tweet Skrevet 10. oktober 2019 #1 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg er førstegangsmor til en gutt som blir to år i januar. Han er en skikkelig glad og herlig gutt, og jeg elsker denne spennende småbarnstiden. Men nå, etter å ha gått i barnehagen i et par måneder snart, merker vi at han tester oss mer, er sliten og «sur» på ettermiddagen og hører mindre etter. Ikke et problem i det hele tatt, for sånn er det jo bare, men ønsker jo å håndtere det mest mulig riktig. Og ja, til tider er det ordentlig slitsomt. Det jeg er nysgjerrig på, er hva dere andre foreldre velger å droppe av kamper i hverdagen? Og hvilke kamper tar dere? Når velger dere å være streng, og når tenker dere «fuck it, det er ikke så viktig»?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #2 Skrevet 10. oktober 2019 Har en datter på snart 3 år og godt i gang med trassalderen. Her er det mange kamper, men for å ikke lage dagene ulidelige så velger jeg jo mest med omhu. Alt som kan være skadelig for henne, det blir jeg streng på med en gang, det er ikke greit i det hele tatt. Som å klatre opp på kjøkkenbordet og liknende. Her kommer sikkert noen litt mer upopulære meninger, men hvis det er en stressende hverdag etter jobb og alle er slitene så kan det fort bli en liten sjokolade bit for at hun holder seg fornøyd og rolig inntil middag. Noen ganger blir hun også tillatt smokken før leggetid også... Når hun blir syk med influensa, eller eks når hun var å opererte her i forrige uke så lot jeg henne få morsmelk erstatning på sutteflaske som hun fikk når hun var liten. Dette er noe hun alltid maser om, men aldri får. Da fikk hun, for det var skummelt, vondt og ubehagelig for henne. Ting som er å slå, skjermtid er sterkt begrenset og ikke minst det som kan skade henne er jeg streng på, uansett hvor sliten jeg eller hun er. Men kan vel hende jeg unner henne en sjokoladebit for å få fem minutter på rompa en gang i blant. Anonymkode: 63ed8...8b2 6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #3 Skrevet 10. oktober 2019 Gafler, tallerkener og sånn tull gidder jeg ikke bruke tid på. Vil han spise suppe med gaffel så får han lov. Antrekk bryr jeg meg heller ingenting om så lenge han ikke fryser. De må få vinne også. Så la de vinne på de tingene som ikke spiller noe rolle. Feks tannpussen MÅ han ha. Men han kan velge hvilken klut og såpe han bruker når han vaskes, eller hvilken pysj han skal ha på osv Anonymkode: 75ac6...dc1 8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #4 Skrevet 10. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har en datter på snart 3 år og godt i gang med trassalderen. Her er det mange kamper, men for å ikke lage dagene ulidelige så velger jeg jo mest med omhu. Alt som kan være skadelig for henne, det blir jeg streng på med en gang, det er ikke greit i det hele tatt. Som å klatre opp på kjøkkenbordet og liknende. Her kommer sikkert noen litt mer upopulære meninger, men hvis det er en stressende hverdag etter jobb og alle er slitene så kan det fort bli en liten sjokolade bit for at hun holder seg fornøyd og rolig inntil middag. Noen ganger blir hun også tillatt smokken før leggetid også... Når hun blir syk med influensa, eller eks når hun var å opererte her i forrige uke så lot jeg henne få morsmelk erstatning på sutteflaske som hun fikk når hun var liten. Dette er noe hun alltid maser om, men aldri får. Da fikk hun, for det var skummelt, vondt og ubehagelig for henne. Ting som er å slå, skjermtid er sterkt begrenset og ikke minst det som kan skade henne er jeg streng på, uansett hvor sliten jeg eller hun er. Men kan vel hende jeg unner henne en sjokoladebit for å få fem minutter på rompa en gang i blant. Anonymkode: 63ed8...8b2 Ser autokorrekten slo til, skulle stå utrivelige og ikke ulidelige... 😱 Anonymkode: 63ed8...8b2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #5 Skrevet 10. oktober 2019 Og verdens beste råd til å få unge i trassalderen til å spise middag er å love is til dessert. Jeg har laget ispinner av grønnsakssmoothie som han får om han spiser middagen. Han eeeeelsker de siden jeg har solgt de inn som lørdagsgodt 😂 Anonymkode: 75ac6...dc1 24
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #6 Skrevet 10. oktober 2019 Klær. Har ei på 3 som bare vil bruke kjoler. Så her går hun med kjoler utenpå ull og bukser. På mandag blei hun sendt i barnehagen i joggedress og rosa tyllskjørt 🙈 Vesla var blid som ei sol og strålende fornøyd hele dagen. Hu eldste på syv var ikke så vanskelig i klesveien 😅 Anonymkode: 59298...813 9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #7 Skrevet 10. oktober 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og verdens beste råd til å få unge i trassalderen til å spise middag er å love is til dessert. Jeg har laget ispinner av grønnsakssmoothie som han får om han spiser middagen. Han eeeeelsker de siden jeg har solgt de inn som lørdagsgodt 😂 Anonymkode: 75ac6...dc1 Genialt!!! Anonymkode: 63ed8...8b2 4
Gjest Albbas Skrevet 11. oktober 2019 #8 Skrevet 11. oktober 2019 Klær... Mannen tar ofte kampen der, men ikke jeg. Han går ikke langt i pøsregn uten jakke for å si det sånn! TV styrer han også mye selv, rett og slett fordi han ikke ser så mye på tv totalt. Så hvis han en dag vil se i en time, så ok. Han får også lov til å leke og rote med ca alt som ikke er veldig skjørt eller skadelig. Hvis han er sliten etter barnehagen, så tester han nok ikke grenser, han er bare sliten! Jeg synes det er mye enklere å håndtere dårlig humør når jeg innser at han ikke tester grenser, men at han bare er sykt sliten. Da vet vi jo selv at alt blir galt.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #9 Skrevet 11. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Og verdens beste råd til å få unge i trassalderen til å spise middag er å love is til dessert. Jeg har laget ispinner av grønnsakssmoothie som han får om han spiser middagen. Han eeeeelsker de siden jeg har solgt de inn som lørdagsgodt 😂 Anonymkode: 75ac6...dc1 Herregud 🙄 KG blir bare verre og verre. Anonymkode: d7dbc...196 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #10 Skrevet 11. oktober 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud 🙄 KG blir bare verre og verre. Anonymkode: d7dbc...196 Hvorfor? Det er på alle måter en smart måte å få ungen til å spise og avslutte med noe sunt! Anonymkode: 6003b...aef 12
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #11 Skrevet 11. oktober 2019 Med min på 1.5 år så er vi strenge på å følge rutiner, lære han å ikke slå andre eller ting og ikke leker på bordet. Vi er avslappet på litt vill leking, han får lov til å gå i trapper og klatre på diverse. Det er viktig å kunne lære å slå seg. Så han er en robust og trygg fyr, jeg har fått masse skryt for at han er så trygg. Anonymkode: 84627...d65 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #12 Skrevet 11. oktober 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Det er på alle måter en smart måte å få ungen til å spise og avslutte med noe sunt! Anonymkode: 6003b...aef Er vel heller det at med dagens barn har foreldre alltid sunne løsninger. Tillater jo aldri noe med sukker lengre. Anonymkode: 84627...d65 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #13 Skrevet 11. oktober 2019 Hun får velge klær noen ganger, Litt sjokolade en gang i blant, Lar henne leke i kjøkkenskapet (bokser og sånt og hun vet hva hun ikke får lov å ta), Hun er snart tre, og egentlig ikke veldig "trassete". Anonymkode: debb0...2e1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #14 Skrevet 11. oktober 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vel heller det at med dagens barn har foreldre alltid sunne løsninger. Tillater jo aldri noe med sukker lengre. Anonymkode: 84627...d65 Er enig med deg, egentlig. Jeg prøver alltid å lage noe sunt, komme med sunne ideer. Her om dagen lagde jeg kaloririke sjokolademuffins uten sukker. Det var ikke dessert, men mellommåltid, og jeg serverte det og sa det var godt. Det gikk ned, men jeg så at de ikke var like populære som sjokoladekaken tanta gav henne dagen etter 😂 men poenget er at jeg sa ikke nei til den kaken bare fordi den inneholder tonn med sukker. Hun hadde akkurat spist en stor porsjon fullkornspasta og hjemmelaga kjøttsaus med grønnkål. Hun orket ikke hele stykket. Anonymkode: debb0...2e1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #15 Skrevet 11. oktober 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Når hun blir syk med influensa, eller eks når hun var å opererte her i forrige uke så lot jeg henne få morsmelk erstatning på sutteflaske som hun fikk når hun var liten. Dette er noe hun alltid maser om, men aldri får. Da fikk hun, for det var skummelt, vondt og ubehagelig for henne. Anonymkode: 63ed8...8b2 Når hun blir syk med influensa..... Jeg kan nesten garantere deg at datteren din aldri har hatt influensa. Tror ikke du vet forskjellen på influensa og forkjølelse. Man får ikke influensa flere ganger i året og årets influensa har ikke engang kommet ennå. Anonymkode: 6deea...3ff 8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #16 Skrevet 11. oktober 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vel heller det at med dagens barn har foreldre alltid sunne løsninger. Tillater jo aldri noe med sukker lengre. Anonymkode: 84627...d65 Det er jo ikke sant i det hele tatt. Det var noen år med fråtsing i sukker før helseskadene ble tatt på alvor og svært få kan med god samvittighet gi barna sukker som belønning hver gang de ikke vil spise opp maten osv. Alt for mange gjør det selv om barna ikke har godt av det. Dagens barn du.. det er nå strengt tatt ikke mange årene siden brusflaskene var 0,25 ltr og barna fikk laget et lite hull i korken med et syltynt stråsugerør slik at den varte lengre. Det var i tillegg i en tid barna var mye mer aktive enn i dag. Anonymkode: 6003b...aef 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #17 Skrevet 11. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er vel heller det at med dagens barn har foreldre alltid sunne løsninger. Tillater jo aldri noe med sukker lengre. Anonymkode: 84627...d65 Ta en kikk på salgstallene til brus... Anonymkode: 6b589...f10 1
Gumman87 Skrevet 11. oktober 2019 #18 Skrevet 11. oktober 2019 Jeg tenker at det er SUPERT med f. Eks grønnsakssmoothie-is til dessert, for lets face it, dagens barn er nokså late og stillesittende i forhold til når f. Eks vokste opp på 80-90 tallet! Jeg vet barnehagebarn er veldig aktive, men jeg tenker det er bare fint jeg, å introdusere de for sunne alternativer! Litt sukker er greit på lørdag, mener nå jeg.. Tommel opp til smoothie og diverse! 👍👌😊 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #19 Skrevet 11. oktober 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Når hun blir syk med influensa..... Jeg kan nesten garantere deg at datteren din aldri har hatt influensa. Tror ikke du vet forskjellen på influensa og forkjølelse. Man får ikke influensa flere ganger i året og årets influensa har ikke engang kommet ennå. Anonymkode: 6deea...3ff For å si det slik, datteren min har hatt influensa en gang. Og var innlagt på sylehuset fordi det traff henne så hardt. Jo, han har hatt influensa for mange måneder siden. Var kun et eksempel på hvor sjeldent det blir bøyd med regler. Anonymkode: 63ed8...8b2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #20 Skrevet 11. oktober 2019 Hvilke kamper man gidder å ta og ikke, går mye på dagsformen. Noen ganger tar jeg meg selv i å si nei til alt mulig, også må jeg stoppe opp å tenke "Hvorfor sa jeg nei til det?" Men det er ikke noe kamp.. Jeg har en 8-åring, og jeg er vel aller mest sløv på å "legge seg-kampen". Det går fortere å ligge ved siden av barnet/kile på ryggen i 10min, enn å bruke 3t på at barnet skal legge seg selv. Ellers har vi jo de hverdagslige kampene, som å stå opp, pusse tenner, kle seg selv, bli ferdig i tide. For aaaaalt går sååååå tregt🙄 Men på disse 8 årene har jeg lært at det er viktig å ta alle kamper, ellers blir man ikke respektert når de blir større. Barn har lov å trasse, bli sint og teste grenser, men det må være kontrollert. Anonymkode: debb7...e07 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå