Gå til innhold

Dåpsgave fra gudfar (onkel) til jente.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal handle gave til mitt første onkelbarn, og skal være gudfar for barnet. Familien har allerede mer enn nok av både leker, klær og andre babyting, og har arvet flere kartonger med slikt i flere størrelser etterhvert som barnet vokser, så jeg føler at uansett hva jeg kjøper så blir det å "kjøpe bare for å kjøpe". Det trengs altså ikke enda flere plastleker som blinker og lager lyd, eller enda et plagg som barnet likevel vil vokse fra.
Jeg er mest glad i å kjøpe gaver som har en praktisk nytte eller glede over tid, så jeg lurer på en gave som kanskje kan komme til nytte når barnet vokser seg litt større, men synes det er dumt at ting skal stå og støve i 3 år før det kan tas i bruk. Dessuten vet jeg ikke hva behovet kommer til å bli frem i tid, ei heller hva barnets interesse kommer til å bli. Jeg tenker å legge litt penger i det (kanskje 1000kr+), så vil ikke at det bare skal være noe kortvarig fjas.
Kanskje et form for møbel, men igjen så er dette litt vanskelig å forutse, og møbelet skal jo passe inn på et fremtidig barnerom.

Noen som har forslag?

Anonymkode: 9226d...7a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kjøpt barnekokse til mine gudbsrn og tantebarn. Fått inngravert (med svipenn) navn og fødselsdato (kan eventuelt inngravere dåpsdato). Kjøpte på Husfliden for rundt 350 - 400 kroner, om jeg ikke husker feil. De gjorde graveringen også. 

Tenker den blir stas å ha med på turer. Om ikke familien går mye på tur, så skal ungen alltids på skoleturer i 13 år fremover, minst. 

Foreldrene har blitt veldig glade og overrasket over gaven, så det har funket for meg. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlemskap i OBOS eller boligbyggelaget i den byen de bor i😊

Anonymkode: 49c61...a2e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullpledd, barnestørrelse. Kan brukes i vognen om vinteren eller på sofaen for kos. Eller så kan du finne et fint bilde, ikke en bruksgjenstand, men fint å ha når barnet blir større. 

Anonymkode: d38db...afe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash

Bergans sekk som barnet kan ha i barnehagen/bruke på tur. Kan putte oppi andre ting, som f.eks matboks og drikkeflaske med navn på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken type stil har mammaen i det huset da? Er hun sånn interiør-messig at hun skal ha alt i en farge? For eksempel kun hvit farge, eller kun chabby chic? Eller er de sånn som tenker at en stol, er en stol uavhengig av merke? Eller er type merke viktig for de? 

Møbel kan være farlig å kjøpe til folk som er veldig nøye på slike ting, og jo bedre økonomi de har, jo større er faren for at avsender driter seg ut på det viset. Det er lett at noe blir feil i deres øyne da.

Vi kan sikkert eventuelt komme med forslag til møbler når du har svart på disse spørsmålene.

Medlem i OBOS/USBL fungerer fint hvis du vet med deg selv at du er så strukturert at du husker å betale medlemskontingenten for barnet hvert år. :) 

Anonymkode: 1082c...78b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripp trapp stol om de ikke har det, turkniv til hun blir eldre (om de er turfolk da), barnehagesekk. 

Praktiske ting. Ikke kjøp standard dåpsstæsj på gullsmeden.

Anonymkode: ec04c...0ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagesekk med matboks, drikkeflaske, termos og sitteunderlag av ull,obos medlemskap, ett enkelt og tidløst smykke/armbånd. Vi fikk ett nydelig gullhjerte med en liten diamant til datteren vår, det blir brukt så fort anledningen byr seg. Eller har per og pia nydelige barnesmykker

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også i dåp og bli gudmor neste helg. Har kjøpt en stor eventyrbok med masse bilder i dåpsgave. Det virker sikkert ikke så avansert, men barnet kommer til å like den etterhvert. Det trenger ikke å være så utrolig avansert. ☺️ 

Anonymkode: 84d3b...cb1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smykker er vel alltid velkommen. Da tenker jeg på øredobber som kan brukes når hun blir ungdom, kjede eller armbånd. Sølje til bunad er også en flott gave. Selv om en ikke har ekte bunad til alle småjenter, så er har mange festdrakter og bruker søljer der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Reiseseng.

Fiskestang - kan jo være fine onkel/niese stunder med den fremover.

Navnesmykke - jeg synes jo fortsatt dette er flotte dåpsgaver jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebestikk i sølv som du graverer navn på. Det som har blitt absolutt mest brukt her.

Anonymkode: 00531...68d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte barnesølje til mitt tantebarn. De kan vel ikke bruke den før ungen er 2-3 år, men etter det varer den jo helt til konfirmasjon. Servise og bestikk er også fine gaver som blir brukt lenge

Anonymkode: b1758...29e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørospledd? Barnesølje til bunad (trenger ikke være til en spesifikk bunad, finnes «universale» barnesøljer), første smykke, medlemskap i OBOS eller annet lokalt boligbyggelag. 

Gudforeldrene til min sønn (også hans tante og onkel) ga sparebøsse og setter av et lite beløp hver måned som blir konfirmasjons og/eller 18årsgave.

Er familien friluftsinteresserte så kanskje en tursekk med barnekniv, kokse, turbestikk, fat ol., medlemskap i DNT.

Eventyr og sangbøker.

Dåpsgaver trenger jo ikke være babyting, syntes selv det var mye bedre å få ting de ville ha behov for senere.

Anonymkode: c94fd...43e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du er onkel, kan du jo opprette fondssparing?

Anonymkode: ee090...8ea

Hvis han var tante da??? Hadde ikke en tante kunne gjort det samme??

spyr av at vi fremdeles skiller så mye mellom kjønn.

Anonymkode: d853d...6a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...