AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #1 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg går på dagpenger fordi jeg fikk redusert jobb fra 100 % vikariat til ringevikar. Jeg er derfor ikke helt arbeidsledig, men måtte likevel søke om dagpenger. Per i dag får jeg endel jobb fra denne arbeidsplassen, men ikke nok til å unnvære dagpenger. Egentlig regner jeg med at det blir så mye jobb etterhvert at dagpengene stanses uansett. Aller helst vil jeg fortsette i denne jobben, så lenge det går rundt. Vil heller ikke miste dagpengene så lenge jeg kan ha dem, men syns det var et litt urimelig krav de kom med. Noen som har erfaring på hvor strenge de er med slike krav? 5 jobber i uka er svært mye, når man jobber i tillegg. Det ligger heller ikke så mange stillinger ute som man er kvalifisert for. Syns det er stressende å få slikt press plutselig over seg. Jeg tør ikke å bare gi blanke i dagpengene og satse på ringevikarjobben, selv om jeg tror det vil gå rundt, såpass mye jobb jeg har fått. De fremmet dette kravet før jeg la inn at jeg hadde ringevikarjobb, så kanskje de er litt løsere på snippen om jeg påpeker dette i en mail? Skjønner jo tross alt at hvis man er helt arbeidsledig at man må være en reell arbeidssøker osv., og at det til en viss grad også gjelder meg som har ringevikarjobb og det uansett er krav knyttet til å motta dagpenger. Anonymkode: 96d1e...1fa
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #2 Skrevet 10. oktober 2019 Kan vel bare pælme avgårde 5 søknader en dag i uka på tilfeldige jobber. Skrive søknader som du bare kan sende avgårde til hvorsomhelst. Det er kanskje bare for en kort stund, så ikke for mye pes for gratis penger egentlig. Anonymkode: 1c3bf...323 17
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #3 Skrevet 10. oktober 2019 Det trenger jo ikke være stress å sende av gårde 5 jobber i uka. En om dagen lg du er ferdig til helga. Det er vel teknisk sett ikke et krav om at det må være en super god søknad, så send av gårde 5 stk. Og de vil kreve at du søker på alt av alt av jobber du kan ha en sjangse på, om det er rema1000 og Dominos ol også. Det er jo bare å søke... ikke gjør det vanskeligere enn det trenger å være. Anonymkode: 3da46...0c0 3
Chizue Skrevet 10. oktober 2019 #4 Skrevet 10. oktober 2019 Bare å skrive på jobber du ikke er kvalifisert for.. Jeg ble bedt om å skrive en søknad til Svalbard, tiltross for at jeg ikke er utdannet som marinbiolog Eller kirurg, men ved det sykehuset ble jeg tilbudt stilling som assistent, med krav om at jeg tar sykepleier utdanning, så det holder jeg på med nå, er i kontrakten min at jeg får fast stilling ved endt sykepl. utdanning Jeg har akkurat startet....Har en 10% assistentstilling 23
Clefable Skrevet 10. oktober 2019 #5 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg synes ikke det er strengt i det hele tatt... Sender flere søknader enn det i uka selv, og jeg har ikke noe krav fra NAV om å gjøre det. Man må jo bare søke på alt man er kvalifisert til eller som er bare litt relevant for utdannelsen din og tidligere erfaring, og gjerne søke rundt flere steder i landet. Man finner lett fem jobber i uka. Det ligger tusenvis av stillinger ute! 12
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #6 Skrevet 11. oktober 2019 5 søknader i uken er en om dagen, absolutt ikke et strengt krav. Er det ikke stillinger i din nærhet må du søke lenger unna. Du kan heller ikke bare søke på de stillingene du har lyst på, du må søke på alt som kan gi deg jobb. Dagpenger varer heller ikke evig, plutslig har du brukt opp den rettigheten, og da er det kun sosialpenger som kan søkes opp. Anonymkode: 1e7bd...713 8
