Gå til innhold

Forskudd på arv eller gave

Kattemor1

Anbefalte innlegg

Vi er tre søsken som skal motta forskudd på arv eller gave fra vår felles far der han ønsker å gi hver av oss en million.

Vil det kunne bli skatt på dette dersom arveavgiften gjeninnføres senere?

Bør det gis som gave eller forskudd på arv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går ikke forskudd på arv som gave under det nye regelverket da tro?  Jeg fikk en liten mill som forskudd på arv for 6 år siden, og mener det ble oppført som gave.

Anonymkode: 71c85...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kattemor1 skrev:

Vi er tre søsken som skal motta forskudd på arv eller gave fra vår felles far der han ønsker å gi hver av oss en million.

Vil det kunne bli skatt på dette dersom arveavgiften gjeninnføres senere?

Nei, for Stortinget kan ikke vedta nye lover og gi dem tilbakevirkende kraft, ifølge Grunnlova § 97, som sier: 

"Ingen lov må gis tilbakevirkende kraft."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17#KAPITTEL_3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, smilo skrev:

Forskudd på arv er gave. Arv og evt arveavgift inntrer ikke før etter arvelaters er død

Er ikke arveavgiften fjernet?🤔 

Anonymkode: 837a6...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, og det begynner å bli noen år siden også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kalle noe forskudd på arv er stort sett bare aktuelt når ikke alle arvingene får det samme, og det er meningen at dette skal utjevnes ved arveoppgjøret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brunello skrev:

Å kalle noe forskudd på arv er stort sett bare aktuelt når ikke alle arvingene får det samme, og det er meningen at dette skal utjevnes ved arveoppgjøret.

Forskudd på arv/gave gis når man ser at barna kan ha glede av det. Det er jo ikke nødvendig å vente til etter døden med å gi fra seg verdiene. 

Anonymkode: 41857...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Anonymkode: 837a6...1f9

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, og det begynner å bli noen år siden også.

La oss inderlig ønske den kommer tilbake!

Anonymkode: d79ea...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskudd på arv/gave gis når man ser at barna kan ha glede av det. Det er jo ikke nødvendig å vente til etter døden med å gi fra seg verdiene. 

Anonymkode: 41857...bf7

Men da er det gave. Hensikten med regler om forskudd, er at foreldre (og andre) med god samvittighet kan gi til noen, med forsikring om at det blir gjort opp i arveoppgjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Vet at arveavgiften er fjernet, men grunnen til innlegget er:

Hva skjer om arveavgift blir gjeninnført? Vil de da kunne kreve arveavgift av forskuddet som er gitt om den man arver dør etter at arveavgiften er gjeninnført?

Etter hva jeg tolker i svarene er det kanskje best at vår far gir dette som gave siden det er likt til alle barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Kattemor1 skrev:

Takk for gode innspill. Vet at arveavgiften er fjernet, men grunnen til innlegget er:

Hva skjer om arveavgift blir gjeninnført? Vil de da kunne kreve arveavgift av forskuddet som er gitt om den man arver dør etter at arveavgiften er gjeninnført?

Etter hva jeg tolker i svarene er det kanskje best at vår far gir dette som gave siden det er likt til alle barna?

Du har allerede fått svar på at lover aldri kan ha tilbakevirkende effekt.

Anonymkode: 64f7c...e24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: d79ea...ccf

Er det misunnelsen som slår gjennom hos deg? 

Hvis man får gave eller forskudd på arv fra foreldre så er disse pengene allerede skattet for minst to ganger.  Først som inntektsskatt og så som formueskatt.  Skatt på renteinntekter er også betalt. Foreldre har da valgt å spare disse pengene istedet for å bruke de på forbruksvarer.  Da synes du at det er flott at staten skal kreve inn skatt på disse pengene enda en gang ved arvefall! Beklager, men i mitt hode er det helt feil.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme for meg, jeg har fått mitt og har brukt opp hver eneste krone 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt mine barn relativt store pengebeløp, og har kalt det "forskudd på arv", men i skattemeldingen krysser de av for posten "har du mottatt arv eller gave som overstiger kr 100 000". Tror ikke skatteetaten bryr seg om hva man kaller det, gave eller forskudd på arv. For min del, har jeg valgt å kalle det "forskudd på arv", i tilfelle en av de får mer enn den andre på et eller annet tidspunkt. Da skal selvsagt den andre ha like mye hvis jeg dør før jeg selv får ordnet opp i det.

Hadde jeg kalt det "gave" kunne ikke den ene påberope seg samme beløp ved et endelig arveoppgjør etter min død. 

Anonymkode: d94c0...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pr. idag er det ikke arveavgift nei. Men det er rimelig sikkert at den blir gjeninnført når/hvis AP med SV og Rødt som støttespillere kaster dagens krangleregjering ved neste valg om 2 år. Så det kan være greit å få gjort opp mesteparten i forkant av neste stortingsvalg, så slipper man å gi bort 10% av foreldrenes penger. De pengene brukes jo uansett bare på galskap som milliardsvømmehaller, gulldasser, stortingsgarasjer og stupetårn... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...