Nikolinee Skrevet 10. oktober 2019 #1 Skrevet 10. oktober 2019 Hei! Jeg vurderer å starte på NMBU Ås neste år, og lurer på om du som har gått/går eller kjenner noen som har gått, hadde noe informasjon på hvordan det er der? Fordeler og ulemper, kanskje utdanning du gikk/går og hva du synes om den! Selv står jeg faktisk mellom 3 utdanninger der! På forhånd takk☺️
gjest_______ Skrevet 11. oktober 2019 #2 Skrevet 11. oktober 2019 Gikk der ett år, og var kjempefornøyd! 1. Campus er kjempefint!! Ikke at det er sååå viktig, men for min del var det nesten motiverende å dra på skolen fordi det var så fine omgivelser å gå rundt i. 2. Var fornøyd med ca alle foreleserne mine. 3. man kan velge ganske mange fag! 4. Liker veldig godt hvordan studieåret er strukturert. er inndelt i fire perioder, august, høstsemester, januar og vårsemester. Dvs at man kan ha fri i hele august og januar hvis man ønsker! eller ta fag. 1
Hannsi Skrevet 11. oktober 2019 #3 Skrevet 11. oktober 2019 (endret) Tilbake i 2015 så bodde jeg på et kollektiv i Ås med andre studenter som gikk på NMBU. Utifra hva jeg hørte av dem så var de fleste fornøyd over forelesningene, lærene og generelt sett det gode samholdet mellom studentene. De studentene jeg møtte var imøtekommende og veldig hyggelig. NMBU har jo sine egne "student hus" der hvor festene ble holdt - mener å huske at disse student husene var åpen på dag og kveldstid for at andre studenter kunne ha et sted de kunne slappe av, chatte, møtes og bli kjent med nye folk. (Mener å huske at de hadde sin egen kafebar) NMBU har jo selvfølgelig sitt eget campus, og der kan du leie rom i et kollektiv med andre studenter som er kun et stein kast unna skolen. Mange studenter trivdes veldig godt der. Endret 11. oktober 2019 av Hannsi 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2019 #4 Skrevet 11. oktober 2019 Studerte der fra 2010-2015. Jeg var super duper fornøyd. Elsket hvordan alt liksom er på en plass. Campus er litt «stort» med at det kanskje ikke helt er nok å klare å grå fra tårnbygget opp til sørgellinga på 15 min (ja jeg var såpass uheldig og endte opp med det 😅), men en sykkel vil hjelpe stort på det problemet. Men alt er samlet. Nå har det kanskje vært noen endringer med vetrinær greiene de siste årene, så noe er nok litt annerledes. Men ja likte godt en samlet campus. Det er et godt student miljø, du kan alltid finne på noe om du vil 😄 eneste litt negative er at de fleste foreninger går det i alkohol, med mindre du er kristen 😕 Men jeg fant meg en liten gruppe, og vi hadde mye gøy sammen. Det jeg syntes var veldig positivt er at det er 2 semester, men at man kan ta 5 poengs fag i august-januar-juni få inn litt ekstra her og der 😄 en intens måned, men også greit å få unnagjort litt utenom semesteret. Og om du ikke har «blokkfag», ja da har du ekstra ferie 🙌🏻 Om du bor på Ås, som er en helt fantastisk plass å bo, så er det ikke langt til Oslo. Jeg foretrakk Ski som shoppingssted, men Oslo er ikke langt unna 😊 Mange gode minner 💙 Anonymkode: da55e...428 2
Katten.2.0 Skrevet 11. oktober 2019 #5 Skrevet 11. oktober 2019 En ting som også er verdt å få med seg, er at NMBU har ganske godt renommé ellers i landet. Det kreves ganske greit karaktersnitt for å komme inn, og fagene er anerkjent for å være av god kvalitet og gir deg ofte gode forbindelser ila studiet. Studerte ikke selv der, da mine fag ikke er så godt representert der, men har meget godt inntrykk av universitetet. 2
Nikolinee Skrevet 14. mai 2020 Forfatter #6 Skrevet 14. mai 2020 På 11.10.2019 den 13.05, gjest_______ skrev: Gikk der ett år, og var kjempefornøyd! 1. Campus er kjempefint!! Ikke at det er sååå viktig, men for min del var det nesten motiverende å dra på skolen fordi det var så fine omgivelser å gå rundt i. 2. Var fornøyd med ca alle foreleserne mine. 3. man kan velge ganske mange fag! 4. Liker veldig godt hvordan studieåret er strukturert. er inndelt i fire perioder, august, høstsemester, januar og vårsemester. Dvs at man kan ha fri i hele august og januar hvis man ønsker! eller ta fag. Kunne jeg spurt hvorfor/hvordan du bare gikk der ett år? Spesielt mtp. Den positive opplevelse du hadde derfra?
Nikolinee Skrevet 14. mai 2020 Forfatter #7 Skrevet 14. mai 2020 Tusen takk for svar, interessant å lese dem alle! Er det noen her som har gått på et annet universitet og dermed har et sammenligningsgrunnlag sånn sett?? Det hadde også vært veldig interessant å hørt om!
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #8 Skrevet 14. mai 2020 Jeg gikk der fra 2010-2016. Veldig koselig liten plass, der det er lett å bli kjent med folk. Kan kanskje være en litt vel heftig drikkekultur der. Anonymkode: 3049e...b2e 1
Nikolinee Skrevet 14. mai 2020 Forfatter #9 Skrevet 14. mai 2020 (endret) Dro dere ofte til Oslo? ☺️ Endret 15. mai 2020 av Nikolinee
Myrmica Skrevet 15. mai 2020 #10 Skrevet 15. mai 2020 Jeg var på Ås fra 2005 til 2011, så det er jo en stund siden nå. Men da var det helt topp! Gode forelesere, topp stemning på campus, mange interessante fag (for meg i hvert fall). Tok en mastergrad + jobbet som laboratorieassisten i ett år. Mange gode minner. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #11 Skrevet 16. mai 2020 På 14.5.2020 den 23.27, Nikolinee skrev: Kunne jeg spurt hvorfor/hvordan du bare gikk der ett år? Spesielt mtp. Den positive opplevelse du hadde derfra? Er fra en plass ikke langt unna Ås, så hadde lyst til å prøve å bo for meg selv, følte ikke jeg kunne rettferdiggjøre kostnaden av det uten å begynne på et universitet lenger unna. Følte også at jeg måtte benytte meg av de gode karakterene jeg hadde, samt at føler at NTNU har mer prestisje (veldig teit tenkemåte, jeg vet). Anonymkode: ab3bc...003 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #12 Skrevet 16. mai 2020 Og gikk forresten på et årsstudium, så sånn sett ikke så unaturlig å gå ett år. Gikk frie realfag. Anonymkode: ab3bc...003 1
Nikolinee Skrevet 16. mai 2020 Forfatter #13 Skrevet 16. mai 2020 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er fra en plass ikke langt unna Ås, så hadde lyst til å prøve å bo for meg selv, følte ikke jeg kunne rettferdiggjøre kostnaden av det uten å begynne på et universitet lenger unna. Følte også at jeg måtte benytte meg av de gode karakterene jeg hadde, samt at føler at NTNU har mer prestisje (veldig teit tenkemåte, jeg vet). Anonymkode: ab3bc...003 Man vet jo ikke alltid så mye om universitetene før man begynner, annet enn omtale og omdømme, så ser den. Hadde vært interessant å høre hva du synes om NTNU vs NMBU som studiested? Endret 16. mai 2020 av Nikolinee
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #14 Skrevet 17. mai 2020 På 16.5.2020 den 8.51, Nikolinee skrev: Man vet jo ikke alltid så mye om universitetene før man begynner, annet enn omtale og omdømme, så ser den. Hadde vært interessant å høre hva du synes om NTNU vs NMBU som studiested? NTNU er jo mye større, så sånn sett mye mer 'upersonlig'. Fra 30 personer på en linje til 140 på tilsvarende på NTNU. Ikke nødvendigvis en negativ ting, da det jo er flere å velge mellom, men kan føle seg litt lost i mengden. Hittil har jeg hatt kanskje 1-2 gode/ok forelesere på ntnu.. De fleste virker ganske uengasjerte. Så det er litt demotiverende. Men jeg lærer like godt alene og var ikke særlig flink til å gå i forelesninger på NMBU heller. Synes det er mye vanskeligere å få gode karakterer på NTNU. Gir jo mening da de nok må legge nivået litt høyere da alle studentene som begynner har høyt snitt, men kan også være noe med studiemodellen. Mange øvinger som ofte tar mye tid, enten det er via koking (det tar også tid), eller å faktisk løse de, og ofte følt at de er fjerne fra undervisning/eksamen, og dermed ikke bra læringsutbytte mtp hvor mye tid det tar. Ellers er jeg forøvrig fornøyd med Trondheim. Mye dårligere vær enn Ås. Jeg er veldig glad i skigåing, så sånn sett er det topp her - veldig mye snø om vinteren. Og ikke lange veien å kjøre om man vil stå slalom eller gå topptur. Anonymkode: ab3bc...003 1
Nikolinee Skrevet 11. juni 2020 Forfatter #15 Skrevet 11. juni 2020 På 17.5.2020 den 17.42, AnonymBruker skrev: NTNU er jo mye større, så sånn sett mye mer 'upersonlig'. Fra 30 personer på en linje til 140 på tilsvarende på NTNU. Ikke nødvendigvis en negativ ting, da det jo er flere å velge mellom, men kan føle seg litt lost i mengden. Hittil har jeg hatt kanskje 1-2 gode/ok forelesere på ntnu.. De fleste virker ganske uengasjerte. Så det er litt demotiverende. Men jeg lærer like godt alene og var ikke særlig flink til å gå i forelesninger på NMBU heller. Synes det er mye vanskeligere å få gode karakterer på NTNU. Gir jo mening da de nok må legge nivået litt høyere da alle studentene som begynner har høyt snitt, men kan også være noe med studiemodellen. Mange øvinger som ofte tar mye tid, enten det er via koking (det tar også tid), eller å faktisk løse de, og ofte følt at de er fjerne fra undervisning/eksamen, og dermed ikke bra læringsutbytte mtp hvor mye tid det tar. Ellers er jeg forøvrig fornøyd med Trondheim. Mye dårligere vær enn Ås. Jeg er veldig glad i skigåing, så sånn sett er det topp her - veldig mye snø om vinteren. Og ikke lange veien å kjøre om man vil stå slalom eller gå topptur. Anonymkode: ab3bc...003 Interessant! Jeg føler at flere av ulikhetene mellom ulike studieplasser kan fungere både som en fordel og en ulempe avhengig av hvordan man vinkler det - som størrelse på stedet, flere folk/mindre folk, høyere/lavere karaktersnitt, osv... I Trondheim blir vel gjennomsnittet på antall timer brukt på studiene høyere og, siden det er vanskeligere å få gode karakterer? Men det er selvfølgelig vanskelig å skulle avgjøre fra et personlig ståsted
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå