Gå til innhold

Jern..

Anbefalte innlegg

Gjest gjesten
Skrevet

Har en jente på 15 mnd, som har "hangla" i lang tid endelig har fått på vist at hun har for lite jern. Jeg sier endelig fordi jeg har vært hos legen mange ganger fordi jeg har følt på meg at hu ikke var bra. Slapp og grinete hele tiden,spiser normalt, men gjør på seg med en gang etter på. Bleik og tafatt. Så kom vi endlig til en lege som tok dette litt mere alvorlig og som ikke så på meg som om jeg var hysterisk,å ikke forsto at barn kunne ha sånne perioder.. Men fikk da brev i posten i dag om at hun har for lite jern i blodet,og med beskjed om å ringe legen på mandag. Da lurer jeg på om det er noen her som vet hvordan dette behandles? Har lest at det behandles med å spise jern holdig mat, men hun eter jo som oss andre i familien, barnegrøt 1-2 ganger om dagen,sitter liksom å fundere på om det kan være noe med tarmene hennes siden hun gjør på seg rett etter at hun har spist og at det kan være derfor hun har for lite jern.. Huff dette ble sikkert litt rotete skrevet, men jeg har liksom vært så bekymret og redd for henne så lenge nå, og til tider nesten trudd at det var bare meg som var hysterisk.. men nå var det jo ikke det alikevell!! Men iallefall fint viss noen her kan fortelle mer eller har erfaringer med dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest et sted at det er individuellt hvor lett kroppen tar i seg jern... Regner med at du på mandag får gode råd om hva du kal gi barnet. C-vitamin øker opptak av jern i kroppen! Følg med hva barnet spiser, og om det er noe som gjør henne løsere i magen enn ellers. Dette var ikke mye til gode råd, ville egentlig bare si at det går sikkert bra! Lykke til på mandag. :):klem:

Gjest gjesten
Skrevet

Ja jeg får helt sikkert svar på mandagen, heldigvis!

Er bare så kjempe lad for at jeg endlig skal finne ut av dette her,og slippe å være bekymret for henne hele tiden!

Takker for klemmen!

Skrevet

Leverpostei og litago prim er pålegg med jern i. Reinsdyrkjøtt inneholder også en del jern :wink:

Lykke til, og håper jenta di snsrt blir bedre :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Min sønn hadde også jernmangel, og fikk flytende jern kjøpt på apoteket i en periode. Dette hjalp veldig, og særlig på immunforsvaret hans. Jeg ga ungen umiddelbart en boks leverpostei å gnage på da jeg fikk telefonen fra legen husker jeg....... :ler:

Brunost er ikke lenger tilsatt ekstra jern, men er jernholdig og en god kilde allikevel. Og noe de fleste barn liker.........

Den vanligste matvaren vi har som inneholder mest jern er faktisk persille :wink:

Skrevet
Min sønn hadde også jernmangel, og fikk flytende jern kjøpt på apoteket i en periode. Dette hjalp veldig, og særlig på immunforsvaret hans. Jeg ga ungen umiddelbart en boks leverpostei å gnage på da jeg fikk telefonen fra legen husker jeg....... :ler:

Brunost er ikke lenger tilsatt ekstra jern, men er jernholdig og en god kilde allikevel. Og noe de fleste barn liker.........

Den vanligste matvaren vi har som inneholder mest jern er faktisk persille :wink:[/quote

Brunosten inneholder ikke naturlig jern. Før ble osten kokt i jernakar som avga jern i osten. Så ble den tilsatt jern. Nå er det bare brunost for barn som inneholder jern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...