Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har alltid slitt i matte og det er et fag jeg overhodet ikke mestrer. Klarte akkurat å bestå den enkleste matten på videregående, men karakterene drar ned snittet mitt. Nå er det noen år siden jeg gikk på vgs og vurderer å prøve å ta opp 1P-Y og 2P-Y igjen. 

Er det mulig å bli god i matte? Noen som er/har vært i samme situasjon? Råd og tips tas godt imot 😊

Anonymkode: b12b5...5a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig. Det krever arbeid og utholdenhet. 

Hvis du virkelig sliter med 1PY er det sannsynlig at det er en del helt grunnleggende ferdigheter i matematikk som mangler. 

Kan du gangetabellen? Kan du legge sammen én sifrede tall momentant? Enn to-sifrede? Dette er noen av de grunnleggende ferdighetene som matematikk vanskelig om de mangler. 

Begynn med dette. Tall med to siffer, så trener du på de fire regneartene med masse forskjellige. 

Dette og mer har vært med på å åpne forståelsen for flere som slet med matematikk. 

• Liker 4
Skrevet

Det er mulig å bli bedre i matte ja, finn en god lærer bare, og aldri gå videre før du får til det du jobber med. Jeg strøk i matte på videregående og tok det opp igjen noen år etterpå. Husker ikke karakteren jeg fikk nå (dette er lenge siden fordi jeg er eldgammel) men jeg syns det var mye morsommere når jeg hadde en lærer som faktisk forstod matte. Han var ikke en lærer som sa "sånn er det bare", altså noen som bare underviser i matte fordi det er en del av pensum. Nei, han var lidenskapelig opptatt av matte og jeg følte at jeg liksom fikk en smak av mattens mysterier gjennom han. Det ble nesten gøy, selv om hjernen min protesterte forferdelig på akkurat det :laugh:

Anonymkode: d4d6f...d4e

• Liker 4
Skrevet

finn videoer om temaene på youtube. der har du pedagogisk veiledning som slår 98% av lærere i støvlene. khans academy f.eks

Anonymkode: 36f19...74d

• Liker 2
Skrevet

Har du lest den boka "hvordan fatte matte"? husker det var så mye hype rundt den for noen år tilbake fordi folk som hatet matte plutselig skjønte det

Anonymkode: 66b9c...128

• Liker 2
Skrevet

Enig med den som sier finn en god lærer! Jeg strevde og strevde med matten, men pga mye sykdom siste året på vgs fikk jeg en privatlærer slik at jeg skulle klare å bestå, og slippe å gå om igjen, og han forklarte det så enkelt! Antageligvis fordi han digga matte selv. 

Anonymkode: 71c6a...cd6

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Enig med den som sier finn en god lærer! Jeg strevde og strevde med matten, men pga mye sykdom siste året på vgs fikk jeg en privatlærer slik at jeg skulle klare å bestå, og slippe å gå om igjen, og han forklarte det så enkelt! Antageligvis fordi han digga matte selv. 

Anonymkode: 71c6a...cd6

Just precis!👍

Skrevet

Jeg strøk på 1MY 2 ganger når jeg gikk på VGS - på 3. forsøk fikk jeg kavet til meg en 3'er. 

Så ble jeg interessert i teknologi, som hadde mye matte innbakt i stoffet, og jeg fikk øynene opp for youtube lærere som Khan Academy osv. 

Bestemte meg for å prøve å ta 3MX og 2FY som privatist, etter bare 6 mnd med selvstudie - gikk ganske dårlig, og fikk bare 2 i begge fag. 

MEN, det var nok til å komme inn på universitetet. Jeg var da topp motivert, og vi hadde gode forelesere, samt mye bra resurser på nett. Jeg fikk B i alle mattefag på Ingeniørstudiene :-) 

I dag elsker jeg matematikk, og studerer mye på egenhånd, selv om jeg er utdannet og i jobb. 

Anonymkode: 895f0...071

• Liker 2
Skrevet

Jeg strøk selv i matematikk på vgs1, men tok det opp igjen etterpå og fikk da en 5. 

(Jeg hadde en lærer som sa at «siden han var vant til å undervise studenter på høyere utdanning så klarte han ikke å undervise elever på vgs» 75111957-D9F4-47FA-971A-F8F9117C800D.gif.83e71fc9a314147c67c4317c1cb63b89.gif Da jeg skulle ta det opp fikk jeg hjelp av min far som er professor i matematikkdidaktikk og som da kun underviste studenter på høyere utdanning... Jeg går da altså fra zip til nest beste karakter :sleep: )

Skrevet

Jeg strøk i 2MX matte (som det het den gangen) da jeg prøvde å ta det etter videregående. Tok opp igjen matte og fysikk i 30-årene, og fikk gode karakterer. For meg hadde det mye med arbeidsvaner å gjøre, og at jeg nok har blitt litt mer "moden" i hodet.

Da jeg var 22 trodde jeg at all infoen fra forelesningene festet seg og at jeg forsto mer enn jeg egentlig gjorde, og at jeg ikke trengte å komme på regneøvelsene :sprettoy:. På VGS hadde jeg null motivasjon for faget fordi jeg ikke trodde jeg skulle få bruk for det senere. 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig å bli bedre i matte ja, finn en god lærer bare, og aldri gå videre før du får til det du jobber med.

Forkortet innlegg, men denne setningen er den viktigste, og særlig det jeg har uthevet. Matte er et modningsfag, og man må øve og øve og øve og øve. Noen av oss må øve mer enn andre, og noen ting må øves mer på enn andre ting. 

Anonymkode: d5ee5...f22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...