Gå til innhold

Noen med erfaring stramt tungebånd baby??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om baby 4 uker har stramt tungebånd. Hva tror dere? Noen som har erfaring? Dette er hennes symptomer: 

- skal ha mat konstant! Ammer i timesvis uten at hun blir fornøyd.  Hun dier effektivt i 5 min også sovner hun, våkner igjen og er desperat etter puppen. Kan ligge en stund ved brystet men kun 5 min hun dier effektivt også er det litt svelging nå og da. Hun virker helt ustoppelig når er gjelder mat  

- aldri sett hun mett og fornøyd. I Våken tilstand er det eneste hun gjør å hylskrike og det eneste som roer er puppen. 

- lager klikkelyder under amming 

- klarer ikke automatisk gape høyt og ta hodet bakover, jeg må alltid støtte puppen inn i munn. Da får hun stort sugetak men likevel klikkelyder  

- trekker seg aldri av puppen når hun er ferdig

- gulper utrolig mye, kan komme som dammer på gulvet  

- sover lite, kan være våken i timesvis og jeg ser hun er så ekstremt trøtt men hun klarer ikke finne roen. 

-ekstremt urolig og gråter hele tiden når hun er våken  

- kan ikke bysses i søvn. Er det hylskriking stopper hun i det sekundet hun blir lagt til puppen  

- liker ikke ligge på ryggen  

- smokk spyttes ofte ut, men kan ta den rett før hun sovner. 

- selvom en rap kommer opp, så roer hun seg IKKE.

- går masse opp i vekt...

Tunga hennes er lang og går ut av munn uten problemer, men lest at det har ingenting å si på stramt tungebånd, og at man kan ha det uansett. 

Hvis det IKKE er stramt tungebånd, hva kan dette være da? Det er så ekstremt slitsomt og frustrerende å se babyen sin sånn😫

Anonymkode: 96c6a...f11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er stramt tungebånd ja. Ta kontakt med Anette Resch ved Doktor Barnegod i Oslo, eller Malin Staaf ved myofunctional therapy (tror hun er på sørlandet, men hun jobber via Skype). 

Angrer på at vi ikke klipte 7-åringen, det er en haug med konsekvenser for større barn og voksne også.. Men Malin har hjulpet oss masse. 😍

https://www.doktorbarnegod.no/

https://www.omft.no/

Anonymkode: 40666...0d5

• Liker 1
Skrevet

Ops, ser nå at Malin bare jobber med større barn, så da er Anette rett person å kontakte! Hun klipper best i Norge. ❤️

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er stramt tungebånd ja. Ta kontakt med Anette Resch ved Doktor Barnegod i Oslo, eller Malin Staaf ved myofunctional therapy (tror hun er på sørlandet, men hun jobber via Skype). 

Angrer på at vi ikke klipte 7-åringen, det er en haug med konsekvenser for større barn og voksne også.. Men Malin har hjulpet oss masse. 😍

https://www.doktorbarnegod.no/

https://www.omft.no/

Det er helt utrolig, at du på bakgrunn av den beskrivelsen, raskt og greit konkluderer med at tungebåndet må klippes... 

Anonymkode: 9a7cb...271

• Liker 8
Skrevet

Synes for min del det høres ut som en helt vanlig liten baby. 

Anonymkode: b8b46...903

• Liker 7
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er helt utrolig, at du på bakgrunn av den beskrivelsen, raskt og greit konkluderer med at tungebåndet må klippes... 

Anonymkode: 9a7cb...271

TS beskrivelse er veldig typisk for barn med stramt tungebånd.

De aller fleste babyer klarer f.eks å gape høyt. Det er en refleks de er født med. Babyer med stramt tungebånd har ofte spenninger i musklene i ansiktet og klarer ikke gape høyt. 

Anbefaler å få vurdert tungebåndet av noen som kan tungebånd.

Anonymkode: c4c71...abb

• Liker 1
Skrevet

Går barnet opp i vekt? 

Bare vær obs på at dette med stramt tungebånd har utviklet seg til å bli nærmest en religion med veldig sterke meninger og forkjempere som mener det er årsaken til aaaalt. Uten egentlig god forskningsmessig basis for alle påstandene. 

Så hvis barnet går opp i vekt, barnet får tungen ut av munnen, og tungen ikke dras ned av tungebåndet så støtter ikke forskningen klipping. 

Anonymkode: 52be4...6af

• Liker 7
Skrevet

Det er åpenbart ikke mat babyen er ute etter, siden hun går godt opp i vekt og gulper mye. Har du snakket med helsesøster om dette?

Det virker som det er noe annet som plager babyen. Stille refluks? Låsninger? Snakk med helsesøster, fastlegen eller en manuellterapeut.

Mye av dette høres ganske normalt ut, men forstår godt at det er slitsomt!

Anonymkode: 4d847...0de

• Liker 1
Skrevet

Det KAN være stramt tungebånd, men det trenger ikke være det. Mye av det du beskriver er faktisk helt normal babyatferd. Det eneste som er åpenbart "feil" er klikkelydene, det kan komme av stramt tb, at baby er stiv eller noe i kjeve/nakke, overproduksjon eller at måten du legger babyen til på ikke er helt optimal. 

Ville kontaktet ammehjelper og fått en observasjon av dietak (video). Har du andre tegn til overproduksjon? 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Går barnet opp i vekt? 

Bare vær obs på at dette med stramt tungebånd har utviklet seg til å bli nærmest en religion med veldig sterke meninger og forkjempere som mener det er årsaken til aaaalt. Uten egentlig god forskningsmessig basis for alle påstandene. 

Så hvis barnet går opp i vekt, barnet får tungen ut av munnen, og tungen ikke dras ned av tungebåndet så støtter ikke forskningen klipping. 

For noe tull. Det er jo akkurat det nye er forskning påpeker. At tungen kommer ut av munn sier ikke noe om hvorvidt det er kort eller ikke og høy vektoppgang er et like sterkt symptom som lavt.

Anonymkode: 153c9...242

• Liker 2
Skrevet

Om du bor nær bekken og barn ville jeg kontaktet de.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

For noe tull. Det er jo akkurat det nye er forskning påpeker. At tungen kommer ut av munn sier ikke noe om hvorvidt det er kort eller ikke og høy vektoppgang er et like sterkt symptom som lavt.

Nettopp. Det er ikke hvorvidt tungen kommer ut av munnen som har betydning. Det som betyr noe er at tungen kommer opp fra munngulvet, så den kan melke brystet skikkelig. Får ikke baby til dette skikkelig, kan mor og baby få problemer, og man kan vurdere å klippe tungebåndet.

Vurdering av hvorvidt man bør klippe bør gjøres av lege og ammeveileder i samarbeid. Først bør man sjekke at ammestilling er optimal. Deretter må man vutdere om det mangler løft på tungen.  Hvis ammestilling er god og tungen mangler løft, da kan man vurdere å klippe.

• Liker 1
Skrevet

Mitt andre barn hadde stramt tungebånd. Fikk selv mistanker allerede ved 2 ukers alder. Helsesøster og lege på helsestasjonen sa de ikke var stramt, men tok selv kontakt med Dr.Barnegod/Anette Resch som konstaterte stramt tungebånd. Klipte når baby var 6 uker. Fikk i løpet av noen uker en helt ny baby! Vi måtte gå til osteopat både før og etter klipp. Du kan jo bestille time hos osteopat/kiropraktor med erfaring med tungebånd for en vurdering. 

Anbefaler deg også å melde deg inn i støttegruppa for stramt tungebånd på Facebook, mye kunnskap og god støtte der.

Anonymkode: 9f327...f11

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt andre barn hadde stramt tungebånd. Fikk selv mistanker allerede ved 2 ukers alder. Helsesøster og lege på helsestasjonen sa de ikke var stramt, men tok selv kontakt med Dr.Barnegod/Anette Resch som konstaterte stramt tungebånd. Klipte når baby var 6 uker. Fikk i løpet av noen uker en helt ny baby! Vi måtte gå til osteopat både før og etter klipp. Du kan jo bestille time hos osteopat/kiropraktor med erfaring med tungebånd for en vurdering. 

Anbefaler deg også å melde deg inn i støttegruppa for stramt tungebånd på Facebook, mye kunnskap og god støtte der.

Hvis det gikk noen uker, hvordan vet du at det var klippingen og osteopaten som gjorde nytten, og ikke det at babyen ble noen uker eldre, sterkere og flinkere? 

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det gikk noen uker, hvordan vet du at det var klippingen og osteopaten som gjorde nytten, og ikke det at babyen ble noen uker eldre, sterkere og flinkere? 

Dette. De fleste babyer trenger noen uker for å få dreisen på å die.

• Liker 2
Skrevet

Meld deg inn i støttegruppe for stramt tunge og leppebånd på Facebook. Jeg la la bilde der, og fikk mange kommentarer på at tungebåndet var stramt. Vi dro til Dr. Barnegod (Anette Resch) og det stemte at tungebåndet var stramt. Vet dog det er veldig lang ventetid hos Dr. Barnegod nå. En av få i Norge som har spesialisert seg på tungebånd.9

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Det er ikke hvorvidt tungen kommer ut av munnen som har betydning. Det som betyr noe er at tungen kommer opp fra munngulvet, så den kan melke brystet skikkelig. Får ikke baby til dette skikkelig, kan mor og baby få problemer, og man kan vurdere å klippe tungebåndet.

Vurdering av hvorvidt man bør klippe bør gjøres av lege og ammeveileder i samarbeid. Først bør man sjekke at ammestilling er optimal. Deretter må man vutdere om det mangler løft på tungen.  Hvis ammestilling er god og tungen mangler løft, da kan man vurdere å klippe.

Interessert i kilde? For de kildene jeg har sett viser usikre funn

https://www.karger.com/Article/FullText/495317 

https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD011065.pub2/full

Klipping av tungebånd fremstilles som så uskyldig og trygt, men det innebærer jo å stikke en saks inn i munnen på et spedbarn, kun få mm fra munngulvet og tungen med skjøre slimhinner og masse blodårer... 

• Liker 5
Skrevet

Søk hjelp fra ammepoliklinikk nær deg, de kan se på ammeteknikk og hjelpe barnet å ta puppen på best mulig måte. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette. De fleste babyer trenger noen uker for å få dreisen på å die.

Jeg ammet første barnet i 2,5år uten problemer. Skjønte ganske raskt at dette var unormalt. Store smerter ved amming, fikk ikke til vakuum på brystvorten, svelging av luft, satte melk i halsen++ Osteopaten kan ikke «kurere» stramt tungebånd, men hjelper for å løse spenninger. Gjør babyen bedre rustet for et klipp. Babyen min gråt store deler av døgnet, sov kun 20-30min av gangen. Etter vi klipte fikk vi en mye roligere baby som sov flere timer i strekk, fikk vakuum på puppen og ammet slik som storesøster gjorde.

Anbefaler TS å ta kontakt med noen som kan tungebånd, det er heldigvis hjelp å få ❤️

• Liker 2
Skrevet
On 10/12/2019 at 8:43 PM, AnonymBruker said:

Interessert i kilde? For de kildene jeg har sett viser usikre funn

https://www.karger.com/Article/FullText/495317 

https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD011065.pub2/full

Klipping av tungebånd fremstilles som så uskyldig og trygt, men det innebærer jo å stikke en saks inn i munnen på et spedbarn, kun få mm fra munngulvet og tungen med skjøre slimhinner og masse blodårer... 

Kilde på hva? Innlegget mitt sier mest om når man ikke skal klippe. Jeg sa to forutsetninger som bør være tilstede før man kan "vurdere" klipp.

I mange tilfeller er alternativet reflux-medisiner som man heller ikke har gode beviser for at fungerer på småbarn.

https://www.cochrane.org/CD008550/UPPERGI_medicines-children-gastro-oesophageal-reflux

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...