Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 31 år og har jobbet deltid stort sett hele livet. Jeg har blitt alene med barnet mitt på 8 år, og nå har jeg gått hjemme i snart ett år uten noe å gjøre. Og jeg blir gal! Jeg kan bare jobbe 8-16 i ukedager, og har ikke noe barnepass el. Derfor er jobbmarkedet vanskelig for meg, men gudene skal vite at jeg prøver!

Jeg ønsker å starte på skole, og jeg trenger først å gå ett år allmenn for å få generell studiekompetanse, deretter ønsker jeg to år på høyskole. Nav støtter ikke utdanning, så der får jeg ikke noe forståelse. De er kun fokusert på jobb, og å sende meg i praksis på steder hvor jeg ikke kan få jobb etterpå, bare for "å få tiden til å gå" her og nå. De tenker ikke langsiktig.

Jeg ser lønnsomheten i å i det minste få generell studiekompetanse, og når jeg prøver støttekalkulatoren på Lånekassa, kan jeg få 9500,-/mnd. Med alt jeg får inn i løpet av måneden, vil jeg ha 6000,- mindre å leve for enn jeg har nå. Dette kommer ikke til å gå opp. Det dekker kun husleie/regninger, men vi må jo spise og...
Ikke kan jeg ta en dagjobb på deltid heller, for jeg må jo gå skole 100%, på dagtid..
Hvordan gjør folk dette?
Jeg skjønner at noen jobber fulltid og tar nettstudier ved siden av, men det kan jeg ikke gjøre første året, da det er allmennfag og jeg trenger fysisk undervisning på spesielt matte. Hjelp!

Anonymkode: 51c00...003

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 31 år og har jobbet deltid stort sett hele livet. Jeg har blitt alene med barnet mitt på 8 år, og nå har jeg gått hjemme i snart ett år uten noe å gjøre. Og jeg blir gal! Jeg kan bare jobbe 8-16 i ukedager, og har ikke noe barnepass el. Derfor er jobbmarkedet vanskelig for meg, men gudene skal vite at jeg prøver!

Jeg ønsker å starte på skole, og jeg trenger først å gå ett år allmenn for å få generell studiekompetanse, deretter ønsker jeg to år på høyskole. Nav støtter ikke utdanning, så der får jeg ikke noe forståelse. De er kun fokusert på jobb, og å sende meg i praksis på steder hvor jeg ikke kan få jobb etterpå, bare for "å få tiden til å gå" her og nå. De tenker ikke langsiktig.

Jeg ser lønnsomheten i å i det minste få generell studiekompetanse, og når jeg prøver støttekalkulatoren på Lånekassa, kan jeg få 9500,-/mnd. Med alt jeg får inn i løpet av måneden, vil jeg ha 6000,- mindre å leve for enn jeg har nå. Dette kommer ikke til å gå opp. Det dekker kun husleie/regninger, men vi må jo spise og...
Ikke kan jeg ta en dagjobb på deltid heller, for jeg må jo gå skole 100%, på dagtid..
Hvordan gjør folk dette?
Jeg skjønner at noen jobber fulltid og tar nettstudier ved siden av, men det kan jeg ikke gjøre første året, da det er allmennfag og jeg trenger fysisk undervisning på spesielt matte. Hjelp!

Det du kan gjøre for generell studiekompetanse er å ta det som privatist. Les når det passer deg og møt opp til eksamen etter 1 år. Søk i småjobber etter noen som kan hjelpe deg med matte når det er problemer. Noe klarer du nok.

Anonymkode: 49936...79d

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du kan gjøre for generell studiekompetanse er å ta det som privatist. Les når det passer deg og møt opp til eksamen etter 1 år. Søk i småjobber etter noen som kan hjelpe deg med matte når det er problemer. Noe klarer du nok.

Anonymkode: 49936...79d

Hva vil det si? Lese på egen hånd? Det er 6 fag jeg må ta. Jeg tenker også at jeg kunne klart fagene selv hjemme, utenom matte. Og i naturfag består eksamen av å utføre ett eksperiment, det kan jeg vel heller ikke gjøre hjemme? Men det teoretiske går nok fint. Jeg har vært i møte med Sonans, men vi har ikke diskutert privatist. Er ikke skolebøker ganske dyrt også? 
TS

Skrevet

Sykehjem eller boliger for utviklingshemmede har alltids ledige vakter. Meld deg som vikar? Kan 8 åringen være litt alene hjemme? Har du absolutt ingen som kan passe? Om du går på skole, kan du gå deltid? Ta noen fag som privatist og det du trenger hjelp til på skole? Da får du kanskje tid til å spe på med penger med jobb? 

Anonymkode: d1834...a9e

Skrevet

Hva med å jobbe i barnehage, etter 5 år kan du ta fagbrev. 

