AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #1 Skrevet 11. oktober 2019 Kan man få eksamen i pensum som står på pensumliste, men som ikke er tatt opp i det hele tatt i forelesning eller i seminargrupper med foreleser? Altså eneste måten man har vært innom emnet er at tittelen ble nevnt på slutten av siste samling. Anonymkode: 27e01...14b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #2 Skrevet 11. oktober 2019 Ja, det er vel meningen at du skal lese det som står på pensumlisten. Anonymkode: c249a...a90 13
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #3 Skrevet 11. oktober 2019 Ja. Alt er mulig. Anonymkode: 6c26a...e12 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #5 Skrevet 11. oktober 2019 Det er gjerne dette pensumet du får flest spørsmål rundt Anonymkode: c1925...58d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #6 Skrevet 11. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er gjerne dette pensumet du får flest spørsmål rundt Anonymkode: c1925...58d Ikke nødvendigvis. Det er jo vanlig at undervisningen fokuserer på det som er viktigst. Anonymkode: c249a...a90 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #7 Skrevet 11. oktober 2019 Ja, det er meningen at hele pensum skal leses. Anonymkode: e577f...bfe
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #8 Skrevet 11. oktober 2019 Forelesningene er jo ikke først og fremst en gjennomgang av pensum fra A til Å, men noe som skal gi noe mer enn pensum, eller utdyping av pensum. Alt på pensumlista er jo pensum og forventes kjent til eksamen, selv om ikke alt er like viktig. Selv synes jeg det er litt merkelig når viktige problemstillinger for eksamensoppgaven(-e) ikke er blitt nevnt under forelesninger, for forelesningene burde jo dekke det som er viktig, og eksamen burde avdekke om kandidaten har fått med seg det sentrale fra faget. Jeg har hatt mange eksamener på universitetsnivå, og kun én gang har jeg opplevd en eksamen der hovedproblematikken/temaet for eksamen kun var nevnt i én artikkel (ca 30 sider av omtrent 1000 siders pensum), og kun anekdotisk nevnt under forelesning. Karakterstatistikken viste at resultatene ble deretter... Anonymkode: 1274e...bc6 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #9 Skrevet 11. oktober 2019 Alt annet av pensum er gjennomgått, alt, med unntak av en hel bok. Sikkert 30 artikler a 20-50 sider. Da kan vi faktisk forvente å kunne få oppgave om denne ene boken vi ikke har åpnet eller snakket om, og ikke det vi har jobbet med og diskutert i forelesning med foreleser da. Virker litt spesielt for meg, men nå er dette min første eksamen i emne på universitet da Anonymkode: 27e01...14b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #10 Skrevet 11. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alt annet av pensum er gjennomgått, alt, med unntak av en hel bok. Sikkert 30 artikler a 20-50 sider. Da kan vi faktisk forvente å kunne få oppgave om denne ene boken vi ikke har åpnet eller snakket om, og ikke det vi har jobbet med og diskutert i forelesning med foreleser da. Virker litt spesielt for meg, men nå er dette min første eksamen i emne på universitet da Anonymkode: 27e01...14b Men det er jo ditt eget ansvar å åpne boka? Det er ikke slik at forelesere og andre undervisere skal måtte fortelle deg hva du skal gjøre av studiearbeid. Det må du forstå selv basert på pensum og læringsmål. Anonymkode: c249a...a90 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #11 Skrevet 11. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt annet av pensum er gjennomgått, alt, med unntak av en hel bok. Sikkert 30 artikler a 20-50 sider. Da kan vi faktisk forvente å kunne få oppgave om denne ene boken vi ikke har åpnet eller snakket om, og ikke det vi har jobbet med og diskutert i forelesning med foreleser da. Virker litt spesielt for meg, men nå er dette min første eksamen i emne på universitet da Anonymkode: 27e01...14b Det er jo ditt eget ansvar å sørge for læring, å det betyr at du må lese pensum. Dette er ikke videregående hvor læreren forteller deg hva du skal gjøre fra dag til dag Anonymkode: 0563b...a35
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #12 Skrevet 11. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo ditt eget ansvar å åpne boka? Det er ikke slik at forelesere og andre undervisere skal måtte fortelle deg hva du skal gjøre av studiearbeid. Det må du forstå selv basert på pensum og læringsmål. Anonymkode: c249a...a90 Selvfølgelig. Men når vi er bedt om å lese a, b og c til den og den forelesningen, gjør vi jo det. Og disse har vi da gjennomgått. Anonymkode: 27e01...14b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #13 Skrevet 11. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig. Men når vi er bedt om å lese a, b og c til den og den forelesningen, gjør vi jo det. Og disse har vi da gjennomgått. Anonymkode: 27e01...14b Men det betyr ikke at det er alt du skal gjøre? Det kreves jo vanglivis en god del arbeid i tillegg til forelesninger og det som skal gjøres til de. Anonymkode: c249a...a90 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #14 Skrevet 11. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo ditt eget ansvar å sørge for læring, å det betyr at du må lese pensum. Dette er ikke videregående hvor læreren forteller deg hva du skal gjøre fra dag til dag Anonymkode: 0563b...a35 Vi er blitt fortalt fra forelesning til forelesning hva vi skam lese og forberede oss på. Fokuset har vært på store deler av pensumlisten, men ikke på denne boken som stod helt for seg selv og ble nevnt i en bisetning helt på slutten. Anonymkode: 27e01...14b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #15 Skrevet 11. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men det betyr ikke at det er alt du skal gjøre? Det kreves jo vanglivis en god del arbeid i tillegg til forelesninger og det som skal gjøres til de. Anonymkode: c249a...a90 Ikke i dette emmet. Helt nytt. Anonymkode: 27e01...14b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #16 Skrevet 11. oktober 2019 Ja, det er særlig i ytterkantene de slår til, for å skille mellom kandidatene. Anonymkode: 22bb5...ef4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #17 Skrevet 11. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke i dette emmet. Helt nytt. Anonymkode: 27e01...14b Du vet jo tydeligvis ikke det når du ikke har forstått at du må sette deg inn i alt av pensum, ikke bare det som henger sammen med forelesningene. Det gjelder for så å si all høyere utdanning. Anonymkode: c249a...a90
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #18 Skrevet 11. oktober 2019 I alle de andre emnene blir vi terpet mot eksamen. I pensum. Hele pensum. Derfor virker det litt rart om vi nå skal få oppgave om noe vi ikke har rørt. Men men, det går jo bra. Boken er jo ikke uåpnet på hjemmebane, som det antas. Anonymkode: 27e01...14b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #19 Skrevet 11. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du vet jo tydeligvis ikke det når du ikke har forstått at du må sette deg inn i alt av pensum, ikke bare det som henger sammen med forelesningene. Det gjelder for så å si all høyere utdanning. Anonymkode: c249a...a90 Det har aldri vært gitt eksamen i dette emnet før. Ei heller undervist i det. Anonymkode: 27e01...14b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #20 Skrevet 11. oktober 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forelesningene er jo ikke først og fremst en gjennomgang av pensum fra A til Å, men noe som skal gi noe mer enn pensum, eller utdyping av pensum. Alt på pensumlista er jo pensum og forventes kjent til eksamen, selv om ikke alt er like viktig. Selv synes jeg det er litt merkelig når viktige problemstillinger for eksamensoppgaven(-e) ikke er blitt nevnt under forelesninger, for forelesningene burde jo dekke det som er viktig, og eksamen burde avdekke om kandidaten har fått med seg det sentrale fra faget. Jeg har hatt mange eksamener på universitetsnivå, og kun én gang har jeg opplevd en eksamen der hovedproblematikken/temaet for eksamen kun var nevnt i én artikkel (ca 30 sider av omtrent 1000 siders pensum), og kun anekdotisk nevnt under forelesning. Karakterstatistikken viste at resultatene ble deretter... Anonymkode: 1274e...bc6 "Anekdotisk nevnt"... 😂 Anonymkode: 61afe...a37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå