Gå til innhold

Baby 3 måneder, lite blikkontakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

(denne ligger også på baby og spedbarn, men tenkte kanskje noen av dere med eldre barn kjenner dere igjen?) 

Hei hei

Skriver her i håp om å få beroligende svar, så jeg trenger ikke svar om synsinger på hva som kan være galt. 

Jeg har en 3 mnd gammel baby. Fikk fin blikkontakt til ca 6 uker gammel, og så begynte jeg å reagere. Baby så forbi meg og inn i veggen i steden. H*n smilte også bare 1 gang om dagen, og jeg følte det var veldig lite kontakt. Lege på 6 ukerskontroll fikk ikke kontakt, men mente det var lyset i taket som distraherte. 

Og så, ved ca 9 uker begynte det å skje ting. Smilene kom veldig mye lettere og det ble mange ganger på rad og mange ganger om dagen. Baby begynte også å se på meg, sprelle med armer og ben når jeg prater til h*n. Så jeg får tydelig kontakt nå i forhold til før. MEN i ca 70-80% av tilfellene ser baby meg på munnen og ikke i øynene. Jeg ser også på bilder at baby ser litt fjern ut, i forhold til babybilder av søsken på samme alder (de ser rett inn i camera ved 3 mnd alder). Baby pludrer også svært lite i forhold til søsken ved den alderen. Og magefølelsen min sier at noe ikke stemmer.. Går med et konstant magesug i magen

Noen som har opplevd lignende og vil dele? Uten å gjøre meg veldig mye mer bekymret?🙊

(tok det opp på 3 mnd kontrollen også. Helsesøster sa hun så fin kontakt med baby og pappa, men at hvis jeg opplever det jeg gjør, så må vi bare følge med litt)

Anonymkode: 005c2...f08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde en periode hvor lille her også var sånn, men det var rett og slett fordi han ble mer oppmerksom det som var rundt han. Kunne stirre på en flekk på veggen, eller spottene i taket, og det var mer spennende enn oss. Men nå er det vi som er spennende igjen.

Anonymkode: 8cb44...c03

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en periode hvor lille her også var sånn, men det var rett og slett fordi han ble mer oppmerksom det som var rundt han. Kunne stirre på en flekk på veggen, eller spottene i taket, og det var mer spennende enn oss. Men nå er det vi som er spennende igjen.

Anonymkode: 8cb44...c03

Det er ikke helt det som er greia her føler jeg. Hun er oppmerksom på det rundt, men samtidig litt fjern. Veldig vanskelig å forklare.. 

Ts

Skrevet

Følg magefølelsen og be om synstest. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, LunaPentunia skrev:

Følg magefølelsen og be om synstest. 

Synstest på en 3 mnd gammel baby?? 

Ts. Gå til helsesykepleier og snakk med henne. Hun kan se både deg og babyen og gi deg mye bedre svar enn du vil få her.

Anonymkode: 7b5ac...e5b

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

(denne ligger også på baby og spedbarn, men tenkte kanskje noen av dere med eldre barn kjenner dere igjen?) 

Hei hei

Skriver her i håp om å få beroligende svar, så jeg trenger ikke svar om synsinger på hva som kan være galt. 

Jeg har en 3 mnd gammel baby. Fikk fin blikkontakt til ca 6 uker gammel, og så begynte jeg å reagere. Baby så forbi meg og inn i veggen i steden. H*n smilte også bare 1 gang om dagen, og jeg følte det var veldig lite kontakt. Lege på 6 ukerskontroll fikk ikke kontakt, men mente det var lyset i taket som distraherte. 

Og så, ved ca 9 uker begynte det å skje ting. Smilene kom veldig mye lettere og det ble mange ganger på rad og mange ganger om dagen. Baby begynte også å se på meg, sprelle med armer og ben når jeg prater til h*n. Så jeg får tydelig kontakt nå i forhold til før. MEN i ca 70-80% av tilfellene ser baby meg på munnen og ikke i øynene. Jeg ser også på bilder at baby ser litt fjern ut, i forhold til babybilder av søsken på samme alder (de ser rett inn i camera ved 3 mnd alder). Baby pludrer også svært lite i forhold til søsken ved den alderen. Og magefølelsen min sier at noe ikke stemmer.. Går med et konstant magesug i magen

Noen som har opplevd lignende og vil dele? Uten å gjøre meg veldig mye mer bekymret?🙊

(tok det opp på 3 mnd kontrollen også. Helsesøster sa hun så fin kontakt med baby og pappa, men at hvis jeg opplever det jeg gjør, så må vi bare følge med litt)

Kontroll hos spesialist kan helsestasjonen bestille dersom barnet skjeler eller lignende fortsatt ved 6mnd kontrollen fikk jeg beskjed om.

Anonymkode: d2853...52f

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synstest på en 3 mnd gammel baby?? 

Anonymkode: 7b5ac...e5b

Det er fullt mulig ja. Mitt barn fikk briller før det var 6mnd gammelt. 

Jeg mener du har ingenting å tape på å få tatt en synstest. Det kan være ingenting, men det kan være noe og da er det vel best å være på sikre siden istedenfor «la oss vente å se». 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, LunaPentunia skrev:

Det er fullt mulig ja. Mitt barn fikk briller før det var 6mnd gammelt. 

Jeg mener du har ingenting å tape på å få tatt en synstest. Det kan være ingenting, men det kan være noe og da er det vel best å være på sikre siden istedenfor «la oss vente å se». 

Enig. Skal på helsestasjonen igjen til uka, ettersom vi måtte utsette vaksiner. Skal ta det opp igjen, og be henne titte litt ekstra. Jeg skal også spørre om en synstest. I dag har jeg gått med magesug i hele dag, og grått masse, fordi jeg vet at det er noe som er galt her. Men så plutselig fikk jeg masse kontakt igjen, så dette er så utrolig vanskelig 😣

Ts

Gjest WhisperingWind
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Skal på helsestasjonen igjen til uka, ettersom vi måtte utsette vaksiner. Skal ta det opp igjen, og be henne titte litt ekstra. Jeg skal også spørre om en synstest. I dag har jeg gått med magesug i hele dag, og grått masse, fordi jeg vet at det er noe som er galt her. Men så plutselig fikk jeg masse kontakt igjen, så dette er så utrolig vanskelig 😣

Ts

Ikke ta sorgene på forskudd. Husk at du er ekstra hormonell også. Det kan gjøre sitt med at følelser tar litt over.

Start med synstest. Og følg opp tett med helsesøster fremover. Er det noe så blir det nok fanget opp siden du allerede er såpass obs på at det er noe. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Kjære deg. Jeg kan selvsagt ikke fortelle deg sikkert om noe er galt eller ikke. Men jeg har lyst til å fortelle deg (jeg har 3 barn) om alle innfallene og magefølelsene om alt fra krybbedød til sykdommer jeg har hatt når det gjelder ungene mine fra førstemann til siste, og hvor få ganger de faktisk stemte (heldigvis). Tror førstemann ble sjekket ufattelige mange ganger (herregud, puster hun ikke!!!), blikkontakt (å nei, burde hun ikke vært mer interessert i blikkontakt!!), søvn (å nei, hun sover for mye/for lite, noe er galt!!) til jeg fant ut at det meste går greit og at google er slett ikke alltid din venn.

Man skal selvsagt bruke helsestasjon og lege når det er tilrådelig. Men babyer som tilsvarer akkurat ens egen forventning av nøyaktig riktig blikkontakt, søvn, hud, antall bleier, riktig sugeteknikk, riktig utvikling er utpreget sjeldne, for å si det sånn.

Ta opp bekymringen din på helsestasjonen, men pust med magen, er mitt råd. Det meste en bekymrer seg for i babytiden går faktisk helt bra - heldigvis! Klem til deg.

Anonymkode: 7a76d...bcd

• Liker 6
Skrevet
7 timer siden, WhisperingWind skrev:

Ikke ta sorgene på forskudd. Husk at du er ekstra hormonell også. Det kan gjøre sitt med at følelser tar litt over.

Start med synstest. Og følg opp tett med helsesøster fremover. Er det noe så blir det nok fanget opp siden du allerede er såpass obs på at det er noe. 

Ja, du har nok rett. Skal prøve å ikke ta sorgene på forskudd. Men det er så vanskelig når det er akkurat kontrakten man er så obs på. Men ja, skal starte med å be om en synstest! 

Ts

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg. Jeg kan selvsagt ikke fortelle deg sikkert om noe er galt eller ikke. Men jeg har lyst til å fortelle deg (jeg har 3 barn) om alle innfallene og magefølelsene om alt fra krybbedød til sykdommer jeg har hatt når det gjelder ungene mine fra førstemann til siste, og hvor få ganger de faktisk stemte (heldigvis). Tror førstemann ble sjekket ufattelige mange ganger (herregud, puster hun ikke!!!), blikkontakt (å nei, burde hun ikke vært mer interessert i blikkontakt!!), søvn (å nei, hun sover for mye/for lite, noe er galt!!) til jeg fant ut at det meste går greit og at google er slett ikke alltid din venn.

