Gå til innhold

Har jeg kyssesyken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, en dame oppringte meg igår, og sa jeg ho hadde kyssesyken, en dame jeg klinte med på nattklubben. Ho har hooka opp med et par andre etter det.

Jeg føler meg helt frisk, ikke hodepine, ikke feber, bra matlyst, ikke vondt i halsen. Skal sies at jeg var forkjøla for to uker siden, med vond hals, men dette har nå gått helt over. 

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan dra til legen og sjekke for antistoffer i blodet ditt! Jeg hadde kyssesyken i form av halsbetennelse og var syk i en knapp uke, fant tilfeldig ut at jeg hadde hatt kyssesyken da jeg leste journalen min! (jeg var bare åtte år og legen sa aldri noe til mamma om at jeg hadde kyssesyken så derfor visste vi ikke det)

Anonymkode: 0219e...b6c

Skrevet

Inkubasjonstiden er forresten 4-6uker!

Skrevet
Sitat

Diagnostikk

Påvisning av heterofile antistoffer kan utføres på legekontor som hurtigtest, god diagnostisk sikkerhet. Positiv tidligst etter 1 uke, men forblir positiv i 8-9 uker. Påvisning av spesifikke EBV-antistoffer gir sikrere diagnostikk. Hovedindikasjonen for bruk av PCR er monitorering av EBV-infeksjoner hos pasienter med nedsatt immunforsvar, både med henblikk på prognose og behandlingseffekt. Også i tilfeller med primærinfeksjon (mononukleose i tidlig stadium) og inkonklusiv serologi kan PCR være et nyttig diagnostisk supplement.

https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/mononukleose---veileder-for-helsepe/#inkubasjonstid

Skrevet

Vi er ikke synske. Dra til en lege 

Anonymkode: 504c6...034

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan dra til legen og sjekke for antistoffer i blodet ditt! Jeg hadde kyssesyken i form av halsbetennelse og var syk i en knapp uke, fant tilfeldig ut at jeg hadde hatt kyssesyken da jeg leste journalen min! (jeg var bare åtte år og legen sa aldri noe til mamma om at jeg hadde kyssesyken så derfor visste vi ikke det)

Men jeg har ikke noen spesielle symptomer på det? Hadde vel hatt vondt i halsen nå?

Skrevet
6 minutter siden, iskremm skrev:

Men jeg har ikke noen spesielle symptomer på det? Hadde vel hatt vondt i halsen nå?

Fra samme side som jeg linket til over:

Sitat

Symptomer og forløp

Ca. halvparten av unge som smittes har ingen symptomer. Symptomer i ungdomsårene er feber, slapphet og ofte øyelokkhevelse, deretter faryngitt med tonsillitt, utslett og – i ca. halvparten av tilfellene – forstørret milt. Miltruptur er en svært sjelden komplikasjon. Forstørrete lymfekjertler, ses spesielt på halsen. Leveraffeksjon med forhøyde leverfunksjonsprøver er svært vanlig hos unge, men ikterus er forholdsvis sjeldent. For de aller fleste er symptomene over etter noen uker, men for en mindre andel vil infeksjonen medføre en lengre periode (2-6 måneder) med slapphet og lavere energinivå. Mononukleose har derfor, i likhet med mange andre infeksjoner, blitt forbundet med myalgisk encefalopati (ME) også kalt kronisk tretthetssyndrom, men det finnes ikke entydige holdepunkter for en slik sammenheng.

Smitte utenom ungdomsårene gir vanligvis lite symptomer. Alvorlige infeksjoner svært uvanlig i Norge, men dødsfall har forekommet. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra samme side som jeg linket til over:

Er 22 da, er vel under ungdomsårene sånn ca?

Skrevet
13 minutter siden, iskremm skrev:

Er 22 da, er vel under ungdomsårene sånn ca?

Nei, ungdomsårene er nettopp det - ungdomsår! Og ja, du er 22år og ung men du er ikke i kategorien ungdom lengre! Men hvis du er så innmari bekymret så ta turen til legen og sjekk blodet ditt! For alt du vet kan det jo faktisk hende at du allerede har hatt kyssesyken når du var yngre!

Skrevet

Ingen kan vite det, det må du da forstå?

Gå til legen om 2-3 uker og ta en blodprøve. Så får du det enten påvist, eller avkreftet

Anonymkode: 0cf07...135

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen kan vite det, det må du da forstå?

Gå til legen om 2-3 uker og ta en blodprøve. Så får du det enten påvist, eller avkreftet

Anonymkode: 0cf07...135

Men jeg har jo ikke noen symptomer på å ha det?

Skrevet

Mange som har funnet ut når de blir eldre at de har hatt kyssesyken en gang, uten at de selv har vært klar over det, ikke alle som blir skikkelig dårlige. Så om du ikke føler deg spesielt syk så er det ikke noe mer å bekymre deg for. 

Anonymkode: 267dd...564

Skrevet

Er du hypokonder? 

Anonymkode: f1410...154

• Liker 1
Skrevet

95 % av befolkningen er immune mot kyssesyken, dvs. at de har blitt smittet av det. Flesteparten vet ikke en gang at de har hatt det. Noen blir veldig syke, andre merker ikke stort. 

Du har ingenting å bekymre deg for. Hva har det å si om du har det eller ikke? 

Anonymkode: 8cc92...224

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

95 % av befolkningen er immune mot kyssesyken, dvs. at de har blitt smittet av det. Flesteparten vet ikke en gang at de har hatt det. Noen blir veldig syke, andre merker ikke stort. 

Du har ingenting å bekymre deg for. Hva har det å si om du har det eller ikke? 

Anonymkode: 8cc92...224

Er det så mange som er immune? Hører ofte titt og stadig folk som har hatt kyssesyken.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange som har funnet ut når de blir eldre at de har hatt kyssesyken en gang, uten at de selv har vært klar over det, ikke alle som blir skikkelig dårlige. Så om du ikke føler deg spesielt syk så er det ikke noe mer å bekymre deg for. 

Hvilket symptom bør jeg legge mest vekt på hva gjelder kyssesyken?

Skrevet
6 minutter siden, iskremm skrev:

Høy feber og kraftig halsbetennelse som er vanskelig å bli kvitt kan være ett symptom, da vil man uansett ha vært så syk at man måtte ha tatt seg en tur til legen. Men som sagt så kan folk ha hatt det uten å ha hatt symptomer som gjorde at de oppsøkte lege. Det er ikke farlig å ha kyssesyke vanligvis så syntes ikke du skal gå rundt å tenke på om du har det heller ikke om du ikke er så syk at du allikevel ville ha oppsøkt lege. 

Skrevet
57 minutter siden, iskremm skrev:

Istedenfor å gruble så mye - gå til legen og ta en blodprøve!!!

• Liker 2
Skrevet

Hvor lenge er det siden du klinte med denne jenta forresten? Er det mer enn seks uker så har du høyst sannsynligvis ikke blitt smittet siden du kun har vært forkjølet hittil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...