Gå til innhold

Har en datter, venter barn med en annen. Hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på ni år fra et tidligere fohold. Jeg og barnefaren gikk fra hverandre når hun var fire, men har alltid hatt et veldig godt forhold - noe vi og har den dag i dag. Nå har vi begge nye samboere, og jeg er gravid med min. 

Vi har prøvd i halvannet år, og plutselig fant jeg ut nå at jeg endelig er gravid. Jeg var selvfølgelig hinsides glad, samme var min samboer, men så begynner jeg selvfølgelig å overrekke. Hvordan vil datteren min ta dette? Hun får da et søsken som er 10 år yngre. Min datter og jeg har et utrolig nært forhold og jeg elsker henne alt på jord, og jeg vil ikke hun skal føle eller tro hun blir satt i andre rekke eller at denne babyen ikke blir hennes "ekte" søsken. Og nå har jeg plutselig panikk over alt dette. Jeg vil at dette skal være fint for henne og at hun skal glede seg over det. Hun er enebarn fra før, og hver gang hennes venninner forteller om at de krangler med søsken, så sier hun til meg at hun egentlig er glad hun er enebarn. 

Datteren min har et veldig fint forhold til samboeren min, et forhold som aldri har vært påtvunget. Men jeg vil ikke hun skal tro at hun ikke er "god nok" og at jeg starter en familie med han nå - som hun ikke er en del av. Jeg vet jo at dette er irrasjonelle tanker, for jeg har ei veldig empatisk, herlig og god datter. Og jeg vil inkludere henne i innkjøp, navn og slikt når tiden er inne for å fortelle henne dette. 

Er det noen andre som har fått et barn med en ny en - hvordan reagerte tidligere barn da? Og hva gjorde du for å få barnet til å fortsatt føle seg inkludert? 

Anonymkode: ab3d8...1e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg svarer basert på situasjonen da jeg som 15-åring fikk fortalt at jeg skulle få et fjerde søsken.

Fortell henne det, og spør hva hun tenker om det. Åpne en samtale om hva hun tenker blir annerledes, og hva som kan være fint og slitsomt med å bli flere. Hør på hva hun sier, og ikke forvent/bli skuffet over reaksjonen hennes, men reflekter over den nye situasjonen sammen med henne. 

Prøv å ikke begynne å grine, slik som min mor gjorde, fordi vi søskenene ikke var entusiastiske nok over familieforøkelsen. 

Anonymkode: 445eb...34b

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarer basert på situasjonen da jeg som 15-åring fikk fortalt at jeg skulle få et fjerde søsken.

Fortell henne det, og spør hva hun tenker om det. Åpne en samtale om hva hun tenker blir annerledes, og hva som kan være fint og slitsomt med å bli flere. Hør på hva hun sier, og ikke forvent/bli skuffet over reaksjonen hennes, men reflekter over den nye situasjonen sammen med henne. 

Prøv å ikke begynne å grine, slik som min mor gjorde, fordi vi søskenene ikke var entusiastiske nok over familieforøkelsen. 

Anonymkode: 445eb...34b

Nei, jeg skal nok klare å la være å gråte. Gråter nok kanskje inni meg 😅 ikke fordi det skuffer meg, men fordi jeg vil bare datteren min skal ha det fint. Men når tenker du det er lurt å begynne å snakke med henne? For nå er jeg bare 5-6 uker på vei, og en vet jo aldri før uke 12 typisk.

Ts

Skrevet

Jeg fikk lillebror da jeg var 9 år gammel. :) Vi har samme foreldre da. Jeg husker ikke selv men mamma sier det ble en liten krise for meg å få søsken der og da, jeg gikk rett inn i tenårene, føltes det som for henne. Jeg husker egentlig ingenting annet enn positiv med å få en lillebror, og er definitivt glad å ha en lillebror nå, når jeg er 39 og han har blitt 30 :) Fra barndommen husker jeg at vi kunne leke sammen også, vi spilte f.eks nintendo sammen mye. :) 

Anonymkode: 59c30...670

• Liker 2
Skrevet

Det går som regel helt fint. Hun kommer sikkert til å bli en stolt storesøster :)

Jeg fikk baby, med ny mann, barna mine fra tidligere forhold var da 13 og 16 år. De elsker broren sin! Har gjort det fra første stund. Det er stor forskjell, men dette har ikke noe å si :)

la hun være med å stelle, bade,  mate når den tid kommer... (om hun vil) og prøv å ha egne dager for dere to, der dere har noen timer bare dere jentene... kino, kafé osv... 

Lykke til, du som reflekterer så mye over dette kommer til å løse dette på en super måte🥰

Anonymkode: 58426...999

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

babyen ikke blir hennes "ekte" søsken

Jeg ville poengtert at de er søsken, om de har samme far eller ikke, de er fortsatt søsken. Misliker sterkt å kalle for halvsøsken.

Anonymkode: ea0c3...6f4

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk lillebror da jeg var 9 år gammel. :) Vi har samme foreldre da. Jeg husker ikke selv men mamma sier det ble en liten krise for meg å få søsken der og da, jeg gikk rett inn i tenårene, føltes det som for henne. Jeg husker egentlig ingenting annet enn positiv med å få en lillebror, og er definitivt glad å ha en lillebror nå, når jeg er 39 og han har blitt 30 :) Fra barndommen husker jeg at vi kunne leke sammen også, vi spilte f.eks nintendo sammen mye. :) 

Anonymkode: 59c30...670

Det høres bra ut 😊 jeg ser egentlig for meg at hun skal ta det bedre enn jeg overtenker. Men jeg vil bare ta alle forhåndsregler. Og jeg vet om flere søsken med stor aldersforskjell som har et supert forhold. 

• Liker 1
Skrevet

Mine tre er 16, 12 og 10. Jeg venter nytt barn med ny samboer i desember. De to yngste gleder seg enormt til å få en lillebror. De har vært med på å planlegge innkjøp, handle inn, navnevalg, og vært inkludert i alt fra de fikk vite om graviditeten. De kjenner på magen, snakker med lillebror der inne og kan nesten ikke vente til han blir født. ☺️

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går som regel helt fint. Hun kommer sikkert til å bli en stolt storesøster :)

Jeg fikk baby, med ny mann, barna mine fra tidligere forhold var da 13 og 16 år. De elsker broren sin! Har gjort det fra første stund. Det er stor forskjell, men dette har ikke noe å si :)

la hun være med å stelle, bade,  mate når den tid kommer... (om hun vil) og prøv å ha egne dager for dere to, der dere har noen timer bare dere jentene... kino, kafé osv... 

Lykke til, du som reflekterer så mye over dette kommer til å løse dette på en super måte🥰

Åh, så koselig å høre! 🥰 datteren min har lite erfaring med babyer - men det er lenge siden sist for meg og, så jeg får legge det frem av at vi må lære bading, mating og slikt sammen igjen. Når fortalte du dine barn om en ny baby på vei? 😊

Jeg reflekterer nok mer enn jeg burde noen ganger 😅 men nå kan jeg heldigvis skylde på hormoner og slikt 😅

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville poengtert at de er søsken, om de har samme far eller ikke, de er fortsatt søsken. Misliker sterkt å kalle for halvsøsken.

Anonymkode: ea0c3...6f4

Nei, ikke noen stesøsken her i gården. Det er alt for negativt ladet. 

Skrevet
1 minutt siden, Lorieen skrev:

Mine tre er 16, 12 og 10. Jeg venter nytt barn med ny samboer i desember. De to yngste gleder seg enormt til å få en lillebror. De har vært med på å planlegge innkjøp, handle inn, navnevalg, og vært inkludert i alt fra de fikk vite om graviditeten. De kjenner på magen, snakker med lillebror der inne og kan nesten ikke vente til han blir født. ☺️

Åh, så gøy! Får nesten tårer i øynene 🥰  når fortalte du barna dine at babyen var på vei?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, så koselig å høre! 🥰 datteren min har lite erfaring med babyer - men det er lenge siden sist for meg og, så jeg får legge det frem av at vi må lære bading, mating og slikt sammen igjen. Når fortalte du dine barn om en ny baby på vei? 😊

Jeg reflekterer nok mer enn jeg burde noen ganger 😅 men nå kan jeg heldigvis skylde på hormoner og slikt 😅

Jeg fortalte det da jeg var fire mnd på vei, for å være så sikker så mulig på at dette gikk bra, så de skulle slippe å gå igjennom en sorg om det ikke gikk bra. 

Datteren min som da var 16 år ble så glad at hun begynte å gråte. Sønnen min på 13 ble like glad, men gråt ikke da ;) 

De kom løpende inn på fødestua en halvtime etter at broren ble født, vi bor nærme sykehuset, så da jeg ringte de og sa at broen var født. Hadde de kastet alt de drev med, løp til sykehuset og rett in på fødestua... de hadde egentlig ikke lov til å komme dit, men jordmoren lo, og sa at disse to stod å hoppet i resepsjonen og sa de hadde fått en bror, så vi måtte slippe de inn😂😂😂

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Ville ufarliggjort det med å si at hun skal få en søster eller en bror. Glem «halvsøsken». At du gleder deg fordi du vet at hun vil bli en fantastisk flott storesøster og at babyen er heldig som har henne som søster. Det gjør deg enda tryggere på at babyen vil få en flott oppvekst. Invitere henne til brainstorming på babynavn. Være med å se på utstyr, velge farger etc til babyrommet. Involvere henne og la henne være med på hele prosessen. 

Kanskje ha en «storesøstershower» der hun bli gjort litt stas på med med en liten fest så ikke det bare blir «babyshower», baby her og baby der. Kanskje kjøpe noen bøker om det å få søsken Søsken.

Og når babyen kommer involvere henne og la henne ta del i stell, kos, mating etc så hun føler at hun har en stor og viktig rolle som storesøster. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg skal nok klare å la være å gråte. Gråter nok kanskje inni meg 😅 ikke fordi det skuffer meg, men fordi jeg vil bare datteren min skal ha det fint. Men når tenker du det er lurt å begynne å snakke med henne? For nå er jeg bare 5-6 uker på vei, og en vet jo aldri før uke 12 typisk.

Ts

Ville ventet til den største risikoen var over sånn i tilfelle. Om hun faktisk skulle bli overlykkelig og noe, Gud forby, skulle gå galt, så er det ikke kjekt at hun må sørge over et ufødt søsken.

Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Gratulerer 😊

Her var eldste stebarn rundt samme alder da vi fortalte om nytt søsken på vei. Barna ble veldig glade og gledet seg. Sa det ikke før jeg var ca 12 uker på vei, og gjorde ikke noe stort ut av det. Men de fikk lov til å være den som fortalte det til besteforeldrene på begge sider, og det syns de var stas. Fant også frem gamle leker og klær de hadde som små, og de fikk gi disse videre til baby. Du får nesten bare fortelle det og se an reaksjonen ☺ Hvis hun syns det er veldig stas, så kan hun jo hjelpe til med å finne utstyr og klær, og tilbringe tid sammen bare dere to mens dere gjør det? Har heller aldri brukt ordet halvsøsken her. Det blir de fornærmet om noen sier. 

Fant også frem deres ultralydbilder da vi hadde vært på det, og sammenlignet bildene. De syns det var gøy å se sine bilder igjen, og viste dem frem da vi hadde besøk og de så på babyen som var på vei sine. Prøvde å inkludere dem så mye som de ville. Syns det gikk veldig fint ☺

Lykke til ❤

Skrevet

Det er 12 år mellom broren min og meg. Jeg elsket å stelle og dulle med lillebror da han var baby, tok han med ut for å leke da han ble eldre, sparket fotball og lekte skattejakt. Vi har et nært og forhold i dag. 

Anonymkode: b48ee...ef8

Skrevet

Meg over; jeg tror det var mye verre for mitt eldste barn å få (hel)søsken i en alder av 2 1/2 enn det var for meg å få lillebror som 12 åring.

Anonymkode: b48ee...ef8

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åh, så gøy! Får nesten tårer i øynene 🥰  når fortalte du barna dine at babyen var på vei?

De fikk vite det i svangerskapsuke 9, skulle egentlig vente til etter 12 uker, men var så dårlig og kvalm at jeg ble nødt til å fortelle, da de ble bekymret.

Anonymkode: bf62b...aa1

Skrevet

Måtte fortelle min 12åring i uke 7,var så kvalm og dårlig at hun trodde jeg var alvorlig syk. Grudde meg skikkelig,men det  var unødvendig,hun begynte å gråte av glede! 

Nå er lillebror 8mnd. og hun forguder ham. Nåde den som sier at det er halvbroren,eller at hun kanskje er litt sjalu,da blir hun så sur som bare en 13åring kan bli😅 hun leker,koser og mater,eneste hun ikke vil er å skifte bæsjbleier,😆

Anonymkode: 5932d...10e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...