Man skal selvsagt bruke helsestasjon og lege når det er tilrådelig. Men babyer som tilsvarer akkurat ens egen forventning av nøyaktig riktig blikkontakt, søvn, hud, antall bleier, riktig sugeteknikk, riktig utvikling er utpreget sjeldne, for å si det sånn.

Ta opp bekymringen din på helsestasjonen, men pust med magen, er mitt råd. Det meste en bekymrer seg for i babytiden går faktisk helt bra - heldigvis! Klem til deg.

Anonymkode: 7a76d...bcd

Takk for en fin melding ❤️ nei, Google er din verste fiende i mange av tilfellene.. Har tatt det opp med helsestasjon, og vi skulle følge med litt. Er bare så vondt når man kjenner så godt at noe ikke stemmer, og så kan man liksom ikke gjøre noe annet enn å vente.. Men jeg kommer til å be om en synstest neste gang vi skal dit. Men ja, jeg håper jeg tar veldig veldig feil! 

Ts

Skrevet

Legg vekk alt av nettbrett, telefon mm i nærhet av baby. Vær tilstedet i nærværet og stimuler babyen med ting hn kan feste blikket på. 

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2019 den 21.42):

Takk for en fin melding ❤️ nei, Google er din verste fiende i mange av tilfellene.. Har tatt det opp med helsestasjon, og vi skulle følge med litt. Er bare så vondt når man kjenner så godt at noe ikke stemmer, og så kan man liksom ikke gjøre noe annet enn å vente.. Men jeg kommer til å be om en synstest neste gang vi skal dit. Men ja, jeg håper jeg tar veldig veldig feil! 

Ts

Hvordan gikk det med babyen din? Spennende å høre! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2019 den 15.28):

Ja, du har nok rett. Skal prøve å ikke ta sorgene på forskudd. Men det er så vanskelig når det er akkurat kontrakten man er så obs på. Men ja, skal starte med å be om en synstest! 

Ts

Det er jo ofte slik at når man er på utkikk etter noe, så leter man veldig. Da kan man også se alt😊

Du sier jo selv at du får plutselig god kontakt. Det er jo ikke slik at dersom baby har en "diagnose" at denne slår seg av og på.

Men jeg forstår at du blir bekymret. I dag er det veldig mye fokus på samspill mellom baby og forelder. Dette har jo sine bakdeler, i og med at man blir veldig opphengt i det, fordi man vil så gjerne gjøre dette og få det til. Fordi man har hørt hvor viktig det er.

Jeg har gjort det samme, og blitt ekstra observang om baby en dag var mer fjern. Babyene utvikler seg jo hele tiden, og jeg ville ha lyttet til helsesøster. De er veldig erfarne ofte til å se ting vi vanlige ikke ser.

Da jeg var på 1 års kontroll så hadde jeg en veldig tillitsfull og utforskende barn. Barnet bare for inn på helsestasjonen i full fart, og ikke redd for å løpe bort fra meg. Ikke brukte hun meg som "base" heller følte jeg, og jeg var sikker på at jeg nå ville bli dømt nord og ned som en dårlig mamma, selv om jeg følte selv at jeg hadde gjort en god jobb, og vært en trygg, god og sosial mor til barnet mitt.

Så jeg nevnte for helsesøster at jeg hadde ett veldig tillitsfull barn, og om det kanskje var litt for mye. Da svarte hun meg at de som jobbet med så små barn var godt trent i å se på barn, og at hun hadde sett at barnet søkte etter meg ( selv om jeg ikke så det på samme måten), og hun sa så " det ser veldig bra ut!". 😁 

Så mitt råd er å senke skuldrene litt og ikke gå rundt å bekymre deg, stol på helsestasjonen, men nevn det gjerne for dem neste uke, så de kan se skikkelig etter😁

Anonymkode: 22bdb...1da

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2019 den 13.09):

Hei hei

Hei, 

Kan eg høra korsn det gikk med din baby? Gikk det seg til etter hvert? Har også ein som er litt som din, så hadde vert spennende å se om det kan bli bedre. 

Anonymkode: e8487...f27

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei hei

Hvordan gikk det med din baby?? Har det blitt bedre? 

Anonymkode: e8487...f27

Skrevet

min på 9 uker ser til siden om han ikke vil ha kontakt. Ser ikke på det som noe problem. 

Anonymkode: 34cad...66d

Skrevet

Hei hei

Jeg jeg har opplevd lignende men her er det autisme mistanke. 

Anonymkode: d2853...52f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...