Gå til innhold

Dere som lever for jobben, hvorfor? For å kjøpe dere ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i ca 20år, startet som alle andre med lyst og godt mot. Men nå i dag ser jeg på det som kun en inntektskilde, for å overleve. Fordi jeg oppdaget at andre ting i livet er mer spennende.

Problemet med arbeid er jo at alt er styrt av penger, da hjelper det ikke hva du jobber med. Når pengene styrer alt, det dreper lysten i arbeidslivet. Vi lever også i en ekstremt overfladisk og falsk verden der ekte verdier ikke betyr noe. Du skal alltid være som samfunnet vil, ikke være deg selv. I arbeidslivet skal man vær utadvent, sosial, brennende interessert, leve for, lidenskapelig; listen et utrolig lang. Selv for en jobb i kassa på 7-eleven. Så har du trynefaktor, rævsleiking og kammeraderi. 

Jeg har flere utdannelser, skiftet jobber. Prøvd meg frem, nå trives jeg best med deltid. Skal aldri uten noen omstendigheter ha en fulltid igjen.

Trist å se hvor mange som jager som gale, stresser livet av seg hver eneste dag man-fredag. Hvorfor holder vi på med dette? Gale forbukersamfunnet vårt, vi skal kjøpe oss ting heletiden. Definerer livet vår utfra tingene vi eier, tror vi har gjort suksess pga man har tjent penger. Så tragisk lever de fleste av oss, mange jobber kunne vært fjernet. Er der kun for å sysselsette oss.

Hva er du uten jobben din? Ingenting? Du klarer deg ikke uten? Elsker å jobbe?

Når du ikke er noe uten jobben din har du et problem i livet ditt, jobben definerer livet ditt. Da blir det vanskelig å leve uten den, men så har du mennesker som liker å gjøre andre ting i livet enn jobb. Disse blir ofte sett ned på, fordi man tror at man bidrar til noe ved å jobbe. Men mange jobber gjør ikke det, hadde vi fokusert på hva vi egentlig trengte i livet så hadde man hatt mye mer frihet. Frihet til å leve, ikke å stå i arbeidslivet som er tvang.

Friheten som er livet, å kjenne at man lever!

Anonymkode: 57d66...ee7

• Liker 22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker jobben min. Jobber med det som ellers er hobbyen min, nemlig bøker. Har kjempehyggelige kolleger, er nesten like glad i å være sammen med dem som med vennene mine. Høy lønn, fleksitid, mange goder. Hver dag er ulik. Hver dag er utfordrende og motiverende. Får forfremmelser, personlige tillegg, kurs og reiser. Jeg er kjempeheldig!

Anonymkode: f62be...134

• Liker 26
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker jobben min. Jobber med det som ellers er hobbyen min, nemlig bøker. Har kjempehyggelige kolleger, er nesten like glad i å være sammen med dem som med vennene mine. Høy lønn, fleksitid, mange goder. Hver dag er ulik. Hver dag er utfordrende og motiverende. Får forfremmelser, personlige tillegg, kurs og reiser. Jeg er kjempeheldig!

Anonymkode: f62be...134

Hva ville du gjort om du ble arbeidsledig?

Du beskriver at livet ditt handler om jobb.

• Liker 3
Skrevet

Enig med deg. Jeg studerte et profesjonsstudium, jobbet 70-80 timer i uken og syntes alt var kjipt. Nå har jeg en kontorjobb med fleksitid som tangerer fagfeltet, men som krever en bachelor. Interessant, men jeg identifiserer meg ikke med jobben. Jeg har nå fått masse hobbier og elsker å nyte fritiden. Men blir sett ned på av endel tidligere «venner», og får stadig spørsmål om jeg ikke skal skaffe meg en skikkelig jobb snart. Dem om det, jeg har det altfor gøy til at jeg vil jobbe mer enn nødvendig.

Anonymkode: 50e01...9a8

• Liker 8
Skrevet

Jobben er en stor del av livet. En er ganske avhengig av å trives for å ha det bra ellers. For meg er jobb viktig. Ha noe å stå opp til, rutine i hverdagen, personlig vekst og det å kunne bidra i samfunnet og i fellesskapet. Å tjene penger for å betale lån og regninger er helt nødvendig. Men jobb er også slitsomt til tider. Jeg jobber 80% for å få en fridag i uken, noe jeg trenger for å få et pusterom. Hadde det ikke vært for det økonomiske hadde jeg godt kunne tenkt meg å jobbe 60% men er avhengig av inntekt. 

Anonymkode: 5cd0f...e4e

• Liker 10
Skrevet

Jeg har valgt en utdannelse som gjør at jeg kan jobbe med min største interesse i livet, og det ville jeg gjort selv om jeg ikke fikk betalt for det.

Anonymkode: 5c644...e06

• Liker 2
Skrevet

Jeg elsker å jobbe og studere, selv det på enkelte dager kan beskrives som et dårlig ekteskap.

Det er gjennom viljen for å gjøre ting at jeg utvikler meg som person og skaper nye verdier for meg selv. Som 27-åring er verdigrunnlaget mitt annerledes enn som 18-åring, og det tror jeg kommer gjennom kontinuelig arbeid.

Ekte verdier for meg er å slappe av og kjenne på friheten på å gjøre ingenting, da er jeg lykkelig. Men hvis jeg gjør det for ofte - dag inn og dag ut - tror jeg ikke at jeg vil oppnå samme lykkefølelse. Da vil jeg ta det for gitt, og kanskje blitt mer likegyldig til livet.

Anonymkode: 65d44...90c

• Liker 3
Skrevet

Legger til at jeg har nok penger til at jeg klarer meg, og nok til å kunne ha det litt gøy også. Jeg kunne absolutt ha tjent mere om jeg jobbet 100% men da hadde jeg ikke hatt noe overskudd til fritid og hadde blitt utslitt. Jeg har en krevende jobb og har flere ganger kjent på følelsen av å forstrekke meg. Hadde jeg vunnet i Lotto hadde jeg glatt gått ned i stilling. Men å ikke jobbe i det hele tatt hadde ikke vært godt for meg. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker å jobbe og studere, selv det på enkelte dager kan beskrives som et dårlig ekteskap.

Det er gjennom viljen for å gjøre ting at jeg utvikler meg som person og skaper nye verdier for meg selv. Som 27-åring er verdigrunnlaget mitt annerledes enn som 18-åring, og det tror jeg kommer gjennom kontinuelig arbeid.

Ekte verdier for meg er å slappe av og kjenne på friheten på å gjøre ingenting, da er jeg lykkelig. Men hvis jeg gjør det for ofte - dag inn og dag ut - tror jeg ikke at jeg vil oppnå samme lykkefølelse. Da vil jeg ta det for gitt, og kanskje blitt mer likegyldig til livet.

Enig 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Jeg studerte et profesjonsstudium, jobbet 70-80 timer i uken og syntes alt var kjipt. Nå har jeg en kontorjobb med fleksitid som tangerer fagfeltet, men som krever en bachelor. Interessant, men jeg identifiserer meg ikke med jobben. Jeg har nå fått masse hobbier og elsker å nyte fritiden. Men blir sett ned på av endel tidligere «venner», og får stadig spørsmål om jeg ikke skal skaffe meg en skikkelig jobb snart. Dem om det, jeg har det altfor gøy til at jeg vil jobbe mer enn nødvendig.

Anonymkode: 50e01...9a8

TS her.

Jeg er av samme art, har flere grader. Stor interesse når studere og lærer nye ting, men når det blir arbeid så blir det fort kjedelig. For ensformig og styrt av penger.

Å skape ting i jobben er jo fint, å se resultat av det man gjør.  Men igjen, det er styrt av penger.

De som ikke godtar at andre jobber deltid har ofte er trist liv uten innhold, som mange arbeidsnarkomane har. De fyller tomheten med jobben. Trist.

Nå jobber jeg 60%, 3 dager i uken. Trives godt med dette, friheten det gir meg. Stå opp å bestemme over seg selv den dagen man har fri. I norge kunne vi fint jobbet MYE mindre å hatt god levestandard.

• Liker 3
Skrevet

Hva med å finne en jobb dere liker da? 

Jeg elsker å jobbe mye. Klart det er slitsomt, men jeg føler at jeg får mye mer ut av livet når jeg gjør det. For meg er jobb selvutvikling, men igjen det handler om å finne noe du liker da. 

Anonymkode: 9ee2d...7e7

• Liker 8
Skrevet

jeg elsker jobben min. det er rett som du sier, at jobben definerer meg på en måte, men det er kanskje ikke så rart når det er min største lidenskap i livet! i mitt yrke har jeg hele verden som arbeidsplass, her skaper jeg nye bekjentskaper, opplevelser og minner for livet. jeg har satt familielivet på vent for å leve ut drømmen min og kunne aldri tenkt meg noe annet. Jeg er i tidlig 30-årene og har ikke planer om familie før jeg føler meg "mett" på jobblivet. familie vil sette en begrensing på hvor mye jeg kan reise i jobbsammenheng og det er ikke noe jeg har lyst på med det første. Når jeg først har tatt en såpass lang utdanning for å leve ut drømmen min skal jeg søren meg leve den så lenge som mulig!

Anonymkode: bfeba...359

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her, forstår hva du skriver. Balansen er viktig, derfor jeg jobber deltid. For å kjenne på denne friheten som du beskriver.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å finne en jobb dere liker da? 

Jeg elsker å jobbe mye. Klart det er slitsomt, men jeg føler at jeg får mye mer ut av livet når jeg gjør det. For meg er jobb selvutvikling, men igjen det handler om å finne noe du liker da. 

Hvorfor skal det være jobb man liker i livet?

"Finn noe du liker å drived med", da betyr det at det skal være arbeid. Ikke hobby.

Problemet med jobb er at det blir styrt av penger, så da kan interessen din bli ødelagt.

Skrevet

Har ikke så mye annet å fokusere på. Lite familie og venner, som gjør at fritiden blir kjedelig og ensom.

Anonymkode: b12b1...4cc

• Liker 1
Gjest ByeByeLove
Skrevet

Alle mennesker har godt av å føle tilhørighet til noe som er større enn seg selv. I tillegg kommer faktorer som sosialisering og følelsen av å bruke evnene sine. De fleste er fornøyd med en økonomisk kompensasjon som er riktig i forhold til markedet.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet i ca 20år, startet som alle andre med lyst og godt mot. Men nå i dag ser jeg på det som kun en inntektskilde, for å overleve. Fordi jeg oppdaget at andre ting i livet er mer spennende.

Problemet med arbeid er jo at alt er styrt av penger, da hjelper det ikke hva du jobber med. Når pengene styrer alt, det dreper lysten i arbeidslivet. Vi lever også i en ekstremt overfladisk og falsk verden der ekte verdier ikke betyr noe. Du skal alltid være som samfunnet vil, ikke være deg selv. I arbeidslivet skal man vær utadvent, sosial, brennende interessert, leve for, lidenskapelig; listen et utrolig lang. Selv for en jobb i kassa på 7-eleven. Så har du trynefaktor, rævsleiking og kammeraderi. 

Jeg har flere utdannelser, skiftet jobber. Prøvd meg frem, nå trives jeg best med deltid. Skal aldri uten noen omstendigheter ha en fulltid igjen.

Trist å se hvor mange som jager som gale, stresser livet av seg hver eneste dag man-fredag. Hvorfor holder vi på med dette? Gale forbukersamfunnet vårt, vi skal kjøpe oss ting heletiden. Definerer livet vår utfra tingene vi eier, tror vi har gjort suksess pga man har tjent penger. Så tragisk lever de fleste av oss, mange jobber kunne vært fjernet. Er der kun for å sysselsette oss.

Hva er du uten jobben din? Ingenting? Du klarer deg ikke uten? Elsker å jobbe?

Når du ikke er noe uten jobben din har du et problem i livet ditt, jobben definerer livet ditt. Da blir det vanskelig å leve uten den, men så har du mennesker som liker å gjøre andre ting i livet enn jobb. Disse blir ofte sett ned på, fordi man tror at man bidrar til noe ved å jobbe. Men mange jobber gjør ikke det, hadde vi fokusert på hva vi egentlig trengte i livet så hadde man hatt mye mer frihet. Frihet til å leve, ikke å stå i arbeidslivet som er tvang.

Friheten som er livet, å kjenne at man lever!

Du har rett, men dette er resultatet av den ekstreme kapitalismen som gjennomsyrer nå alle deler av samfunnet ned til minste detalj. De "sosialistiske" verdiene, om vi skal kalle det det, der venner, familie, etikk, indre verdier teller sammen med et fellesskap i landet der alle skal "hjelpe" hverandre og yte det de kan har forsvunnet. Nå er det profitt, "effektivitet", "automatisering", "kapital", "utseende", "penger og status" som er blitt drillet inn i hodet på folk. Det er derfor vi har såkalt "generasjon prestasjon". 

Så har du sosiale medier sitt inntog i hverdagen, og sosiale medier er også "kapitalistiske" i sin natur. Det skal reklameres produkter på sosiale medier, det skal selges der av bloggere og "influencere". Man blir fortalt at de "sosiale profilen" kan gi en jobb, osv. Så har du CV-rytteriet i tillegg - den er også igjen, kapitalistisk i sin natur - du skal skrive ikke bare dine "aktiviteter", men du skal "selge deg selv" og "hva du har fått til i livet". Så du "selger deg selv" som et produkt og skal argumentere for "hvorfor du er liksom best" hvis du søker jobb. 

Så alt er blitt "kapitalistisk". Vil man pisse ute, så må man betale 10 - 20 kr. Det trengte man ikke for 20 - 30 år siden.

Dette gir et disfunksjonelt samfunn, så sitter det idioter og lurer på hvorfor så mange har "falt ifra" dette kapitalistiske toget. Fordi mennesket er ikke laget for å tåle et slikt liv som dette mentalt / psykisk sett, der man blir pålagt stadig høyere og høyere krav på et utallig antall samfunnsarenaer. 

Anonymkode: 50ed7...2bc

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal det være jobb man liker i livet?

"Finn noe du liker å drived med", da betyr det at det skal være arbeid. Ikke hobby.

Problemet med jobb er at det blir styrt av penger, så da kan interessen din bli ødelagt.

Du skal bruke store deler av livet ditt på jobb så du burde jo velge noe du liker. Tviler på at du bruker like mye tid på hobbyer? og hvis du gjør det burde du kanskje vurdere om du kan tjene penger på hobbyen din i steden. 

Men at du prøver å snu det og si at det er trist at folk synes jobben en meningsfull? eh.. 

Skrevet

Du skal bruke store deler av livet ditt på jobb så du burde jo velge noe du liker. Tviler på at du bruker like mye tid på hobbyer? og hvis du gjør det burde du kanskje vurdere om du kan tjene penger på hobbyen din i steden. 

Men at du prøver å snu det og si at det er trist at folk synes jobben en meningsfull? eh.. 

Samfunnet, kapitalismen og systemet ønsker at vi skal finne jobben meningsfull.

Livet dreier seg stort sett om jobb for mange.

Jeg klarer fint å leve uten arbeid.

• Liker 1
Skrevet

Samfunnet, kapitalismen og systemet ønsker at vi skal finne jobben meningsfull.

Livet dreier seg stort sett om jobb for mange.

Jeg klarer fint å leve uten arbeid.

Tror neppe det vil gjøre deg lykkelig, men for all del.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...