Får du ikke overgangsstønad hvis du tar generell studiekompetanse på sosnans? Det fikk jeg, men det er vel 8 år siden nå, så vet reglene er litt endret.

Anonymkode: 63200...082

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å jobbe i barnehage, etter 5 år kan du ta fagbrev. 

Får du ikke overgangsstønad hvis du tar generell studiekompetanse på sosnans? Det fikk jeg, men det er vel 8 år siden nå, så vet reglene er litt endret.

Anonymkode: 63200...082

Overgangsstønad går ut den måneden barnet fyller 8 år, og jeg ble alene med henne når hun var 7 år, så jeg rakk ikke å begynne på skole da heller. De på Sonans mente det samme, at mange får beholde stønadene sine mens de utdanner seg, men ikke i mitt tilfelle, som kun får sosialhjelp.
TS

Skrevet

Du er lite løsningsorientert. Ta almenn påbygg på nettskole- og jobb -ringevikar BhG, hjemmesykepleie, sykehjem, butikk etc på dagtid. Det går faktisk helt fint, studiekompetanse er ikke så vanskelig.

Anonymkode: 8c8d4...8c4

• Liker 4
Skrevet

Ta fag som privatist eller ta fagbrev etter 5 år yrkeserfaring. Jeg tok fagbrev og gikk videre skole med det på linje som er deltid og samlingsbasert. Det tar lengre tid men det er mulig.

Sjekk studieplanene til de forskjellige fagene du trenger som privatist, lei bøker på biblioteket, søk rundt og lær på nettet f.eks NDLA

Det er vanskelig når du skal finne ut alt selv, kanskje du skal ta kontakt med en studieveileder i kommunen din? Du kan jo ha krav på voksenopplæring også.

Anonymkode: 81fa3...34b

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er lite løsningsorientert. Ta almenn påbygg på nettskole- og jobb -ringevikar BhG, hjemmesykepleie, sykehjem, butikk etc på dagtid. Det går faktisk helt fint, studiekompetanse er ikke så vanskelig.

Anonymkode: 8c8d4...8c4

Nei, jeg er ikke lite løsningsorientert, jeg mangler bare kunnskap! Det er 13 år siden jeg gikk ut av videregående, og på den tiden kunne jeg ikke brydd meg mindre om skole og utdanning, fordi jeg fikk jobb..
Så idag aner jeg ikke hvor jeg skal begynne, og det er mange instanser jeg må kontakte; ulike skoler, karierreveileder, Nav, og så må man få alt til å gå opp med barn og økonomi. Så derfor spør jeg her, for å finne ut hvordan andre får det til; er det noe jeg ikke ser? Det kan jo ikke være uoppnåelig hvis andre får det til.
TS

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta fag som privatist eller ta fagbrev etter 5 år yrkeserfaring. Jeg tok fagbrev og gikk videre skole med det på linje som er deltid og samlingsbasert. Det tar lengre tid men det er mulig.

Sjekk studieplanene til de forskjellige fagene du trenger som privatist, lei bøker på biblioteket, søk rundt og lær på nettet f.eks NDLA

Det er vanskelig når du skal finne ut alt selv, kanskje du skal ta kontakt med en studieveileder i kommunen din? Du kan jo ha krav på voksenopplæring også.

Anonymkode: 81fa3...34b

Takk for tips! Ja, jeg synes det er vanskelig. Skal man gå for voksenopplæring eller Sonans el.? Hva er forskjellen? Hvordan skal det gå opp økonomisk? Jeg skal møte en karriereveileder. For å få fagbrev, må man vel jobbe på samme sted/yrke i fem år? Sliter generelt med å få jobb, fordi jeg har mest erfaring fra restaurantbransjen, så det er ikke noe å gå videre med. Så jeg må i såfall begynne helt fra start.
TS

• Liker 1
Skrevet

Ta matte på sonans, og de andre fagene som privatist. Eksamen tar du jo ikke hjemme, så eksperimentene ordner seg. Følg evt undervisning på en skole i kun matte, men da får du jo kun startet neste høst, siden du må følge årsplanen. Da har du vel skole 2*2 timer om dagen, og kan bruke resten av de dagene på andre fag du leser på egen hånd, og tar de andre fagene som privatist. 

Anonymkode: 2e9f1...ddf

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Ja, jeg synes det er vanskelig. Skal man gå for voksenopplæring eller Sonans el.? Hva er forskjellen? Hvordan skal det gå opp økonomisk? Jeg skal møte en karriereveileder. For å få fagbrev, må man vel jobbe på samme sted/yrke i fem år? Sliter generelt med å få jobb, fordi jeg har mest erfaring fra restaurantbransjen, så det er ikke noe å gå videre med. Så jeg må i såfall begynne helt fra start.
TS

Hvis du har jobbet innenfor restaurantbransjen i flere år, kan du jo ta et fagbrev innenfor restaurant og matfag eller service og samferdsel - men er ikke sikkert du ønsker dette? Ønsker du et fagbrev eller generell studiekompetanse? Hva vil du jobbe med?

Praksiskandidat: 

https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/praksiskandidat

Voksenopplæring:

https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/voksenopplaering

Hvis du ønsker generell studiekompetanse, ville jeg satset på voksenopplæring - istedenfor å ta opp fag selv. Så lenge du er over 25 år og ikke har fullført videregående skole, har du rett på det. Jeg ville derfor prøvd å tatt kontakt med voksenopplæringen i ditt fylke.

Anonymkode: 463ff...4b1

• Liker 1
Skrevet

Du må heller ikke ta alle fagene på ett år. Du kan dele det opp akkurat som du vil, etter hva du klarer. 

Anonymkode: a9e2b...b6f

Skrevet

Vgs er så enkelt at de fleste klarer å lese selv. Meld deg opp til eksamen i tre fag hvert halvår og lese på egenhånd. Jeg leste til naturfag i 3 uker og fikk 5 på eksamen. 

Anonymkode: 8f274...1e6

• Liker 1
Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må heller ikke ta alle fagene på ett år. Du kan dele det opp akkurat som du vil, etter hva du klarer. 

Anonymkode: a9e2b...b6f

Jo. jeg kunne fint delt det opp. Problemet der må bli økonmien. Skal jeg få nok støtte fra Lånekassa, må jeg studere 100%. Om jeg så bare ønsker å ta ett fag, vil jeg ikke få NOE økonomisk hjelp fra Nav.
TS

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. jeg kunne fint delt det opp. Problemet der må bli økonmien. Skal jeg få nok støtte fra Lånekassa, må jeg studere 100%. Om jeg så bare ønsker å ta ett fag, vil jeg ikke få NOE økonomisk hjelp fra Nav.
TS

Du skulle ha tenkt på å ta opp fag med en gang du fikk OS, slik at du isåfall hadde fått unnagjort generell studiekompetanse før du mistet støtten..

Anonymkode: f2fe6...faf

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skulle ha tenkt på å ta opp fag med en gang du fikk OS, slik at du isåfall hadde fått unnagjort generell studiekompetanse før du mistet støtten..

Anonymkode: f2fe6...faf

Ja, det burde jeg. Men da var jeg i jobb, og visste ikke at man kunne studere når man fikk overgangsstønad. Innen jeg skjønte det, var det for sent.
TS

• Liker 2
Skrevet

Du kan kanskje søke høyere utdanning på grunnlag av realkompetanse? Det gjorde jeg, så jeg hadde faktisk en bachelorgrad FØR jeg fikk generell studiekompetanse (det får man automatisk etter å ha fullført et studie som omfatter minst 60 stp.)

Anonymkode: aa357...002

• Liker 1
Skrevet

Jeg er alenemor i det at jeg har tre barn annenhver uke alene. Da jeg ble skilt bestemte jeg meg for å ta mer utdannelse, og kjøpte meg derfor en ganske liten leilighet med min andel av oppgjøret for huset. Uansett om du eier eller leier ville jeg sett på å skaffe en rimeligere bolig og bo trangt mens du går på skole. 

Jeg jobber ikke, men vurderer å ta meg en bitteliten jobb som jeg kan jobbe på de ukene jeg er uten barn. Klarte ikke det i begynnelsen, følte at det var overveldende å skulle begynne på utdannelse etter så mange år (jeg er en god del eldre enn deg), pluss at det er så utrolig hektisk de ukene jeg har ungene. Siden jeg ikke har inntekt, får jeg også redusert betaling på SFO, og har i tillegg redusert plass. Vi gjør lite som koster penger, lager heller filmkveld hjemme enn å gå på kino f.eks, og har skikkelig trangt matbudsjett. Jeg er ikke veldig opptatt av mat, så i barnefrie uker blir det mye brødskiver. 

Du klarer dette! Men du må være villig til å stå på og ofre mye. Du har fått mange gode råd om å ta opp fag mens du jobber, ta hvilken som helst jobb. Jeg garanterer deg at du vil føle deg bra, selv de gangene du er dødslei og utslitt. Mestringsfølelse kan ikke kjøpes!

Jeg lever på studielån, barnetrygd og barnebidrag. Får forsørgerstipend fra Lånekassen (mitt blir gjort om til lån fordi jeg har formue i bolig), dette blir automatisk lagt til når du søker, så du får mer enn de uten barn. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok alle fagene som privatist. Det gikk fint. Få deg en liten jobb og ta fag som privatist ved siden av. Når jeg tok bachelor og mastergraden min jobbet jeg 50%. Var heldig å fikk en jobb på dagtid og brukte kveldene etter barnet hadde lagt seg på å studere. Det krever mye, men går allikevel fint. 

Anonymkode: 8cc88...aea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...