Gå til innhold

Utenlandsk nabo som er livredd for voldelig eksmann.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne kvinnen har oppsøkt meg flere ganger nå som nabo, hun har blitt fryst ut av hele miljøet fra sitt hjemland, både venner og familie fordi hun turte å skille seg fra den voldelige ektemannen sin. Jeg har aldri vært i denne situasjonen før og er usikker på hvordan jeg kan hjelpe men vil veldig gjerne være en støtte, hun sier ofte når vi snakker sammen "hjelp meg". For greia er at eksmannen hennes er voldelig mot hun enda for å true til seg barna, oppsøker hun ofte og er sint og truer med å drepe hun. Eksmannen har ringt til familien hennes i hjemlandet og sagt drøye løgner om denne kvinnen, og familien truet med å skade søsteren hennes hvis ikke hun kom tilbake dit igjen- noe de også gjorde, de kastet syre på søsteren sine ben som en trussel mot denne kvinnen. Hun har vist meg fæle bilder de har sendt hun. Hun er livredd og rådvill, og har nå fått både voldsalarm og denne mannen har fått besøksforbud, men han bare fortsetter. Jeg rådet hun til å oppsøke krisesenteret, men pga språkproblemer forstod hun ikke hva jeg mente så jeg kom ikke noe vei med det rådet. Jeg synes veldig synd på denne kvinnen, hun er hjertegod og en flott person og jeg vil veldig gjerne hjelpe- men hva kan jeg gjøre? Kan jeg ringe krisesenteret for hun og lufte hennes sak og høre om de evt kan ha en tolk der som kan forklare hun hva hun kan få hjelp til der? Eller kan jeg ikke det siden hun ikke helt skjønte hva jeg snakket om, og jeg på den måten da faktisk kontakter dem bak hennes rygg? Dette er en kvinne som er livredd og frykter nå sitt liv hver dag, og er nå helt alene i denne verden uten noe nettverk. Er det noen som har noen gode råd her? Tenkte det var verdt et forsøk ❤

Anonymkode: b9d34...443

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår at dette er en vanskelig sak å svare på, men håper noen likevel tar seg tid og ønsker komme med noen råd, eller svar på spørsmålene i innlegget mitt. Takker veldig for alle svar jeg kan få ❤ 

Ts

Skrevet

Ring krisesenteret, de har tilgang på tolk. De kan også råde deg om hva du bør gjøre i denne situasjonen, og hvordan du kan forklare dette til henne. Du kan også ringe politiet, og varsle om at besøksforbudet brytes, slik at de tar en ekstra prat med han. Men ring også krisesenteret, det er viktig at det offentlige er varslet i slike saker. Du går ikke bak ryggen hennes!

Anonymkode: 2a6b7...aa6

• Liker 14
Skrevet

Er hun fra et land hvor det er mange innvandrere her i Norge? I såfall er det ikke utenkelig at et krisesenter har personell som snakker språket, eller kan sette dere i forbindelse med en tolk. Håper det ordner seg for henne. 

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for svar begge to ❤ 

Hun er fra et land hvor det er mange innvandrere fra her i Norge ja, så det er nok veldig mulig de har en tolk som snakker språket på krisesenteret. Da skal jeg ta en telefon dit og forklare situasjonen, jeg vil veldig gjerne hjelpe denne kvinnen- men er også redd for å gjøre ting verre for hun eller trå feil. Men takk for bekreftelse på at jeg burde da en telefon til krisesenteret, så gjør jeg det. Samtidig skal jeg være en så god støtte jeg kan for hun ellers. Jeg håper også ting ordner seg for hun, aldri sett et menneske så redd før, vondt å se. 

• Liker 6
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne kvinnen har oppsøkt meg flere ganger nå som nabo, hun har blitt fryst ut av hele miljøet fra sitt hjemland, både venner og familie fordi hun turte å skille seg fra den voldelige ektemannen sin. Jeg har aldri vært i denne situasjonen før og er usikker på hvordan jeg kan hjelpe men vil veldig gjerne være en støtte, hun sier ofte når vi snakker sammen "hjelp meg". For greia er at eksmannen hennes er voldelig mot hun enda for å true til seg barna, oppsøker hun ofte og er sint og truer med å drepe hun. Eksmannen har ringt til familien hennes i hjemlandet og sagt drøye løgner om denne kvinnen, og familien truet med å skade søsteren hennes hvis ikke hun kom tilbake dit igjen- noe de også gjorde, de kastet syre på søsteren sine ben som en trussel mot denne kvinnen. Hun har vist meg fæle bilder de har sendt hun. Hun er livredd og rådvill, og har nå fått både voldsalarm og denne mannen har fått besøksforbud, men han bare fortsetter. Jeg rådet hun til å oppsøke krisesenteret, men pga språkproblemer forstod hun ikke hva jeg mente så jeg kom ikke noe vei med det rådet. Jeg synes veldig synd på denne kvinnen, hun er hjertegod og en flott person og jeg vil veldig gjerne hjelpe- men hva kan jeg gjøre? Kan jeg ringe krisesenteret for hun og lufte hennes sak og høre om de evt kan ha en tolk der som kan forklare hun hva hun kan få hjelp til der? Eller kan jeg ikke det siden hun ikke helt skjønte hva jeg snakket om, og jeg på den måten da faktisk kontakter dem bak hennes rygg? Dette er en kvinne som er livredd og frykter nå sitt liv hver dag, og er nå helt alene i denne verden uten noe nettverk. Er det noen som har noen gode råd her? Tenkte det var verdt et forsøk ❤

Jeg har en venninne, som har vært i en lignende situasjon. Etterhvert som vi ble bedre kjent, åpnet hun seg mye for meg. Mye av kommunikasjonen foregikk på engelsk, da hun ikke var så flink språklig enda. Hun fortalte om vold fra mannen og diverse ting, og jeg satte meg ned med henne og snakket rolig og tydelig. Jeg kontaktet krisesenteret, og de sa hun bare kunne komme dit når hun ville. Det er litt viktig at dere klarer å kommunisere, så prøv å vær tydelig å forklar. I din venninnes situasjon, er det jo faktisk fare for liv, så viktig at hun er med på det du foreslår og forstår hva det innebærer.

Anonymkode: 933d7...45b

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Syns du burde fått ho på krisesenteret så fort som mulig, dette er en fremtidig drapssak!! Du m å hjelpe ho n å!! Han fyren er jo livsfarlig!!

Skrevet

Si at hun får hjelp der, hemmelig adresse, at han ikke kan finne henne. Du får gå inn på Google translate, der oversetter de alle språk, og man kan høre oversettelsen også...om du skjønner. 

Gjest Mysticgirl
Skrevet
På 12.10.2019 den 1.27, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at dette er en vanskelig sak å svare på, men håper noen likevel tar seg tid og ønsker komme med noen råd, eller svar på spørsmålene i innlegget mitt. Takker veldig for alle svar jeg kan få ❤ 

Ts

Ring krisesenteret og be dem om råd. Jeg hjelp ei fra Asia som hadde giftet seg  med en voldelig mann på denne måten. Krisesenteret ordnet transport og alt, så hun kom i trygghet :) Der fikk hun hjelp videre til bolig og å komme seg vekk fra mannen, samt bistand til hva hun hadde rettigheter til i Norge etter skilsmissen osv

Skrevet

Få ho på krisesenteret nå, hent henne fort, hun skal ikke love eksen noe, hun får penger av nav til å bestille billett. Han kontrollerer jo alt, til og å kansellere flybilletter, dette er en dårlig mann!!! Farlig mann!!!!!

Skrevet
På 12.10.2019 den 0.42, AnonymBruker skrev:

de kastet syre på søsteren sine ben som en trussel mot denne kvinnen.

Herregud så grusomt...Fryktelig å tenke hva denne damen går igjennom hver dag, og traumer hun får. Snill er du som passer på henne. Selv hadde jeg fryktet for min egen del og ikke turt å gjøre noe. Jeg synes du skal ta kontakt med krisesenter, eller ta hun med dit slik at hun får snakke med noen.

Anonymkode: 743fa...529

• Liker 1
Skrevet

Takk for at du bryr deg, TS<3 håper du får god hjelp av de du kontakter. De må sette inn hjelpetiltak, for at denne damen ikke skal havne inn under statistikken:( og tenk at denne redde dama faktisk kommer til deg og roper om hjelp, tillit til et fremmed menneske<3 

Anonymkode: f24c3...591

• Liker 2
Skrevet

Gjør det du kan som medmenneske for å få henne til krisesenteret! Man skal ikke så langt bakover i tid før en annen kvinne med lignende historie endte i et fatalt utfall: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/kvinne-drept-med-kniv-pa-strommen-1.14498973  . Flere likhetstrekk med den saken og det du beskriver. Damen du nevner har nå henvendt seg til deg, i håp om hjelp. Du kjenner samfunnet vårt i Norge, bedre enn henne, virker det som. Da må du som medmenneske hjelpe henne! ❤️

Anonymkode: 8cab1...2fc

Skrevet

Hvis denne damen kan lese,  så ligger det informasjon om Krisesenteret på mange forskjellige språk på Krisesenterets nettsider.  Da kan hun selv lese hva krisesenteret er.  

• Liker 2
Skrevet

Så flott at du bistår henne. Hun kommer til å huske deg og innsatsen din for henne. Jeg vil likevel be deg tenke på din egen sikkerhet. Ta gjerne kontakt med Politiet for å få det vurdert. Det finnes gale folk, det vet vi jo. Krisesenteret er riktig sted for henne. Krisesentrene har god kontakt med Politi for å få vurdert ukjent adresse, fytting til annen del av landet m.m. Som andre skriver ; Krisesenteret har informasjon på flere språk på sin nettside.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...