AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #1 Skrevet 10. oktober 2019 Som mange vet så får alle med ADHD ca 900kr i måneden i grunnstønad som liksom skal dekke de ekstra utgiftene som folk med ADHD visstnok har.. Syns du denne støtten bør fjernes? Er det rett bruk av statens penger? Anonymkode: 42cff...108
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #2 Skrevet 10. oktober 2019 Dette er litt misvisende. Stønaden kommer ikke automatisk, den må søkes om. Og selv om de med ADHD vil få den innvilget, er det slett ikke alle som søker om dette og derfor heller ikke slik at statens utgifter mht dette er 900 kr x antallet mennesker i Norge med ADHD-diagnose. Anonymkode: 3f39c...c9b 9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #3 Skrevet 10. oktober 2019 Det er mer fornuftig å kutte denne stønaden fremfor å kutte i stønad til briller. Anonymkode: 89920...cbd 18
FjellFrua Skrevet 10. oktober 2019 #4 Skrevet 10. oktober 2019 Den er på ca 600 kr og ikke 900. Og det må søkes. Og gjelder kun de med adhd, ikke add. 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #5 Skrevet 10. oktober 2019 5 minutter siden, FjellFrua skrev: Den er på ca 600 kr og ikke 900. Og det må søkes. Og gjelder kun de med adhd, ikke add. Den gjelder både for de med adhd og de med add. At stønaden må søkes om har jo ikke noe å si da, alle som vet om at denne stønaden finnes og har adhd eller har barn med adhd kommer jo til å søke om det. Anonymkode: 42cff...108
Djungelvrål Skrevet 10. oktober 2019 #6 Skrevet 10. oktober 2019 Hvorfor får folk med adhd tilskudd til sko?? 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #7 Skrevet 10. oktober 2019 Akkurat nå, SupaWoman skrev: Hvorfor får folk med adhd tilskudd til sko?? De sliter visst så mye mer på klær og sko enn det andre gjør at det kvalifiserer til ekstra tilskudd. Anonymkode: 89920...cbd
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #8 Skrevet 10. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: alle som vet om at denne stønaden finnes og har adhd eller har barn med adhd kommer jo til å søke om det. Selvfølgelig er det ikke sånn. Anonymkode: 3f39c...c9b 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #9 Skrevet 10. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er det ikke sånn. Anonymkode: 3f39c...c9b Når du vet om at du kan få gratis penger ved å sende inn en søknad så gjør jo folk selvfølgelig det. Noe annet ville jo være dumt. Anonymkode: 89920...cbd 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #10 Skrevet 10. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du vet om at du kan få gratis penger ved å sende inn en søknad så gjør jo folk selvfølgelig det. Noe annet ville jo være dumt. Anonymkode: 89920...cbd Jeg har ADHD, men har ikke søkt. Har ikke behov for stønaden og søker da selvfølgelig ikke. I disse diskusjonene overrasker det meg stadig at så mange synes det er helt greit å tilegne seg en stønad man ikke har behov for. Ved å fylle ut et skjema der man bekrefter at man har ekstrautgifter, uten å faktisk ha det, er i mine øyne å snylte på staten. Anonymkode: 3f39c...c9b 11
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #11 Skrevet 10. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har ADHD, men har ikke søkt. Har ikke behov for stønaden og søker da selvfølgelig ikke. I disse diskusjonene overrasker det meg stadig at så mange synes det er helt greit å tilegne seg en stønad man ikke har behov for. Ved å fylle ut et skjema der man bekrefter at man har ekstrautgifter, uten å faktisk ha det, er i mine øyne å snylte på staten. Anonymkode: 3f39c...c9b Selvfølgelig er det det, men når ingen sjekker opp i det så er det jo helt naturlig at folk gjør det likevel. Anonymkode: 89920...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #12 Skrevet 10. oktober 2019 Hæ? Jeg har ADHD men aldri fått denne støtten... Anonymkode: f4565...53c 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #13 Skrevet 10. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er det det, men når ingen sjekker opp i det så er det jo helt naturlig at folk gjør det likevel. Anonymkode: 89920...cbd De som mener det er greit å snylte, gjør det, ja. De som mener det er galt å snylte, også når man vet man ikke kan bli tatt for det, lar være. Velger å tro at det finnes flere av sistnevnte enn disse diskusjonene gir inntrykk av. Anonymkode: 3f39c...c9b 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #14 Skrevet 10. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Jeg har ADHD men aldri fått denne støtten... Anonymkode: f4565...53c Det er en grunnstønad til de som har ekstrautgifter til slitasje på klær, og den må søkes om på eget skjema. Anonymkode: 3f39c...c9b 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #15 Skrevet 10. oktober 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mer fornuftig å kutte denne stønaden fremfor å kutte i stønad til briller. Anonymkode: 89920...cbd Signerer denne! Anonymkode: 2c406...4e2 1
LunaPentunia Skrevet 10. oktober 2019 #16 Skrevet 10. oktober 2019 (endret) For andre diagnoser, uten adhd, er det nødvendig å bevise med kvitteringer for kostnader man har hatt for dette de siste 3mnd. Forstår at dette kan være omstendelig, men synes dette kravet enda burde bestå for de med adhd. Tror at man på dette viset gir stønad til de som virkelig har behov for denne stønaden. Å kutte i stønaden til briller til svaksynte barn synes jeg veldig lite om. Hva slags folkevalgte er det vi har som kommer med slike forslag egentlig?! I de tilfellene (som jeg vil tro er få) hvor de mistenker at brillen barnet har fått er langt over behovet så burde de undersøke det. (Til de som ikke vet det så dekkes det per nå brilleglass fullt ut om en kvalifiseres til å få dekning og en kan få stønad påca.500kr til innfatning). Endret 10. oktober 2019 av LunaPentunia 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #17 Skrevet 10. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ADHD, men har ikke søkt. Har ikke behov for stønaden og søker da selvfølgelig ikke. I disse diskusjonene overrasker det meg stadig at så mange synes det er helt greit å tilegne seg en stønad man ikke har behov for. Ved å fylle ut et skjema der man bekrefter at man har ekstrautgifter, uten å faktisk ha det, er i mine øyne å snylte på staten. Anonymkode: 3f39c...c9b Vedder på at du egentlig har søkt, men ønsker å si alt i din makt som kan få staten til å beholde stønaden enda lenger Vi alle vet at folk som vet om at de kan få 600kr pr måned av staten bare ved å fylle ut et ark med bekreftelse på diagnose kommer til å gjøre det. Anonymkode: 42cff...108 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #18 Skrevet 10. oktober 2019 Hvorfor skal ikke foresatte til barn med ADHD få denne stønaden, når de åpenbart trenger det? Barn med ADHD sliter mye mer på klær og sko enn andre barn da de er langt mer aktive. Du bør være glad du ikke har et barn med den diagnosen! De har en kjemisk ubalanse i hjernen, hvor det er for lite av dopamin og noradrenalin. Absolutt ikke noe verken barna eller foreldrene kan noe for. Anonymkode: 32b38...8f3 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #19 Skrevet 10. oktober 2019 Vi har ikkje søkt og kjem ikkje til å søka. Vi klarer oss godt utan fordi han er voksen med sterk add. Eg jobber i barnehage og har hatt fleire barn med ADHD opp igjennom åra. Samtlige sleit ned ca tre bukser i veka. Gjennom uteleik, dra i klær, hive knærne opp under genseren, biting i ermer utan å tenkja seg om. Kunne og plutselig finne på å klippe i klærne. Det gjekk mykje klær og sko! Anonymkode: a7d7b...090 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #20 Skrevet 10. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vedder på at du egentlig har søkt, men ønsker å si alt i din makt som kan få staten til å beholde stønaden enda lenger Vi alle vet at folk som vet om at de kan få 600kr pr måned av staten bare ved å fylle ut et ark med bekreftelse på diagnose kommer til å gjøre det. Anonymkode: 42cff...108 Nei, det vet vi alle ikke. Er du ikke klar over at folk er forskjellige og ikke alle ville gjort det samme som deg? For meg er det en selvfølge å ikke snylte. Hadde du f.eks stjålet noe i butikken dersom du var helt sikker på å ikke bli tatt? Mener du virkelig at det er om man kan bli tatt for det eller ikke som avgjør om folk flest er villige til å stjele/snylte? Jeg tror at flere enn de som har behov for det har søkt om stønaden, men at det er så mange som du og andre skal ha det til tror ikke jeg. Anonymkode: 3f39c...c9b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå