Gå til innhold

Redd for at barn skal ha hull i tennene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et problem som har vokst seg til å bli ganske stort for meg. Jeg er nemlig helt panisk redd for at dattera mi på 9 skal ha hull i tennene. Det startet med at hun hadde hull ved forrige kontroll, noe som kom så overraskende på, siden ingen av ungene har hatt hull tidligere, og etter dette har jeg i perioder nesten ikke klart å tenke på noe annet. Da hun hadde hull i fjor, skjerpet vi rutinene veldig, og innså at det hadde vært for dårlig året i forveien. Vi hadde hatt et litt kaotisk år med et annet barn som hadde vært mye syk (sykehus etc), så hun som da var 7-8 hadde pusset tennene selv, vi hadde ikke gitt fluortabletter etc. Nå pusser hun selv på morgenen, mens vi pusser på kveld (hun pusser selv først, deretter pusser vi). Fluor hver dag, kjøper aldri godteri annet i helg, brus kanskje 1 g/mnd, juice kun i helg etc. Tror ikke vi har verre matvaner enn andre, men allikevel kan jeg jeg bli livredd hvis hun blir lenge på badet, for jeg lurer på om hun kanskje har vondt i tennene og om hun står og sjekker dem, hvis hun tar seg til ansiktet kan jeg lure på om hun egentlig har smerter i ei tann etc. Det begynner å ta litt overhånd. Kanskje dreier det seg om at hun snart skal på den årlige kontrollen... Tror dere det er stor sjanse for at hun kan ha hull nå? Er livredd for at hun skal få vondt ei helg for eksempel og at vi ikke får kontakt med tannlege før mandag etc....

Anonymkode: 0ac4b...d1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er stor sjanse for et hull nå.

Hvis hun skulle ha et hull nå er det ingen krise. Hva er det aller, aller verste som kan skje? Jo, hun har et hull. Det fylles hvis det er en voksentann. Hun får vondt i en tann i en helg. Ok. En paracet og tannlege på mandagen. 

Har du ikke andre ting å være livredd for? 

Anonymkode: 07512...d03

• Liker 5
Skrevet

Dette er da ingenting å få panikk for. Ja, tannhygiene er viktig, men det høres ut som dere gjør det bedre enn gjennomsnittet. Slapp av. 

• Liker 6
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis hun skulle ha et hull nå er det ingen krise. Hva er det aller, aller verste som kan skje? 

Anonymkode: 07512...d03

Barnevernet... 🤢

Anonymkode: 079b0...278

Skrevet

Alle har vel hull i løpet av livet, en eller annen gang?

Anonymkode: 831f4...bff

• Liker 4
Skrevet

Skjerp deg. Dersom du stresser for mye med dette vil hun også plukke det opp, og det kan gi henne problemer resten av livet. Jeg har tannlegeskrekk, delvis fordi foreldrene mine stresset så mye med tannhygiene pga jeg hadde en del hull. Noen mennesker har dårligere genetisk utgangspunkt enn andre, og feks svakere emalje, så da trenger det ikke være noe dere har gjort alvorlig feil. 

Tannsmerter kommer heller ikke kastende på deg, så lenge dere går til årlige kontroller vil de fleste hull oppdages lenge før dette. De gangene jeg har opplevd tannsmerter er det fordi jeg ikke har turt å gå til tannlegen på flere år. Hvis det skjer igjen kan dere evt ta opp med tannlegen om dere bør komme til rutinekontroll to ganger i året i stedet. 

Anonymkode: 79cba...401

• Liker 4
Skrevet

Hull kan alle få. Samme hvor flinke folk er med tannpussen og mat så får de hull. Du burde kanskje få hjelp for denne "angsten" din. 

Anonymkode: 6a14f...a6b

• Liker 4
Skrevet

Noen får flere hull enn andre. Jeg er en sånn person. Har ALLTID hull, selv om jeg pusser godt og tar fluortabletter. 

Det er ikke sikkert dattera di er en som ofte får hull, men om hun er det, så er det ikke krise. Da borres det, og ferdig med det. Hva er du redd for egentlig?

Anonymkode: 5310a...9ca

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen får flere hull enn andre. Jeg er en sånn person. Har ALLTID hull, selv om jeg pusser godt og tar fluortabletter. 

Anonymkode: 5310a...9ca

Jepp, samme her; nøye med tannhygienen, drikker aldri brus, spiser lite søtt osv., men hull får jeg, samma faen. :P 

Har nylig fått vite hos tannlegen at begge ungene mine har noe som kalles undermineralisert emalje, som gjør at de lett får hull, så lurer på om det er noe arvelig. 

Anonymkode: dfd97...ea5

Skrevet

Tror du skal slappe helt av. Så lenge hun pusser tennene morgen og kveld, så er det mer enn godt nok.

Jeg drikker store mengder med brus, men har nesten aldri hatt hull i tennene. Tror det er ganske individuelt, at noen får fortere/mer hull enn andre. 

Anonymkode: 7715e...3d5

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, samme her; nøye med tannhygienen, drikker aldri brus, spiser lite søtt osv., men hull får jeg, samma faen. :P 

Har nylig fått vite hos tannlegen at begge ungene mine har noe som kalles undermineralisert emalje, som gjør at de lett får hull, så lurer på om det er noe arvelig. 

Anonymkode: dfd97...ea5

Dette har jeg også. Har hatt masse hull under oppveksten. Kunne pusse til krampa tok meg og spist fluortabletter som godteri, det hadde ikke hjulpet uansett. 

