AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #1 Skrevet 11. oktober 2019 Heihei! Har over en lengre tid (10 år?) hatt litt problemer oppi hodet, men klarte på et vis å komme meg gjennom grunnskolen. Nå går jeg på andre året på universitetet og merker at det begynner å rakne. Jeg har på en måte gitt helt opp, det er vanskelig å komme seg ut av senga, og jeg føler rett og slett ikke at hjernen min fungerer. Klarer så vidt å få til en av tusen ting jeg burde gjøre hver dag... Har også nesten gitt opp og spise, hva er vitsen. Har konsolidert med lege, og startet den prosessen, men dessverre har jeg venteliste på 1/2 år hos psykolog. Har også nylig startet på fontex (slet veldig med overspising og oppkast før, nå bare sporadisk, så derfor foreslo jeg denne). Problemet er at jeg VET at jeg ikke kommer til å stå på noen av eksamenene jeg skal ha dette semesteret, mest sannsynlig... Men tenker å kanskje bare møte opp, slik at jeg kan ta konten i slutten av sommeren (kun for studielånet sin skyld). Jeg aner bare ikke hva jeg skal gjøre? Noen med råd? Vær så snill ikke si at jeg må skjerpe meg, jeg har virkelig prøvd det... Legen min har anbefalt meg om å oppsøke sit, så arbeider bare opp mot til å ta kontakt med dem. Burde vel også kontakte studieveileder, men alt er bare så tiltak. Er jo ikke akkurat noe jeg har veldig lyst til å åpne meg opp om heller. Tenker å ta permisjon til våren for å jobbe med meg selv og forhåpentligvis komme tilbake til hverdagen igjen... Anonymkode: 8d31b...d2d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #2 Skrevet 11. oktober 2019 Hei, så vidt jeg kan se kan du enten kaste inn håndkleet og ta studiet om igjen neste høst, eller gjøre et lite skippertak og håpe at du står. Jeg vil tro at du ikke har det så bra i denne mellomfasen, der du ikke har bestemt deg for noe helt enda. Det viktigste å huske er at UANSETT hvordan det blir eller hva du velger, så går det bra til slutt! Om du stryker i alt er ingen tog gått - jeg lover! Du er heller ikke alene, det er mange som finner universitetstilværelsen vanskelig på et eller annet tidspunkt i løpet av studiene. Men det er lett å føle seg alene, så kanskje du skulle forsøkt å snakke med noen på universitetet ditt. Masse lykke til og god klem! Anonymkode: 3ae7b...408 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #3 Skrevet 11. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, så vidt jeg kan se kan du enten kaste inn håndkleet og ta studiet om igjen neste høst, eller gjøre et lite skippertak og håpe at du står. Jeg vil tro at du ikke har det så bra i denne mellomfasen, der du ikke har bestemt deg for noe helt enda. Det viktigste å huske er at UANSETT hvordan det blir eller hva du velger, så går det bra til slutt! Om du stryker i alt er ingen tog gått - jeg lover! Du er heller ikke alene, det er mange som finner universitetstilværelsen vanskelig på et eller annet tidspunkt i løpet av studiene. Men det er lett å føle seg alene, så kanskje du skulle forsøkt å snakke med noen på universitetet ditt. Masse lykke til og god klem! Anonymkode: 3ae7b...408 Kan dessverre ikke heeeelt kaste inn håndkleet (akkurat nå), fordi leilighetskontrakten varer til sommeren.. Derfor jeg har fortsatt, men har ca ikke gjort noe (enn å kopiere det nødvendige vi må levere inn, samt stakkars hun som er på lab med meg), fordi jeg trenger lånet for å betale leie+mat. Har en veldig liten forskningsstilling på universitetet, men er såpass liten at det kun blir 15k for dette semesteret, og har vært dårlig på å møte opp, så vurderer å slutte.. Jeg er bare så redd hva som skjer med lån og alt annet hvis jeg stryker! men vet det ikke er verdens undergang.. Takk for gode ord og klem! Anonymkode: 8d31b...d2d
solmåneogstjerner Skrevet 11. oktober 2019 #4 Skrevet 11. oktober 2019 Universitetet har tjenester for deg. Psykolog, prest (som klarer å holde religion utenfor), og rådgivere. Snakk med studentsamskipnaden og rådgivere på fakultetet. Prøv dem. Det er ikke lang ventetid. Det er ikke noen krise om du blir litt forsinket ifht normert tid. Du kan få det til, men kanskje i et litt roligere tempo.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #5 Skrevet 11. oktober 2019 Gå til legen. Vanskelig å si ut fra innlegget ditt, men hvis du er såpass dårlig at du er syk og kan få sykmelding, vil det løse problemet ditt mtp Lånekassen inntil du får nødvendig behandling/helsehjelp og klarer å stable livet ditt på beina igjen. Anonymkode: 3129c...cb4 1
Ginny Skrevet 11. oktober 2019 #6 Skrevet 11. oktober 2019 Siden du nevner SiT så vet du nok at de har psykologer med kort ventetid. Hvis du går via dem kan de sende deg videre i systemet og. Det verste er faktisk det å ta tak og kontakte noen. Men du har jo alt kontaktet fastlegen, så du er på god vei. Enn om du fokuserer på å gjøre alt obligatorisk så du bare har eksamen igjen, og så fokuserer du på ett eller to av fagene, samt å beholde jobben din? Aksepter at du ikke har max kapasitet nå, men gjør det du kan. Gjør litt! Litt er bedre enn ingenting. Og, jeg er ingen lege, men har legen din vurdert om du er deprimert? Det høres litt sånn ut. Kanskje en annen type medisin kan hjelpe deg mer? 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #7 Skrevet 11. oktober 2019 1 time siden, Ginny skrev: Siden du nevner SiT så vet du nok at de har psykologer med kort ventetid. Hvis du går via dem kan de sende deg videre i systemet og. Det verste er faktisk det å ta tak og kontakte noen. Men du har jo alt kontaktet fastlegen, så du er på god vei. Enn om du fokuserer på å gjøre alt obligatorisk så du bare har eksamen igjen, og så fokuserer du på ett eller to av fagene, samt å beholde jobben din? Aksepter at du ikke har max kapasitet nå, men gjør det du kan. Gjør litt! Litt er bedre enn ingenting. Og, jeg er ingen lege, men har legen din vurdert om du er deprimert? Det høres litt sånn ut. Kanskje en annen type medisin kan hjelpe deg mer? Ja! Er det hun har sagt at jeg muligens er, altså derfor jeg har begynt på antidepressiva, men bare gått på de i to uker. Vet ikke helt om jeg er sikker på det selv, men.. Det hørtes veldig lurt ut! Lett å tenke at siden jeg ikke får til det eller det så får jeg ikke til ingenting, men tror faktisk jeg kan klare ett fag hvis jeg prøver.. Lett å fokusere på alt man ikke får gjort, men du har rett i at litt er bedre enn ingenting ja. Skal kontakte SiT også, men føler bare at jeg ikke har problemer nok? Eller, føler jeg ikke har noe å si, men noe fungerer jo tydeligvis ikke... Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive et svar! Anonymkode: 8d31b...d2d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #8 Skrevet 11. oktober 2019 Sjekk sykestipend fra Lånekassen. Du sender inn søknaden etter semesteret er over, og den må dokumenteres av lege. Så ingen krise når det gjelder lånet i første omgang. Bare finn frem regelverket og skjema slik at du vet gangen i det. Enig med vedkommende over som anbefalte deg å gape over litt mindre i gangen. Jeg har vært litt i din situasjon og har satt meg litt lavere mål enn 100% studier. Gjør så godt du kan på det du prioriterer. Det er bedre å få to bestått eksamener enn fire stryk. Det er også viktig å kontakte alle som kan være til hjelp, selv om det er et ork. Men til lenger du venter med å gjøre det, til mer ork er det. Og da har du kanskje gått glipp av gode råd som kan stoppe nedturen tidligere. Legg en plan på konkrete ting du trenger hjelp til, hvem du kan kontakte for å få hjelp, og en kontaktliste over de du skal ringe. Så setter du igang. Bruk helga på dette og utfør på mandag. Anonymkode: 356e5...284 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå