AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #1 Skrevet 10. oktober 2019 Sikkert en teit tråd, men jeg spør rett fra levra: Er det flere fordeler ved å være mor enn far, eller omvendt? Sånn helhetlig. Anonymkode: 899e4...40e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #2 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg er nybakt pappa og synes det er det aller kuleste. Men det er det eneste jeg har prøvd da. Anonymkode: adc3c...77d 7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #3 Skrevet 10. oktober 2019 Sikkert far sida mesteparten av praktisk ansvar fell på mor. Anonymkode: ec444...181 6
Trøndere1 Skrevet 10. oktober 2019 #4 Skrevet 10. oktober 2019 Mere status over mammarollen kansje. ?
Zienna Skrevet 10. oktober 2019 #5 Skrevet 10. oktober 2019 Mor har fordel av lengre permisjon enn far etter barnefødsel. Naturlig like etter, men ikke at nær hele permisjonstiden skal gå til mor, som det er vanlig i dag. Konsekvensen er at mor og barn kjenner hverandre best, bl.a. vet mor best hva barnets behov er (rutiner, mat, stell osv.). Far kommer derfor tidlig til kort i forhold til mor, og dermed er løpet lagt. Når samlivsbruddet er en realitet har derfor far ingenting å stille opp med (med mindre mor er en ute svevende narkoman e.l.). Det er mor som bestemmer hvor ofte far får treffe barnet sitt da. Å være alenemor blir ikke sett på som spesielt kult. Tvert i mot. Alenefedre derimot, er kjempekule. De fleste lar seg imponere over en mann og pappa som klare å ta vare på både barn, hus og hjem og jobb. Forstå det den som kan!.... 1
kflu Skrevet 10. oktober 2019 #6 Skrevet 10. oktober 2019 Begge deler på to vidt forskjellige måter Jeg syns alle mødre er superhelter, det kvinnekroppen klarer er helt sinnsykt kult! Det kuleste jeg ser er en pappa som tar del og virkelig er med på å oppdra ungen(e). Så ja, foreldre generelt er kult 😊 3
Gjest Familytree Skrevet 10. oktober 2019 #7 Skrevet 10. oktober 2019 Ingen Det kommer an på om du har en sønn eller datter og hvor mye partneren din hjelper deg å ta vare på dem
Chizue Skrevet 10. oktober 2019 #8 Skrevet 10. oktober 2019 Altså, alle vet jo at det er kulest å være onkel eller tante!! XD -- Nei, altså, det kommer helt an på, jeg kjenner til par hvor mammaen er "Kulest" hun sjonglerer skole, jobb, barn og hus, til og med fritidsaktiviteter og hobbier for seg selv, at hun har nok timer i døgnet til å gjøre noe for seg selv; Det er helt rått.. Hun er vel den eneste jeg kjenner som var på jobb igjen 3mnd, etter fødsel. (Partneren sykemeldt, så han var hjemme med baby) Så kjenner jeg til ett annet par hvor det er helt klart pappaen som er kulest! Han gjør det meste med baby og nå er barnet 2år og pappaen drar henne ut på på fjellet og i skog og mark, mens mammaen er litt sånn "meh" til hele greia, skog og mark er ikke helt henne... Kommer helt an på egentlig 1
Vera Vinge Skrevet 11. oktober 2019 #9 Skrevet 11. oktober 2019 12 timer siden, Zienna skrev: Mor har fordel av lengre permisjon enn far etter barnefødsel. Naturlig like etter, men ikke at nær hele permisjonstiden skal gå til mor, som det er vanlig i dag. Konsekvensen er at mor og barn kjenner hverandre best, bl.a. vet mor best hva barnets behov er (rutiner, mat, stell osv.). Far kommer derfor tidlig til kort i forhold til mor, og dermed er løpet lagt. Når samlivsbruddet er en realitet har derfor far ingenting å stille opp med (med mindre mor er en ute svevende narkoman e.l.). Det er mor som bestemmer hvor ofte far får treffe barnet sitt da. Kjenner du de nye permisjonsreglene? Det er jo ikke riktig at nær hele permen går til mor. Tvert i mot vil mange si at de nye reglene går ut over babyen og mor, siden det for noen ikke passer over ens med anbefalinger om å holde ammingen i gang til hvertfall 1 år. 1
Zienna Skrevet 12. oktober 2019 #10 Skrevet 12. oktober 2019 På 11.10.2019 den 12.45, Vera Vinge skrev: Kjenner du de nye permisjonsreglene? Det er jo ikke riktig at nær hele permen går til mor. Tvert i mot vil mange si at de nye reglene går ut over babyen og mor, siden det for noen ikke passer over ens med anbefalinger om å holde ammingen i gang til hvertfall 1 år. Vet ikke om det finnes noen statistikk på det, men jeg har vanskelig for å tro at majoriteten av norske mødre ammer i ett år. Hadde vært interessant å sett statistikk på hvordan foreldre i dag fordeler permisjonsrettighetene mellom seg. Har en mistanke om at det er mor som forfordeles, uten at begrunnelsen er at hun fortsatt ammer..
