Gå til innhold

Får man som uføretrygdet refusjon for briller, tannregulering og slikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ca 12000 kr utbetalt hver måned. Nye briller til 5000 er en voldsom utgift da. Samme med tannregulering og slikt. Kan jeg søke hos NAV for slike utgifter?

Anonymkode: 2165d...c7b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope. 

Anonymkode: cca7d...fea

• Liker 6
Skrevet

Jeg vet ikke. Om du ikke har råd til noe som er nødvendig så tror jeg man kan søke om å få det dekket. Ta en telefon til Nav å hør kanskje :)

Anonymkode: fdb5d...59e

• Liker 1
Skrevet

NAV om syn

Så er det visst HELFO som styrer hvem som får støtte til regulering, regjeringen har lagt retningslinjer for det(?) og da har visst ikke NAV noe mer med det å gjøre

Anonymkode: 767c2...bbc

• Liker 1
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: b5acf...15b

• Liker 1
Skrevet

Man får ikke dekket det dessverre. Men du kan prøve å søke sosialstønad til det? Jeg fikk hjelp til nødvendig tannlegebehandling der.

Anonymkode: 6d132...5ff

• Liker 2
Skrevet

Om du får 12 000,- utbetalt, skatter du altfor mye. Greit å følge litt med.

Anonymkode: fd5d9...6a4

• Liker 2
Skrevet

Man får ikke ting automatisk dekket pga man er uføretrygdet, men kan få visse ting dekket pga hvilken diagnose/sykdom man har. En venninne av meg får tannlege dekket, men må uansett betale en egenandel. Vet ikke hvor mye det er på.

Du kan uansett ringe NAV å høre 🙂

Anonymkode: 082ec...932

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ca 12000 kr utbetalt hver måned. Nye briller til 5000 er en voldsom utgift da. Samme med tannregulering og slikt. Kan jeg søke hos NAV for slike utgifter?

Få gjort noe med skattetrekket ditt.

Anonymkode: bfcce...790

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får helt fine briller med antirefleks og ripebeskyttelse til 2000kr. Men dersom du ikke bryr deg om merker eller hvordan de ser ut får du plenty av briller til 500kr også. Så 5000 da overdriver du voldtsomt.

Anonymkode: eb259...a5d

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får helt fine briller med antirefleks og ripebeskyttelse til 2000kr. Men dersom du ikke bryr deg om merker eller hvordan de ser ut får du plenty av briller til 500kr også. Så 5000 da overdriver du voldtsomt.

Ikke alle kan ha de billigste glassene! Mine glass koster 2400 pr stykk, billigere glass er ikke aktuelt da jeg er ganske langsynt og har dermed tykke glass!

TS, har du sjekket sjeldne medisinske tilstander-listene? Hvis du har en fysisk sykdom så kan det hende du har rett til å få dekket noe av tannlegeutgifter dine! Står sykdommen din på liste A har du gratis tannlege (noen steder er det en egenandel da). 

• Liker 4
Gjest Lama_Drama
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke progresive briller? 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du får 12 000,- utbetalt, skatter du altfor mye. Greit å følge litt med.

Anonymkode: fd5d9...6a4

Nei, det gjør man ikke om man får minstesats tror eg. Når man bor med noen. Men om du bor alene så vet eg at man får for lite. 

Anonymkode: fdb5d...59e

• Liker 1
Skrevet

Folk i vanlig jobb får ikke dekket noe av dette. Skal man få det fra nav er det særskilte regler som gjelder.  

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Infatningen min fikk jeg gratis, kostet meg fortsatt 6000 for nye briller fordi jeg er ekstremt langsynt og har skeive hornhinner. Kjøper jeg billigste glass blir synet forvrengt. 

Anonymkode: 9e658...b12

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Live88 skrev:

Ikke alle kan ha de billigste glassene! Mine glass koster 2400 pr stykk, billigere glass er ikke aktuelt da jeg er ganske langsynt og har dermed tykke glass!

TS, har du sjekket sjeldne medisinske tilstander-listene? Hvis du har en fysisk sykdom så kan det hende du har rett til å få dekket noe av tannlegeutgifter dine! Står sykdommen din på liste A har du gratis tannlege (noen steder er det en egenandel da). 

Brillene koster jo ikke noe mer jo mer langsynd/nærsynt du er! Prisen er den samme.. Hvor har du egentlig det ifra?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brillene koster jo ikke noe mer jo mer langsynd/nærsynt du er! Prisen er den samme.. Hvor har du egentlig det ifra?

Jo, det gjør de faktisk. Om du ikke vet dette er du nok så heldig at du har godt nok syn til billige glass. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det sånn at forskjellige glass koster forskjellig. Så fort man må ha litt annen styrke enn det som er vanlig så blir briller veldig dyrt. Mine koster f.eks 6000 kr (uten infatning). Så jo, brillene kan koste mer avhengig av styrke, form på glasset, tykkelse etc.

Nav dekker det heldigvis pga øyesykdom. Det er lurt å sjekke listen for hva de dekker. 

• Liker 5
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eeh, jo, glassene blir dyrere jo mer nær- eller langsynt man er! I tillegg kan man ha andre feil, som f.eks skjeve hornhinner, som må korrigeres med glass og dermed blir de fort enda dyrere igjen!

• Liker 7
Skrevet
14 minutter siden, Live88 skrev:

Eeh, jo, glassene blir dyrere jo mer nær- eller langsynt man er! I tillegg kan man ha andre feil, som f.eks skjeve hornhinner, som må korrigeres med glass og dermed blir de fort enda dyrere igjen!

Nemlig. Jeg er veldig nærsynt og MÅ ha dyre briller. Sånn er det bare. Synet er noe av det viktigste vi har og da kan man ikke alltid ha billige glass

Anonymkode: 082ec...932

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...