NumberSix Skrevet 11. oktober 2019 #7 Skrevet 11. oktober 2019 Nav bryr seg (u)heldigvis kun om at du sender søknader, ikke om hva som står i dem eller om det er jobber du er kvalifisert for. Har nettopp hjulpet til med ansettelser hos oss nå, og det er _svært_ mange søknader av typen "Hei, jeg vil jobbe hos dere" og så står det ikke mer. Eller også "Hei, mitt nvn r Per, r flink å jobbe, ansett mg pls." Mistenker at disse har fått beskjed om å søke X antall jobber i uka. 10 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #8 Skrevet 11. oktober 2019 6 timer siden, NumberSix skrev: Nav bryr seg (u)heldigvis kun om at du sender søknader, ikke om hva som står i dem eller om det er jobber du er kvalifisert for. Har nettopp hjulpet til med ansettelser hos oss nå, og det er _svært_ mange søknader av typen "Hei, jeg vil jobbe hos dere" og så står det ikke mer. Eller også "Hei, mitt nvn r Per, r flink å jobbe, ansett mg pls." Mistenker at disse har fått beskjed om å søke X antall jobber i uka. Akkurat samme her! Vi har lyst ut noen litt sære stillinger som krever både høy utdannelse og erfaring. Og så får vi merkelige søknader fra folk uten den utdannelsen og som skriver «derfor søker jeg jobb i butikk». Vi er ingen butikk. Nav burde heller ha hatt fokus på relevanse og kvalitet og ikke bare sett på antall sendte (urealistiske) søknader. Anonymkode: 56290...4d9 22 1
Cordelia Skrevet 11. oktober 2019 #9 Skrevet 11. oktober 2019 (endret) Send en mail med dem og hør. Ellers bare send ut noen lettvinne søknader hist og pist, og bruk ekstra tid på de relvante jobben. Å sette et slikt tall på søknader gir jo resultatet; kvantitet foran kvalitet. Men der har du NAV i et nøttsekall. Det er jo mye mer produktivt å sette fokuset på de jobbene der en har mest sjans. Endret 11. oktober 2019 av Cordelia 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #10 Skrevet 11. oktober 2019 Jeg mottar sosialpenger og har samme krav. Men jeg må nå søke 20 jobber før jul. Jeg er ivrig på jobbsøking uansett, så jeg trengte ikke noe krav. Men det er jo klart at man søker jo på mange jobber man egentlig ikke vil ha, men jeg har ikke noe valg. Det virker stressende at de pusher på sånn, jeg føler med deg, men det er levelig. Bare søk på det som er relevant på finn.no, nav.no, kommunens sider, hjemmesidene til konkrete butikker/kjøpesentre. Anonymkode: ad343...fc3 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #11 Skrevet 11. oktober 2019 Nå går ikke jeg på dagpenger, og er i fult arbeid...men jeg mener disse reglene virker ganske tullete. Det som skjer er at du får jævla mange søkere som søker på alt de kommer over, ofte jobber de ikke er kvalifiserte for - som fører til mer støy. På vår arbeidsplass så fikk vi inn 50 søkere på 2 stillinger...av disse var bare 8 stk kvalifiserte. Mange av de som var ukvalifiserte, var totalt ukvalifiserte. Anonymkode: 3e656...7d3 9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #12 Skrevet 11. oktober 2019 Om vi som gikk på Nav, skulle vært utrolig sære, så hadde vi aldri funnet en jobb. Så jeg forstår på én måte kravet. Men det er mye Nav kunne gjort annerledes! Som å dedikere seg mer til hver enkelt "bruker", gå litt i dybden på "HVORFOR er du ikke i jobb? HVILKE kvalifikasjoner har du? Skal jeg finne en praksisplass som kan passe for deg?" Men virkeligheten er helt motsatt. De kjenner ikke "brukerne" sine godt nok til å hjelpe de individuelt, derfor blir alle behandlet likt, og sendt på jobbsøkerkurs og praksisplasser, uten nytte. Det dreper motivasjonen, at de som KAN hjelpe deg, ikke hjelper deg.. Hilsen ei som desverre har vært på Nav i 8 år, fordi jeg kun har fått deltidsjobber. Anonymkode: ad343...fc3 11 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #13 Skrevet 11. oktober 2019 Jeg jobber som veileder på NAV, med arbeidsledige. Disse kravene er egentlig bare en formalitet om en aktivitet. Siden alle må ha en aktivitet, så blir det som oftest jobbsøk på arbeidsledige. Og de 5 stillingene kommer opp automatisk. Veileder kan skrive inn så lite eller mange stillinger som man ønsker, men 5 stillinger regnes som et greit krav. Du kan snakke med veilederen din og høre om du kan få ned antallet. NAV er svært opptatt av statistikk, på feil måte spør du meg. Og aktivitet er ikke noe unntak. Vi blir målt på det. Hver uke blir tallene lagt frem. Hver gang jeg legger ut en slik melding på aktivitetsplanen så vil ca halvparten skrive til meg og være frustrerte eller til og med redde. Jeg setter ofte ned kravet, men jeg ser det an. Det er veldig lurt å ha en dialog med veileder. Anonymkode: ccb1a...ad8 15
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #14 Skrevet 11. oktober 2019 Jeg synes ikke fem jobber i uken er mye. Jeg har søkt mer enn det når jeg har lett etter jobb (uten press fra NAV). Man blir mer rutinert, og lærer seg hvordan det gjøres mest mulig effektivt. Gå gjennom alle stillinger på Finn i ditt område, og litt utenfor. Marker alle aktuelle. Etterpå deler du inn i grupper med stillingene som likner hverandre der du kun må gjøre mindre endringer på søknaden, og tar disse etter hverandre. Det er klart at man er mer motivert når man har kniven på strupen. Da jeg var i en situasjon der jeg absolutt ville ut av jobben min (elendig betalt + dårlig miljø), pumpet jeg ut 20 solide søknader i uken. Jeg satt hver kveld etter jobb, og da var jeg i full jobb. "Problemet" ditt her er vel strengt tatt at du vil fortsette der du er, og dette blir bare en formalitet for å fortsette å få dagpengene, et tullete krav. Men da får du anse det som den sure jobben du må gjøre. Ingenting er gratis, i hvert fall ikke penger fra fellesskapet. Anonymkode: 27c88...64a 8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #15 Skrevet 11. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om vi som gikk på Nav, skulle vært utrolig sære, så hadde vi aldri funnet en jobb. Så jeg forstår på én måte kravet. Men det er mye Nav kunne gjort annerledes! Som å dedikere seg mer til hver enkelt "bruker", gå litt i dybden på "HVORFOR er du ikke i jobb? HVILKE kvalifikasjoner har du? Skal jeg finne en praksisplass som kan passe for deg?" Men virkeligheten er helt motsatt. De kjenner ikke "brukerne" sine godt nok til å hjelpe de individuelt, derfor blir alle behandlet likt, og sendt på jobbsøkerkurs og praksisplasser, uten nytte. Det dreper motivasjonen, at de som KAN hjelpe deg, ikke hjelper deg.. Hilsen ei som desverre har vært på Nav i 8 år, fordi jeg kun har fått deltidsjobber. Anonymkode: ad343...fc3 Kan være enig i dette. Men, jeg har ca 150 brukere. Jeg kan ikke sette meg ned med hver enkelt, det har jeg ikke tid til. Hvis du er under 30 så gjør dem dette veldig tidlig. Vi som jobber med de over 30 har ikke de ressursene. Men, de som blir gående ledige i lang tid, de snakker jeg med. Og de hjelper jeg så godt jeg kan. Og det virker å ta seg tid og hjelpe, men da må man ha den tiden. Anonymkode: ccb1a...ad8 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #16 Skrevet 11. oktober 