Gå til innhold

Hvordan få knøttet til å sove lenger enn 05.00....

Anbefalte innlegg

Gjest Søvnig
Skrevet

Jeg har spurt om dette før, men prøver igjen.

Vi er sånn passe slitne av vår nå 10 mnd gamle datter som synes det er dagen kl. 05.00 (ja vi har rullegardin). Vi er kanskje litt uregelmessig med legge tidspunktet om kvelden, for det kan variere litt mellom 18.30 og 19.30. Men uansett våkner hun 05.00. Og det er VELDIG tidlig.

Problemet er at hun ligger på rom med storebror, og derfor så har vi ikke hjerte til å bare la henne hyle, for da våkner han. Men, vi har et kontor som vi jo kunne satt opp en reiseseng for en periode og kanskje lagt henne der? Jeg kunne nemlig tenkt meg å legge henne kl 19, og at det var dagen først kl 06. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få henne til å sove lengre, jeg antar jeg bare må la henne hyle og så lærer hun etterhvert?

Noen tips? Noen som har fått det til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at er de våken,ja så er de våken. Da tror ikke jeg det hjelper å la henne ligge og hyle. Men skjønner jo at det er vel tidlig å stå opp kl. 5.... Er hun våken lenge før hun tar seg en blund da? Har hun mange lurer iløpet av en dag? Å flytte henne inn på eget rom hvis det er mulig, er vel uansett en god ide, så får storebror sove uten å måtte våkne av hyling klokken 5. :) Min håpefulle hadde og en periode da det var morgen mellom kvart på og kvart over fem, men nå sover han leeenge: Helt til halv syv, ca. :Gjesp:

Det beste er nok å holde ut, og håpe at det reguleres etterhvert! Lykke til!

Gjest Søvning
Skrevet

Ja hun er veldig våken og opplagt, og har ikke behov for å sove igjen før etter 3 timer.

Nå sover hun 3 økter på dagen, på tilsammen 2-3 timer. Jeg har forsøkt i en periode å kutte til 2 økter, men jeg opplever ikke at det har hatt noen effekt. Det har heller vært mer slitsomt at hun er mye overtrøtt. Å legge henne om kvelden er aldri noe problem uansett når vi legger henne, og uansett tidspunkt for siste soveøkt på dagen.

Jeg lurer også litt på om hun bare er en veldig morgenfugl....sukk....Det er nesten mer slitsomt å ikke akseptere at det bare er sånn:-)

Skrevet

Jeg har alltid måtte vært ganske konsekvent med leggetid, da "fungerer" gutten best. Halv-åtte er det natt, og da vinker han takknemmelig når jeg legger han i senga! :)

Jeg synes å huske at gutten min våknet litt senere når han (av fri vilje) kuttet ned på antall lurer... Men inntil så skjer har du nok rett i at det beste er å innfinne seg med at det er sånn.

Gjest Søvning
Skrevet

I dag våknet hun 04.50. Det er bare så altfor tidlig for meg. Dette går bare ikke for min del. Så jeg satte opp reisesengen på kontoret, flyttet ungen over dit og sa sånn omtrent "nå er det natten, og jeg er så sliten at dette orker jeg ikke mer. Mamma må sove en god stund til. Jeg kommer og henter deg kl. 06.30". Så lukket jeg to dører og stappet inn sov i ro, og satte på alarmen på mobilen. Måtte lytte etter et par ganger da, men det var helt tyst. Til slutt sovnet iallefall jeg.

Lurer på om hun skjønte alvoret.....så dette har jeg igrunnen tenkt å gjenta:-)

Gjest -hild ikke innlogget
Skrevet

Uff, det var tidlig!

Du skriver ikke hvor gammel hun er - men hun er kanskje klar for å kutte ned på lurene på dagtid? Uansett, så er det beste ift en god natts søvn faste rutiner med legging på kvelden, hvis du legger henne til samme tid hver dag, så vil hun våkne når hun er uthvilt neste dag. Og når hun har kommet inn i en rutine med sovinga og antall timer, kan dere forsøke å regulere leggetida hvis hun ikke sover "lenge nok" :-) lykke til

Gjest Søvnig
Skrevet

Hun er 10 mnd.

Det jeg synes er vanskelig med å skulle regulere soving på dagtid er at jeg ikke helt vet hva som er riktig, hva jeg kan regne med å oppnå, eller hvordan jeg i såfall skal gå frem. Jeg har som sagt forsøkt i en periode på ca to uker å få til en rytme der hun sover to ganger på dagen i stedet for 3. Men da blir det ofte slik at jeg må drøye henne om morgenen, og drøye henne om kvelden. Da blir det mye overtrøtt og grinete baby. Og det blir man sliten av i lengden. Og som sagt hadde det null innvirkning på soving om natten.

Men, de forandrer seg jo fort, så det kan jo være at noe som ikke virket for 1 mnd siden virker nå....

Skrevet

Hun er jo enda for lita til å forstå hva som er natt og dag. Når de våkner,så våkner de og er klar for å stå opp.:)

Hva med å prøve å legge henne litt senere? F.eks.kl.20. Og det kan jo hjelpe å ha henne på eget rom, for hvis hun sover lett så kan hun jo våkne av at broren snur på seg o.l. Så hva med å prøve å la henne ligge på eget rom et par dager, for å teste ut? Det hjalp ihvertfall oss, da vi la sønnen vår på eget rom så sov han lengre.

Det at hun sover 3 ganger om dagen kan godt være med på at hun våkner tidlig. Prøv å drøye det slik at hun sover 2 ganger istedet...

Gi henne litt ekstra mat på kvelden slik at hun er god og mett. Kan jo være at hun er sulten når hun våkner. Et varmt bad kanskje?

Gjest Murmeldyr
Skrevet

Vår våkner også så tidlig - om ikke vi gir et lite vellingmåltid til midnatt. Vi har prøvd skrikemetoden og den fungerer ikke, han er skrubbsulten rett og slett. Om han våkner kl 6, så får han ei flaske i senga og sover videre et par timer.

Skrevet

Hei jeg lurer på en ting...jeg har ofte sett at folk er plaget av at barna våkner for tidlig. Og de blir så tidlig lagt... hvorfor da ikke legge barnet senere, da sover de vel lengre på morgenen også?

Og please ikke bli sinna på meg nå som i barnesete tråden..jeg lurer på dette.

Gjest Leola
Skrevet

Da min eldste var liten så våknet han kl. 5 enten det var ukedag eller helg ... Lite å gjøre med det ... jeg måtte bare stå opp med ham ...

Nå, 18 år senere er det stikk motsatt :ler: så det er bedring i sikte ... :ler:

Det kan føles som et problem nå - om noen år så kommer du til å le av det ... Da får du helt andre utfordringer ...

Skrevet

Jeg klarte ikke å snu den tidlige våkningen med min sønn da han var i den alderen. La jeg ham senere våknet han like tidlig, men sov lengre på dagen. Var ute og gikk tur kl halv sju om morgenen med ham i vogna mange ganger, jeg. Noe måtte man jo finne på for å holde seg våken... Når han var rundt to begynte han å sove lengre, og da fikk jeg barnehageplass og måtte begynne å vekke ham! Typisk!

Gjest gjestidag
Skrevet
Hei jeg lurer på en ting...jeg har ofte sett at folk er plaget av at barna våkner for tidlig. Og de blir så tidlig lagt... hvorfor da ikke legge barnet senere, da sover de vel lengre på morgenen også?

Og please ikke bli sinna på meg nå som i barnesete tråden..jeg lurer på dette.

Med min fungerer det motsatt. Blir han lagt seinere enn vanlig (halv åtte), er han overtrøtt. Da våkner han ennå tidligere, og er alt annet enn blid påfølgende dag... De har som regel sine rutiner, skjønner du. Det beste er å prøve å følge dem så godt det lar seg gjøre. ;)

Skrevet
Hei jeg lurer på en ting...jeg har ofte sett at folk er plaget av at barna våkner for tidlig. Og de blir så tidlig lagt... hvorfor da ikke legge barnet senere' date=' da sover de vel lengre på morgenen også?[/quote']

Har prøvd å legge snuppa vår på 6 mnd seinare, men ho vakna like tidlig for det.

Ho vil også legge seg tidlig, vanskelig å halde ho vaken til lenger enn halv åtte. Så her i huset blir snuppa lagt sju-halv åtte og vaknar rundt seks. Ligg i senga ei stund og fortel eventyr til seg sjølv, før ho sovna etter ein halv til ein time før ho sovna. Ho er så glad når ho endelig for legge seg...

Gjest Søvning
Skrevet

Min opplevelse minner veldig om Pet sin......Hjelper ikke å legge henne senere. Hun våkner like tidlig uansett. Men som sagt så forklarte jeg jo alvoret for henne idag, og da ble hun jo helt stille i 1,5 timer til.... :ler:

Det er jo hyggelig å vite at det går bedre om 18 år.....

Gjest Gjesten
Skrevet

Det hjelper å være ute noen timer før leggetid, og leke f.eks i sandkassa. Da går tiden fort, og barnet sover leeenge neste dag.

Gjest Gjesten
Skrevet

Det hjelper å være ute noen timer før leggetid, og leke f.eks i sandkassa. Da går tiden fort, og barnet sover leeenge neste dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...