Nå er jeg 31, og får sjeldnere hull. Er en stund siden jeg boret sist, 3-4 år kanskje. Går til årlig kontroll.

Om man går til kontroll årlig og har normal tannhygiene har man stort sett gjort det som kan gjøres. Jeg har aldri opplevd at hull har gjort vondt heller. 

Anonymkode: 777c2...2c6

Skrevet

Dere som sier at dere er veldig nøye med munnhygienen, spiser lite søtt osv, men allikevel alltid har hull; da er dere ikke flinke nok. Jeg er selv tannlege, og ser mange pasienter som tror de er veldig flinke med tannpussen, men som absolutt ikke er det. Man skal pusse effektivt og ordentlig i minst 2 minutter, helst 3. Det hjelper ikke å bare ha tannbørsten i munnen, man må faktisk gjøre pussebevegelsen nøye også. I tillegg, hvis dere skyller munnen med vann etter tannpussen, så fjerner dere effekten av fluoren. Også var det dette med tanntråd da, det er massevis av bakterier som legger seg i mellomrommene, som en vanlig tannbørste ikke får fjernet. Er dere gode nok til å pusse ned mot tannkjøttskanten? Og det er en ting å ikke spise mye søtt, men spiser dere ofte? En frukt her, en brødskive der osv? Småspising er tennenes verste fiende, selv om det er sunn mat. 
Som noen nevner kan man selvsagt ha mineraliseringsforstyrrelser, noe som fører til økt risiko for hull i tennene. Så da er man selvsagt ekstra utsatt, det er greit nok, men da er det EKSTRA viktig at man er flink med tannpussen og fluoren. 

Over til TS; når du tenker så mye på dette, og fokuserer på det, så tror jeg at dere gjør en god nok jobb 🙂 Så ikke vær bekymret! De som tenker over om de er flinke nok, er som oftest flinke nok. De som tar for gitt at de er flinke nok, er som oftest ikke flinke nok.

Anonymkode: a6705...8c4

Skrevet

Takk for mange gode svar, dere! Og jeg er faktisk helt enig med du som skriver til slutt her. Den gangen hun hadde hull, tror jeg vi tok det litt som en selvfølge at vi gjorde det godt nok, men det var jo helt klart for dårlig. Nå har vi skjerpet oss, men samtidig er jeg redd det ikke er godt nok. Dessuten er det jo en ting hva vi gjør i hverdagen, men så er det alle unntakene med bursdager, besteforeldre som har is i fryseren etc. Men jeg er allikevel litt beroliget av svarene her, så takk! 

Anonymkode: 0ac4b...d1b

Skrevet

En dauer ikke av et hull.

Anonymkode: 0696a...78e

Skrevet

Og så har vi meg, som er 36 år og aldri har hatt hull, pusser tennene en gang om dagen med hjemmelaget tannkrem, kuttet ut all fluor for nesten 20 år siden. To barn på 9 og 11, som gjør det samme som meg. Vi får alltid mye skryt for plettfrie tenner hos tannlegen, og har opplevd flere ganger å bli "vist frem" til kolleger for de fine tennene våre. (både jeg og barna). 

Vi spiser ikke sukker da. Lager alt selv fra bunnen med økologiske råvarer, kun naturlig søtning i små mengder (lønnesirup, honning). 

God næringsstatus er det viktigste for å unngå hull. Ikke fluor. 

Anonymkode: 5f95a...ef4

• Liker 1
Skrevet

Om en spiser godteri/søtsaker og drikker brus iblandt gjør ingenting forskjell mot å spise sunne ting som frukt, bær og drikke juice. For tennene sin del er det en like stor påkjenning, men å småsupe/småspist konstant er verre enn faste måltider. 

En må gjøre så godt en kan med tannpuss og bruke fluor tablett/munnskyll. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så har vi meg, som er 36 år og aldri har hatt hull, pusser tennene en gang om dagen med hjemmelaget tannkrem, kuttet ut all fluor for nesten 20 år siden. To barn på 9 og 11, som gjør det samme som meg. Vi får alltid mye skryt for plettfrie tenner hos tannlegen, og har opplevd flere ganger å bli "vist frem" til kolleger for de fine tennene våre. (både jeg og barna). 

Vi spiser ikke sukker da. Lager alt selv fra bunnen med økologiske råvarer, kun naturlig søtning i små mengder (lønnesirup, honning). 

Dere er heldige med tennene. Verken mer eller mindre. 

Puss en til to ganger om dagen, ikke utsett tenner for for mye syre så kommer msn langt bare der. 

Anonymkode: acf1a...b1b

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere er heldige med tennene. Verken mer eller mindre. 

Puss en til to ganger om dagen, ikke utsett tenner for for mye syre så kommer msn langt bare der. 

Anonymkode: acf1a...b1b

Jeg har to søsken som har hatt flere hull selv om de styrer på med tannpuss tre ganger om dagen, munnskyll og fluor i tannkrem og elektrisk tannbørste. De fikk hull først i voksen alder. Foreldrene mine har også hatt flere hull. Forskjellen er maten. 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt så er dere veldig heldige med sammensetningen i spyttet deres. Spyttet har mye å si for hvor godt beskyttet man er mot hull. Lønnesirup og honning er like jævlig for tennene som raffinert sukker, bare så du vet det. 

Fluor er gjennom en årrekke bevist å være det som er mest effektivt mot hull i tennene. Men du tror kanskje ikke på vaksinasjonsprogrammet heller, du 🙂

Anonymkode: a6705...8c4

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror elektrisk tannbørste er bra. Stemmer det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...