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan være enig i dette. Men, jeg har ca 150 brukere. Jeg kan ikke sette meg ned med hver enkelt, det har jeg ikke tid til. Hvis du er under 30 så gjør dem dette veldig tidlig. Vi som jobber med de over 30 har ikke de ressursene. Men, de som blir gående ledige i lang tid, de snakker jeg med. Og de hjelper jeg så godt jeg kan. Og det virker å ta seg tid og hjelpe, men da må man ha den tiden. Anonymkode: ccb1a...ad8 Ja, det er ikke de ansatte sin feil. Men hele systemet. Det er ikke nok folk og nok tid til å ta seg av brukerne. Det er veldig få på Nav jeg har følt at har vært hjelpsomme og brydd seg om min situasjon. Jeg er en oppegående, voksen dame, uten rus/psykiske problemer, og jeg VIL virkelig jobbe, men jeg får lite respons på jobber, og med årene ødelegger det jo selvtilliten. Og når jeg kommer på Nav, blir jeg snakket til som en latsabb som bare sitter hjemme å nyter å få penger. Så blir man satt i praksis på steder man allerede vet at man ikke kan jobbe etterpå, pga arbeidstidene eller at de faktisk ikke trenger folk, bare for at vi skal ha noe å gjøre i noen måneder. Folk må behandles individuelt for å få riktig hjelp. Her jeg bor, er det veldig dårlig oppfølging. Anonymkode: ad343...fc3 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #17 Skrevet 11. oktober 2019 Jeg spyr av begrepet "bruker". Herregud så nedlatende. Anonymkode: b292d...889 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #18 Skrevet 11. oktober 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er ikke de ansatte sin feil. Men hele systemet. Det er ikke nok folk og nok tid til å ta seg av brukerne. Det er veldig få på Nav jeg har følt at har vært hjelpsomme og brydd seg om min situasjon. Jeg er en oppegående, voksen dame, uten rus/psykiske problemer, og jeg VIL virkelig jobbe, men jeg får lite respons på jobber, og med årene ødelegger det jo selvtilliten. Og når jeg kommer på Nav, blir jeg snakket til som en latsabb som bare sitter hjemme å nyter å få penger. Så blir man satt i praksis på steder man allerede vet at man ikke kan jobbe etterpå, pga arbeidstidene eller at de faktisk ikke trenger folk, bare for at vi skal ha noe å gjøre i noen måneder. Folk må behandles individuelt for å få riktig hjelp. Her jeg bor, er det veldig dårlig oppfølging. Anonymkode: ad343...fc3 Det er jo helt forferdelig at du har blitt behandlet dårlig, det bør du sende serviceklager på. Men, jeg vet at dessverre så er det ikke alle som er like hyggelige. Jeg har brukere som gråter fordi jeg er hjelpsom og hyggelig mot dem, de har gjerne vært i systemet i mange år og fått motgang og avslag gang på gang. Det er dessverre akkurat din gruppe som får minst hjelp. Ressursene våre blir stort sett brukt på de som trenger enda mer hjelp. Og det er forferdelig. For med litt mer hjelp så kunne denne gruppen komme seg ut i jobb mye fortere og det er vinn-vinn for alle. Så jeg er helt enig med deg. Anonymkode: ccb1a...ad8 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #19 Skrevet 11. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spyr av begrepet "bruker". Herregud så nedlatende. Anonymkode: b292d...889 Hvorfor er det nedlatende? Man kalles brukere i mange andre situasjon også. Det gjør det mye lettere når man snakker om en stor gruppe mennesker. Jeg mener det ihvertfall ikke negativt. Anonymkode: ccb1a...ad8 4
Anim92 Skrevet 11. oktober 2019 #20 Skrevet 11. oktober 2019 Går på dagpenger, aldri hørt om dette kravet i praksis? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå