AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #1 Skrevet 11. oktober 2019 Jeg har vært i samme bedrift /jobb nå i over 4 år. Jeg har jobbet utrolig hardt og lært veldig mye av alle jeg har jobbet med. Bidratt mye, jobbet ofte overtid uten betaling, stått på og tatt mye ansvar. Jeg begynte å jobbe i bedriften da jeg var 24 og er nå 29. Men en god stund nå har jeg lagt merke til at jeg ikke kommer til å få noe høyere stilling i bedriften, selv om jeg har flere ganger har hatt denne samtalen med min sjef. Har vært veldig klar over hva slags rolle jeg ønsker + at jeg ønsker å øke i lønn. Men har så og si fått avslag etter avslag. Jeg får beskjed om at dersom jeg skal øke i lønn må jeg ha høyere utdanning (jeg har en bachelor grad) + ta diverse kurs.. at erfaring holder ikke. Noe jeg mener er bare tull. Jeg øker litt hvert år men jeg mener at siden jeg jobber utrolig mye ekstra/overtid og har veldig mye ansvar i flere områder av bedriften så er det god nok begrunnelse for å kunne øke i lønn utenom det vanlige man øker. Jeg får ofte "dritt" oppgaver som ingen andre ønsker å ta seg av, bare fordi jeg er yngst.. samt får jeg være med på en del spennende oppgaver så jeg vet ikke om jeg burde bare holde ut å vente til kanskje en dag jeg får det jeg ønsker? Men samtidig er jeg så lei av å jobbe for en annen og jobbe så hardt for at noen andre skal tjene penger, når ingen er lojale mot meg? Burde jeg bytte jobb? Anonymkode: fb74f...edb
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #2 Skrevet 11. oktober 2019 Her var det mye sutring. Du får beskjed om å ta mer utdannelse for å få den stillingen du vil ha, men det gidder du ikke. Det er leder som setter kravene, ikke du. Hvis du ikke vil jobbe for at andre skal tjene penger så får du starte for deg selv. Folk kan faktisk være lojal mot deg selv om du ikke får viljen din. Jeg vil si at du fremstår umoden og selvsentrert. Hvis du mener du har et stort uutnyttet potensiale andre kan bruke bedre så søker du ny jobb. Men du bør obs på at du neppe er så ekstremt dyktig og passende til store oppgaver som du syns, selvinnsikt kan være mangelvare. Anonymkode: e6875...cbe 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #3 Skrevet 11. oktober 2019 Takk for ærlig tilbakemelding Jeg forstår at man burde ta mer utdanning..men det er kanskje ikke så lett med fulltidsjobb? Jeg har også vært på intervju hos mange store merkevarer/bedrifter som ikke har krevd det av meg og har sagt ja til lønnstrinnet jeg har bedt om.. Nå vet du ikke helt hvordan min hverdag er på jobb så vennligst ikke bare anta at jeg sutrer og ikke har selvinnsikt. Anonymkode: fb74f...edb 1
solmåneogstjerner Skrevet 11. oktober 2019 #4 Skrevet 11. oktober 2019 Ja det er på tide å bytte. Kombiner det gjerne med kurs og utdannelse, det er jo gjerne lurt det. Men søk etter nye jobber. Her kommer du ikke videre, uansett hva du gjør. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #5 Skrevet 11. oktober 2019 Da ville jeg bitt tennene sammen og tatt master på deltid Det er mye mer krevende å gjøre det ved siden av en ny jobb Anonymkode: eaf42...5ec
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #6 Skrevet 11. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da ville jeg bitt tennene sammen og tatt master på deltid Det er mye mer krevende å gjøre det ved siden av en ny jobb Anonymkode: eaf42...5ec Skjønner MEN hvorfor skal man ta master når: 1: man må vite hva man ønsker å ta master i + at det koster dersom du skal ta det privat + jeg har boliglån osv 2: når 90% av stillinger der ute krever ikke master, så lenge du har en bachelor + erfaring Kjenner MANGE med master utdanning som ikke har jobb engang Anonymkode: fb74f...edb
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #7 Skrevet 11. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for ærlig tilbakemelding Jeg forstår at man burde ta mer utdanning..men det er kanskje ikke så lett med fulltidsjobb? Jeg har også vært på intervju hos mange store merkevarer/bedrifter som ikke har krevd det av meg og har sagt ja til lønnstrinnet jeg har bedt om.. Nå vet du ikke helt hvordan min hverdag er på jobb så vennligst ikke bare anta at jeg sutrer og ikke har selvinnsikt. Anonymkode: fb74f...edb Altså, hvis du har søkt andre jobber, og de både ønsker deg og tilbyr deg det lønnsnivået du vil ha, for den typen oppgaver du ønsker deg? Hvorfor har du ikke byttet allerede? Det er vel ingen grunn til å bli værende hos en arbeidsgiver som sier de ikke vil gi deg disse oppgavene og den lønnen, hvis noen andre sier de vil det? Dette høres mest ut som en hvit løgn. Du har vært på intervjuer og forsøkt å fått noe annet. Men de har også valgt noen andre, slik som din nåværende arbeidsgiver. Bli der du er hvis du trives og får relevant erfaring. Hvis du ikke opplever det, så forsøk å finn noe annet. Om du ikke får den typen jobber du ønsker deg, ta videreutdanning eller vurder om du egentlig egner deg for den typen jobb. Anonymkode: b0a30...e75 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #8 Skrevet 11. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner MEN hvorfor skal man ta master når: 1: man må vite hva man ønsker å ta master i + at det koster dersom du skal ta det privat + jeg har boliglån osv 2: når 90% av stillinger der ute krever ikke master, så lenge du har en bachelor + erfaring Kjenner MANGE med master utdanning som ikke har jobb engang Anonymkode: fb74f...edb Det kommer vel helt an på fagfelt. Hva har du bachelorgrad i? Dersom du er helt bestemt på å ikke ta master, så er det vel bare å begynne å søke,da? Anonymkode: eaf42...5ec
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #9 Skrevet 11. oktober 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye sutring. Du får beskjed om å ta mer utdannelse for å få den stillingen du vil ha, men det gidder du ikke. Det er leder som setter kravene, ikke du. Hvis du ikke vil jobbe for at andre skal tjene penger så får du starte for deg selv. Folk kan faktisk være lojal mot deg selv om du ikke får viljen din. Jeg vil si at du fremstår umoden og selvsentrert. Hvis du mener du har et stort uutnyttet potensiale andre kan bruke bedre så søker du ny jobb. Men du bør obs på at du neppe er så ekstremt dyktig og passende til store oppgaver som du syns, selvinnsikt kan være mangelvare. Anonymkode: e6875...cbe Hva er dette for er nedgraderende svar? Du kjenner ikke ts, men velger å mene og synse om personen likevel. Det går an å svare folk konstruktivt uten å skulle hakke de i hodet. Og nei, det handler ikke om å «tåle kritikk», som sagt er det forskjell på meningsfylt tilbakemeldinger og regelrett sure oppstøt. Anonymkode: 70d02...a45 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #10 Skrevet 11. oktober 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye sutring. Du får beskjed om å ta mer utdannelse for å få den stillingen du vil ha, men det gidder du ikke. Det er leder som setter kravene, ikke du. Hvis du ikke vil jobbe for at andre skal tjene penger så får du starte for deg selv. Folk kan faktisk være lojal mot deg selv om du ikke får viljen din. Jeg vil si at du fremstår umoden og selvsentrert. Hvis du mener du har et stort uutnyttet potensiale andre kan bruke bedre så søker du ny jobb. Men du bør obs på at du neppe er så ekstremt dyktig og passende til store oppgaver som du syns, selvinnsikt kan være mangelvare. Anonymkode: e6875...cbe Beklager, men dette er bare tull. Det er ikke sutring å lure på hvorfor man ikke får de oppgavene og lønnen som reflekterer ansvaret man ønsker seg, på tross av at TS har opplyst om at man tydeligvis får de mulighetene andre steder. Man er overhodet ikke selvsentrert hvis man ønsker uttelling for ekstra innsats kontra andre kolleger som ikke gjør like mye. Så svaret til TS er: Bytt jobb, det er ofte det som skal til ovenfor en arbeidsgiver som ikke er villig til å gi en andre oppgaver. Da må man noen ganger pakke snippesken og gå. Anonymkode: f0f2e...72d 2
Mich Skrevet 11. oktober 2019 #11 Skrevet 11. oktober 2019 (endret) Jeg skjønner ikke, det er jo bare å bytte jobb? Du sier jo selv at det er andre steder som vil gi deg stillingen og lønnen du vil ha, så hvorfor har du ikke byttet enda? I min bransje er det helt vanlig å bytte jobb ofte, gjerne etter 2-3 år, for å få høyere lønn og stilling, så jeg skjønner ikke helt hva problemstillingen er. Du skylder jo ikke jobben noe som helst. Endret 11. oktober 2019 av Mich 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #12 Skrevet 11. oktober 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for ærlig tilbakemelding Jeg forstår at man burde ta mer utdanning..men det er kanskje ikke så lett med fulltidsjobb? Jeg har også vært på intervju hos mange store merkevarer/bedrifter som ikke har krevd det av meg og har sagt ja til lønnstrinnet jeg har bedt om.. Nå vet du ikke helt hvordan min hverdag er på jobb så vennligst ikke bare anta at jeg sutrer og ikke har selvinnsikt. Anonymkode: fb74f...edb Nå er ikke jeg "hen" du svarer, men hvorfor er du ikke hos de som har tilbydt deg lønnstrinnet du ville ha? Helt enig at det er veldig, veldig mye stress å holde på med mastergrad deltid i tillegg til fulltidsjobb. Men jeg vil nevne noe på et generelt grunnlag - det gjelder ikke bare deg, men det store flertallet. Denne latterlige "generasjon prestasjon" har fått det opp i hodet sitt at de skal "være ledere" med "høy lønn og spennende arb.oppgaver" alle som en. Leste en undersøkelse der bortimot 90% - 91% "har forspeilet seg" dette i hodet sitt. Dette her er umulig - vi kan ikke ha 9 wannabe ledere som styrer den tiende som aksepterer å være en "vanlig" ansatt. Det går ikke an dette her, og det blir helt idiotisk når man har så ekstremt mange folk som har forspeilet i hodet sitt at de skal bare "fly rundt som ledere med spennende arb.oppgaver" og annet vås. Anonymkode: 1f549...eea 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #13 Skrevet 11. oktober 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men dette er bare tull. Det er ikke sutring å lure på hvorfor man ikke får de oppgavene og lønnen som reflekterer ansvaret man ønsker seg, på tross av at TS har opplyst om at man tydeligvis får de mulighetene andre steder. Man er overhodet ikke selvsentrert hvis man ønsker uttelling for ekstra innsats kontra andre kolleger som ikke gjør like mye. Så svaret til TS er: Bytt jobb, det er ofte det som skal til ovenfor en arbeidsgiver som ikke er villig til å gi en andre oppgaver. Da må man noen ganger pakke snippesken og gå. Anonymkode: f0f2e...72d Som du så pent påpeker, ts ønsker seg et ansvar men har fått beskjed om at hun ikke har nok utdanning til å få det ansvaret. Å ønske seg er ikke det samme som å få eller å ha krav på. Lønnsøkning kommer normalt pga økt ansvar, når ts ikke kan få ansvaret så sier det seg selv at hun heller ikke har rett på økt lønn. Å bli sur fordi du ikke får et ansvar pga manglende kompetanse, og naturligvis da heller ikke den lønnen som hører til, er umodent jo. Mange arbeidstakere mener de gjør mer enn andre, men det er ikke nødvendigvis sannheten, folk er ofte mer opptatt av hva de gjør selv enn hva andre bidrar med. Hvis du får så mange jobbtilbud ts, ja da er det jo bare å bytte jobb da? Anonymkode: e6875...cbe
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #14 Skrevet 11. oktober 2019 Takk for gode svar. Jeg har hittil bare kommet til 2 gangs intervju og har ikke klart å lande jobben. Men jeg vet at jeg ha gode sjanser andre steder. Jeg ønsker å bytte men tror helt ærlig også at jeg er redd for å bytte jobb, hvorfor det vet jeg ikke. Anonymkode: fb74f...edb
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #15 Skrevet 11. oktober 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode svar. Jeg har hittil bare kommet til 2 gangs intervju og har ikke klart å lande jobben. Men jeg vet at jeg ha gode sjanser andre steder. Jeg ønsker å bytte men tror helt ærlig også at jeg er redd for å bytte jobb, hvorfor det vet jeg ikke. Anonymkode: fb74f...edb Da vet du ikke om de har sagt ja til lønnen du krever heller, de har bare ikke mottsagt deg på det. Er det i deres øyne urealistisk kan det være det som gjør at du ikke fikk jobben. Anonymkode: e6875...cbe
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #16 Skrevet 11. oktober 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da vet du ikke om de har sagt ja til lønnen du krever heller, de har bare ikke mottsagt deg på det. Er det i deres øyne urealistisk kan det være det som gjør at du ikke fikk jobben. Anonymkode: e6875...cbe Sant sant! Anonymkode: fb74f...edb
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #17 Skrevet 11. oktober 2019 Hvis lederen din hadde sett potensiale i deg, ville hun tilbudt deg å ta master på deltid ved siden av jobben, og betalt for ev. kursavgift, skolebøker osv. Slik gjør vi det hos oss. Jeg vil anbefale deg å søke på andre stillinger, og få en fresh start i en ny bedrift. Dersom du ikke kommer noen vei der heller, så har du i alle fall svaret ditt. Anonymkode: fd79d...5e5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #18 Skrevet 11. oktober 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis lederen din hadde sett potensiale i deg, ville hun tilbudt deg å ta master på deltid ved siden av jobben, og betalt for ev. kursavgift, skolebøker osv. Slik gjør vi det hos oss. Jeg vil anbefale deg å søke på andre stillinger, og få en fresh start i en ny bedrift. Dersom du ikke kommer noen vei der heller, så har du i alle fall svaret ditt. Anonymkode: fd79d...5e5 Det er ofte slik at dette ikke bare er noe man får tilbudt, det kommer helt an på bedriftskultur og hvor mange som "kjemper" om godene, og hvor dyktig man er til å snakke for seg. Det behøver med andre ord ikke bety at man ikke er god nok objektivt sett. Anonymkode: f0f2e...72d 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #19 Skrevet 11. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Som du så pent påpeker, ts ønsker seg et ansvar men har fått beskjed om at hun ikke har nok utdanning til å få det ansvaret. Å ønske seg er ikke det samme som å få eller å ha krav på. Lønnsøkning kommer normalt pga økt ansvar, når ts ikke kan få ansvaret så sier det seg selv at hun heller ikke har rett på økt lønn. Å bli sur fordi du ikke får et ansvar pga manglende kompetanse, og naturligvis da heller ikke den lønnen som hører til, er umodent jo. Mange arbeidstakere mener de gjør mer enn andre, men det er ikke nødvendigvis sannheten, folk er ofte mer opptatt av hva de gjør selv enn hva andre bidrar med. Hvis du får så mange jobbtilbud ts, ja da er det jo bare å bytte jobb da? Anonymkode: e6875...cbe Hvilket da tydeligvis ikke harmonerer med kravene andre bedrifter setter. Når man får tilbud om andregangsintervju andre steder, så tyder det på at det ikke er utdanningen som er manglende (da sorteres man som regel ut lenge før, stort sett før man i det hele tatt blir tatt inn til intervju). Om man faktisk gjør mer enn andre kan jeg si meg enig i at ikke alltid nødvendigvis stemmer, men hvis TS jobber et profesjonelt sted, så vil man som regel ha oversikt over hvem som gjør hva, og ikke minst hvor mye (og evt. med hvilken kvalitet, utfall etc.) som gjøres av hver enkelt, så man kan på ingen måte se bort fra at TS her rett her. Anonymkode: f0f2e...72d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #20 Skrevet 11. oktober 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ofte slik at dette ikke bare er noe man får tilbudt, det kommer helt an på bedriftskultur og hvor mange som "kjemper" om godene, og hvor dyktig man er til å snakke for seg. Det behøver med andre ord ikke bety at man ikke er god nok objektivt sett. Anonymkode: f0f2e...72d Det er sant, men da må TS enten bli dyktigere på å forstå bedriftskulturen, bedre til å hevde seg selv, bedre til å argumentere og be om ting osv. Anonymkode: fd79d...5e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå