AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #1 Skrevet 11. oktober 2019 Hei, Jeg og samboer skal kjøpe et hus som er bygd i 2007. Badet ser derimot ut som det er fra 80-90-tallet.. Badet er ikke større enn 6,7 kvm, og inneholder i dag toalett, servant med to høyskap og et dusjhjørne (ikke dusjkabinett). Vi ønsker å bytte flisene til noe mer moderne, skifte servantskap, ordne med vegghengt toalett og et nytt dusjhjørne (en glassvegg og en glassdør). Prøver å finne priser på nett, og på kalkulatorer kommer jeg opp i 300 000 kr. Men da inneholder det riving, tømrerarbeid, isolering osv osv. Kan ikke se for meg at alt dette grunnarbeidet er nødvendig på et bad som er såpass nytt, hvor vi i utgangspunktet bare skal bytte fliser? Andre som har utført lignende oppussing som kan gi meg et veldig rundt estimat? Eventuelle ting å tenke på? Takker for alle innspill! Anonymkode: 5f4f9...1a2
newman01 Skrevet 11. oktober 2019 #2 Skrevet 11. oktober 2019 Kan legge flis-på-flis, det er ganske enkelt. Vegghengt toalett er ikke verre enn å få en komplett boks med frittstående sisterne. Skal dere bytte fliser på gulv også`?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #3 Skrevet 11. oktober 2019 Det går ikke an å få bort flisene uten å ødelegge membran bak. Så om du river de ned, så ja, du må begynne jobben fra scratch. Nye gips vegger, ny membran, nye fliser. Det kan godt hende du får beholde gammel isolasjon i veggene, den er sikkert i bra stand, men det er jo ikke akkurat stor kostnad, og ikke mye jobb å bytte. Så prisen blir nok sånn som du kom frem. Billigere varianter er jo ikke bytte planløsning på badet, og ikke rive ned gamle fliser. Da er mulighetene maling, veggplater, mikrosement, eller flis på flis. Om du legger flis på flis på gulv, vil du få noe utslag i varmegjenvinning men ikke veldig mye. Prisen på sånn overfladisk oppussing vil bli mye billigere, du kan godt komme på under hundre tusen, det kommer an hva slags prisnivå på møbler, flis og armatur du legger deg på. Anonymkode: ff6e1...8b4 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #4 Skrevet 11. oktober 2019 Kommer an på hvor dyre fliser du velger. Det kan jo koste alt fra 200 kroner kvadratmeteren til godt over 1000. en bekjent gjorde det for 100.00 inkludert arbeid. Når badet er 12 år gammelt, ville jeg enten gjort det og satt i dusjkabinett eller bare byttet litt innredning og pusset opp hele badet i løpet av 5 år. Anonymkode: aa24f...ffc
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #5 Skrevet 11. oktober 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke se for meg at alt dette grunnarbeidet er nødvendig på et bad som er såpass nytt, hvor vi i utgangspunktet bare skal bytte fliser? Anonymkode: 5f4f9...1a2 Om du pusser opp et nytt/ikke så gammelt/nedslitt bad gjør lite til eller fra. Et bad under 250 000 skal du slite med. Om du hadde bytter ut servant, dusj og sånt, uten å gjøre noe med overflatene muligens, men ellers skal du bytte flisene så .... Anonymkode: 550e5...44f 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #6 Skrevet 11. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du pusser opp et nytt/ikke så gammelt/nedslitt bad gjør lite til eller fra. Et bad under 250 000 skal du slite med. Om du hadde bytter ut servant, dusj og sånt, uten å gjøre noe med overflatene muligens, men ellers skal du bytte flisene så .... Anonymkode: 550e5...44f Dette. ⬆️ Dessuten, som en kommentar til AB...ffc: arbeidskostnadene er som regel mye høyere enn materialkostnadene ved oppussing av bad, og jo mindre badet er, jo større andel utgjøres av arbeidskostnadene. Å velge billigst mulig fliser utgjør faktisk ikke store forskjellen. Anonymkode: b6880...775
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #7 Skrevet 11. oktober 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg og samboer skal kjøpe et hus som er bygd i 2007. Badet ser derimot ut som det er fra 80-90-tallet.. Badet er ikke større enn 6,7 kvm, og inneholder i dag toalett, servant med to høyskap og et dusjhjørne (ikke dusjkabinett). Vi ønsker å bytte flisene til noe mer moderne, skifte servantskap, ordne med vegghengt toalett og et nytt dusjhjørne (en glassvegg og en glassdør). Prøver å finne priser på nett, og på kalkulatorer kommer jeg opp i 300 000 kr. Men da inneholder det riving, tømrerarbeid, isolering osv osv. Kan ikke se for meg at alt dette grunnarbeidet er nødvendig på et bad som er såpass nytt, hvor vi i utgangspunktet bare skal bytte fliser? Andre som har utført lignende oppussing som kan gi meg et veldig rundt estimat? Eventuelle ting å tenke på? Takker for alle innspill! Anonymkode: 5f4f9...1a2 Se på mikrosement, det kan legges over eksisterende fliser. Å bytte ut dusjvegger og innredning er enkel jobb, men om dere vil BYTTE flisene, så blir kostnaden som et helt nytt bad. Så enten flis på flis, eller mikrosement. Du mister færrest cm av mikrosement. Anonymkode: 7c00c...ef1 1
Gjest Jon Are Skrevet 12. oktober 2019 #8 Skrevet 12. oktober 2019 Jeg skal legge lineoleum på alle flater på.et gammelt bad. Skal rive og gjøre alt der andre arbeidet selv, bortsett fra å få på lineoleumet.der må man ha fagmann for å få det tett. Regner med det blir litt billigere. Servant og diverse får en kjøpt på IKEA.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #9 Skrevet 12. oktober 2019 Nytt bad nå i sommer , 8 m2. 150 000 kr! Vi rev alt selv, sparte nok noen titusener der. Norsk firma, norske arbeidere, selvsagt hvitt. Helflising, alt nytt rør og el. Hadde like gjerne tatt alt på nytt, 12 år gammelt bad er desverre ikke så nytt..... Anonymkode: 04e98...6b1 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #10 Skrevet 12. oktober 2019 23 hours ago, AnonymBruker said: Se på mikrosement, det kan legges over eksisterende fliser. Å bytte ut dusjvegger og innredning er enkel jobb, men om dere vil BYTTE flisene, så blir kostnaden som et helt nytt bad. Så enten flis på flis, eller mikrosement. Du mister færrest cm av mikrosement. Anonymkode: 7c00c...ef1 +1 Husk uansett at et bad fra 2007 er ikke "nye" og alderen teller på tilstandsgrad du får i taksten når du selger, Må du pusse opp, gjerne microsement. Men ikke investere mye mer penger i badet. Anonymkode: 29d70...37c
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #11 Skrevet 13. oktober 2019 Flis på flis er vel den rimeligste løsning her høres det ut som, men skal dere ha vegghengt toalett så er jo det litt jobb med flytting av rør osv. Da er ikke flis på flis løsningen. Da må alt rives og grunnarbeid gjøres på nytt. Membran blir ødelagt når flisene fjernes. Anonymkode: a7bb6...bc0
Leo Skrevet 13. oktober 2019 #12 Skrevet 13. oktober 2019 Jeg kunne ha tenkt meg å se hvordan dette badet egentlig ser ut for i de aller fleste tilfeller kan man gjøre mye ved å skifte innredning, dusjhjørne og kanskje belysning så lenge membran, varmekabler etc. fungerer og flisene er hele. Badet er ikke så nytt at jeg ser på det som verdt å bruke store summer for å "klatte på" for å få det kosmetiske inntrykket dere ønsker. Det er heller ikke så gammelt at jeg synes man kan forsvare en totalrenovering hvis det da altså ikke er noe som er direkte feil. Mitt forslag er altså at dere ikke gjør noe med overflatene nå og lever med det gulvstående toalettet noen år til. Spar heller pengene, så kan dere heller bruke dem på å få akkurat det badet dere vil ha når badet er modent for totalrenovering. En annen ting er at det kan være lurt å ha bodd et sted en stund før man setter i gang med større prosjekter. Da vet man bedre hva som fungerer og hva som ikke gjør det og kan dermed få et resultat som man blir mer fornøyd med over tid. 3
Miewyn77 Skrevet 14. oktober 2019 #13 Skrevet 14. oktober 2019 Microsement! Og kanskje bytte ut dusj og servant.. Det hadde jeg gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå