Gå til innhold

Angst og mageproblemer

Anbefalte innlegg

Jeg sliter mye med angst og stress og har mye problemer med mage/tarm. Jeg har lest at dette ofte henger sammen. Dere andre som sliter med angst, får dere plager med mage/tarm? Hvordan utarter det seg for dere? Hvilke problemer får dere?

Anonymkode: 9aa8f...c2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1315753-angst-og-mageproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før jeg skjønte at jeg hadde angst var jeg til utredning for mageproblemer, ble til og med lagt i narkose ved en anledning. Slet med kvalme, oppkast og diaré. Nå når jeg har jobbet meg gjennom det så er det helt borte. 

Var kvalm hver morgen, og det ble alltid verre hvis jeg hadde avtaler feks. Kunne kaste opp og gå på do ti ganger dagen. 

Anonymkode: 3a5ed...d6a

Jeg slet med angst og panikkangst over tid. Samt var mye forstoppet og luft i magen.

La om kostholdet, ble kvitt alt. Er nå frisk. 

Ja. Koblingen mellom mage og tarm og hodet henger godt sammen. 

Anonymkode: 445fe...574

• Liker 1

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slet med angst og panikkangst over tid. Samt var mye forstoppet og luft i magen.

La om kostholdet, ble kvitt alt. Er nå frisk. 

Ja. Koblingen mellom mage og tarm og hodet henger godt sammen. 

Hva består kostholdet ditt av nå? 

Anonymkode: 0adf2...08a

• Liker 1

Følger! Sliter med angst selv, og har ganske mye mageproblemer. Forstoppelse, kvalme, mye luft og magesmerter (stort sett øverst i magen), noe halsbrann og lite matlyst. 

Merker at når angsten er som værst så stopper også magen opp og jeg blir helt forstoppet. 

Anonymkode: e86ea...ef6

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter mye med angst og stress og har mye problemer med mage/tarm. Jeg har lest at dette ofte henger sammen. Dere andre som sliter med angst, får dere plager med mage/tarm? Hvordan utarter det seg for dere? Hvilke problemer får dere?

Ja blir løs i magen. Bokstavelig talt urolig mage og kvalme. 

Anonymkode: 684f3...223

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva består kostholdet ditt av nå? 

Anonymkode: 0adf2...08a

Det kan jeg godt fortelle dere om. 

Jeg har alltid følt at min angst stammet fra magen. Spiser jeg noe bestemt, skaper det trøbbel i hodet. Fordi jeg får en stressreaksjon. Etterhvert fant jeg ut at enkelte matsorter påvirket stressnivåene mine direkte. Det er jo ikke rart, ettersom 80-90% av kroppens naturlige serotonin-nivå dannes i tarmen. 

Uansett. Jeg har prøvd og feilet, prøvd og feilet. Over år. Jeg har gått på lavkarbo, høykarbo, low-fat, fastet, juicekurer, suppekurer, rensekurer og alt som kan tenkes. Lavkarbo fungerte OK i en periode, men ikke godt nok over tid. Vekta har hoppet opp og ned som en jojjo under disse årene. Underveis i denne testingen og feilingen har jeg luket ut matsorter jeg vet gjentakende påvirker min dagform, min psykiske tilstand og min stressrespons negativt. Disse er:
Melkeprodukter (pga kasein, laktose og bakterier), korn (pga antibeitestoffer og at det er tungt fordøyelig), svinekjøtt (pga det animalske fettinnholdet samt at gris inneholder samme DNA som mennesket), egg (pga dets innhold!), ferdigmat med tilsetningsstoffer (ingen tilsetningsstoffer er bra! Uansett mengde!) samt brus (både sukkerfritt og med sukker, ingen av delene er helsebringende).

Så hva spiser jeg nå? Vel, jeg kan fortelle at jeg bugner i mat, jeg teller ikke kcal, jeg teller ikke karbohydrater, jeg har ikke "angst" for å spiser for mye av ditt og for mye av datt. 

Jeg spiser mat som er full av sporstoffer, antioksidanter, mikroorganismer, vitaminer, fiber, enzymer, gode bakterier og mineraler. Jeg snakker selvfølgelig om frukt, grønt og bær. Jeg spiser ikke bare 5 for dag, jeg spiser sikkert 30 for dag. Eller 40. Jeg koker, steker, baker, juicer, kverner og spiser dem rå. Alt av frukt, grønt og bær. Jeg mener bokstavelig talt alt. Frukt og grønt som jeg har galant gått forbi på butikken gjennom hele livet, er nå en del av mitt kjøleskap.

Til frokost nå f.eks så juicet jeg spinat, ingefær, gulrot, selleri, asparges, agurk, gurkemeie og eple. I tillegg laget jeg meg en 0,5l smoothie med bringebær, blåbær, mango og jordbær med kokosmelk til. Samt at jeg spiste en banan. 

Men selvfølgelig, jeg spiser også kjøtt, fisk og fugl også. Dette til middag. 

Så rent og godt som du kan få det. Jeg har gått ned 30 kg, har mer energi enn hva jeg noensinne har hatt, magen føles fantastisk, stressnivået er borte, og med det forsvant også den dagligdagse angsten, samt at jeg har ikke hatt panikkangst på lang lang tid. De situasjonene som trigget min panikkangst, uten at jeg skjønte hvorfor, oppsøker jeg nå uten at det hefter meg. 

Jeg tar også vitamin C og vitamin D-tilskudd. Samt at jeg klinker til med litt jod innimellom. 

Blodprøvene mine som har hoppet opp og ned i alle år, med mange forskjellige avvik, har nå fullstendig normalisert seg. Jeg får ofte spørsmål om jeg ikke spiser for mye sukker. Vel, fruktose og glukose er ikke det samme som sukker. Faktisk spiser jeg ikke raffinert sukker i det hele tatt. I starten på dette kostholdet målte jeg blodsukkeret 3 gang for dag fordi jeg selv var bekymret. Men uten grunn, fordi blodsukkeret er fantastisk. Minner også om at hjernens største og kanskje eneste brennstoff er glukose, og at sentralnervesystemet også er fullstendig avhengig av glukose. Glukose som må tilføres gjennom maten, det er ikke noe som kroppen produseres selv. Uten glukose så stopper hjernen og dens nevrotransmittere opp. Hjernen går på sparebluss. 

Sånn, en liten kort innføring i mitt liv. Dette er ingen fasit! Og slettes ikke sikkert at den fungerer for deg. Det høres sikkert ut som en vanskelig hverdagsdiett, fordi alt som du har spist oppigjennom livet og som er en del av deg og dine vaner får plutselig ingen mening lenger. Men ettersom dine plager er vedvarende, så kanskje er det nettopp det du spiser hver dag som kanskje ikke er bra nok for deg. Det må gjøres endringer for å få endringer, for å unngå status quo. Når du blir innkjørt i en slik diett og kjenner virkningene av den, så distanseres du automatisk bort fra ditt gamle kosthold. Og gamle vaner og uvaner. 

Ta dette innlegget som det er for min del, kritisér meg gjerne, men du kan ikke ta ifra meg at dette har blitt min løsning og min deilige nye hverdag ;) 

Annonse

Jeg glemte forresten krydder. Masse krydder er med i min hverdag. Timian, koriander, oregano, sitronmelisse, persille, pepper. 

Samt en god te i ny og ned. Lavendel, grønn te, peppermynte, kamille, ingefær osv osv. Gjerne med litt honning i ;) 

Jeg kaster opp av angsten. Er inni i en periode med generell angst og kaster opp hver dag. Og har problemer med å spise så det er vondt å brekke seg uten noe i magen. 

Går mye i God morgen yoghurt. Har ikke noe tips. Har kuttet ut brus og drikker Brus eller lignende.

Anonymkode: 7538d...4db

Annonse

Dere som får urolig mage, hvordan utarter deg seg for dere? Skjønner det kan være lite fristende å snakke om, men jeg vil gjerne høre for jeg er så plaget. Er det daglig eller bare i spesielt vanskelige perioder? Flere ganger om dagen? Hvordan er konsistensen - er det helt tynt eller bare løsere? Jeg får ikke tyntflytende avføring som ved diaré, men bløt og klissete som er så ekkelt å få tørket opp. Så jeg bare lurer på om det er flere som har det slik..

Jeg var sånn som ikke kunne dra noe sted uten å vite hvor nærmeste toalett var, planla i hodet mitt hvor jeg skulle gå hvis magen begynte å vri seg, noe den ofte gjorde. Luftdiaré, vil jeg kalle det. Ofte ganske eksplosivt. Offentlig transport var det verste, vet ikke hvor mange ganger jeg har gått av toget på feil stasjon for å finne et toalett. Det har roet seg for meg, et par år med Cipralex gjorde susen for hodet mitt. Jeg er rimelig sikker på at alt var psykisk, det har aldri spilt noen rolle hva jeg har spist. I stressende situasjoner kan jeg fortsatt få mageproblemer. Sist det skjedde satt vi fast i bilkø for eksempel, da stiger blodtrykket og magen vrir seg. Men det er heldigvis sjelden nå. 

Anonymkode: 9cba0...963

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...