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #11 Skrevet 12. oktober 2019 5 minutter siden, Zienna skrev: Vet ikke om det finnes noen statistikk på det, men jeg har vanskelig for å tro at majoriteten av norske mødre ammer i ett år. Hadde vært interessant å sett statistikk på hvordan foreldre i dag fordeler permisjonsrettighetene mellom seg. Har en mistanke om at det er mor som forfordeles, uten at begrunnelsen er at hun fortsatt ammer.. Vil anta at mor tar alle fellesukene og mesteparten av ulønnet permisjon i de aller fleste familiene. Amming, fars «viktige» jobb og at mor er «bedre på barn» etc er argumentene jeg har hørt mest. Mht ulønnet permisjon er det som oftest far som tjener mest og mor som tar denne. Hos oss tjener jeg mest og far tar ulønnet. Jeg tar fellesukene og da kommer vi ganske jevnt it totalt sett. Anonymkode: 71e43...c79 2
duplexx Skrevet 12. oktober 2019 #12 Skrevet 12. oktober 2019 JEG syns det er kulest å være mamma. Men jeg tror ungene syns pappa er kulest... 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #13 Skrevet 13. oktober 2019 On 10/10/2019 at 11:01 PM, AnonymBruker said: Sikkert far sida mesteparten av praktisk ansvar fell på mor. Anonymkode: ec444...181 Hvorfor er det kulest å ha minst ansvar for egen unge? Anonymkode: 436c7...f57
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #14 Skrevet 13. oktober 2019 Ungen synes definitivt at pappa et kulest, for han herjer og kaster og leker mer voldsomt enn jeg gjør. Og det er helt greit for meg. For jeg er tross alt barskest som har skapt et nytt liv med kroppen min, fostra han opp på egenprodusert melk og samtidig levert jævlig bra på jobb både i graviditet og når permisjonstida var over. Heia mamma! #selvskryterviktigdetkommerfrahjertet Anonymkode: 21571...0cc 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #15 Skrevet 13. oktober 2019 Jeg er kvinne og dersom jeg kunne velge hadde jeg mye heller vært far enn mor. Bortsett fra det åpenbare som at man slipper stresset rundt gravidtet, fødsel og de fysiske påkjenningene, så synes jeg også det virker som om mange menn har en bedre balanse mellom jobb og barn (selv når de deler ansvar). Kjæresten min har barn fra før og har dem halvparten av tiden. Han har alltid hatt mer fokus på disiplin og streng oppdragelse enn mor har, og det har påvirket hvordan barna er med hver av dem. Jeg har generelt inntrykk av at en dyp mannsstemme legger mer til rette for å høre etter enn en kvinnestemme. Men så har jeg også vokst opp med en litt autoritær far. Anonymkode: 3b70b...521
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #16 Skrevet 13. oktober 2019 På 11.10.2019 den 12.45, Vera Vinge skrev: Kjenner du de nye permisjonsreglene? Det er jo ikke riktig at nær hele permen går til mor. Tvert i mot vil mange si at de nye reglene går ut over babyen og mor, siden det for noen ikke passer over ens med anbefalinger om å holde ammingen i gang til hvertfall 1 år. Det stemmer at ikke hele permen går til mor. Den er delt i tre deler, og mor og far har i utgangspunktet like rettigheter på perm. Når det gjelder amming er jo ikke rådet å fullamme i ett år. Vi delte permen 50/50 og jeg ammet begge våre til de var 13 måneder. Anonymkode: 17607...4f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå