AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #1 Del Skrevet 10. oktober 2019 Si at jeg føder én uke før termin. Da starter vel mammapermen min én uke før den «skal», betyr det at jeg må tilbake i jobb en uke før planlagt også? Eller fortsetter de tre ukene før termin å rulle som normalt selv om barnet blir født? Dette er rent hypotetisk altså. Er nå i den permisjonen før termin og har for mye tenketid 😂 Anonymkode: 68567...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gidavmeg Skrevet 10. oktober 2019 #2 Del Skrevet 10. oktober 2019 Du mister en uke permisjon. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #3 Del Skrevet 10. oktober 2019 Da jeg fødte prematurt for 13 år siden løp permisjonen fra fødsel, ikke termindato Anonymkode: 7c2fc...313 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #4 Del Skrevet 10. oktober 2019 1 minutt siden, Gidavmeg skrev: Du mister en uke permisjon. Takk for svar! Det er jo veldig greit å vite Anonymkode: 68567...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #5 Del Skrevet 10. oktober 2019 Permisjonen starter fra fødsel ja. Anonymkode: 184c1...ea8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #6 Del Skrevet 10. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si at jeg føder én uke før termin. Da starter vel mammapermen min én uke før den «skal», betyr det at jeg må tilbake i jobb en uke før planlagt også? Eller fortsetter de tre ukene før termin å rulle som normalt selv om barnet blir født? Dette er rent hypotetisk altså. Er nå i den permisjonen før termin og har for mye tenketid 😂 Anonymkode: 68567...b2e Du må tilbake på jobb en uke før. Jeg fødte en uke før termin for et par uker siden, og fikk da brev fra NAV at den nye datoen for når jeg skal tilbake på jobb er en uke tidligere. Anonymkode: cb837...ad6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #7 Del Skrevet 10. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Da jeg fødte prematurt for 13 år siden løp permisjonen fra fødsel, ikke termindato Anonymkode: 7c2fc...313 Stemmer, med mindre du føder veldig prematurt - da kan du få pleiepenger frem til termin, slik at permisjonen starter når den skulle. (Vet ikke hvor grensen går - jeg fødte i uke 28 og fikk pleiepenger frem til termin, nesten 3 måneder.) Anonymkode: b433f...89a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #8 Del Skrevet 10. oktober 2019 Med mindre barnet er prematurt, eller svært sykt, slik at dere bor på sykehuset i ukesvis eller i flere måneder, mister du de ukene du føder før termin. Worst case føder du tre uker før termin og mister tre uker. Det er egentlig litt urettferdig. Jeg tenker at alle burde få like mange uker, f.eks. 49 eller 59. Noen får flere uker med babyen, noen får færre, men alle får like mange uker fri. Anonymkode: e1ea8...081 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #9 Del Skrevet 10. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med mindre barnet er prematurt, eller svært sykt, slik at dere bor på sykehuset i ukesvis eller i flere måneder, mister du de ukene du føder før termin. Worst case føder du tre uker før termin og mister tre uker. Det er egentlig litt urettferdig. Jeg tenker at alle burde få like mange uker, f.eks. 49 eller 59. Noen får flere uker med babyen, noen får færre, men alle får like mange uker fri. Anonymkode: e1ea8...081 Man mister jo uker også hvis man føder en uke etter termin. Anonymkode: 2230f...5f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #10 Del Skrevet 10. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Med mindre barnet er prematurt, eller svært sykt, slik at dere bor på sykehuset i ukesvis eller i flere måneder, mister du de ukene du føder før termin. Worst case føder du tre uker før termin og mister tre uker. Det er egentlig litt urettferdig. Jeg tenker at alle burde få like mange uker, f.eks. 49 eller 59. Noen får flere uker med babyen, noen får færre, men alle får like mange uker fri. Anonymkode: e1ea8...081 Enig!! For en del personer er det ikke bare bare å komme tilbake på jobb tidligere. Jeg fødte hhv. 2 og 3 uker før termin, men dato for permisjonen var avtalt med jobben for lengst, og en vikar var ansatt for gitt periode. I et lite firma er det ikke særlig fornuftig med 2-3 uker ekstra overlapping. Resultatet blir jo da bare 2-3 uker lenger ubetalt perm på meg. Lønner seg å føde akkurat på termin... Anonymkode: 572dc...b3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #11 Del Skrevet 10. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man mister jo uker også hvis man føder en uke etter termin. Anonymkode: 2230f...5f2 Nei du mister ingen uker med fri. Permisjonenen starter ved termin, greia er bare om du har fri med eller uten baby. Anonymkode: f1a8e...e56 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #12 Del Skrevet 10. oktober 2019 Man beholder kun samme lengde på perm om man føder før utgangen av uke 32. Nye regler. Etter det så starter perm fra fødsel og slutter da tilsvarende tidligere. Anonymkode: 184c1...ea8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #13 Del Skrevet 10. oktober 2019 Dersom man føder før utgangen av uke 32, og blir værende på sykehuset får man pleiepenger så lenge man er på sykehus og foreldrepenger etter utskriving, og beholder da de samme ukene som var tiltenkt permisjon. Føder man etter ule 32 vil man miste permisjonsuker med foreldrepenger. Man kan dog ta ulønnet permisjon etter det. Anonymkode: 4b90e...df0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #14 Del Skrevet 10. oktober 2019 Man mister vel ikke uker av foreldrepermisjonen??? Det er svangerskapspermisjonen man mister, man skal da ikke ha svangerskapspermisjon når man ikke er i svangerskap! Ungen er jo født og foreldrepermen begynner. De siste tre ukene av svangerskapet kan være tunge, der av perm. Anonymkode: 60f34...55b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #15 Del Skrevet 10. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Man mister vel ikke uker av foreldrepermisjonen??? Det er svangerskapspermisjonen man mister, man skal da ikke ha svangerskapspermisjon når man ikke er i svangerskap! Ungen er jo født og foreldrepermen begynner. De siste tre ukene av svangerskapet kan være tunge, der av perm. Anonymkode: 60f34...55b Nei, hovedgrunnen er faktisk forutsigbarhet for arbeidsgiver. Anonymkode: d0e75...215 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #16 Del Skrevet 10. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man mister vel ikke uker av foreldrepermisjonen??? Det er svangerskapspermisjonen man mister, man skal da ikke ha svangerskapspermisjon når man ikke er i svangerskap! Ungen er jo født og foreldrepermen begynner. De siste tre ukene av svangerskapet kan være tunge, der av perm. Anonymkode: 60f34...55b Er 17 år siden jeg fødte. 14 dager etter termindato. Fikk da 14 dager korte foreldrepermisjon. Så håper den er som en skriver over her nå. At den starter med fødsel. Anonymkode: 67976...82f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #17 Del Skrevet 10. oktober 2019 50 minutter siden, AnonymBruker said: Stemmer, med mindre du føder veldig prematurt - da kan du få pleiepenger frem til termin, slik at permisjonen starter når den skulle. (Vet ikke hvor grensen går - jeg fødte i uke 28 og fikk pleiepenger frem til termin, nesten 3 måneder.) Anonymkode: b433f...89a Trenger ikke være veldig prematurt. Trenger du pleiepenger får du det tilbake. Nå er det også nye regler så om man føder tidlig taper man ikke så mye som tidligere. Anonymkode: d0e75...215 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 #18 Del Skrevet 10. oktober 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man mister jo uker også hvis man føder en uke etter termin. Anonymkode: 2230f...5f2 Nei, dersom du f.eks. har valgt 80 % dekningsgrad får du fortsatt 59 uker. Du får én uke mindre med babyen, men samme antall uker. Dersom man føder én uke etter termin = 59 uker. Dersom man føder én uke før termin = 58 uker. Anonymkode: e1ea8...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilypond Skrevet 10. oktober 2019 #19 Del Skrevet 10. oktober 2019 Ved vanlig permisjon med 100 % dekning er det 3 uker før termindato og 46 uker etter. De 46 ukene begynner å løpe enten ved fødsel eller ved termindato, det som inntreffer først. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokdamen Skrevet 10. oktober 2019 #20 Del Skrevet 10. oktober 2019 18 minutter siden, Lilypond skrev: Ved vanlig permisjon med 100 % dekning er det 3 uker før termindato og 46 uker etter. De 46 ukene begynner å løpe enten ved fødsel eller ved termindato, det som inntreffer først. Og dette er helt håpløst. Jeg tenker at de tre ukene før fødsel er en slags omsorgspermisjon for mor, og føder man før tiden er det greit at man mister av den tiden. Men alle burde få 46/56 uker med barnet etter fødsel uavhengig av om de føder før eller etter termin... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå