Gå til innhold

Tips til dekor på festbord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal feire min mann sin 50 års dag om noen uker og jeg er ikke så vandt til å pynte festbord. Skal ikke være så overdådig, men enkelt og pent. Trenger litt råd. Ville dere valgt enkle lysestaker, kubbelys eller er det penest lysglass? Hva med noen enkle blomster i vaser? 

Anonymkode: c3337...bde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har du jo en verden av muligheter, jeg elsker å pynte bord! Noen spørsmål på veien:

Hvor mange skal dere være? Har du nok lysestaker etc fra før eller må du kjøpe inn noe? Har du nok dekketøy? Hvordan ser dette i så fall ut?

Runde bord eller langbord?

Hva liker jubilanten selv av pynt? Feks villmarkstype kan kanskje like litt naturlig høstbord? IT-mann liker kanskje noe annet?

• Liker 2
Skrevet

En gullfiskbolle med vann, blomsterhoder (heter det blomsterhoder? Selve blomsten uten stilken) og flytende telys oppi!

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Pikeliten skrev:

Her har du jo en verden av muligheter, jeg elsker å pynte bord! Noen spørsmål på veien:

Hvor mange skal dere være? Har du nok lysestaker etc fra før eller må du kjøpe inn noe? Har du nok dekketøy? Hvordan ser dette i så fall ut?

Runde bord eller langbord?

Hva liker jubilanten selv av pynt? Feks villmarkstype kan kanskje like litt naturlig høstbord? IT-mann liker kanskje noe annet?

Her blir det langbord. To langbord regner jeg med. Vi blir ca 40. Min mann er en rolig type som ikke har greie på pynt. Hehe. Men han liker nok det litt enkelt og ikke for mye stæsj. Når vi skal fikse opp hjemme og sånt liker han at vi er litt vågal og ikke velger slik som alle har, men ikke overdådig med pynt. Jeg har tenkt selv på høstfarger på bordet. Vi har ikke lysestaker og vaser. Jeg må kjøpe inn. Så det må jo ikke være for dyrt. IKEA ser jeg har litt rimelig. Nille og KID har 50% nå på lysestaker og sånt. Ser for meg at vi må ha noe med litt høyde. Men stearinlys kan lett begynne å renne ved evt trekk har jeg tenkt på, men det er vel også forskjellige kvaliteter på lys. I vasene tenker jeg nå en enkel snittblomst og en kvist. Hvilken blomst det blir må jeg se hva som er av utvalgt i november. Servietter blir ensfarget. En fin olivengrønn farge er kjøpt inn. Så de passer inn i høstfarger. Det kommer til å være noe innslag av gullfarger på bordet, men ikke for mye. Duken blir svart. Hvitt servise. 

Skrevet

Noen kvister rognebær og blader med høstfarger.

Skrevet
59 minutter siden, Neseblod skrev:

En gullfiskbolle med vann, blomsterhoder (heter det blomsterhoder? Selve blomsten uten stilken) og flytende telys oppi!

Flytelys kan være pent ja, men da tror jeg det må bli en smalere skål. Feks en sylinder. Hvor får en kjøpt flytelys da? Skulle ha det en gang tidligere og fant ikke det... 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flytelys kan være pent ja, men da tror jeg det må bli en smalere skål. Feks en sylinder. Hvor får en kjøpt flytelys da? Skulle ha det en gang tidligere og fant ikke det... 

Vi hadde flytelys sammen med blomsterhoder i gullfiskboller i konfirmasjonen min (det var også glitter i bollene, men det kan nok sløyfes med mindre mannen din er veldig glad i glitter), og det var faktisk veldig fint!

Flytelys kjøpte vi på den lokale blomsterbutikken, men mener å ha sett det på Traktøren tidligere.

Skrevet

Eføy er veldig enkelt og fint på langbord😊

Anonymkode: 99e1a...98d

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Her blir det langbord. To langbord regner jeg med. Vi blir ca 40. Min mann er en rolig type som ikke har greie på pynt. Hehe. Men han liker nok det litt enkelt og ikke for mye stæsj. Når vi skal fikse opp hjemme og sånt liker han at vi er litt vågal og ikke velger slik som alle har, men ikke overdådig med pynt. Jeg har tenkt selv på høstfarger på bordet. Vi har ikke lysestaker og vaser. Jeg må kjøpe inn. Så det må jo ikke være for dyrt. IKEA ser jeg har litt rimelig. Nille og KID har 50% nå på lysestaker og sånt. Ser for meg at vi må ha noe med litt høyde. Men stearinlys kan lett begynne å renne ved evt trekk har jeg tenkt på, men det er vel også forskjellige kvaliteter på lys. I vasene tenker jeg nå en enkel snittblomst og en kvist. Hvilken blomst det blir må jeg se hva som er av utvalgt i november. Servietter blir ensfarget. En fin olivengrønn farge er kjøpt inn. Så de passer inn i høstfarger. Det kommer til å være noe innslag av gullfarger på bordet, men ikke for mye. Duken blir svart. Hvitt servise. 

Med sort duk og olivengrønne servietter er jo mye gjort...  Hva er det i gull du skal ha?

Google feks olive green black white wedding (alt i ett søk, så kommer det opp inspirasjonsbilder).

Jeg ville kjørt på med grønne «blomster» på bordet, feks eukalyptus i kombinasjon med noen hvite blomster. Og så lys i gull. Enten telysestaker (det fineste synes jeg) eller kubbelys. Evt begge deler er også fint. Selv synes jeg det er best med lav bordpynt så man kan se hverandre over bordet og ikke være redd for at høye lysestaker skal velte.

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, Pikeliten skrev:

Med sort duk og olivengrønne servietter er jo mye gjort...  Hva er det i gull du skal ha?

Google feks olive green black white wedding (alt i ett søk, så kommer det opp inspirasjonsbilder).

Jeg ville kjørt på med grønne «blomster» på bordet, feks eukalyptus i kombinasjon med noen hvite blomster. Og så lys i gull. Enten telysestaker (det fineste synes jeg) eller kubbelys. Evt begge deler er også fint. Selv synes jeg det er best med lav bordpynt så man kan se hverandre over bordet og ikke være redd for at høye lysestaker skal velte.

Jeg skal lage bordkort i gullpapir og så har jeg sånne «50» konfetti i gull som jeg tenkte å ha litt av på bordet. Men jeg kommer til å være sparsommelig med dem, for mye er ikke pent synes jeg. Høyde på bordpynt er jeg litt i stuss på, men det blir ikke så veldig høyt. Har jo googlet litt og sett på Pinterest. Noen har brukt så store og høye pynt at det nærmest er en vegg foran gjesten. Ikke særlig praktisk. Det var et tips her om flytelys som jeg nå har sett litt på. En sylinderformet glassvase e.l Ikke så veldig høy, fylt med noe stein i bunn og så kutte opp tynne kvister fra bjørk eller lignende å ha oppi. Fylles med vann og flytelys på toppen. Det har jo litt høstpreg over seg. Vurderer noe slikt. Og så noen tynne vaser med noe slikt som du tipser om med eukalyptus og en blomst. Men kommer ikke til å ha så mange vaser. Kanskje 3-4 pr langbord i tillegg til lys. 

Takk for tips! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...