Gå til innhold

400kr betalte jeg for noen råd fra dyrlegen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er det det koster med konsultasjonen da. Syntes ikke det er spesielt dyrt. 

Vi er bortskjemt i Norge og betaler kun en egenandel på ca 155kr  når man er inne hos fastlegen vår i fem minutter. Fastlegen gir ofte kun noen få råd eller skriver en resept eller sykemelding. Men hos en privat lege,feks Volvat, koster en konsultasjon ca 1300kr . Om du ser sånn på det er ikke 400kr hos en veterinær dyrt. 

Anonymkode: 131df...a94

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres jo ut som en drømmesituasjon! 
Jeg betaler 670,- for 15 min konsultasjon på hverdager. En annen veterinær i området tar 870,-. 
Anicura tar 928,- på hverdager, og på helligdager kommer det tillegg på 325,-. 

Anonymkode: e7e15...c44

• Liker 1
Skrevet

Betalte 1200 kr for kjønnstest av papegøye. Tok prøvene selv, alt de skulle gjøre var å sende det inn. Endte med at de rotet vekk prøvene jeg tok. Jeg sendte deretter inn selv. Kostet 200 i frakt og 300 for at lab i utlandet. Så ja dyrlegen tar godt betalt. 700 kr for å sende et brev XD.

Anonymkode: 24872...80f

Skrevet
På 13.10.2019 den 11.59, AnonymBruker skrev:

400kr på en lørdag for å faktisk fysisk få komme inn å snakke med en dyrlege 😧 Lurer på hvor dette er for her er det automatisk rundt 3000kr for å få møte dyrlege i helga 😧 

Anonymkode: f3015...f74

Ja vi har 2000kr tro jeg det er som minimum i helger.

Å syntes at 400kr er dyrt, vel da håper jeg aldri dyret ditt blir sykt. For veterinær er DYRT.

Anonymkode: c4481...e52

• Liker 4
Skrevet
På 12.10.2019 den 12.53, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig normalt å betale så mye bare for å snakke 15 minutter med en dyrlege? 😱 Han tok ikke på dyret engang..

Er jo lørdag idag, men syntes det var drøyt!🥴

Anonymkode: 3157f...2d5

Drøyt? Det var jo billig...

• Liker 2
Skrevet

Det kalles ikke dyr lege uten grunn. 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Her var det mye uvitende folk. Det er utrolig at folk ikke forstår hvor store kostnader det er knyttet til å drive klinikk. De fleste klinikker er godt utstyrt- og dette utstyret koster penger! Dette medfører faste kostnader hver mnd som skal betjenes, og dette kommer selvfølgelig i tillegg til andre faste kostnader som lønn, strøm, leie av lokaler/huslån, forsikring etc. På toppen av dette kommer mva, da veterinærtjenester er mva-belagt. Dette er penger som går rett til staten. Det er ingen statlig støtte (i motsetning til norsk helsevesen)- så regningen tilfaller kundene. Dette betyr at selv enkle konsultasjoner må være med åå dra lasset med klinikkens faste kostnader (og selvfølgelig økende pris utifra hvilke tjenester/diagnostikk som tilbys).På toppen av alle kostnader, og forbruksmateriell, så skal faktisk veterinærer (og dyrepleiere/assistetenter) ha en levelig lønn.  Det er totalt irrasjonelt å reagere på tiden som ble brukt på en konsultasjon, som om det da skulle være billigere jo kortere tid veterinæren bruker—- grunnen til at man klarer å utføre diagnostikk og behandling raskt er at man har brukt år på utdanning, etterutdanning og kursing — dette må kunden betale for. I tillegg kommer journalføring, dette er tid som brukes etter kunden har forlatt klinikken.

ang tilskudd til offentlig vakt- dette er ment som en godtgjørelse for faktisk være til disposisjon kveld/natt/helg- og er ikke ment å subsidiere dyreeiers regning ved besøk i vakttiden. Dette tilskuddet utgjør 120 kr/timen. Hva tror dere en lege får i vakttilskudd bare for å være tilgjengelig en helg? 

til info: startlønn for veterinærer er rett over 400 000, deretter følges normal lønnsøkning årlig (dersom klinikken oppfører seg nogenlunde ryddig- det er slettes ikke en selvfølge). Dvs veterinærene er ikke lønnsvinnerne i samfunnet. Det koster fordi alt koster! Dyr er en luksus, og det er man faktisk nødt til å betale for selv.

Dyr appeller til folks følelser. Det ligger en grunnleggende holdning blant mange dyreeiere at veterinærer skal hjelpe dyr  , bortimot gratis, fordi vi «skal jo liksom være så glad i dyr». Ingen andre yrkesgrupper får denne forventningen, og er nødt til å forsvare prisnivået på våre tjenester i så stor grad. En rørlegger på vakt lørdag kveld forventes ikke å jobbe bortimot gratis fordi de klarer å stoppe lekkasjen på 20 min- da kan det til og med tenkes at rørleggeren blir  rost for effektiviteten/kunnskapen. 

Det koster penger å ha syke dyr- og dette er ikke en kostnad som tilhører veterinærene, men eierne.

Anonymkode: ffd3d...dd9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...