun kommer hvertfall ikke hjem drita full, eller stjeler din sminke. Anonymkode: 41102...ae3 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #3 Skrevet 12. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er jo ikke akkurat uvanlig oppførsel for en jente på hennes alder. Jeg og søstera mi var helt like. Brunkrem her og der er jo egentlig ikke verdt å lage krangel ut av, særlig ikke med en opprørsk ungdom. Kanskje dere heller skal ha rydding/vasking en gang i uka, hvor alle har sin oppgave? Da kan jo hun ta badet feks. Hvis du synes det er uutholdelig at det er brunkremflekker på vasken, så synes jeg du skal telle til 10, og vaske det bort. Hun kommer hvertfall ikke hjem drita full, eller stjeler din sminke. Anonymkode: 41102...ae3 Vi har prøvd å ha felles vaskedag, vaskedag på hennes initiativ osv osv men hun har aldri tid som hun sier. Nei, jeg kommer ikke til å godta at noen griser så mye, og være den som må vaske og rydde alt. Jeg er ingens hushjelp. Hun har rommet sitt i akkurat den standarden hun ønsker. Og ganske sikker på at det er brannfarlig der.. Men å ta hensyn til resten av husholdningen er ikke for mye forlangt syns jeg. Ts Anonymkode: 58e96...d6e 11
Vera Skrevet 12. oktober 2019 #4 Skrevet 12. oktober 2019 Kjøp et sminkebord hun kan ha på rommet sitt - beste investeringen vi noen gang har gjort! Regelen her er at sminken ikke forlater sminkebordet. Utstyr henne med våtservietter til å vaske hendene med, og bossdunk til å kaste våtserviettene i. Du får det bedre, hun får det bedre. 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #5 Skrevet 12. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har prøvd å ha felles vaskedag, vaskedag på hennes initiativ osv osv men hun har aldri tid som hun sier. Nei, jeg kommer ikke til å godta at noen griser så mye, og være den som må vaske og rydde alt. Jeg er ingens hushjelp. Hun har rommet sitt i akkurat den standarden hun ønsker. Og ganske sikker på at det er brannfarlig der.. Men å ta hensyn til resten av husholdningen er ikke for mye forlangt syns jeg. Ts Anonymkode: 58e96...d6e Greit nok det, men smør og brunkrem her og der er jo ikke brannfarlig akkurat. La vær å rydde etter henne til hun enten flytter ut, eller vokser det av seg. Hun er jo i en alder der det skjer mye. Det er ikke for mye forlangt at mennesker rydder etter seg, men i den perioden hun er i nå så lønner det seg kanskje heller å være litt tålmodig. Ungdommer er jo ofte ganske jævlige, men som med alt annet med barn så vil det jo gå over, og i mellomtiden er det kanskje bedre å velge kampene sine med omhu. Anonymkode: 41102...ae3 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #6 Skrevet 12. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Greit nok det, men smør og brunkrem her og der er jo ikke brannfarlig akkurat. La vær å rydde etter henne til hun enten flytter ut, eller vokser det av seg. Hun er jo i en alder der det skjer mye. Det er ikke for mye forlangt at mennesker rydder etter seg, men i den perioden hun er i nå så lønner det seg kanskje heller å være litt tålmodig. Ungdommer er jo ofte ganske jævlige, men som med alt annet med barn så vil det jo gå over, og i mellomtiden er det kanskje bedre å velge kampene sine med omhu. Anonymkode: 41102...ae3 At kjøkken og bad skal se helt herpa ut fordi en ikke skal si ifra pga de er ungdommer? Er du seriøs nå? Dette var 2 av 20 eksempler. Så det er ikke småting som bare kan overse. Ts Anonymkode: 58e96...d6e 9
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #7 Skrevet 12. oktober 2019 3 minutter siden, Vera skrev: Kjøp et sminkebord hun kan ha på rommet sitt - beste investeringen vi noen gang har gjort! Regelen her er at sminken ikke forlater sminkebordet. Utstyr henne med våtservietter til å vaske hendene med, og bossdunk til å kaste våtserviettene i. Du får det bedre, hun får det bedre. Det har jeg også gjort, Kjøpt speil, sånn ting til å ha sminke i, kurv osv osv. Likevel blir det dradd rundt. Og da jeg sa at dette fikk hun holde på rommet sitt når hun lar det ligge så mye klin etter seg i fellesrom gikk det helt i stå for henne. Anonymkode: 58e96...d6e 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #8 Skrevet 12. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: At kjøkken og bad skal se helt herpa ut fordi en ikke skal si ifra pga de er ungdommer? Er du seriøs nå? Dette var 2 av 20 eksempler. Så det er ikke småting som bare kan overse. Ts Anonymkode: 58e96...d6e Siden du brukte brunkremen, pudderet og smøret som eks regnet jeg nesten med at det var noe av det verste. Du kan jo fortsatt si ifra og kjefte, men hvis du ikke vil ta den rollen så får du kjefte på far da, og kreve at han tar dette mer alvorlig. Mener fortsatt at brunkrem, pudder og smørsøl er noe av det mindre alvorlige en ungdom kan finne på. Anonymkode: 41102...ae3 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #9 Skrevet 12. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Siden du brukte brunkremen, pudderet og smøret som eks regnet jeg nesten med at det var noe av det verste. Du kan jo fortsatt si ifra og kjefte, men hvis du ikke vil ta den rollen så får du kjefte på far da, og kreve at han tar dette mer alvorlig. Mener fortsatt at brunkrem, pudder og smørsøl er noe av det mindre alvorlige en ungdom kan finne på. Anonymkode: 41102...ae3 Han gjør det, men det når ikke inn fra noen av oss... Neida, skitne sko i sofaen, bananskall i vinduskarmen hvor halve bananen er klint utover fordi hun har satt tallerkener oppå den, knuste glass hun ikke rydder opp slik at en trør på glassbrådd osv Anonymkode: 58e96...d6e 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #10 Skrevet 12. oktober 2019 Begynn å ta tingene hennes som du finner på badet etc., om regelen er at sminken skal være på rommet hennes, ja, da konfiskerer du alt som dukker opp utenfor rommet! Anonymkode: c79d5...25b 6
Gjest Jon Are Skrevet 12. oktober 2019 #11 Skrevet 12. oktober 2019 Får bør si fra her. Det er hans ansvar.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #12 Skrevet 12. oktober 2019 36 minutter siden, Jon Are skrev: Får bør si fra her. Det er hans ansvar. Helt enig, og det gjør han virkelig. Men når det aldri når inn så sier jeg ifra. Akkurat som i et kollektiv hvor alle må bidra. Anonymkode: 58e96...d6e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #13 Skrevet 12. oktober 2019 Har hun jobb? Siden du skrev at hun snart var voksen. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Begynn å ta tingene hennes som du finner på badet etc., om regelen er at sminken skal være på rommet hennes, ja, da konfiskerer du alt som dukker opp utenfor rommet! Anonymkode: c79d5...25b Helt enig! Klarer hun ikke å passe på tingene sine og sørge for at det er like rent som før hun bruker dem, da kan de bare konfiskeres til hun lærer. Anonymkode: 2096a...ad1 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #14 Skrevet 12. oktober 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hun jobb? Siden du skrev at hun snart var voksen. Helt enig! Klarer hun ikke å passe på tingene sine og sørge for at det er like rent som før hun bruker dem, da kan de bare konfiskeres til hun lærer. Anonymkode: 2096a...ad1 Hun har jobb ja. Har vurdert det også, men det blir opp til faren å gjøre syns jeg. Nå fikk jeg den slengt i fjeset at jeg ikke bestemmer over henne før vi fikk gå til det grepet. Ble ærlig talt ganske såret. At hun tar for gitt at jeg skal rydde etter henne, og at jeg bare skal eksistere her uten å få si ifra som en del av husstanden. Ts Anonymkode: 58e96...d6e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #15 Skrevet 12. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har jobb ja. Har vurdert det også, men det blir opp til faren å gjøre syns jeg. Nå fikk jeg den slengt i fjeset at jeg ikke bestemmer over henne før vi fikk gå til det grepet. Ble ærlig talt ganske såret. At hun tar for gitt at jeg skal rydde etter henne, og at jeg bare skal eksistere her uten å få si ifra som en del av husstanden. Ts Anonymkode: 58e96...d6e Bare slutt å rydde etter henne! Vask alle andres klær enn hennes! Du kan jo også droppe å lage middag til henne bare for å få henne til å skjønne at du ikke er husets tjener/vaskedame/ryddedame osv. osv.! Anonymkode: c79d5...25b 2
Trolltunge Skrevet 12. oktober 2019 #16 Skrevet 12. oktober 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har jobb ja. Har vurdert det også, men det blir opp til faren å gjøre syns jeg. Nå fikk jeg den slengt i fjeset at jeg ikke bestemmer over henne før vi fikk gå til det grepet. Ble ærlig talt ganske såret. At hun tar for gitt at jeg skal rydde etter henne, og at jeg bare skal eksistere her uten å få si ifra som en del av husstanden. Ts Anonymkode: 58e96...d6e Det du strever med her er ikke annet enn hva vi biologiske foreldre strir med til tider. Det er bare at hun har et argument ovenfor deg som vi slipper. Dette argumentet er imidlertid helt uvesentlig. Du er voksen ansvarsperson i livet hennes. Du bor der og det er ditt hjem også. Du vasker og rydder, og hun boikotter den innsatsen du gjør for at DERE skal ha et hyggelig hjem. Hun er stor nok til å ta ansvar for sitt rot og gris, og til å også ha egne oppgaver for å bidra til husholdning. Jeg håper at du har greit nok forhold til far at dere kan ta et familiemøte i forhold til å fastslå det over, og at han støtter deg 100% i at slik er det. Mor også om nødvendig. Argumentet hennes må bare miste makt. Det er fullstendig uvesentlig. 7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #17 Skrevet 12. oktober 2019 47 minutter siden, Trolltunge skrev: Det du strever med her er ikke annet enn hva vi biologiske foreldre strir med til tider. Det er bare at hun har et argument ovenfor deg som vi slipper. Dette argumentet er imidlertid helt uvesentlig. Du er voksen ansvarsperson i livet hennes. Du bor der og det er ditt hjem også. Du vasker og rydder, og hun boikotter den innsatsen du gjør for at DERE skal ha et hyggelig hjem. Hun er stor nok til å ta ansvar for sitt rot og gris, og til å også ha egne oppgaver for å bidra til husholdning. Jeg håper at du har greit nok forhold til far at dere kan ta et familiemøte i forhold til å fastslå det over, og at han støtter deg 100% i at slik er det. Mor også om nødvendig. Argumentet hennes må bare miste makt. Det er fullstendig uvesentlig. Tusen takk for støtte, det hjalp veldig! Ja, far og jeg er samstemte og jeg føler meg ikke ensom eller motarbeidet av han. Vi drøfter og ventilerer. Moren hennes gir henne så mye slack at derfor "rømmer" hun dit når hun møter forventninger hos oss. For der er det ingen. Liker moren veldig godt. Vi har bare forskjellige syn på hvordan huset skal se ut og ansvar, og det er helt okei. Det du sier med at "argumentet må miste makt" var veldig bra sagt! Og noe jeg skal ta med meg videre. Ts Anonymkode: 58e96...d6e 3
Gjest Jon Are Skrevet 12. oktober 2019 #18 Skrevet 12. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt enig, og det gjør han virkelig. Men når det aldri når inn så sier jeg ifra. Akkurat som i et kollektiv hvor alle må bidra. Anonymkode: 58e96...d6e Absolutt , og far bør da iallefall støtte deg 100prosent og vise det ovenfor datteren. Det er godt for henne også ,.at det blir satt grenser.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #19 Skrevet 15. oktober 2019 På 12.10.2019 den 19.11, Jon Are skrev: Absolutt , og far bør da iallefall støtte deg 100prosent og vise det ovenfor datteren. Det er godt for henne også ,.at det blir satt grenser. Han støtter meg samtidig som at dette er datteren hans, og han føler jo lojalitet ovenfor barnet sitt. Så han har en ganske krevende rolle i dette. Pratet med en del andre tenåringsforeldre som står i samme "driten" Jeg kjenner at jeg trenger en pustepause fra henne etter denne episoden. Hun strakk strikken veldig langt med meg, men hun forventer at jeg skal være like blid etter hun har ordnet opp med sin far, og behandlet meg som luft.. Ts Anonymkode: 58e96...d6e 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #20 Skrevet 15. oktober 2019 På 12.10.2019 den 13.02, AnonymBruker skrev: Og snart myndig.. Jeg er stemor. Vi bor dog under samme tak, og jeg er så møkklei av å vaske og rydde etter henne. Så jeg har satt ned foten og sagt at de som ikke rydder sitt eget søl får holde alt sånn på rommet sitt. For jeg gidder ikke å måtte gni vekk både brunkrem og knust pudder på badet eller en kjøkkenbenk full av smør osv osv osv. Fikk så ørene flagret av henne at jeg måtte ikke tro at jeg bestemte over henne på noe vis.Meldte meg da totalt ut å lot faren ta seg av resten.. Når det er sagt så har jeg først tatt den lange vennskapelige veien om at vi alle må dra lasset og vi alle må bidra. Dette gjør hun ikke noe med mindre det blir en stor diskusjon. Jeg er ikke interessert i å oppdra et nesten voksent barn, som i tillegg har to andre biologiske foreldre som tar seg av det. Men det må da kunne gå an å sette ned foten når en har gitt sjans på sjans og ørten forklaringer på hvorfor alle må rydde etter seg i fellesrommene. Blir helt utslitt av alt klinet i alle rom hun er i. Til og med dørene er fulle av brunkrem . Når det er sagt så er jeg veldig glad i henne, og ønsker henne alt godt. Syns bare det er utrolig vanskelig å ta så hensyn fordi en stemor skal liksom holde seg unna alt og samtidig være en støtte. Far er i høyeste grad tilstedeværende, og tar seg av foreldrerollen. Er så vanvittig frustrert. For i det ene øyeblikket lovpriser hun at jeg kom inn i livet å gjorde at det ble så godt samhold, og at hun kan prate med meg om alt. Så fort jeg setter ned foten så er alt min feil.. What to do? Anonymkode: 58e96...d6e Forstår hvordan du har det, TS. Det er jammen ikke lett å være stemor til rotete tenåringer, men ei heller foreldre. Jeg er bonusmor for en gutt på 15, som også slenger alt rundt seg, og som driter i hvordan det ser ut rundt seg, i vårt felles hjem. Tomme brusflasker, matsøl, treningstøy, klær, sko, sokker, gamingutstyr osv. I starten, for 3 år siden, så det ut som et bombenedslag da han hadde vært hjemme alene i noen timer, på rommet sitt, i stuen, på badet og i gangen. Jeg ryddet og ryddet, og prøvde å gi et godt eksempel på hvordan min oppfatning av et hjem skulle være, og ga klar beskjed om at man måtte jobbe forebyggende om man skulle kunne holde det slik. Min samboer fikk seg også noen aha-opplevelser, og er heldigvis på mitt lag. Gutten hører også mer på faren sin og har mer respekt for ham enn for meg, men både jeg og min samboer har satt foten ned for at iallefall gang, kjøkken og bad skal se greit ut uten unødvendig rot som ligger og slenger. Adlyder han ikke meg, blir beskjed gitt videre til far. Etter et måltid er regelen at alle skal rydde opp etter seg, kjøkkenbenken og bord skal tørkes, tallerkner inn i oppvaskmaskinen og alle skal bidra. På badet skal håndklær henges opp etter dusjing, og rot skal fjernes fra benken. I gangen skal alle sko inn i garderoben, og klær skal henges opp på knagger. Rommet hans er hans frisone, men ettersom han iblant har kompiser på besøk, så hender det at han rydder opp der også for å lage plass til dem. Vår jobb har vært å fortelle ham hvorfor vi ønsker å ha det ryddig, og også hvordan andre kan oppfatte det om ikke hygiene eller ryddighet er på plass. Det virker som han forstår litt bedre nå. Ble ikke rot fjernet etter en eller to beskjeder, havnet alt inn i sengen hans på rommet. Dette kunne være tallerkner med mat på, pizzaesker, våte håndklær, skittent tøy-alt som lå og slang rundtomkring. Dette resulterte i at sengetøyet hans ble vått eller skittent og han måtte bytte selv. Eller at det ikke var flere tallerkner eller glass igjen når han skulle lage seg noe å spise/drikke.Klær som ikke ble lagt i skittentøyskurven ble ikke vasket, og han hadde plutselig ikke mer rent tøy igjen å bruke. Et par av kompisene hans hadde faktisk sagt at de ikke ville komme inn på rommet hans fordi det luktet så rart der, og det ga ham en liten oppvekker tror jeg. I tillegg ble det utrolig mye å rydde for ham når han oppdaget at han faktisk måtte gjøre alt selv (vaske klær, sette inn og ta ut av oppvaskmaskinen, henge opp og legge sammen klær osv) Rydder han ikke, eller er med på å bidra, får han heller ikke ukepenger/ goder og panten av alle flaskene får han heller ikke om andre må rydde opp flaskene etter ham. Han er blitt mye bedre nå, og mitt håp er at han en dag skal kunne klare å holde det litt ryddig og rent rundt seg uten at noen trenger å si det til ham. Han lager tilogmed middag en dag i uken, og det ser OK ut på kjøkken etter at han har kokkelert Det er jeg som har hovedansvaret for vask av huset, for at det skal bli ordentlig rent, men kriteriet mitt er at det skal være ryddet og støvsuget før jeg vasker. Dette gjelder også hans rom. Vi er alle enige om at det er mye triveligere når det er ryddig og rent rundt oss, enn at vi er nødt til å rydde bort rot før vi setter oss ned, eller skal lage mat og risikerer masing, sure miner og sur stemning. Mine råd er at positiv handling bør få positive konsekvenser og omvendt, ikke gi opp, og at man etter å være konsekvent bør se resultater av den jobben man har lagt ned for at familien skal kunne fungere. Stå også frem som et godt eksempel- det nytter ikke å klage på andres rot om man ikke gidder å rydde opp etter seg selv. Snakk også åpent om det som irriterer deg, og ikke la «dråpen» flyte over slik at du eksploderer. Ha gjerne familieråd slik at saker som dette kan bli tatt opp når alle er mentalt og fysisk tilstede😊 Anonymkode: defec...0cc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå