Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er få ting jeg misliker enn forelesere som, fremfor å relatere forelesningen til pensum (enten som utfylling, utdypning, drøfting, gi oversikt, etc.), heller bruker 2x45min på å kuke rundt med sludder og vås, som ikke en gang har en perifer relasjon til pensum.

Vi har et fag nå med flere temaer, hvor vi nettopp er ferdig med det ene. Her var foreleseren en av de beste jeg har hatt. Han klarte gi en oversikt over pensum, samtidig som han drøftet aktuelle problemstillinger, på en måte som er meget relevant for eksamen. Nå er vi over i et nytt tema, her er det tre nye forelesere. Samtlige av dem bruker latterlig mye tid på å kuke rundt med irrelevant stoff, som er langt fra pensum. Han ene har brukt de 3 siste forelesningene på å snakke om forskningen sin, som ikke bare er irrelevant i forhold til pensum i dette faget, men det er i tillegg fra et annet fagområde. 

Hva synes du om forelesere som kuker rundt?

Anonymkode: 61301...b96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har tydeligvis lært deg uttrykket "kuke rundt", er stolt av det og vil bruke det mest mulig. Det gjør bare at du fremstår som en uintelligent type med labert ordforråd og liten fremstillingsevne. 

Så skal jeg innvie deg i en hemelighet du tydeligvis ikke har lært ennå; du går ikke på vgs lenger, faget skal ikke bare læres for eksamen sin del, men for bruk i fremtidige studier og arbeid. De fleste fagfelt har mange nyanser og mange områder som kan være kjekt å vite noe om. Hadde fagfeltet vært helt uniteressant hadde ikke foreleseren forsket på det, og heller ikke blitt satt opp som foreleser i det aktuelle faget. At du ikke forstår sammenhengen betyr ikke at det er irrelevant. Husk at pensum på høyere utdanning er veiledende. Ingen tvinger deg til å gå på forelsning heller. 

Anonymkode: ddb38...2dd

• Liker 13
Skrevet

Tro meg, ingenting er verre enn forelesere som bare snakker om en liten del av det som står i pensumboka og som du uansett må lese for å få en god forståelse for faget. Skulle heller ønske de snakket om ting som ikke sto i bøkene og heller utdypet visse tema. 

Anonymkode: 5f4a4...49a

• Liker 4
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så skal jeg innvie deg i en hemelighet du tydeligvis ikke har lært ennå; du går ikke på vgs lenger, faget skal ikke bare læres for eksamen sin del, men for bruk i fremtidige studier og arbeid. De fleste fagfelt har mange nyanser og mange områder som kan være kjekt å vite noe om. Hadde fagfeltet vært helt uniteressant hadde ikke foreleseren forsket på det, og heller ikke blitt satt opp som foreleser i det aktuelle faget. At du ikke forstår sammenhengen betyr ikke at det er irrelevant. Husk at pensum på høyere utdanning er veiledende. Ingen tvinger deg til å gå på forelsning heller. 

Anonymkode: ddb38...2dd

Dette er jo alt som er galt med høyere utdanning. Høyere utdanning er ikke lenger bare for de intellektuelle, men noe folk med alle slags bakgrunner tar. Det er et tap for samfunnet at høyere utdanning ikke er tilpasset flere "brukergrupper". Hvor mange med mastergrad i dag tror du egentlig får bruk for alle disse "nyansene"? I praksis så er en mastergrad bare et bevis på at man ikke er helt idiot, samt at man har kunnskap om et fagområde på et visst nivå. Hverken mer eller mindre. 

Anonymkode: 9eec9...67b

Skrevet

«Kuker rundt», virkelig? Er det ungdomsskole eller høyere utdanning vi snakker om her?

Anonymkode: 21e05...cb0

• Liker 12
Skrevet

Elsker det når forelesere kuker og fitter rundt og det spruter ut historier og anekdoter som gjør alle i klasserommet tente og opphøyer oss i faglig ekstase.

Anonymkode: a1912...bf3

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elsker det når forelesere kuker og fitter rundt og det spruter ut historier og anekdoter som gjør alle i klasserommet tente og opphøyer oss i faglig ekstase.

Nå fikk jeg noen særdeles merkelige bilder i hodet. 

Anonymkode: 5f4a4...49a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahahhaa. Cuckies and Thaaaa😃 Puzzies everywhere....

Anonymkode: db26d...838

• Liker 2
Skrevet

«Kuke rundt» må være historiens mest irriterende uttrykk.

Ut over det: ikke helt uenig i det jeg tror du prøver å fortelle, men akkurat som i arbeidslivet og alle andre deler av den virkelige verden vil du møte folk som er mer eller mindre dyktige til det de driver med. Det er en del av konseptet «være voksen» og en av tingene man må lære seg til å forholde seg til. 

Skrevet

Tips: la være å gå på de forelesningene hvor du ser de mest håpløse foreleserne står oppført på planen. Jeg har noen professorer på min liste, og jeg får aldri noe ut av forelesningene deres. De er muligens skarpe folk, men helt håpløse på å fremføre budskapet. 

Anonymkode: 92068...680

• Liker 2
Skrevet

Nå gjorde du damene sint, TS. De har nå blitt kåte av ordet KUK.

Anonymkode: 272fb...c09

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...