AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #1 Skrevet 11. oktober 2019 Og jeg var så dum at jeg skrev under. Ble ganske sjokka så jeg fikk ikke tenkt meg om. Flere av begrunnelsene er ikke sant. Og jeg har aldri fått noen tilsnakk tidligere ang disse tingene, så det kom som en stor overraskelse. Har gått fint i 3 år og aldri fått noen klager, så plutselig advarsel nå. Er det noe jeg kan gjøre nå? Jeg ødela vel for meg selv når jeg skrev under? Burde de ikke fortalt meg hva jeg kunne rettet på før de gav meg en advarsel? Føles skikkelig lite trivelig å gå på jobb nå fremover.. Lyst til å finne meg en ny jobb, men er ikke lett.. Og jeg har stått på masse på denne jobben.. Anonymkode: c349e...12d 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #2 Skrevet 11. oktober 2019 Forresten flere som har opplevd dette? Hvordan gikk det i ettertid? Anonymkode: c349e...12d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #3 Skrevet 11. oktober 2019 Hvor jobber du / hva jobber du med? Anonymkode: 37356...661 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #4 Skrevet 11. oktober 2019 Kommer jo helt ann på hva du jobber med å hva advarsel bestod av. Om du er kirurg og går på kafé mens en pasient ligger i narkose fordi du skulle vært i operasjon salen (ja dette forekommer faktisk I Norge) så vil jeg si at en advarsel er rettmessig uten noen forvarsel først. Så hva advarsel besto av er viktig å vite for å kunne vurdere hva du spørr om. Anonymkode: e65fa...a17 8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #6 Skrevet 11. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg var så dum at jeg skrev under. Ble ganske sjokka så jeg fikk ikke tenkt meg om. Flere av begrunnelsene er ikke sant. Og jeg har aldri fått noen tilsnakk tidligere ang disse tingene, så det kom som en stor overraskelse. Har gått fint i 3 år og aldri fått noen klager, så plutselig advarsel nå. Er det noe jeg kan gjøre nå? Ja, du må skjerpe deg. Og unngå slike hendelser i framtiden. Jeg ødela vel for meg selv når jeg skrev under? Ja, du har godtatt advarselen og dets innhold. Og må forholde deg til det. Burde de ikke fortalt meg hva jeg kunne rettet på før de gav meg en advarsel? Nja. Ikke egentlig. Advarsel er ikke så ille som du skal ha det til. Men dem må i framtiden gjøre alt dem kan, samt dokumentere dette, at du har fått nødvendig opplæring og instrukser for at slike ting unngår i framtiden. Føles skikkelig lite trivelig å gå på jobb nå fremover.. Lyst til å finne meg en ny jobb, men er ikke lett.. Det skjønne jeg. Men advarsel er som sagt ikke ille. Med mindre det er et ledd i å få deg oppsagt. Skal sistnevnte skje, må arbeidsgiver jobbe hardt for å dokumentere at en oppsigelse er saklig. Så lenge du aldri gjentar det du har gjort, og står på videre, så har dem ingen grunn til å si deg opp. En advarsel "foreldes" med tiden. Og jeg har stått på masse på denne jobben.. Anonymkode: c349e...12d Svar i sitat. Anonymkode: de3f8...ba4 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #7 Skrevet 11. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer jo helt ann på hva du jobber med å hva advarsel bestod av. Om du er kirurg og går på kafé mens en pasient ligger i narkose fordi du skulle vært i operasjon salen (ja dette forekommer faktisk I Norge) så vil jeg si at en advarsel er rettmessig uten noen forvarsel først. Så hva advarsel besto av er viktig å vite for å kunne vurdere hva du spørr om. Anonymkode: e65fa...a17 Dokumentasjon på at kirurgene er på kafé mens pasientene ligger i narkose ? Anonymkode: 70609...0dc 7
kaleidoskop Skrevet 11. oktober 2019 #8 Skrevet 11. oktober 2019 Du har mest sannsynlig signert på at du har lest, ikke at du godkjenner anklagene. Men vanskelig å svare på uten å vite mer 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #9 Skrevet 11. oktober 2019 Glemte å si det. Når du mottar en advarsel er det fordi du har brutt godt kjente regler og instrukser. Hvis du ikke visste om dette, burde du aldri godtatt advarselen. Men ettersom du har gjort det, så har du egentlig ingenting du skulle ha sagt. Jeg anbefaler deg en god dialog med arbeidsgiver. Og begrunne hvorfor du mener den er feil, og gi dem ditt perspektiv på saken. Dem ser saken kun fra sitt ståsted, noe som ikke er sunt. Dem burde forholde seg til kontradiksjonsprinsippet, at du får fremlegge saken fra ditt ståsted før en advarsel. At advarselen kom brått viser bare at arbeidsgiver er useriøs, og mulig inkompetent. Anonymkode: de3f8...ba4 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #10 Skrevet 11. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svar i sitat. Anonymkode: de3f8...ba4 Men jeg er livredd for å gjøre en minste feil nå og så blir det begrunnelse nok til oppsigelse? Det at advarselen foreldes, det har jeg også tenkt på. Hvor lang tid bør det ca gå før man kan beregne at den er foreldet og de ikke kan bruke dette som gyldig dokumentasjon lenger? Anonymkode: c349e...12d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #11 Skrevet 11. oktober 2019 5 minutter siden, kaleidoskop skrev: Du har mest sannsynlig signert på at du har lest, ikke at du godkjenner anklagene. Men vanskelig å svare på uten å vite mer Hvordan kan jeg vite det? Det står ingenting på papiret. Anonymkode: c349e...12d 1
Guidet Kvinne Skrevet 11. oktober 2019 #12 Skrevet 11. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg er livredd for å gjøre en minste feil nå og så blir det begrunnelse nok til oppsigelse? Det at advarselen foreldes, det har jeg også tenkt på. Hvor lang tid bør det ca gå før man kan beregne at den er foreldet og de ikke kan bruke dette som gyldig dokumentasjon lenger? Anonymkode: c349e...12d Er det ikke en tillitsvalgt på jobben din? Strengt tatt burde denne også innkalles til et slikt møte. 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #13 Skrevet 11. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dokumentasjon på at kirurgene er på kafé mens pasientene ligger i narkose ? Anonymkode: 70609...0dc Ser det for meg. Du, jeg bare stikker og tar en kaffe jeg, passer dere på her?! Lapper pasienten sammen etterpå 🤣🤣🤣altså seriøst, de gjør seg vel ferdig med pasienten før de går på kafé så det der høres usannsynlig ut. Anonymkode: e1ba5...262 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #14 Skrevet 11. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dokumentasjon på at kirurgene er på kafé mens pasientene ligger i narkose ? Anonymkode: 70609...0dc Hvordan dokumenterer man personlige opplevelser i jobbsammenheng? 🤔 Kan bli vanskelig å dokumentere. Kirurgen fikk hvertfall advarsel begge gangene. Det er vel det viktigste? Anonymkode: e65fa...a17
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #15 Skrevet 11. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men jeg er livredd for å gjøre en minste feil nå og så blir det begrunnelse nok til oppsigelse? Det at advarselen foreldes, det har jeg også tenkt på. Hvor lang tid bør det ca gå før man kan beregne at den er foreldet og de ikke kan bruke dette som gyldig dokumentasjon lenger? Anonymkode: c349e...12d Fra advarsel til oppsigelse er det en laaang vei å gå. Dem skal dokumentere at dem har gjort alt i sin makt for at du skal ha anledning til å rette dine feil, og for at du skal forholde deg til dette. Gjør dem ikke det, så er en oppsigelse usaklig. Det skal også være lovpålagte møter iht AML ved en oppsigelse. Med deg og tillitsvalgte tilstede. Det er en lang prosess med mange feilskjær. Så ikke bekymre deg for det, såfremt du gjør ditt for å unngå en lignende episode. Dem kan ikke si deg opp hvis du gjør en annen feil, oppsigelsen må skje på samme grunnlag som advarselen. Problemet ditt er at hvis du enser en oppsigelse på vei, så må du ha juridisk ryggrad, altså at du involverer advokat. Det er både dyrt og en tung vei å ta. Her er det mange som gir opp. Du bør involvere tillitsvalgte og/eller verneombud på saken. Vis at du ikke står alene. Og vær frampå mot ledelsen, vis hva du mener om saken, og at du ønsker at dette aldri skjer igjen. Angående foreldelse er jeg usikker, men dem kan ikke si deg opp om f.eks 10 år på samme grunnlag som nå. Da har advarselen utgått så det holder. Anonymkode: de3f8...ba4 4
Måbarefåsiat... Skrevet 11. oktober 2019 #16 Skrevet 11. oktober 2019 Hvis du ikke er organisert, så gjør noe med det nå. Et evt møte i fremtiden, så ta med deg en fra foreningen/tillitsvalg på jobb. 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #17 Skrevet 11. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser det for meg. Du, jeg bare stikker og tar en kaffe jeg, passer dere på her?! Lapper pasienten sammen etterpå 🤣🤣🤣altså seriøst, de gjør seg vel ferdig med pasienten før de går på kafé så det der høres usannsynlig ut. Anonymkode: e1ba5...262 Vel, det har skjedd flere ganger til og med. Var satt tidspunkt for operasjon, pasient legges klar i narkose, kirurgen blir etterlyst pga h*n ikke møtte opp eller ga beskjed. Var da på kafé og ville spise ferdig. True story Anonymkode: e65fa...a17 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #18 Skrevet 11. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, det har skjedd flere ganger til og med. Var satt tidspunkt for operasjon, pasient legges klar i narkose, kirurgen blir etterlyst pga h*n ikke møtte opp eller ga beskjed. Var da på kafé og ville spise ferdig. True story Anonymkode: e65fa...a17 Håper han mistet autorisasjonen etter flere slike hendelser... Anonymkode: 37356...661
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #19 Skrevet 11. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra advarsel til oppsigelse er det en laaang vei å gå. Dem skal dokumentere at dem har gjort alt i sin makt for at du skal ha anledning til å rette dine feil, og for at du skal forholde deg til dette. Gjør dem ikke det, så er en oppsigelse usaklig. Det skal også være lovpålagte møter iht AML ved en oppsigelse. Med deg og tillitsvalgte tilstede. Det er en lang prosess med mange feilskjær. Så ikke bekymre deg for det, såfremt du gjør ditt for å unngå en lignende episode. Dem kan ikke si deg opp hvis du gjør en annen feil, oppsigelsen må skje på samme grunnlag som advarselen. Problemet ditt er at hvis du enser en oppsigelse på vei, så må du ha juridisk ryggrad, altså at du involverer advokat. Det er både dyrt og en tung vei å ta. Her er det mange som gir opp. Du bør involvere tillitsvalgte og/eller verneombud på saken. Vis at du ikke står alene. Og vær frampå mot ledelsen, vis hva du mener om saken, og at du ønsker at dette aldri skjer igjen. Angående foreldelse er jeg usikker, men dem kan ikke si deg opp om f.eks 10 år på samme grunnlag som nå. Da har advarselen utgått så det holder. Anonymkode: de3f8...ba4 Blir presset til å jobbe mye overtid. Blir truet med å miste goder om jeg ikke gjør det. Blir også bedt om å sosialisere meg med kunder i lunsjpausen som jeg ikke får betalt for. Har de rett til det? Det var en av begrunnelsene i advarselen. Og siden det er mye press og overtid blir jeg så utslitt at jeg har gjort noen av de feilene som da står i advarselen. Pga at jeg er så sliten. Anonymkode: c349e...12d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #20 Skrevet 11. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Blir presset til å jobbe mye overtid. Blir truet med å miste goder om jeg ikke gjør det. Blir også bedt om å sosialisere meg med kunder i lunsjpausen som jeg ikke får betalt for. Har de rett til det? Det var en av begrunnelsene i advarselen. Og siden det er mye press og overtid blir jeg så utslitt at jeg har gjort noen av de feilene som da står i advarselen. Pga at jeg er så sliten. Anonymkode: c349e...12d Hvor mye overtid er det snakk om? Mer enn hva arbeidsmiljøloven sier er lov? De har også lov å be deg sosialisere deg med kolleger, dette er viktig for at de ansatte skal indoktrineres og adoptere arbeidsplassen normer og verdier. Anonymkode: e65fa...a17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå